"Stockmannilla on edessään tavaratalojen sulkeminen"
Ensin Anttilat ja nyt Stockamannit...
Kommentit (138)
Mielestäni tämä palsta on mauton, ja te olette epä-exklusiivillisia juntteja. Koko inter-netti on rahvaanomainen ja haisee kirpputorilta. Minä siirryn kirjekyyhkyihin, ne on exkclusiivillisiä...
Itse käyn aika usein Tampereen Stockmannilla (kätevä sijainti) ja kyllä joskus tosiaan naurattaa se ruotsinkielinen markkinointi. Tunnen toki yhden tamperelaisen, joka on käynyt Samskolanin, vaikka onkin suomenkielisestä perheestä, mutta tuolla perusteella en oikein käsitä miksi ruotsinkieliset tuntuvat olevan joku tärkeäkin asiakasryhmä ;) Edes viereisessä Ålandsbankissa ei juuri ruotsinkieltä näy eikä kuulu, ja sielläkin on tullut vuosien varrella vietettyä pitkä aika.
Sinänsä minusta Treen Stockmannilla on aina paljon asiakkaita, tavaratalo on siisti ja valikoimakin ihan siedettävä. Hinnat ovat mitä ovat, mutta varmaan keskustassa asuu Tampereellakin suuri joukko ihmisiä, joille raha ei merkitse enää mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:40"]
26, Itiksen vastaava on vielä surkeampi. Itiksen versio kaupasta on todella heikko, huononi entisestä.
[/quote]
Tein aloituksen Itiksen stockasta vain noin viikko sitten. Samalla totesin, ettei tarvi kristallipalloa nähdäkseen, että liikeen alamäki tosiasia. Isolla tohinalla liiketiloja vaihdetaan ja kasvatetaan kuten itiksen stocka tai vaikka asematunnelin uusi anttila ja hädin tuskin on "uusi uljas liike" pystyssä ja kuullaan ensimmäiset uutiset alasajosta.
Itiksen vanha stocka oli selkeä ja kompakti liike, jossa osastot selvästi ja helposti löydettävissä. Uusi viritelmä yrittää olla suuren luokan galleriatavaratalo ahtaassa ympyrässä, jossa ei ole juuri mitään logiikkaa. No palvelutasoltaan stockman on aina profiloitunut nollatason paikkana, jossa asiakkaita katsotaan ylimielisesti nenänvartta pitkin. Kehitysalueita siis piisaa.
Itiksen uusi stokka on todellakin pieni, sekava ja kokonaisuutena huono.
Olen kylläkin ollut siinä luulossa, että Stokka itse ei halunnut kauppapaikan muutosta vaan muutostarve lähti Itiksen omistavalta sijoitusyhtiöltä, joka halusi muuttaa Itiksen profiilia ja samalla irtisanoi monia vuokrasopimuksia yrityksiltä. Joillekin yrityksille osoitettiin uudet tilat tyyliin "ota tai jätä" ja jotkut yritykset häädettiin kokonaan pois kun yritys ei sopinut enää "uudistuvan Itiksen uuteen uljaaseen imagoon".
Jos muutostoive olisi kuitenkin Stokkasta lähtöisin niin selkeä downgreidaushan tuo oli jä siinä mielessä aivan käsittämätön juttu.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:05"]
Itiksen uusi stokka on todellakin pieni, sekava ja kokonaisuutena huono.
Olen kylläkin ollut siinä luulossa, että Stokka itse ei halunnut kauppapaikan muutosta vaan muutostarve lähti Itiksen omistavalta sijoitusyhtiöltä, joka halusi muuttaa Itiksen profiilia ja samalla irtisanoi monia vuokrasopimuksia yrityksiltä. Joillekin yrityksille osoitettiin uudet tilat tyyliin "ota tai jätä" ja jotkut yritykset häädettiin kokonaan pois kun yritys ei sopinut enää "uudistuvan Itiksen uuteen uljaaseen imagoon".
Jos muutostoive olisi kuitenkin Stokkasta lähtöisin niin selkeä downgreidaushan tuo oli jä siinä mielessä aivan käsittämätön juttu.
[/quote]
Ihme juttu. Vanha itis tuntui mukavalta ja omalta. Nyt sitä on puleerattu kimaltavin krumeluurein ja huomaan, että saattaa mennä monta viikkoa, että sinne viitsii edes lähteä. Ennen tuli käytyä montakin kertaa viikossa.
Stockan vaatteet ainakin ovat huonoja. Netin kautta olen viime aikoina tilannut mutta luokatonta rääsyä vaan saa. Viimeksi lähetin koko tilauksen takaisin. Eikä niillä siellä edes ole mitään sellaisia vaatteita mitä minä haluaisin. Ei halpaa eikä kallista. Mieluiten ostaisin keskihintaista kuitenkin mutta kun ei ole niin ei ole mitään ostettavaa.
