"Stockmannilla on edessään tavaratalojen sulkeminen"
Ensin Anttilat ja nyt Stockamannit...
Kommentit (138)
Stockalla tuskin on pian jäljellä yhtään ammattitaitoista myyjää. Firmassa on aloitettu savustus ja irtisanomispainostus tekaistuin syyttein, mm. tuotteiden maistelu, henkilökuntalaennusten väärinkäyttö tai kassavajeiden maksattaminen työtekijöillä.
Stockan kannattaisi tosiaan laittaa Seppälän liikkeitä kiinni ensimmäisenä ja uudistaa koko brändi.
Nyt Seppälä on vain H&M tasoista paskavaatetta, tosin luultavasti kalliimmalla kuin hennesissä. Ja samanlaiset rytkyt kuin muissakin halpiskaupoissa.
Seppälä voitaisiin nimensä mukaisesti uudistaa Suomalaisen työn pikkuputiikeiksi, jossa myytäisiin laadukkaita ja hienosti suunniteltuja suomalaisia vaatteita.
Kyllähän meillä suunnittelijoita on ja jos Marimekko ja Finlaysonkin menestyvät, niin miksei muutkin. Vaikka ihan omaa stokkan merkkiä.
Tavaratalon pitäisi uudistua ja päästää irti niistä minkkiturkkisista asiakkaistaan, joita ei juurikaan ole enää jäljellä. Uudistuminen ei kuitenkaan tarkoita trendien perässä juoksemista tai sitä että unohdetaan arvot ja omat juuret. Alunperinhän stokkalla pidettiin asiakkaasta kuin asiakkaasta hyvää huolta.
Mutta rohkeasti uusia, tuntemattomia merkkejä valikoimiin. Ammattisilmällä pitäisi pystyä näkemään millaista vaatetta suomalaiset haluaisivat ostaa, pois siitä massakatumuodista ehdottomasti. Ja laatua ainoastaan, kyllä asiakkaat huomaavat tuotteiden laadun ajan myötä ja tulevat uudestaankin ostamaan suuremmalla summallakin.
Kvartaalituottojen tuijotus ei vain auta, kun pitäisi saada pitemmän aikavälin kanta-asiakkaita.
Hmm, mua ei ole ainakaan koskaan Turun Stockmannilla katsottu nenänvartta pitkin.. Olen kyllä keskiluokkainen lapseton kolmekymppinen, mutta en välttämättä näytä ihan siltä. Aina on ollut mukavat myyjät, vaikken turkkitäti olekaan.
Turussa Wikkellä on ruokaosasto kalliimpi kuin Herkussa. Ja valikoima luvattoman huono.. Turun Herkussa on parempi valikoima ja liikkeen ilmekin huomattavasti siistimpi. Ehkä se on Wikkellä se keltainen S-marketimago, joka saa mut käymään muualla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:25"]
Vain wt-väki käy seppälöissä.
[/quote]
Itse olen akateeminen, hyvätuloinen ja suosin Seppälää:) terv. 109
En ole eläissäni ostanut Stockalta oikeasti kuin ihan pari tuotetta. En ole merkkien enkä ökytuotteiden perään.
Stockmannin asiakaspalvelu on huonontunut. Myyjät ovat nyrpeitä! Erityisesti kosmetiikkaosastolla! Ostin kalliin voiteen ja pyysin tuotenäytteitä samalta merkiltä enkä saanut mitään vaikka näin että näytelaatikko oli aivan täynnä. Ei tälläistä ollut ennen. Ihan ihme meininkiä. Käyttävätkö myyjät näytteet itselleen?
Minusta Seppälä on pessyt kasvonsa... Jopa lapseni (14v) voi ostaa jotain sieltä... Itse olen kyllästynyt shoppailuun. Olen ihan hyvin toimeentuleva ja sen takia ei tarvitse pihistellä... mutta en vaan jaksa enään ostella mitään huvin vuoksi... ostan vaan silloin kun todella tarvitsen...
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:29"]
En ole eläissäni ostanut Stockalta oikeasti kuin ihan pari tuotetta. En ole merkkien enkä ökytuotteiden perään.
