Äidit jotka myyvät lapsensa blogeissaan
mitä mieltä? Lapsilta on viety tärkein, oma identiteetti jo vauvasta lähtien. Äidit julkaisevat kaiken internetissä, jossa kaikki on aina jokaisen saatavilla. Missä on näiden lasten oikeudet ja yksityisyys? Miltä näistä lapsista tuntuu koululaisena, aikuisena, kun heidän koko lapsuutensa on julkista, myyty?
Kommentit (227)
Itse kirjoitan blogia, jossa (hyvin satunnaisesti) postaan myös kuvia ja tarinoita lapsestamme. Blogini EI ole lapsi- tai äitiysblogi, ja se on aloitettu jo ennen lapsen syntymää, mutta koska alusta lähtien tarkoitukseni on ollut pitää blogini aitona ja elämästämme kertovana, on minusta ollut luonnollista myös lapseni siihen tuoda. Kuvat ja tarinat, joita olen blogiini laittanut, ovat koskeneet lähinnä arjen hauskoja tilanteita. En koskaan laittaisi kuvia lapsestani vaatteitta tai kuvaisi ja kertoisi hänen sairauksistaan tai vastaavasta. En saa blogistani rahaa, ja blogin pääpaino on ihan muissa aiheissa. Olen alusta saakka pitänyt blogiani sillä periaatteella, että mikään sen sisällössä ei ole sellaista, mitä en voisi kelle tahansa kertoa tai esittää ihan omana itsenänikin, ja pidänkin blogiani omalla nimelläni, mitenkään henkilöllisyyttäni salailematta. Lapsen vaippaihottumia tai kakankoostumuksia (kuten joku tuolla kirjoitti) en katso iloisella mielellä kirjoitetun blogin aiheiksi, enkä lastani blogin pääaiheeksi nostaisi, mutta satunnaisen "tänään se oppi tällaisen tempun" postauksen saatan tehdä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:40"]
Viestin kirjoittaja 183 jatkaa...
Suurin ongelma taitaa näissä lapsien tiedon levittelemisessä olla se kapeakatseisuus. Koska itse ajatellaan asiaa joko hauskana, tai lapsen puolien pitämisenä, niin ei nähdä asiassa mitään vikaa ja ajatellan asia tyylillä "ei minua haittaisi, tämä kertoo vain välittämisestä". Mutta ei sitten osata tarkastella asiaa boksin ulkopuolelta, eli miltä se sitten näyttää ulkopuolisten ja sen oman lapsen silmissä.
Tuossa omassakin tapauksessani isäni oli tarkoittanut kuulema hyvää, koska ajatteli minun saavan osakseni sympatiaa kun hän kertoilee asioista. Ei vieläkään näe tehneensä asiassa mitään väärin, koska tarkoitusperät olivat hyvät.
Näin varmasti ajattelee moni lapsibloggarikin. Jos oma lapsi sitten myöhemmin joutuisi pahasti koulukiusatuksi, kun joku reilu luokkatoveri kaivaa netistä esiin vaippaihottumat ja ripulikertomukset, niin muuttaisiko se asiaa? Ehkä. Silloin vaan valitettavasti on jo liian myöhäistä.
[/quote]
Hyvä kirjoitus! Tähän monet bloggaajat vetoaa; valitsen vain kivat kuvat, en kerro mitään noloja juttuja.. mutta miksi ne pitää tehdä nimellä ja kasvoilla??
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:39"]
--
Hyvä kirjoitus! Tähän monet bloggaajat vetoaa; valitsen vain kivat kuvat, en kerro mitään noloja juttuja.. mutta miksi ne pitää tehdä nimellä ja kasvoilla??
[/quote]
Itse asiassa hyvä pointti. Mutta ihan hyvin tuolla joku sanoi, että oikeat nimet ja kasvot nostavat lukijakuntaa. Tekevät blogista helpommin lähestyttävän, kuin jos tiedot olisivat tekaistuja tai peiteltyjä. Molempi pahempi: paheksumme intiimejä, kaiken paljastavia blogeja ja vannoen, ettemme ikinä koskaan... mutta samalla luemme sellaisia blogeja, mietimme että "miksemme me, kun muutkin?", niin kuin joku tuolla sanoikin.
Toisekseen "kivan kuvan" rajakin on häilyvä. Esim. tuossa Paikka auringossa - blogissa kenties bloggari on ajatellut lisäävänsä kauniita, taiteellisia otoksia lapsestaan. Minä taas näen sinänsä kauniin kuvan, mutta samalla koen todellakin sopimattomana että voi lasta kuvata kaiken kansan nähtäville täysin alastomana.
Muuhun en nyt ota kantaa mutta Elsa on kyllä kuuma pakkaus.
Ottaako nuo blogiäidit lainkaan huomioon sitä että maailmassa on aika paljon pedofiilejä? Pedarit etsivät lapsia, he saavat selville lasten nimet, syntymävuodet, osoitteet, hoitopaikat, kellonajat ja päivät millon lapsi liikkuu missäkin. He tietävät mistä lapsi pitää ja on kiinnostunut. He selvittävät milloin lapsi on ilman valvontaa, kun äiti vaikka piipahtaa nopeasti kaupassa. Tai milloin lapsi on ulkona edes pienen hetken ilman valvontaa. Haloo? eikö pelota?
Ehheh, ketjussa eräs äiti esiintyy tyttärenään.