Myös tuotteiden tilaaminen kestää liian kauan.
Meille ostettiin joulukuussa kantistarjouksena ollut vedenkeitin ka leivänpaahdin, Kitchen Aid. Tai siis mies osti. Kotona, kun pakkaukset avattiin, totesin, että ne ovat eri värisiä. Ja tämä ilmeni myös pakkauksen koodeista - toinen laite oli Candy apple red, toinen empire red.
No, mies oli sitten jo ehtinyt sillä sokeriomenanpunaisella paahtimella paahtaa leivän, jpten päätettiin haluta vaihtaa se vedenkeitin samanväriseksi. Mies kiikutti vedenkeittimen Stockalle takaisin. Joo, mutta ei heillä olekaan niitä karkkiomenanvärisinä! Ehkä voi tilata, ehkä ei. Mies purki kaupan ja tilasi keittimen saksalaisesta nettikaupasta 50 euroa halvemmalla kotiin kannettuna ja halutussa värissä. Keitin tuli Saksasta viikossa.
Nyt tänään Stockalta soitettiin, että hei, nyt olisi candy apple red-vedenkeitin, tuutteko hakemaan. Joopa. Ei mennytkään kuin kaksi kuukautta. En tiedä, mikä oli mennyt vikaan, kun mies keitintä palauttaessaan sanoi, ettei me tilata sitä sitten heiltä, jos kerran kestää ja perui kaupan.
Miksi ylipäänsä valikoimassa oli tuonvärinen paahdin, jos kerran ei ollut samanvärisiä vedenkeittimiä? Miksei myyjä ollut miehen tehdessä ostosta alunperin sanonut, että hei, nämä on sitten erivärisiä?
Muuten kyllä kiitän Stockaa hyvästä palvelusta. Tilaavat eri puolilta maata muista liikkeistä sopivia vaatekokoja, jne. Mutta muissakin liikkeissä kuin Helsingin keskustassa voisi olla niitä ns. "parempia" merkkejä. Tampereen ja Turun Stockalla on vaatteissa aika surkeat valikoimat.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:24"]
Reklamoinnin vastaanotto on Stockmannilla onnetonta. Olen aiemminkin purnannut, miten ostin noin satasen kengät. Molemmat hajosivat kuukauden kuluttua, joten kävin valittamassa niistä myyjälle ihan asialliseen sävyyn. Syy oli kuulemma minun ja minun pitäisi korjauttaa ne omalla kustannuksellani suutarilla. En ymmärrä, miten satasen kengät voivat hajota kuukaudessa ihan normaalissa käytössä, kun en niillä edes missään vesilätäköissä hypellyt.
Olen muutaman muunkin kerran käynyt valittamassa viallisista tuotteista ja vastaanotto on aina yhtä syyttävä. Asioin nykyään mieluiten muualla juuri tuosta syystä. Luulisi kuitenkin, että jos ostamani tuotteet ovat olleet toisinaan ihan hinnakkaitakin, niin asiakkaasta kannattaisi pitää kiinni.
[/quote]
No jo on ihme touhua. Hiukan vastaava tilanne hoidettiin Cittarissa näin: Lapselle ostetut saappaat (alessa 35 €) hajosivat kuukaudessa - parissa. Laitoin palautetta sähköpostilla. Minulle vastattiin heti seuraavana päivänä, että tuo takaisin, saat vastaavan tuotteen tai rahat takaisin. Kauppa palautti popoista 50 € eli niiden normaalihinnan. Ja kyseessä oli siis lasten saappaat, joilla tosiaan oli hypitty lätäkössä (mutta siihen ne oli tarkoitettukin).
Ohimennen on pakkoa sanoa, että miksi jotkut kuvittelevat, että ne joilla on ns. rahaa rajattomasti olisivat valmiita maksamaan ns. törkyhintoja?
Se että on valmis maksamaan laadusta, ei tarkoita sitä että ostelisi ihan mitä sattuu, vain siksi että rahaa on niin paljon ettei sillä ole merkitystä maksaako joku esim. 5€ 50€ 500€ 5000€ vai 50´000 tai 500´000€.
Se että rahaa on, ei tee ihmisistä tyhmiä. Kyse on vähän periaatteestakin, vaikka rahaa olisi, niin miksi joku maksaisi esim. juustosta puolet enemmän mitä sama maksaa naapurikaupassa? Toki joskus voi noin tehdä, jos sillä säästää aikaa tmv. mutta noin yleisesti ottaen tuossa ei ole mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:17"]
Stockan vaatteet ainakin ovat huonoja. Netin kautta olen viime aikoina tilannut mutta luokatonta rääsyä vaan saa. Viimeksi lähetin koko tilauksen takaisin. Eikä niillä siellä edes ole mitään sellaisia vaatteita mitä minä haluaisin. Ei halpaa eikä kallista. Mieluiten ostaisin keskihintaista kuitenkin mutta kun ei ole niin ei ole mitään ostettavaa.