[/quote]
Päätit sitten että tämä on sen arvoinen tieto kanssaihmisille, että se piti oikein jakaa kaikille? Minulle jäi vain vähän nurkkakuntainen olo tuosta kommentista, mutta ehkä sitä halusitkin?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:43"]
Näissä vikaa Stockalla;
- nettikaupan haku tökkii, vaikea ostella
- nettikaupan valikoima ihmeen suppea ja jokaista vaatetta vain jäljellä jotain kokoa 34, ja vaatteita muutenkin hyvin vähän
- nettikaupan tuotekuvat aika epäselviä monen tuotteen kohdalla
- koko konserni vaikuttaa vain palvelevan venäläisiä ja yrittävän kiinnostaa venäläistä kuluttajaa, vaikka ei ne tule tänne muuta kuin Hullareiden erikoistarjousten perässä, rikkaat venäläiset shoppailevat Lontoossa ja Milanossa, suomalaisten tarpeet unohdettu kokonaan. Siksi suomalaiset ostavat ulkomaisista nettikaupoista kun täältä ei saa ajankohtaisia juttuja
- kosmetiikkaosastolla myydään merkkejä jotka ovat jo out muualla päin maapalloa, missä kaikki uudet superstarojen suosimat meikkisarjat viipyy, ainoa mitä täältä viitsii ostaa, on MAC, samoin tuoksuvalikoima on lähes sama kuin jossain ruokamarketissa, Tallinnastakin saa parempaa ja laadukkaampaa.
- vaateosastolla kaikki niin ahtaan näköisesti esillä, vaikea hahmottaa vaatteiden malleja ellei ne ole mallinuken päällä käytävän varrella
- kenkäosastolla vain tietyn näköistä peruskenkää, ei tarpeeksi variaatiota tai värejä
- sisustuksessa keskitytään vain tiettyihin parempiin merkkeihin ja niiden parempien merkkien suppeaan valikoimaan, esimerkiksi saatavilla olevien värien ja mallien suhteen, siksi väki tilaa näitä muualta ja edullisemmin
- koko tavaratalon imago mennyt enemmän perusmarketin tasolle, vaikka siihen kaipaisi sellaista kansainvälistä tavaratalohenkeä, tyyliin Harvey Nichols, Galeries Lafayette tai NK.
Onko muita samoin ajattelevia?
[/quote]
Juuri näin. Tallinnan Kaubamajastakin saa ihan kaikkea, Benefit yms. Stokka on niin takapajuinen ja asiakaspalvelu on todella huonoa.
Näissä vikaa Stockalla;
- nettikaupan haku tökkii, vaikea ostella
- nettikaupan valikoima ihmeen suppea ja jokaista vaatetta vain jäljellä jotain kokoa 34, ja vaatteita muutenkin hyvin vähän
- nettikaupan tuotekuvat aika epäselviä monen tuotteen kohdalla
- koko konserni vaikuttaa vain palvelevan venäläisiä ja yrittävän kiinnostaa venäläistä kuluttajaa, vaikka ei ne tule tänne muuta kuin Hullareiden erikoistarjousten perässä, rikkaat venäläiset shoppailevat Lontoossa ja Milanossa, suomalaisten tarpeet unohdettu kokonaan. Siksi suomalaiset ostavat ulkomaisista nettikaupoista kun täältä ei saa ajankohtaisia juttuja
- kosmetiikkaosastolla myydään merkkejä jotka ovat jo out muualla päin maapalloa, missä kaikki uudet superstarojen suosimat meikkisarjat viipyy, ainoa mitä täältä viitsii ostaa, on MAC, samoin tuoksuvalikoima on lähes sama kuin jossain ruokamarketissa, Tallinnastakin saa parempaa ja laadukkaampaa.
