Äidit jotka myyvät lapsensa blogeissaan
mitä mieltä? Lapsilta on viety tärkein, oma identiteetti jo vauvasta lähtien. Äidit julkaisevat kaiken internetissä, jossa kaikki on aina jokaisen saatavilla. Missä on näiden lasten oikeudet ja yksityisyys? Miltä näistä lapsista tuntuu koululaisena, aikuisena, kun heidän koko lapsuutensa on julkista, myyty?
Kommentit (227)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:22"]
Mitenkäs ne blogit joissa on vain lasten kuvia esim. uusissa Mini Rodineissa? Tai talvihaalarien vertailua kuvitettuna lasten haalarikuvilla? Tekstit kertovat pelkästään lasten vaatteista ja käyttokokemuksista. Mitä noloa tai arveluttavaa aineistoa niissä blogeissa on?
Itse luen paljonkin lastenvaateblogeja. Kenenkään allergiat, aspergerit tai kakkojen koostumukset minua ei kiinnosta.
[/quote]
En näe tässä mitään pahaa. :) Ja esim. käsityöaiheisissa blogeissa itse vaatekin näyttää paremmalta mallin päälle puettuna.
Hyvää keskustelua aiheesta syntynyt, kiitos! Lisäksi nuo muut tekstit aiheesta eri blogeissa tuovat asiaan lisää syvyyttä. Kirjoitin tämän avauksen eilen, nähtyäni äitiblogissa lapsen kuvan, todella herkän ja kauniin, samantien ajattelin miksi bloggaaja haluaa julkaista tämän kuvan? Eikö tämän kauniin hetken haluaisi vain pitää itsellään, miksi jakaa se kaikille? Oma lapsi on kaikkein ihanin, tietysti, hämärtyykö se julkisuuden raja oikeasti näin pahoin blogatessa?
Lapsen oikeudet eivät tunnu toteutuvan oikein, yksityisyys ei toteuduu. Toivottavasti tähän asiaan saadaan pian korjaus, esim. lakien muodossa.
-ap
Minusta tuo lähiömutsin viimeisin oli jo liikaa.. Tosi kauniita kuvia, mutta miksi julkaista niitä kaikelle kansalle? Minulle tuli jopa tirkistelijä olo, ja laitoin sivun kiinni. Kuin olisin nähnyt jotain todella henkilökohtaista mikä ei kuulu minun, ventovieraan, silmille :(
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:02"]
En saa tähän nyt linkkiä, mutta googletin tuon äitibloggaajat yksityisyys ja törmäsin ilahduttavaan asian pohtimiseen yhdessä blogissa. otsikko taisi olla "äitibloggaaja ja kahden yksityisyyden rajat". Perusteli ihan hyvin valintaansa, mutta jäi silti vähän kömpelöksi. Esim että miehen naama ei näy mutta lapsen näkyy?>? Sanoi myös, että "olisi huonoa tuuria jos juuri meidän kuvat päätyisi vääriin käsiin". :D Kiva kuitenkin, että tyttö oli miettinyt edes asiaa, ja oli tekstissä ihan asiallistakinpohdintaa. Onneksi on varmaan miettinyt vielä vähän lisää kun uudemmissa kirjoituksissa ei enää lapsen koko naamaa näkynyt. :D
[/quote]
Löysin saman tekstin, mutta en viitsi laittaa tähän linkkiä, ettei tämä keskustelu poistuisi. Mulle tuli tästä vähän sellainen tunne, kuin että tuo ilmeisesti aika nuori bloggari tunsi omatuntonsa pistävän, ja postaus oli tehty sen parantamiseksi. Tosiaan vähän hämärää, että kunnioittaa miehen halua pysyä pois, mutta ei lapsen! Ja tuo huonoon tuuriin vetoaminen on silkkaa lapsellisuutta. Voi voi.
[/quote]
Linkki?
Minua olisi kiinnostanut ruveta bloggariksi mutta en ala juuri tämän takia. Yleensä hyvissä blogeissa lasten kasvot näytetään kokonaan. Minusta on ärsyttävää kun luen blogia ja hieno kuva on pilattu kasvoja sumentamalla enkä sellaisia blogeja lue.
Tosin jaan lasteni kuvia fb:sså rajoitetut profiilin kautta, siis sellaisten ihmisten kanssa joille olisin näyttänyt tai lähettänyt ennenvanhaan paperikuvia lapsistani esim. vanhempieni ja parhaiden kavereiden.
Olen jotenkin todella ihmeissäni tästä hysteriasta. Siis, ettäkö lapsestaan ei mitään kuvia saisi nettiin laittaa? Miksi? Nykyään esimerkiksi fb toimii ikään kuin valokuva-albumina sukulaisille. Sieltä voi käydä katsomassa sukulaistyttönsä kasvua ja lapsenlapsensa ensi askeleita. Perustelunne on, että lapsen pitäisi itse saada päättää onko hänen kuviaan netissä. Entäs sitten ennenvanhaan kun kuvia räpsittiin perus kameralla, teetettiin kuvat ja asetettiin ne albumiin. Kuvat näki kehittämössä ties kuinka monta vierasta ihmistä. Kuvat näki varmasti albumista aika moni tuttu ja vähemmän tuttu kotona vieraillut. Kysyttiinkö siihen lasten lupaa?
Tämä nyt on vain nykyaikaa ja asiat menee nykyään näin. Toki en minäkään sitä ymmärrä jos nakukuvia lapsista linitellään tai muuten jotain noloa tai intiimiä. Mutta ihan perus kuvat eivät loukkaa lapsen yksityisyyttä yhtään sen enempää kuin sekään, että sen lapsen kanssa julkisesti tuolla kadulla kulkee ja ties kuinka moni ihminen sen sielläkin näkee :)
Ap, mietin itsekin samaa: nimittäin tätä perimmäistä kysymystä "miksi". Onko blogimaailma kaikessa helppoudessaan ja uutuudenviehätyksessään niin houkutteleva, kuka tahansa kun kerran voi tuoda ihan mitä sisältöä tahansa kaikkien luettavaksi? Eikä sovi sivuuttaa sitä, että voi sillä kaikella jopa hieman tienata. Ihmisiä kiinnostaa tirkistellä, valitettavasti. En usko joka bloggaajan tieten tahtoen kalastelevan lukijoita jonkun toisen (oman lapsensa) kustannuksella, mutta minusta pitäisi itse kunkin pohtia mitä tarkoitusta varten avaa elämänsä niin kuin julkkikset avaavat vaatekaappinsa oven Seiskalle ja Hymylle. Ja että tiedostaa, että kenen elämää on tuomassa julki, omaansa vai jonkun toisen.
Minun on vaikea ymmärtää, miksi yksityiset, intiimit valokuva-albumit ja suvun sisäiset tapahtumat ovat siirtyneet nettiin julkiseksi riistaksi, nimenomaan siis rajaamatta millään tavalla näkijöitä. Siihen päälle vielä se, että ihmisillä tuntuu olevan pelottavan hakusessa se, mitä saa julkaista. On ihan eri asia löytyä naapurin Eijan ja Tanelin valokuva-albumista kuin löytyä kuvapankkiblogista, jota voi seurata kuka tahansa. Ja voin taata, että itsetuntoni ei ole niin kohdallaan, että tuntuisi kivalta löytää oma pärstänsä juuri siinä epäedullisessa kuvakulmassa epähienossa ilmeessä.
*
Pahoittelen kärkkäitä sanamuotojani, sanani on tarkoitettu nyt ääritapauksille. Kaikkia perheblogeja en tokikaan tuomitse: eräs suosikkiblogeistani on käsityöblogi, jossa esiintyy tämän tästä käsityöläisen omat lapset kasvot hangon kekseillä esittelevät äitinsä tekemiä luomuksia. Ja sekös minun mieltäni piristää kovasti. :)
122:lle.
Jos haluaa bloginsa avulla näyttää lastensa elämää valokuvin sukulaisille ja tuttaville niin silloin voi pitää salasanan takana olevaa blogia.
Eikä oikein voi verrata valokuva-albumin näyttämistä kylässä käyville nykyiseen bloggaamiseen. Oikeampi vertailu olisi, jos verrattaisiin avointa lapsiblogia siihen, että joku teettää lapsestaan "paperikuvia" ja levittelee niitä ympäri kaupunkia täysin satunnaisten ohikulkijoiden näkyville ja saattaa laittaa kuviin laittaa vieläpä nimitiedot.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 23:21"]
Olen jotenkin todella ihmeissäni tästä hysteriasta. Siis, ettäkö lapsestaan ei mitään kuvia saisi nettiin laittaa? Miksi? Nykyään esimerkiksi fb toimii ikään kuin valokuva-albumina sukulaisille. Sieltä voi käydä katsomassa sukulaistyttönsä kasvua ja lapsenlapsensa ensi askeleita. Perustelunne on, että lapsen pitäisi itse saada päättää onko hänen kuviaan netissä. Entäs sitten ennenvanhaan kun kuvia räpsittiin perus kameralla, teetettiin kuvat ja asetettiin ne albumiin. Kuvat näki kehittämössä ties kuinka monta vierasta ihmistä. Kuvat näki varmasti albumista aika moni tuttu ja vähemmän tuttu kotona vieraillut. Kysyttiinkö siihen lasten lupaa?
Tämä nyt on vain nykyaikaa ja asiat menee nykyään näin. Toki en minäkään sitä ymmärrä jos nakukuvia lapsista linitellään tai muuten jotain noloa tai intiimiä. Mutta ihan perus kuvat eivät loukkaa lapsen yksityisyyttä yhtään sen enempää kuin sekään, että sen lapsen kanssa julkisesti tuolla kadulla kulkee ja ties kuinka moni ihminen sen sielläkin näkee :)
[/quote]
Olen siis 105 ja 123 (muun muassa). :) En teilaa kaikkia kuvia, kunhan kuvat ovat maulla valittuja.
On kuitenkin eri asia selata kuvia valokuva-albumista (tai vaikkapa nettialbumista, jonka kävijäkunnan on rajannut huolellisesti!) kuin selata kaikille avointa blogia. Kyllä, paperikuvia kehittäessä työntekijät ovat varmasti nähneet kuvat, mutta he eivät kuitenkaan pidä kuvia tarjolla vapaasti kaikille, jotka niitä haluavat katsella. Albumia esittelevä esittelee toki kuvia kenties kuvattavalle itselleen vieraille ihmisille, mutta tuskin antaa heille mukaan kyseistä paperikuvaa tai sen negatiivia. Kuva pysyy albumissa, ja ainakin albumin haltijat tietävät, ketkä kuvia voivat katsella... ellei murtovaras tule ja vie kuvia, mikä on aina epätodennäköistä. :)
Rajaamaton blogi taas sallii, että ihan kuka tahansa voi nähdä kaikki kuvat, ottaa niistä tallenteet itselleen syystä tai toisesta ja levittää kuvia eteenpäin ihan millaisessa asiayhteydessä tahansa. Eikä kyseessä edes välttämättä ole pedofiili. Ja mitä enemmän tietoa sinuun voidaan yhdistää (nimi, osoite, puhelinnumero...), sitä suuremmat mahdollisuudet ongelmille - jopa taloudellisille.
Minua kiinnostaisi bloggaajien mielipiteet ja perustelut!
Bloggaaja Katleena Kortesuo on kritisoinut lapsiblogeja. Löytyy Googlella Ei oo totta -blogista.
En nyt ihan heti keksi mitä haittaa minulle voisi olla siitä että äitini olisi julkaissut minusta valokuvia ja kertonut että tänään maalasin vesiväreillä..
Avaatko 124 hieman näitä mahdollisia taloudellisia ongelmia?
T.Lastenvaateblogisti, jonka ei tulisi mieleenkään kirjoittaa tai kuvata mitään noloa tai henkilökohtaistakaan lapsistaan.
Mutta kun pahimmissa raportoidaan suunnilleen se lapsen kakan koostumuskin...
Mutta kun pahimmissa raportoidaan suunnilleen se lapsen kakan koostumuskin...
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 23:55"]
Avaatko 124 hieman näitä mahdollisia taloudellisia ongelmia?
T.Lastenvaateblogisti, jonka ei tulisi mieleenkään kirjoittaa tai kuvata mitään noloa tai henkilökohtaistakaan lapsistaan.
