Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit jotka myyvät lapsensa blogeissaan

Vierailija
16.02.2014 |

mitä mieltä? Lapsilta on viety tärkein, oma identiteetti jo vauvasta lähtien. Äidit julkaisevat kaiken internetissä, jossa kaikki on aina jokaisen saatavilla. Missä on näiden lasten oikeudet ja yksityisyys? Miltä näistä lapsista tuntuu koululaisena, aikuisena, kun heidän koko lapsuutensa on julkista, myyty?

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo totta on näköjään vain kutsuttujen lukijoiden nähtävissä. Johtuuko tästä äkillisestä av-ryntäyksestä? Ois ollut kiva nähdä se teksti, otsikon perusteella kun olen samaa mieltä (ja kiinnostaisi tietää kuka on se eeppisesti räjähtänyt julkkisbloggaaja).

Vierailija
22/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jo luulin, että joku kirjaimellisesti kauppaa kersojaan blogissa, mutta otsikko olikin vain harhaanjohtavan raflaava. Höh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:34"]Ei oo totta on näköjään vain kutsuttujen lukijoiden nähtävissä. Johtuuko tästä äkillisestä av-ryntäyksestä? Ois ollut kiva nähdä se teksti, otsikon perusteella kun olen samaa mieltä (ja kiinnostaisi tietää kuka on se eeppisesti räjähtänyt julkkisbloggaaja).

[/quote]

Se oli o m m

Vierailija
24/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:34"]

Ei oo totta on näköjään vain kutsuttujen lukijoiden nähtävissä. Johtuuko tästä äkillisestä av-ryntäyksestä? Ois ollut kiva nähdä se teksti, otsikon perusteella kun olen samaa mieltä (ja kiinnostaisi tietää kuka on se eeppisesti räjähtänyt julkkisbloggaaja).

[/quote]

Kyllä se kirjoitus ja sen kommenttiosio näkyy ainakin mulla. Tässä linkki:

http://eioototta.fi/lapsiblogit-lukkojen-taakse/

Vierailija
25/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkeinä mm. lähiömutsi ja magicpoks. Lähiömutsikin juuri julkaisi blogissaan todella herkän kuvan lapsestaan, no nyt se on kaikkien saatavilla. Lapsi on jo oma persoonansa, mutta ilman päätösvaltaa :(  Eipä perheen isän kuvia näy blogissa, luulisi että hänellä olisi oikeus estää näiden kuvien julkaisun.

Vierailija
26/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:44"]Itse olen blogannut vuosia enkä ole kokenut tarpeelliseksi peitellä lapseni kasvoja tai etunimeä. Alaston- ja ihottumakuvat olen jättänyt julkaisematta vaikka sitten pervojen takia ja olen kirjoittanut lapsesta ja muusta positiivisessa hengessä. Rahaa en ole bloggaamisesta saanut, ystäviä kyllä ja olen tullut ottaneeksi lapsesta ehkä tuhansia kuvia enemmän kuin mitä olisin ilman blogia ottanut.

[/quote]

Entäs omat ja miehesi kasvot/nimet?

[/quote]

Omat kasvoni ovat nähtävissä ja osa nimestäni, ei koko nimeä kuten ei lapsenikaan koko nimeä, minua ei haittaa jos blogin lukijat tunnistavat meidät, mutta en halua, että meidän nimiämme bloggaamalla eksyy blogiin esim. henkilöitä, jotka ovat työelämässä kanssani, vaikka ei blogissa sinällään mitään arkaluonteista tietoa meistä olekaan. 

Vierailija
27/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekkotehtaan naiset kauppaa jopa kirjojaan lapsillaan...

Vierailija
28/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Ja kukahan on "lintulauta" :D

Vierailija
29/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Naurattaa yks entinen tuttu joka vouhkasi kovaan ääneen ettei ikinä julkaisi lapsestaan kuvia facebookiin, mutta laittoi kuvia lapsestaan blogiinsa, ja paljon! Mikä järki?!

Vierailija
30/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se, millaista päivähoito on ja miten siellä on toimittu, ei mielestäni välttämättä edes kuulu asiaan. Se, että jokin asia on isompi ongelma kuin toinen ei poista sitä tosiasiaa, että molemmat ovat jossain määrin ongelmia. 