- vaateosastolla kaikki niin ahtaan näköisesti esillä, vaikea hahmottaa vaatteiden malleja ellei ne ole mallinuken päällä käytävän varrella
- kenkäosastolla vain tietyn näköistä peruskenkää, ei tarpeeksi variaatiota tai värejä
- sisustuksessa keskitytään vain tiettyihin parempiin merkkeihin ja niiden parempien merkkien suppeaan valikoimaan, esimerkiksi saatavilla olevien värien ja mallien suhteen, siksi väki tilaa näitä muualta ja edullisemmin
- koko tavaratalon imago mennyt enemmän perusmarketin tasolle, vaikka siihen kaipaisi sellaista kansainvälistä tavaratalohenkeä, tyyliin Harvey Nichols, Galeries Lafayette tai NK.
Onko muita samoin ajattelevia?
Kyllä mä aina joskus ostan jotain Seppälästä. Viimeksi nyt alesta ostin kummallekin lapselle farkut ja pari collegea pojalle. Lisäksi saatan itselleni ostaa joskus jotain. Esimerkiksi mun nykyiset lempifarkut on Seppälästä ja taidanpa mennä hakemaan sieltä uusia, koska nämä lempifarkut alkaa olemaan puhkukulutetut. Mikä vika Seppälän vaatteissa on? Ihan hyviä neuleita, neuletakkeja, housuja, trikoopaitoja jne. Ihan samaa kamaa kuin muillakin näillä rättikaupoilla, joita käytän. Mikä olisi sitten parempi ja trendikkäämpi paikka samassa hintaluokassa? Stockamannilta ostetut vaatteet on olleet suurimmat flopit. Muutaman kerran olen ostanut sieltä jotain ja esimerkiksi kallis neule nyppyyntyi hetkessä törkeäksi, mitä ei tee vastaavat Seppälän tai Lindexin vaatteet, joiden ostohinta on kolmasosa Stockmannista.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:28"]
Seppälän liikkeet ja mainoskampanjat tarvitsisvat freesausta, mutta tuotteet ovat yllättävän hyviä ja etenkin kynsilakat hyviä. Kosmetiikkaosastoon pitäisi panostaa, nythän Wetnwild lopetti eikä ihme kun kulttimerkkiä ei mitenkään osattu markkinoida missään... Samanlaista tumpelointia kuin Stockalla yleensäkin.
En tiedä onko Stockalla venäläishaaveissa unohdettu suomalaiskuluttaja kokonaan, kun enemmän löytyy ostettavaa Tallinnan Stockalta kuin Helsingistä.
Asiakaspalvelun tasoa en ole ihmetellyt sen jälkeen kun selvisi tuo jo mainittu sukulaisten suosiminen työhönotossa... Aika paljon tuntuvat palkattomia harjoittelijoita myös harrastavan.
[/quote]
Joo. Pitäisi firman kuin firman tajuta palkata parhaita eikä vain sukulaisia. Mutta niin makaa kuin petaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 23:03"]
Miten niin Stockmannin nettikauppaa ei voi käyttää ipadilla? Minä olen käyttänyt viimeksi tänään. Toimii aivan normaalisti.
[/quote]
Olen toista mieltä. Nettikauppa on todella kömpelö. Stockan nettikaupan sivujen laatijan kannattaisi ottaa mallia www.asos.comin sivuista.
Seppälä on samaa konsernia Stokkan kanssa. Jos boikotoitte Stokkaa niin boikotoikaa samalla myös Seppälää.
Multakin pisteet Seppälälle, profiilia on myös nostettu viime vuosista. En ole ehkä mikään ubertrendikkäin kuluttaja, erikoisimmat luomukset jäävät kokeilematta, vaan mua kiinnostaa kohtuuhintaiset, nätit ja suht trendikkäät ja tyylikkäät vaatteet, joita yleensä tuolta löydän. Laatu ja hinta on mielestäni ok. Saan usein kehuja pukeutumisestani, ja yleensä monet yllättyvät kun kerron mistä vaate on ostettu :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:57"]
Miksi Stockmann otti valikoimiinsa surkealaatuisen Lauren Ralph Laurenin mutta ei Ralph Laurenia? Aika moni on pettynyt Lauren Ralph Laurenin laatuun kun on ollut siinä luulossa että se on sitä OIKEAA Ralph Laurenia. Olisi ottanut samalla kummatkin mallistot myyntiin niin kuluttaja voisi tehdä valintaa priiman ja keskinkertaisen laadun välillä ja tajuaisi eron.