[/quote]
Toivottavasti en säikäyttänyt sinua pahanpäiväisesti... :)
Sanoisin, että mitä enemmän viljelet itsestäsi tietoa (nimi, osoite, puhelinnumero ym), niin pahimmat kauhuskenaariot ovat että joku hämäräheikki voi varastaa identiteettisi jollain tasolla tai onnistuu onkimaan todella tärkeitä tietoja ihan pankkitunnuksista lähtien. Ja tietojen onkiminen ei välttämättä rajoitu blogiin vaan ihan kaikkeen, minne olet oman virtuaalisen jälkesi jättänyt.
En tiedä saako täällä julkaista kuinka linkkejä? Mutta googleta esim. "tietoturvariskit sosiaalisessa mediassa" ja tuon variaatioita. :)
Toki painotan, että kyse on kauhuskenaarioista. Nuo asiat vain on hyvä pitää mielessä kaiken varalta. Mutta enpä usko, että sinun tarvitsee vauhkoontua, mikäli blogin aiheena on lastenvaatteet ja lastesi kuvat noudattavat hyvää makua. :)
..ovat perseestä, otsikkoa jatkaakseni. Ei ole kuin yksi vilaus ja lapset ovat aikuisia, kuvat jaettu ja äiti lapsien mielestä lehemä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:41"]En nyt ihan heti keksi mitä haittaa minulle voisi olla siitä että äitini olisi julkaissut minusta valokuvia ja kertonut että tänään maalasin vesiväreillä..
[/quote]Nämä valittavat puritaanit ovatkin hieman pihalla tämä yksityisyytensä kanssa. Naamakirjaprofiili on joko suljettu tai esiinnytään feikkinimellä. Ei haluta jakaa yksityisyyttä koko maailmalle, joten naamaakaan ei näytetä. Kyllä pitää päässä viirata ja pahasti, jos kuvittelevat, että pesunkestävän taviksen elämä ja huonot valokuvat edes kiinnostaisivat "koko maailmaa". Millaisessa harhassa pitää elää, että edes luulee olevansa niin kiinnostava ihminen, että tuntemattomat "stalkkaisivat" Mirkun ja Paten sekä lapsiensa elämää vuokrakaksiossaan jossain nukkumalähiössä?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:48"]
Jep. Naurattaa yks entinen tuttu joka vouhkasi kovaan ääneen ettei ikinä julkaisi lapsestaan kuvia facebookiin, mutta laittoi kuvia lapsestaan blogiinsa, ja paljon! Mikä järki?!
[/quote]
Jos häntä häiritsee ajatus siitä, että facebookiin laitettujen kuvien kaikki oikeudet ovat sitten facebookilla, blogikuvien oikeudet pysyvät bloggaajalla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:02"]
En saa tähän nyt linkkiä, mutta googletin tuon äitibloggaajat yksityisyys ja törmäsin ilahduttavaan asian pohtimiseen yhdessä blogissa. otsikko taisi olla "äitibloggaaja ja kahden yksityisyyden rajat". Perusteli ihan hyvin valintaansa, mutta jäi silti vähän kömpelöksi. Esim että miehen naama ei näy mutta lapsen näkyy?>? Sanoi myös, että "olisi huonoa tuuria jos juuri meidän kuvat päätyisi vääriin käsiin". :D Kiva kuitenkin, että tyttö oli miettinyt edes asiaa, ja oli tekstissä ihan asiallistakinpohdintaa. Onneksi on varmaan miettinyt vielä vähän lisää kun uudemmissa kirjoituksissa ei enää lapsen koko naamaa näkynyt. :D
[/quote]
Löysin saman tekstin, mutta en viitsi laittaa tähän linkkiä, ettei tämä keskustelu poistuisi. Mulle tuli tästä vähän sellainen tunne, kuin että tuo ilmeisesti aika nuori bloggari tunsi omatuntonsa pistävän, ja postaus oli tehty sen parantamiseksi. Tosiaan vähän hämärää, että kunnioittaa miehen halua pysyä pois, mutta ei lapsen! Ja tuo huonoon tuuriin vetoaminen on silkkaa lapsellisuutta. Voi voi.