Puhun siis omasta puolestani nyt blogeista, joissa lapsen oma oikeus yksityisyyteensä on sivuutettu merkittävästi. En teilaa kaikkea lapselle annettua nettinäkyvyyttä.

Vierailija
31/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. En itse laita lasteni kuvia edes fb:iin. Millä oikeudella voisin julkaista lasteni lapsuuden? 

Vierailija
32/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:52"]

Itsekin ihmettelen joidenkin (kuten nyt esim. Mutsi mutsin) lapsibloggaajien perustelua "koska minä vanhempana voin sen päättää". Sopisikohan heille itselleen, jos heidän puolisonsa/muu perheenjäsenensä/ystävänsä/työtoverinsa/tms. päättäisi perustaa blogin, jossa heistä olisi "hauskoja juttuja" ja "harmittomia kuvia" selvien kasvokuvien ja oikeiden nimien kera?

[/quote]

En ole ko. mutsumutsi, mutta pidän blogia, jossa on nimet ja kasvokuvat. Ja minusta on ihan ok jos joku läheisenikin tekisi niin. Itseasiassa parikin tekee, eikä ole ikinä tullut mieleenkään puuttua siihen, mitä niissä  minusta tai lapsistani selvien kasvokuvien ja oikeiden nimien kera kirjoitetaan.

[/quote]

Niinpä. Niin kauan kuin näin ajattelevia itsekkäitä ja julkisuudenkipeitä vanhempia löytyy niin lapset tulevat olemaan vapaata riistaa blogeissa.

Vai mikä muu kuin julkisuudenkipeys ja oman itsetunnon pönkittäminen ajaisi ketään järkevää aikuista siihen että sanoisi harrastavansa lapsi-tai lastenvaateaiheisen blogin pitämistä?

Vierailija
33/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen elämä muutaman haalarin arvoinen?

Vierailija
34/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, ajatelkaa jotkut näkee ihan livenäkin  niitä teidän lapsianne päivittäin. Onko se lapsen elämä silloinkin "myyty"?

Vierailija
35/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:01"]

Niinpä. Niin kauan kuin näin ajattelevia itsekkäitä ja julkisuudenkipeitä vanhempia löytyy niin lapset tulevat olemaan vapaata riistaa blogeissa.

Vai mikä muu kuin julkisuudenkipeys ja oman itsetunnon pönkittäminen ajaisi ketään järkevää aikuista siihen että sanoisi harrastavansa lapsi-tai lastenvaateaiheisen blogin pitämistä?

[/quote]

Aika heikko mielikuvitus ja vähäinen elämänkokemus, jos et todellakaan muuta syytä keksi.

Vierailija
36/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaajat kieltäytyvät edes keskustelemasta tästä aiheesta. Kukaan heistä ei tunnu uskaltavan nostaa kissaa pöydälle tai edes perustella valintojaan.

Vierailija
37/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:57"]

Voi hyvänen aika, ajatelkaa jotkut näkee ihan livenäkin  niitä teidän lapsianne päivittäin. Onko se lapsen elämä silloinkin "myyty"?

[/quote]

No entä saisko sun vanhemmat julkaista esim kaikki lapsuuskuvasi ja tarinat lapsuudestasi Iltasanomissa? Ei haittaa yhtään ettei sulta kysytty, naurattaa vaan?

Vierailija
38/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä. me unohdamme, että me emme OMISTA lapsiamme, he ovat vain lainaa. minusta meillä ei ole oikeutta jakaa heidän lapsuuttaan julkisesti, koska lapsi ei voi siihen itse vaikuttaa. emmehän saa kertoa aviomiehistämme ilman heidän lupaansa, miksi siis lapsista!

Vierailija
39/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ongelmia näille lapsille tulee esim. murrosiässä?

Vierailija
40/227 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaatteista bloggaavat äidit tekevät mitä tahansa saadakseen sen ilmaisen Ticketin haalarin tai Molon uuden kevättakin. Siinä ei kouluikäisenkään lapsen henkilöllisyyden paljastuminenkaan tunnu missään. Bloggajat eivät varmaan ole koskaan ajatelleet miten helposti kaikki perheenjäsenistä on löydettävissä ihan Googlea käyttämällä. Ne lapsuuskuvat kun säilyvät hakukoneen muistissa kauan. Mutta mitä ei äiti tekisi ilmaiseksi saatujen merkkivaatteiden takia? Nämä tyypit ainakin ovat sairaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi