Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit jotka myyvät lapsensa blogeissaan

Vierailija
16.02.2014 |

mitä mieltä? Lapsilta on viety tärkein, oma identiteetti jo vauvasta lähtien. Äidit julkaisevat kaiken internetissä, jossa kaikki on aina jokaisen saatavilla. Missä on näiden lasten oikeudet ja yksityisyys? Miltä näistä lapsista tuntuu koululaisena, aikuisena, kun heidän koko lapsuutensa on julkista, myyty?

Kommentit (227)

Vierailija
1/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo linkki Ei oo totta - blogiin/sivustolle oli kyllä tosi hyvä, kiitän. :) 
Ja tarjosi tämä Katleena erittäin hyviä ja varteenotettavia pointteja, joista olen hyvin pitkälle samaa mieltä. 

En kannata vainoharhaista vauhkoilua, mutta on syytä tiedostaa riskit ja itse asiassa pitää mielessä, miksi on tärkeää ylipäätään tuoda jotakin niin intiimiä asiaa julki kuin oma arkinen perhe-elämä. Miksi haluaa luoda blogin, jonka päätähtenä on oma lapsi? Miksi haluaa tuoda julki asioita, jotka voivat tulevaisuudessa olla nolostuttavia, kenties jopa haitallisia lapselle itselleen? 

"Koska minä äitinä/isänä voin sen päättää" tai "Mitä haittaa siitä voisi olla kenellekään?" Eivät mielestäni vastaa kysymyksiin. Haittoja keksii lukuisia, eikä niitä voi kaikkia sivuuttaa turhana vainoharhaisuutena tai kivikautisena suhtautumisena nykymaailmaan. Ja toisekseen: minusta on ihan hyväkin pohtia sitä, miksi rakentaa niinkin intiimiin asiaan kuin perheen sisäiseen dynamiikkaan saati yksittäiseen perheenjäseneen koko bloginsa idean, ja jopa tienata tällä? 

Vierailija
2/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella itsekkäät "perustelut" noilla mutsibloggaajilla.

Olen itsekin bloggaaja ja äiti, mutta en edes jaksaisi loputtomiin jauhaa lapsestani kokonaisen blogin verran! Entä sitten, kun lapsi/lapset kasvavat? Aikooko tuo mutsimutsi esim. blogata lapsesta pitkäänkin vielä!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin teiltä alapeukuttajilta toisenlaisiakin näkemyksiä. :) Yksipuolista keskustelua jos puolet väestä tuo omat mielipiteensä julki ja kaikki vastanäkemykset lähinnä peukutellaan alaspäin.

Vierailija
4/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:38"]

Tuo linkki Ei oo totta - blogiin/sivustolle oli kyllä tosi hyvä, kiitän. :) 
Ja tarjosi tämä Katleena erittäin hyviä ja varteenotettavia pointteja, joista olen hyvin pitkälle samaa mieltä. 

En kannata vainoharhaista vauhkoilua, mutta on syytä tiedostaa riskit ja itse asiassa pitää mielessä, miksi on tärkeää ylipäätään tuoda jotakin niin intiimiä asiaa julki kuin oma arkinen perhe-elämä. Miksi haluaa luoda blogin, jonka päätähtenä on oma lapsi? Miksi haluaa tuoda julki asioita, jotka voivat tulevaisuudessa olla nolostuttavia, kenties jopa haitallisia lapselle itselleen? 

"Koska minä äitinä/isänä voin sen päättää" tai "Mitä haittaa siitä voisi olla kenellekään?" Eivät mielestäni vastaa kysymyksiin. Haittoja keksii lukuisia, eikä niitä voi kaikkia sivuuttaa turhana vainoharhaisuutena tai kivikautisena suhtautumisena nykymaailmaan. Ja toisekseen: minusta on ihan hyväkin pohtia sitä, miksi rakentaa niinkin intiimiin asiaan kuin perheen sisäiseen dynamiikkaan saati yksittäiseen perheenjäseneen koko bloginsa idean, ja jopa tienata tällä? 

[/quote]

Itsekin ihmettelen joidenkin (kuten nyt esim. Mutsi mutsin) lapsibloggaajien perustelua "koska minä vanhempana voin sen päättää". Sopisikohan heille itselleen, jos heidän puolisonsa/muu perheenjäsenensä/ystävänsä/työtoverinsa/tms. päättäisi perustaa blogin, jossa heistä olisi "hauskoja juttuja" ja "harmittomia kuvia" selvien kasvokuvien ja oikeiden nimien kera?

Vierailija
5/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:52"]

Pyytäisin teiltä alapeukuttajilta toisenlaisiakin näkemyksiä. :) Yksipuolista keskustelua jos puolet väestä tuo omat mielipiteensä julki ja kaikki vastanäkemykset lähinnä peukutellaan alaspäin.

[/quote]
Aaaa!!! Tätäkin alaspeukutetaan! :D 

Vierailija
6/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen joidenkin (kuten nyt esim. Mutsi mutsin) lapsibloggaajien perustelua "koska minä vanhempana voin sen päättää". Sopisikohan heille itselleen, jos heidän puolisonsa/muu perheenjäsenensä/ystävänsä/työtoverinsa/tms. päättäisi perustaa blogin, jossa heistä olisi "hauskoja juttuja" ja "harmittomia kuvia" selvien kasvokuvien ja oikeiden nimien kera?

[/quote]

En ole ko. mutsumutsi, mutta pidän blogia, jossa on nimet ja kasvokuvat. Ja minusta on ihan ok jos joku läheisenikin tekisi niin. Itseasiassa parikin tekee, eikä ole ikinä tullut mieleenkään puuttua siihen, mitä niissä  minusta tai lapsistani selvien kasvokuvien ja oikeiden nimien kera kirjoitetaan.

Vierailija
7/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 12-vuotias on kieltänyt minua kirjoittamasta hänestä jopa tänne palstalle mitään. En jaksa oikein uskoa että muut lapset olisivat ilomielissään bloggauksista, jos olisivat saaneet jonkinlaisen normaalin maailmankuvan.

Vierailija
8/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tuo on turvallisuusriski, jos bloggaa nimillä, selvillä kuvilla ja jopa siten että on nähtävissä asuinpaikka. Toki riippuen siitä, mitä bloggaa. Tuskinpa se on vaarallista, jos julkaisee lapsensa kivan sutkauksen ja lapsensa ovelan ilmeen. :)

Jos halutaan oikein karrikoitu esimerkki, niin vaikkapa tuo "Lapsellani todettiin asperger" (ja blogissa nähtävissä koko nimi ja asuinpaikkakunta) tai vanhemmalla lapsella vaikkapa "nyt Marilla todettiin masennus" voi jo oikeasti vaikuttaa todella pahasti. Rennommista sutkauksista nyt voi sanoa, että minua ei miellyttäisi lukea avoimesta blogista siitä, että kakkasin kylpyammeeseen kaksivuotiaana. Ei haitallista tietoa, tuskinpa vaikuttaa työtilanteeseeni tulevaisuudessa, mutta silti sitä ei tarvitsisi julkaista kaikille avoimessa blogissa. Se on hauskaa ehkä vanhemmista ihmisistä jotka tykkäävät kertoa lapsiperheen kommelluksista, mutta ei välttämättä itse lapsesta, ei nyt eikä tulevaisuudessa. 

Vierailija
9/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kohta tulee joku Oi mutsi mutsi Elsa tai joku muu yhtä "hauskasti" ja "nasevasti" argumentoiva bloggaaja tänne pätemään. Tai siis ei tänne, eihän bloggaajat nyt alennut av-palstalle... Kunhan "sattuvat vaan kuulemaan että asiaa on taas puitu av-haaskojen keskuudessa, joten kirjoitampa siitä nyt hyvän blogitekstin".

Vierailija
10/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:04"]

Itsekin ihmettelen joidenkin (kuten nyt esim. Mutsi mutsin) lapsibloggaajien perustelua "koska minä vanhempana voin sen päättää". Sopisikohan heille itselleen, jos heidän puolisonsa/muu perheenjäsenensä/ystävänsä/työtoverinsa/tms. päättäisi perustaa blogin, jossa heistä olisi "hauskoja juttuja" ja "harmittomia kuvia" selvien kasvokuvien ja oikeiden nimien kera?

[/quote]

En ole ko. mutsumutsi, mutta pidän blogia, jossa on nimet ja kasvokuvat. Ja minusta on ihan ok jos joku läheisenikin tekisi niin. Itseasiassa parikin tekee, eikä ole ikinä tullut mieleenkään puuttua siihen, mitä niissä  minusta tai lapsistani selvien kasvokuvien ja oikeiden nimien kera kirjoitetaan.

[/quote]
Eikö sinua siis haittaa, jos sinusta kulkee yksityisluontoista tietoa muiden ihmisten blogeissa? Ihmisillä on tästä eri näkemyksiä, mutta itseäni kiusaa tuhottomasti ajatus, että joku tietämättäni julkaisee esim. minun kuviani facebookissa ja asettaa ne kaikkien nähtäville, saati sitten että esiintyisin tunnistettavana henkilönä toisen blogissa ilman, että voisin asiaan vaikuttaa. 

