Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen
Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.
Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.
Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.
Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.
Vieläkin huono fiilis koko jutusta.
Kommentit (184)
Kaiken huippu oli, kun missasin vuosi-papa-tarkastuksen. Menin tavalliseen terveyskeskukseen jälkikäteen. Siellä oli somalialainen MIES ottamassa testin. Sanoi katsottuaan koneelta, että sulle tulee SEX-testi. Just, joo.
Lähdin livohkaan ja äkkiä. Sanoin, että mulla on kuukautiset.
Mua yrjötti pelkkä ajatus siitä, että kulttuurista, jossa naisia silvotaan, tulee joku mies sorkkimaan mun alapäätä.
Olisi mies kokenut todellisen kulttuurishokin, kun mulla on ihan länsimaalaisittainkin ISOT sisemmät häppärit. En ikinä haluaisi, että muhun koskee joku mieshoitaja, varsinkaan somali... valitin asiasta kaupungin lääkärille, joka ihan ymmärsi pointtini.
Kerran yksityisellä puolella, kun olin 18-v. nuorehko mieslääkäri työnsi sormeaan mun sisään ja ulos. Säikähdin ja supistin lihaksiani, jolloin veti sormet ulos.
Ei enää miesgynekologille.
Olin elämäni ensimmäisellä gyne käynnillä ja tähän sitten kuului sisätarkastus ja papa koe. Noh eipä siinä mitään, Lääkäri teki sisätutkimuksen ja luulin että näyte otetaan tässä samalla, otettiinhan se mutta sen tuli tekemään mieshoitaja joka oli vielä sukulaiseni miesystävä. Voin kertoa että oli 16 vuotiaalla tytöllä hieman vaikeuksia seuraavilla mummon synttärikahveilla. Toki hän teki vain työtään, mutta olihan se nyt kiusallinen tilanne teinille.
Nykyään ajan mielummin tuohon lähelle isompaan kaupunkiin yksityiselle vastaanotolle kun menen minkään vaivan takia tämän tuppukylän terkkariin. En luota siellä muutamaan oman ikäiseen hoitajaan ja heidän vaitioloonsa. Sattuvat olemaan kylän pahimpia juoruakkoja.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:25"]
Mene yksityiselle jos et kestä opiskelijoita! Ei tulevat lääkärit muuten opi.
t. lääketieteen kandidaatti
[/quote]
Sinulla on vielä pitkä matka kuljettavana, jos ajattelit, että sinusta tulee hyvä ja taitava lääkäri. Jos kerrot missäpäin opiskelet, niin tiedän kieltää kandit vain jos olen teilläpäin hoidettavana. Nyt taidan joutua kieltämään ylipäätään muutkin opiskelijat.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:48"]
Tässä törmäävät nyt kaksi oikeutta. Potilaalla on oikeus sanoa, että minua ei saa koskea eikä edes katsoa kuin valmis lääkäri, eivät lääkäriksi opiskelevat.
Lääkäriksi opiskelevalla taas on - tai ainakin tulisi olla - oikeus saada mahdollisimman hyvä koulutus. Myös koulutuksen maksavalla yhteiskunnalla on oikeus - tai ainakin tulisi olla - saada käyttöönsä mahdollisimman päteviä lääkäreitä.
Kumman oikeus teistä on tärkeämpi, potilaan vai lääkäriopiskelijan/yhteiskunnan? Vastaukseksi ei kelpaa, että molempien oikeudet ovat yhtä tärkeät, sillä silloin ollaan pattitilanteessa. Jompikumpi on valittava ja sen valinnan mukaan elettävä.
[/quote]
Erikoista mustavalkoista ajattelua. Kyllä käytännön hoitotilanteessa voidaan kummatkin oikeudet ottaa huomioon. Opiskelijatilanteet voidaan hoitaa myös potilasta kunnioittavalla tavalla. On huomattava ero siinä, että 1-3 opiskelijaa osallistuu toimenpiteeseen kuin että ryhmä on seuraamassa. Osassa sairaaloita ollaan gynen puolella luovuttu näistä kansanvaelluksista, koska niissä ei haitta/hyöty kohtaa. On myös kohtuutonta vaatia, että ihan jokainen potilas suostuu opiskelijatilanteisiin. Kuitenkin merkittävä osa potilaista on niitä, jotka suostuu, joten ei opiskelijoiden oppiminen jää siitä kiinni, että jokunen nuori-, kipu- tai traumapotilas kieltäytyy.
Työskentelen psykiatrian puolella. Jos on isompia opiskelijatilanteita, henkilökunta ensin miettii, ketkä potilaat näihin soveltuisivat. Opiskelijatilanteita ehdotetaan vain sellaisille, joiden hoidon ei arvioida kärsivän opiskelijoiden läsnäolosta. Jos potilas kieltäytyy, ei kukaan ota herneitä nenään vaan mietitään toinen potilas tilalle. Opiskelijat oppii, potilaat saavat hoitoa, kaikki ovat tyytyväisiä. Mitään ongelmia ei tällä periaatteella ole tullut.
siis uskomatonta, että vielä on ihmisiä, jotka eivät tajua sanoa EI. Kenenkään ei tarvitse olla opetusvälineenä edes yliopistollisessa sairaalassa.
Tämän ketjun perusteella näyttää olevan monia vapaaehtoisiakin...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:12"]
Pyydänkin teitä tietämättömiä lukemaan viimeisen kappaleen otteesta Tays,Potilaan itsemääräämisoikeus. Voimassa joka ainoassa terveydenhuollon/sairaanhoidon yksikössä. Kiitos!
[/quote]
MYÖS yliopistollisessa keskussairaalassa.
Ne jotka haluavat värkkinsä kaikkien ronkittavaksi, voivat antaa sen tehdä. ne jotka sitä eivät halua, voivat kieltäytyä.
Voivathan kandit harjoitella toisillaan, mikä estää ?
Pyydänkin teitä tietämättömiä lukemaan viimeisen kappaleen otteesta Tays,Potilaan itsemääräämisoikeus. Voimassa joka ainoassa terveydenhuollon/sairaanhoidon yksikössä. Kiitos!
[/quote]
Ne jotka haluavat värkkinsä kaikkien ronkittavaksi, voivat antaa sen tehdä. ne jotka sitä eivät halua, voivat kieltäytyä.
[/quote]
Mulla oli viimeksi kun sain keskenmenon (keskeytynyt) 3 opiskelijaa. Yksi myös tutki ja toinen ultrasi. Olihan se vähän outo tilanne. Ei siis muuten, mutta kun on itse shokissa juuri kuullut keskenmenosta, niin opiskelijat siinä hihittelee omiaa, kysyy tyhmiä (minkäin tiesin vastaukset) ja yksi mies opiskelija kopeloi kovakouraisesti.
En kuitenkaan kieltänyt tai näin jälkeen päin pidä huonona. Oppivat toivottavasti jotain. Oli kyllä harvinaisetn urpoja opiskelijaoita, mutta ehkä ne on alkuvaiheessa tuollaisia...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 05:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:45"]Olishan tuosta voinu kieltäytyä vielä tuossa tilanteessa kun huoneeseen menit. mikset kieltäytynyt? Minä ainakin olisin kieltäytynyt. Kyllä tuo olisi pitänyt etukäteen tietää!
[/quote]
No itseasiassa en edes tiennyt että minulla on oikeus kieltäytyä. Kandien läsnäolo vain ilmoitettiin eikä missään vaiheessa kysytty että onko tämä ok.
No ensikerralla ainakin osaan aukaista suuni. Myönnän että siinä on vielä joillakin osa-alueilla opettelemista.
Ja joku veti tuon synnytyksenkin tähän. Itselläni ei ole lapsia ja aika todennäköistä että ei koskaan tulekaan. Syitä tähän on useita kymmeniä, ja yksi on tuo etten koskaan tahdo joutua siihen synnytystilanteeseen kun ähkin pää punaisena alasti jalat levällään paskoen alleni ties kuinka monen ihmisen päät jalkovälissäni kun se on repeämäisillään.
Jos joskus sen yhden muksun tahdon niin teen kaikkeni että saan sektion. Joka on kyllä täysin olemattoman lantioni vuoksi suht todennäköistä.
Menipä vähän aiheen ohi...
Ap
[/quote]
Noin minäkin aina ajattelin. AINA. Kun odotin ekaa lasta, valehtelin että äitini synnytys oli ollut aivan kamala ja minä pelkään... olisin saanut sektion. Mutta ylilääkäri sai puhuttua ympäri yrittämään alatiesynnytystä kun lupasi että saan sektion HETI kun haluan. No, eipä siinä synnytyksessä sitten ollutkaan mitään allepaskomista tai kymmentä naamaa salkovälissä...kuten myös pelkäsin
Ja epiduraalin takia en edes tuntenut kipua. Eikä edes tehty epparia. Kotiin pääsin seuraavana päivänä ja maha jäi sananmukaisesti saliin. Kotiin tulin vanhoissa pillifarkuissa. ilmeisetsi minut on luotu synnyttämään... toinen synnytys kesti 1.5 h ha kotiin lähdin samana iltana
Ap:n tilanne ei ollut varmasti mukava ja väärin tekivät kun eivät etukäteen kysyneet tai edes sisälle tutkimushuoneeseen mennessä.
Ohi aiheen mutta parhaimmat gynekäynnit ovat kyllä olleet mieslääkäreiden suorittamia. Naiset ovat paljon kovakouraisempia.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 05:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:30"]
Aika kamalaa toivoa jollekin tuollaista. Kaverini ymmärsi, että tutkimuksen tehnyt kandilauma ei tarkoittanut pahaa vaan suoritti lääketieteen opintojaan. Vertauksellaan hän kuvaili omaa tunnereaktiotaan siihen, että noin 10 tuntematonta miestä vuorotellen laittaa käden hänen intiimialueelleen ilman, että häneltä kysytään lupaa. Hänelle oli asia kerrottu ilmoitusluontoisena asiana ja järkytykseltään hän ei tajunnut kieltäytyä. Hän oli myös aika nuori silloin ja kun kokenut erikoislääkäri oli hänelle asian ilmoittanut, ei hän siinä hetkessä edes tajunnut, että hän olisi voinut kieltäytyä.
Toivon, että seuraavaksi harkitset, mitä toiselle toivot.
[/quote]
EI ole yhtään kamalaa. Oikein olisi! Saisi vähän mittasuhteita kuntoon omassa tunne-elämässään.
Kyllä mä olisin ottanut mieluummin vaikka 200 kandia käsineen mun alapäähän kuin tullut joukkoraiskatuksi.
t. joukkoraiskattu
Ja voit toki toivoa mitä tahansa mutta aivan varmasti minä toivon tuollaista moiselle älykääpiölle!
[/quote]
Tämä keskustelunvaihto oli mielestäni jokseenkin pysähdyttävä. Sai miettimään syvemmin tätä palstaa ja sitä, mitä toiselle ihmiselle voi netissä toivoa. Sekä sitä, onko tämän palstan lukeminen kovin terveellistä oman maailmankuvan kannalta. Provo tai oikeasti traumatisoitunut ihminen, mutta mielestäni mennään jonkin rajan yli jos toisen toivotaan kokevan brutaalia seksuaalista väkivaltaa.
Mitä tämä teissä muissa herätti?
[/quote]
Jos ei nyt raiskattua ruvettaisiin tuomitsemaankaan. Eiköhän häntä ole jo tarpeeksi satutettu.
Ymmärrystä kehiin, kiitos. Ja se on kovin helppoa, jos on itse balanssissa. Siis ohittaa raiskatun vihainen kommentti, joka on jopa kovin ymmärrettävää.
[/quote]
Ei kai tässä raiskattua ole missään vaiheessa tuomittu. Kun viestiketjua katsoo taaksepäin, huomaa, että kanssakeskustelijat eivät ole provosointiyrityksistä huolimatta provosoituneet ja ylittäneet henkilökohtaisen loukkaamisen rajoja. Hänen persoonaansa tai kokemustaan ei ole arvosteltu. Ihan asiallinen kysymys on se, mitä toiselle ihmiselle voi toivoa. Vaikka keskustellaan anonyymisti av-palstalla, ylitetäänkö joku raja siinä, jos toiselle toivoo julmaa väkivaltakokemusta? Mielipiteet ja kokemukset voivat liikkua ihan eri tasoilla ja keskusteluun on hyvä tuoda erilaisia mielipiteitä, jotka herättävät tunteita laidasta laitaan, mutta ymmärrys siitä, missä raja menee, on hyvä pitää mielessä.