[/quote]Samaa mieltä myös. Tilaan nykyään ulkomailta paremmat vaatteeni.
Suomi on matkalla kohti konkurssia, kiitos hallitus ja hallituspuolueita äänestäneet, katsokaa peiliin, vittuako täällä valitatte.
Itse olen lopettanut Stokkalla käynnin lähes kokonaan. Toki joskus käyn katselemassa tuotteita ja kysyn jopa myyjiltä tuotteista, mutta ostan lopulta saman tuotteen aina netistä, josta sen saa reilusti halvemmalla.
Mitä järkeä on maksaa samasta tuotteesta kallista hintaa stokkalla? Ei mitään ! Se on tyhmä joka maksaa.
Herkusta ostan joskus jotain sellaista mitä ei muualta saa. Mutta Herkussakin monen elintarvikkeen hinta on lähes tuplat mitä muualla.
Noh, myönnettäköön, että aina silloin kun on vaate-ale, niin tulee ostettua silloin kun tulee lisä-ale, eli saa alle puolen hinnan.
Kohtahan se kesä-ale taas alkaa.
Kannattaa etukäteen käydä tsekkaan ja sovitteleen vaatteita, ja ostaa sitten vasta kun tulee ale. Monta kertaa kuvaan tuotekoodeja kännykällä. Ja alen iskiessä tilaan tuotteen sitten helposti netistä.
Stokka on hinnoitellut itsensä ulos markkinoilta, näin se vaan on !
119, näin sanoo myös toinen myyjä. Uuvuttaa.
Onko verkkokaupan varasto siirretty Viroon?
68:lle
Tottakai joku Bossin vaate on samanlainen niin Suomalaisessa kun Lontoolaisessakin tavaratalossa, mutta erojakin on.
Äkkiseltään tulee mieleen hinta, Suomessa sama merkkivaate maksaa yleensä aina enemmän mitä ulkomailla. Ja toinen juttu on valikoima, siinä missä Stocmannilla on jossain nurkassa muutama merkin X vaate, on esim. Lontoolaisessa tavaratalossa samalle merkille varattu paljon laajempi tila, joten valikoima on paljon isompi.
Turun stockmannilta olen aina saanut hyvää asiakaspalvelua niin nuorena hippinä kuin nyt vanhana tätinä. Wiklundin kannattamisen lopetin surkean asiakaspalvelun takia nuorena enkä sinne kovin usein palaa.
Valikoima on mielestäni riittävän hyvä joka osastolla ja hulluilla päivillä käyn joka kerta.
Stockan netyikauppa on VITSI.
teknisesti todella surkea ja tuotteiden kuvaukset ovat surkeita, hyvä kun esim puseron materiaali edes lukee tekstissä - tämä olisi maailman helpoin asia korjata.
Mullakin on kokemus Stoccalta, varsinkin kosmetiikkaosastolta, että juoruilu kiinnostaa enemmän kuin asiakkaat. Ja tätä on tapahtunut useamman kerran, olen ollut vähän hämmentynyt, kun käytös ollut noin asiatonta ja laadutonta. Myyjät koulutukseen, pitäkää aprofiilia!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:20"]
Yksi asia Stockalla on mallillaan: palutusoikeus. Ei viitsi ostaa putiikeists, kun niihin on katumapäälle tultuaan niin vaikeaa saada tavaraa palautetuksi. Mutta Stockmannilla se ei ole mikään ongelma ja sitä kyllä arvostan. Myyjät saisivat olla vähän iloisempia!
[/quote]
Olepa siinä iloinen kun aamu"tsempissä" työntekijöitä uhkaillaan, pelotellaan ja syyllistetään. Itse irtisanouduin ja niin lähti moni muukin. Stokan maine on pelkkä kulissi. Helposti paskin työpaikka missä olen koskaan ollut. Pikkupomoa kyllä riittää, mutta ne ei tiedä siitä hommasta mitä myymälän puolella tapahtuu, yhtään mitään.
[/quote]
Samaa olen myös kuullut tuttavalta. Oliko omat kokemuksesi pk-seudulta?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:10"]
Stockmannin ongelma on se että se haluaa palvella vain eliittiä ja ylempää keskiluokkaa. Alempi keskiluokka ja duunarit joutuvat erikoistuotteita ostaessaan turvautumaan pikkuputiikkeihin tai nettikauppoihin. Esimerkiksi ruoan suhteen ei vaikkapa Oulussa ole valinnanvaraa, lähikaupan/Prisman/Cittarin valikoimiin ei haluamasi tuote kuulu ja Stokkalle et itse kelpaa asiakkaaksi.
[/quote]
Käännytetäänkö sut ovelta vai miten et kelpaa?