Toisekseen minua vaivaisi vielä enemmän, mikäli tämä tietämättään bloggauksen kohteeksi joutunut oma lapseni joutuisi vieraaseen blogiin ilman, että edes minä äitinä voisin siihen vaikuttaa. 

Vierailija
11/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:04"]

[/quote]

[/quote]

Ai parikin kaveriasi pitää blogia, jonka keskiössä olet sinä? Jossa on kymmenittäin-sadoittain kuvia sinusta, siis myös niitä joissa tahtomattasi näytät hölmöltä? Jossa kerrotaan myös vähemmän imartelevia juttuja sinusta?

On eri asia pilkahtaa jonkun tuttavansa blogissa kuin olla blogin keskipisteessä tunnistettavana henkilönä ilman, että asiaan voi itse mitenkään vaikuttaa.

Vierailija
12/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on teini-ikäiset lapset joita ei haittaa vaikka heidän kuviaan on blogissani ollut jo vuosia. Tosin he myös tietävät että voivat luottaa siihen etten mokaa heitä mitenkään ja blogikin on sellainen ettei tarvi hävetä. Käyvät joskus kavereidensakin kanssa katselemassa kuvia. 

Mun mielestä koko tämä keskustelu lähtee hyvin vääristä perusteista. Nykyään maailma on avoin kaikille ja nettiä ja blogeja käytetään omaan hyötymiseen sen suhteen että sukulaiset, tuttavat ja kaverit saavuttavat terveiset joka puolella maailmaa blogin kautta ja se toimii.

Tämä olettamus että äidit hyväksikäyttävät lapsiaan laittamalla heidän kuviaan blogiin on ahdasta ja yleistävää ajattelua eikä kovin sivistynyttä. Jos joku näin tekee niin se ei tarkoita että kaikki tekevät näin. Suurin osa blogeista on omakustannetta eikä niillä tehdä rahaa. 

Mielestäni pienen lapsen vieminen koko päiväksi yksin päiväkotiin muiden, isompien lasten tönittäväksi ja kiusattavaksi ilman vanhempien luomaa turvaa ja suojaa on huomattavasti suurempi rikos kuin hänen kuvansa laittaminen blogiin. Näin eilen kuinka pieni poika sai nokkiinsa isommilta pitkän aikaa hoitajien touhutessa muuta. Tilanne ratkesi siihen kun kaikkia lapsia kutsuttiin koolle. silloinkin vielä joku tönäisi taaperon nenälleen maahan. Kukaan ei reagoinut asiaan mitenkään. Minulla ei ollut oikeutta puuttua asioihin koska en ole henkilökuntaa vaan olin muissa asioissa siellä. Onneksi omat lapseni saivat tutustua sosiaaliseen kanssakäymiseen omien vanhempien suojissa. Heitä ei ole kukaan jälkeenpäinkään pahoinpidellyt. Kukaan ei ansaitse tulla pahoinpidellyksi ja tönityksi. Niin että istukaa te vaan perseet kermavaahdossa ja olkaa tuohtuneita siitä kun jonkun kakaran kuva on blogissa. Hui!

Vierailija
13/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:06"]

Olisi mielenkiintoista saada bloggaajien mielipiteitä tähän ketjuun. Miksi he tuovat lapsen nimelläään ja kasvoillaan julkisuuteen? Ovatko he ikinä miettineet julkisen bloggaamisen seurauksia, vai onko taloudellinen ja aineellinen hyöty mennyt moraalisten arvojen yli?

[/quote]

Minä olen selittänyt ne pitkät pohdintani ja sen millä perusteella olemme pätyneet tähän ratkaisuun ja sitä soveltaneet jo 10 voden ajan vähintään tuhanteen kertaan netissä.

Koska syyt ovat harkitut ja perustuvat perheensisäisiin keskusteluihin ja toisaalta ovat 10 vuoden kokemuksella osoittautuneet varsin päteviksikin, niin totuus on, että tällaisissa ketjuissa ne viestit joko ohitetaan automaattisesti tai vaihtoehtoisesti keskitytään henkilökohtaiseen pilkkaan.

Yhtään asiallisena pysynyttä ketjua en muista.

Jostain syystä ei siis oikein nappaa kirjoittaa samoja asioita tuhannetta kertaa - vain päätyäkseen haukuttavaksi.

Sen korjauksen tahtoisin kuitenkin tehdä, että blogini ei tuota rahaa. Siellä on jokunen googlen adsensen minos, mutta niidne tuotta on jotakuinkin sama kuin serverin vuokra eli taloudellisesta hyödystä ei missään nimessä ole vaikka sellaiset ihmiset, jotka itse ovat perusluonteeltaan ahneita, usein niin mielellään ajattelevatkin.