[/quote]
Tää on kyllä melkoinen epäkohta. Oon paljon funtsinut tätä.
[/quote]
Ulkomailla tavarataloissa joissa on Laurenia on alunperin ollut Ralph Laurenia myynnissä. Lauren on tullut kuluttajia varten jotka tykkäävät tyylistä mutta eivät halua tai voi maksaa laadusta. Noissa tavarataloissa on selkeästi eroteltuna Ralph Lauren niin että siinä osastolla koko nimi on isolla kun taas Lauren on yleensä Ralph Laurenin vieressä mutta osaston yläpuolella lukee selkeästi Lauren.
Olen jo useammalta tyypiltä Helsingissä kuullut kuinka Ralph Laurenin vaatteet on paskaa laatua ja kun olen asiaa ihmetellyt niin kyseessä on just tää Lauren. Itse ulkomailla asuvana tykkään Ralph Laurenista, ostan sitä ja olen suositellut suomalaisille ystäville. Harmittaa:(
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:08"]
Tuo Seppälä on mietityttänyt jo pitkään. Minkä lokeron se täyttää Suomen vaatetarjonnassa? Kuka (sukupuoli, ikä, elämäntilanne) ostaa vaatteet Seppälästä?
[/quote]
Minä, 22-vuotias opiskelija, pidän enemmän Seppälän vaatteista kuin esim. h&m:n, ne ovat halpoja ja laadultaan ihan siedettäviä.
Seppälän laatu on TODELLA heikko. En edes odota saavani hyvää laatua, mutta petyn silti.
Esim. housuja olen ostanut 3 kpl v.3v aikana sieltä. Farkuista irtosi nappi ensimmäisessä käytössä, mustat housut oli rikki saumasta jo ennen kuin ehdin käyttää, sovittaessa kotona huomasin. Kolmannet housut venahtivat ekassa pesussa ja menettivät sekä muotonsa ja värinsä, vaikka pesuohjelma oli ohjeen mukainen ja kuivuria en käyttänyt. Kahdet palautin, mutta viimeisiä en enää jaksanut, antaa pjaskan olla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:57"]
Miksi Stockmann otti valikoimiinsa surkealaatuisen Lauren Ralph Laurenin mutta ei Ralph Laurenia? Aika moni on pettynyt Lauren Ralph Laurenin laatuun kun on ollut siinä luulossa että se on sitä OIKEAA Ralph Laurenia. Olisi ottanut samalla kummatkin mallistot myyntiin niin kuluttaja voisi tehdä valintaa priiman ja keskinkertaisen laadun välillä ja tajuaisi eron.
[/quote]
Monissa ulkomaisissa tavarataloissa nämä on setään OSATTU erotella selkeästi oman näköisille osastoille, eli se perus- Lauren sekä Denim&Supply on nuorekkaampien trendivaatteiden seassa omissa rekeissään, Polo Ralph Laurenin rekit urheilullisempien vaatteiden joukossa ja sitten se Ralph Laurenin paras mallisto osastolla jossa myydään luksusmerkkejä ja jossa ne monen tonnin laukut ja muut asusteet laitettu hienosti esille.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:42"]
Ihmisiltä on viety työpaikat ja toimeentulo, harvalla on enää varaa tuhlata ylellisyystavaroihin ja kalliisiin Stockmann tuotteisiin.
Ei mikään ihme, että Stocka polkee tappiolla... ja tämä on vasta alkua, muut tulevat perässä. Uutinen ei yllätä, oli odotettavissa. Ihme, että kesti näinkin kauan.
[/quote]Ei Stocka sentään tappiollinen yritys ole, vaan liikevoitto vaan laskenut.
[/quote]
Liikevoitto on vaan laskenut enemmän toisissa yksiköissä kuin muissa. Käytännössä jopa tappiolliseksi. Kun kasvissa on sairastunut oksa, se leikataan pois jottei sairaus leviä koko taloon.
Stockan pitäisikin nyt arvioida yksiköitään ihan rankalla kädellä. Ja sitä mihin suuntaan asiakkaiden vaatimukset nykymaailmassa ovat muuttuneet.