Olen muuttamassa uudelle paikkakunnalle ja soittelin uuden paikkakunnan neuvolasta lääkäriaikaa. Sain ajan ja puhelun päätteeksi terkka ilmoitti, että tässä on sitten opiskelijoita mukana. Ei siis kysynyt, että sopiiko vaan ilmoitti, että näin on. Sanoin, etten välttämättä halua ylimääräisiä paikalle. No terkkari alkoi maanitella, että jos nyt kuitenkin yksi edes voisi tulla mukaan. No lupasin sitten yhden paikalle, vaikka minulle jäikin olo, että minua painostettiin. Saa nähdä mitä sanon, kun lääkäriaika koittaa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:21"]
Tuli mieleen tämän lukiessani oma kokemukseni. Jouduin menemään päivystykseen kovan vatsakivun takia, ja hoitaja käski jäädä odottamaan ja kertoi Että lääkäri tulisi kohta tekemään sisätutkimuksen. Ovesta astui juuri valmistunut nuori mies (siinä vaiheessa kauhistuin mutta ajattelin veti että ihan sama,kunhan kipuun tulee selvyys) kunnes huomasin lääkärin naamasta että hän oli todella nolona, pyysi että riisuisitteko housut ja pyyteli ainakin viisi kertaa anteeksi. Samalla vilkuili välillä netistä apuja kuinka tutkimuksessa edetään ja pyyyteli edelleen anteeksi, sanoi mm. "olen pahoillani, anteeksi, joudun nyt laittamaan sormet sinne" olin todella tyrmistynyt, mielestäni lääkärin tulee kuitenkin olla Se joka ajattelee tekemisiään vain työnään, olisin toivonut että hän olisi tehnyt minun oloni rennoksi sanomalla esim. Että ko.tutkimus on hänelle rutiinia, toisin kuin hän teki - ei ollut tainnut poika p*llua nähdäkään.
[/quote]
Kurja kokemus. Tälle lääkärille oli opiskeluaikoina ehkä käynyt niin, että kukaan potilas ei ollut antanut "harjoittelijan" koskea itseensä tai edes katsoa vierestä, kun kokenut lääkäri tekee toimenpiteen.
Niin että sinun värkkisi, 62, on niin erityinen että sitä saa koskea vain vuosien kokemuksella ja ne harjoittelut voi tehdä jollain vähemmän tärkeällä alapäällä? Hah! Sitä niittää mitä kylvää, joten toivottavasti saat jatkossa vain lääkäreitä, joilta on käytännön harjoittelu jäänyt väliin kaltaistesi itsekkäiden prinsessojen takia.
Olin itse kerran terveysasemalla, jonne sain ajan "kokeneelle gynekologille, joka kiertää alueen terveyskeskuksissa opettamassa". No kuinka ollakaan, mukana oli 2 naisopiskelijaa ja yksi todella hottis mies kandi. Jännitin ihan hirveän paljon, eikä tutkimus meinannut onnistua aluksi ollenkaan. Lopulta jopa kiihotuin, kun se mies veteli sitä lastaa edes takaisin pillussa ja olin ihan hiestä märkänä. En muista käynnistä sen jälkeen juuri mitään ja poistuin aika nolona paikalta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:47"]Olin itse kerran terveysasemalla, jonne sain ajan "kokeneelle gynekologille, joka kiertää alueen terveyskeskuksissa opettamassa". No kuinka ollakaan, mukana oli 2 naisopiskelijaa ja yksi todella hottis mies kandi. Jännitin ihan hirveän paljon, eikä tutkimus meinannut onnistua aluksi ollenkaan. Lopulta jopa kiihotuin, kun se mies veteli sitä lastaa edes takaisin pillussa ja olin ihan hiestä märkänä. En muista käynnistä sen jälkeen juuri mitään ja poistuin aika nolona paikalta.
[/quote]
Ei voi mitään, mut repesin tästä heränneille mielikuville :D
Kaiken huippu oli, kun missasin vuosi-papa-tarkastuksen. Menin tavalliseen terveyskeskukseen jälkikäteen. Siellä oli somalialainen MIES ottamassa testin. Sanoi katsottuaan koneelta, että sulle tulee SEX-testi. Just, joo.
Lähdin livohkaan ja äkkiä. Sanoin, että mulla on kuukautiset.
Mua yrjötti pelkkä ajatus siitä, että kulttuurista, jossa naisia silvotaan, tulee joku mies sorkkimaan mun alapäätä.
Olisi mies kokenut todellisen kulttuurishokin, kun mulla on ihan länsimaalaisittainkin ISOT sisemmät häppärit. En ikinä haluaisi, että muhun koskee joku mieshoitaja, varsinkaan somali... valitin asiasta kaupungin lääkärille, joka ihan ymmärsi pointtini.