Vierailija
14/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:45"]

Minulla on teini-ikäiset lapset joita ei haittaa vaikka heidän kuviaan on blogissani ollut jo vuosia. Tosin he myös tietävät että voivat luottaa siihen etten mokaa heitä mitenkään ja blogikin on sellainen ettei tarvi hävetä. Käyvät joskus kavereidensakin kanssa katselemassa kuvia. 

Mun mielestä koko tämä keskustelu lähtee hyvin vääristä perusteista. Nykyään maailma on avoin kaikille ja nettiä ja blogeja käytetään omaan hyötymiseen sen suhteen että sukulaiset, tuttavat ja kaverit saavuttavat terveiset joka puolella maailmaa blogin kautta ja se toimii.

Tämä olettamus että äidit hyväksikäyttävät lapsiaan laittamalla heidän kuviaan blogiin on ahdasta ja yleistävää ajattelua eikä kovin sivistynyttä. Jos joku näin tekee niin se ei tarkoita että kaikki tekevät näin. Suurin osa blogeista on omakustannetta eikä niillä tehdä rahaa. 

Mielestäni pienen lapsen vieminen koko päiväksi yksin päiväkotiin muiden, isompien lasten tönittäväksi ja kiusattavaksi ilman vanhempien luomaa turvaa ja suojaa on huomattavasti suurempi rikos kuin hänen kuvansa laittaminen blogiin. Näin eilen kuinka pieni poika sai nokkiinsa isommilta pitkän aikaa hoitajien touhutessa muuta. Tilanne ratkesi siihen kun kaikkia lapsia kutsuttiin koolle. silloinkin vielä joku tönäisi taaperon nenälleen maahan. Kukaan ei reagoinut asiaan mitenkään. Minulla ei ollut oikeutta puuttua asioihin koska en ole henkilökuntaa vaan olin muissa asioissa siellä. Onneksi omat lapseni saivat tutustua sosiaaliseen kanssakäymiseen omien vanhempien suojissa. Heitä ei ole kukaan jälkeenpäinkään pahoinpidellyt. Kukaan ei ansaitse tulla pahoinpidellyksi ja tönityksi. Niin että istukaa te vaan perseet kermavaahdossa ja olkaa tuohtuneita siitä kun jonkun kakaran kuva on blogissa. Hui!

[/quote]

Aloituksessa oli se pointti, että vanhemmat vievät lapsen yksityisyyden viemällä hänet nettiin (kuten olet myös tehnyt). Lapsi ei saa itse tehdä päätöstä siitä, haluaako hän kuvansa ja elämänsä julkiseen jakeluun.

Vierailija
15/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:25"]

Eikö sinua siis haittaa, jos sinusta kulkee yksityisluontoista tietoa muiden ihmisten blogeissa? Ihmisillä on tästä eri näkemyksiä, mutta itseäni kiusaa tuhottomasti ajatus, että joku tietämättäni julkaisee esim. minun kuviani facebookissa ja asettaa ne kaikkien nähtäville, saati sitten että esiintyisin tunnistettavana henkilönä toisen blogissa ilman, että voisin asiaan vaikuttaa. 

Toisekseen minua vaivaisi vielä enemmän, mikäli tämä tietämättään bloggauksen kohteeksi joutunut oma lapseni joutuisi vieraaseen blogiin ilman, että edes minä äitinä voisin siihen vaikuttaa. 

[/quote]

Minä en elä sellaista elmää, että häpeäisin sitä. Eli minua ei haittaa millään lailla jos minunkin elämäni vilahata jonkun tuttavan blogissa.  Saa ihan vapaasti mainita että

- S kävi ja juteltiin siitä ja siitä.  

- S kamppailee sairautensa kanssa , mutta nyt taisi olla parempi päivä.

- Itsekkiin yhdessä X:n kuolemaa ja mietittiin sitä, voiko sellaisesta päästä koskaan yli.

- S on ihan hermona isänsä lähestyvästä leikkauksest. Se on iso asia.

- ...

Ja saa olla kuva uudesta rumasta hatustani tai tuliaisksi tuomista leivistä.

Mikään noista saati mistään vastaavasti ei ole mitenkään minulta pois.

Eri asia olisi tietenkin jos joku tieten tahtoen herjaisi ja valehetelisi minusta. Mutta se onkin eri asia. Se on rikos, ei bloggausta. (Ja sellaista en taatusti omassa blogissani harrasta!)

Ja lapseni (ja lapsenlapseni) saavat näkyä kuvissa leikkimässä kyläpaikan lasten kanssa.

Tai lukemassa sarjiksia tai soittamassa pianoa tai mitä ikinä tekevätkään, jos mukana ovat.

Vierailija
16/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:29"]

Ai parikin kaveriasi pitää blogia, jonka keskiössä olet sinä? Jossa on kymmenittäin-sadoittain kuvia sinusta, siis myös niitä joissa tahtomattasi näytät hölmöltä? Jossa kerrotaan myös vähemmän imartelevia juttuja sinusta?

On eri asia pilkahtaa jonkun tuttavansa blogissa kuin olla blogin keskipisteessä tunnistettavana henkilönä ilman, että asiaan voi itse mitenkään vaikuttaa.

[/quote]

Minä en ole muiden kuin oman blogini keskiössä. Eikä minun blogini keskiössä ole kukana muu kuin minä.  Se kertoo minun elämästäni ja sen myötä myös kaikista niistä ihmisistä jotka olennaisesti arkeeni liittyvät. Jos sulkisin pois lapset, lapsenlapset, vanhemmat, sisarukset, ystävät jne. se ei enää olisi minun elämääni vaan kumarrus nettivainoharhoille ja ne eivät ole minun meilestäni kumartamisen arvoisia asioita.

Vierailija
17/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin minäkin nyt sitten lukemaan sen blogikirjoituksen "lapsiblogit lukkojen taakse", joka oli tosi hyvä, ja siis enpä olisi uskonut että tosiaan kirjoittaa NIIN eeppisen idioottimaisesti se yks "julkkisblogaaja" siellä kommenteissa! Blogin perusteella olen pitänyt ärsyttävänä, mutta en ihan tuossa mittakaavassa.

Vierailija
18/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:29"]

[/quote]

Minä en ole muiden kuin oman blogini keskiössä. Eikä minun blogini keskiössä ole kukana muu kuin minä.  Se kertoo minun elämästäni ja sen myötä myös kaikista niistä ihmisistä jotka olennaisesti arkeeni liittyvät. Jos sulkisin pois lapset, lapsenlapset, vanhemmat, sisarukset, ystävät jne. se ei enää olisi minun elämääni vaan kumarrus nettivainoharhoille ja ne eivät ole minun mielestäni kumartamisen arvoisia asioita. Joku toinen taas ajattelee toisin ja antaa niiden ohjailla valintojaan. Sekin on ok. Jokainen tavallaan.

Vierailija
19/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole blogia mutta julkaisen ystävilleni samoja kuvia/kertomuksia joita voin muutenkin kertoa lapsistani.

Miehestänikin kerron jotain asioita, samoin itsestäni. Ei se varmastikaan ole KAIKKI mitä meille tapahtuu? Vai tekö teette niin? Vai eikö teillä ole sitten muuta elämää? Vai ette kerro mitään KAVEREILLE Facessa? Vai onko teillä kaverina koko maailma?

En julkaise kuvia jotka nolaa lapsiani enkä kerro kaikkea mitä meillä tapahtuu mutta lapset on osa elämääni. Lapseni ovat vielä pieniä eikä heillä ole omaa Face-tiliä mutta opetetaan netin käyttöä sillä sitä käyttävät. Mutta kyllä minusta on jotenkin masentuneen ja sulkeutuneen ihmisen valitusta jos ei saa lapsestaan kuvaa näyttää Moonalle ja Minnalle mutta sen saman voisi tehdä kameralta tai lähettää s-postia? Mutta kun ei ole muuta mistä arvostella ihmisiä, niin arvostellaan vaikka omien lapsien jutuista.. Ne kun "ei ole minun, sori.. Mies kyllä tietää että kirjoitan MEIDÄN lapsista ja laitan normaaleja kuvia".

Vierailija
20/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:02"]Menin minäkin nyt sitten lukemaan sen blogikirjoituksen "lapsiblogit lukkojen taakse", joka oli tosi hyvä, ja siis enpä olisi uskonut että tosiaan kirjoittaa NIIN eeppisen idioottimaisesti se yks "julkkisblogaaja" siellä kommenteissa! Blogin perusteella olen pitänyt ärsyttävänä, mutta en ihan tuossa mittakaavassa.

[/quote]

Todellakin :D miten hävettävää luettavaa myöskin tuo nimimerkki "lintulauta", ensin upeeta faktaa mm. että 40-50-luvulla teknologia on edustanut mystistä pahaa :D sitten: "Tulisit sitten vasta esiin, kun olisit tehnyt tarpeeksi varteenotettavan väitöskirjan lapsiblogeista". Ei oo totta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan