Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit jotka myyvät lapsensa blogeissaan

Vierailija
16.02.2014 |

mitä mieltä? Lapsilta on viety tärkein, oma identiteetti jo vauvasta lähtien. Äidit julkaisevat kaiken internetissä, jossa kaikki on aina jokaisen saatavilla. Missä on näiden lasten oikeudet ja yksityisyys? Miltä näistä lapsista tuntuu koululaisena, aikuisena, kun heidän koko lapsuutensa on julkista, myyty?

Kommentit (227)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai olisiko parempi ajatella että lapsia ei saa käyttää ainakaan kaikille avoimissa kaupallisissa blogeissa ennenkuin he pystyvät antamaan suostumuksensa (ja perustellun sellaisen, jolloin he ymmärtävät mistä asiassa itse asiassa on kyse), ei niinkään että heitä saa käyttää vapaasti siihen asti kunnes he pystyvät kieltäytymään?

Vierailija
164/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta olette ihan hakoteillä. On vaan plussaa jos netistä löytyy kivoja ja/tai suloisia ja mukavia kuvia itsestä pienenä. Ne jotka piilottelevat lastensa kasvoja voivat joutua huomaamaan että heidän lapsiaan kiusataan tyyliin "sä olit niin ruma ettei sun äiti kehdannut laittaa sun naamaa esille tai niille joista löytyy edellämainittuja mutrusuu-kuvia niin saattaa kuulla näitä "naama norsunvitulla" kommentteja, minulla on aikuistuvia nuoria kotona ja tuo kuvien etsintä ja näytteleminen on kasvava tredi. Näytteleehän nuo Beyoncet etc. omia lapsuuskuviaan mm. twitterissä. Mitä julkut edellä sitä nuoriso perässä.

Bloggaajan kantsii miettiä sitä aiheuttaako itse häpeää lapsilleen. Posekuvat voivat tuntua nyt ihan hyvältä idealta mutta mutta...

Vierailija
165/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti joillakin on vaikeuksia elää modernissa nykymaailmassa...

Vierailija
166/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:09"]

Minusta huolestuttavinta on, jos lapsen kasvokuva yhdistyy blogin kautta hänen koko nimeensä ja yksityisiin asioihinsa. Sen vielä saatan ymmärtää, että joku julkaisee kuvia, mutta ei liitä niihin ollenkaan nimiä tai muita tietoja lapsesta, korkeintaan ehkä kertoo, että meidän lapselle maistuu jätski ja hän on kova tyttö/poika laskemaan mäkeä tms. yhdentekevää. Sen sijaan pidän arveluttavana, jos lapsen nimi yhdistyy hänen kasvoihinsa Googlen kuvahaussa ja vanhempi on kertonut hänen allergioistaan, sairauksistaan tai muista yksityisistä asioista. Sieltä ne saattavat joskus tulevaisuudessa päätyä esimerkiksi potentiaalisen työnantajan silmiin.

[/quote]

Joo, tuskin kukaan palkkaa koskaan ketään, jolla on lapsena ollut ihottumaa tai vaikkapa vatsatauti tai allergiaa. Se on kyllä sitten siinä, ko lapsen tulevaisuus.

[/quote]

Ihottumilla tai vatsataudeilla tuskin onkaan väliä, mutta ajattele nyt vähän pidemmälle. Entä jos on kyse keskittymishäiriöepäilystä tai vaikka lievästä aspergerista? Eikö lapsen pitäisi saada itse aikuisena päättää, ketkä kaikki siitä tietävät? Olen aivan aika varma, että monikaan työnantaja ei pidä tuonkaltaisia diagnooseja minään plussana ansioluettelossa, vaikka asiassa ei sinänsä pitäisi olla mitään hävettävää.

Vierailija
167/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen blogannut vuosia enkä ole kokenut tarpeelliseksi peitellä lapseni kasvoja tai etunimeä. Alaston- ja ihottumakuvat olen jättänyt julkaisematta vaikka sitten pervojen takia ja olen kirjoittanut lapsesta ja muusta positiivisessa hengessä. Rahaa en ole bloggaamisesta saanut, ystäviä kyllä ja olen tullut ottaneeksi lapsesta ehkä tuhansia kuvia enemmän kuin mitä olisin ilman blogia ottanut.

Vierailija
168/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:44"]Itse olen blogannut vuosia enkä ole kokenut tarpeelliseksi peitellä lapseni kasvoja tai etunimeä. Alaston- ja ihottumakuvat olen jättänyt julkaisematta vaikka sitten pervojen takia ja olen kirjoittanut lapsesta ja muusta positiivisessa hengessä. Rahaa en ole bloggaamisesta saanut, ystäviä kyllä ja olen tullut ottaneeksi lapsesta ehkä tuhansia kuvia enemmän kuin mitä olisin ilman blogia ottanut.

[/quote]

Entäs omat ja miehesi kasvot/nimet?

Vierailija
169/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:44"]Itse olen blogannut vuosia enkä ole kokenut tarpeelliseksi peitellä lapseni kasvoja tai etunimeä. Alaston- ja ihottumakuvat olen jättänyt julkaisematta vaikka sitten pervojen takia ja olen kirjoittanut lapsesta ja muusta positiivisessa hengessä. Rahaa en ole bloggaamisesta saanut, ystäviä kyllä ja olen tullut ottaneeksi lapsesta ehkä tuhansia kuvia enemmän kuin mitä olisin ilman blogia ottanut.

[/quote]

Entäs omat ja miehesi kasvot/nimet?

[/quote]

Meillä on kaikkien kasvot ja nimet. Samoin isovanhempien, serkkujen ja joidenkin selaisten ystävien, jotka liittyvät kiinteästi elämäämme. Ristiäisistä on papinkin kasvot, synttäreillä cateringväen ja synttärivieraiden jne.

Vierailija
170/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan lapsuudestani kuinka äiti naureskeli mun söpöille töppäilyille puhelimessa jonkun kaverinsa kanssa, usein. Joo, varmaan kaikenlaiset älynväläykset, lausunnot, pikkuvanhat jutut ja muut olivat heidän mielestään pelkästään suloisia, mutta kyllä mä tiesin jo melko pienenä ettei ole imartelevaa että mun elämästä revitään huumoria, oli se sitten kuinka hyväntahtoista tahansa.

Mä olin naurun aihe. Ja mä tunsin HÄPEÄÄ. Siitä asti kun jonkinlainen ymmärrys alkoi kehittyä. Muistan hävenneeni itseäni jo alle kouluikäseinä. Aina kun mulle oli tapahtunut jotain noloa, äiti hauskuutti niillä jutuilla ihmisiä merkkipäivillä ja muissa sukukekkereissä.

Siksi mua arveluttaa kun nykyään hassunhauskoista sattumuksista lasten kanssa otetaan ensin valokuva ja sitten autetaan lapsi pois pinteestä. Valokuva toki julkaistaan netissä.

"Kattokaa mitä meidän Nico-Petteri tänään sai päähänsä: rappukäytävän kaiteen, hahahahahhaaaa" ja kuva poikaparasta joka on erehtynyt kurkkaamaan kaiteen raosta mutta pää on jäänyt jumiin. Tietenkin se kuva on löydettävissä netistä vielä silloinkin kun Nico-Petteri on yläkoulussa, ja rinnakkaisluokan tyypit tulostavatkin sen ruokalan seinälle ja jakavat kuvaa sosiaalisen median eri palveluissa.

Jos tuttavien kesken lapselle naureskelu aiheuttaa haittaa itsetunnolle, niin mitenkä sitten ikuisesti netissä säilyvät todistusaineistot noista naurunalaisista tilanteista?

Vierailija
171/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:00"]

Sori mutta olette ihan hakoteillä. On vaan plussaa jos netistä löytyy kivoja ja/tai suloisia ja mukavia kuvia itsestä pienenä. Ne jotka piilottelevat lastensa kasvoja voivat joutua huomaamaan että heidän lapsiaan kiusataan tyyliin "sä olit niin ruma ettei sun äiti kehdannut laittaa sun naamaa esille tai niille joista löytyy edellämainittuja mutrusuu-kuvia niin saattaa kuulla näitä "naama norsunvitulla" kommentteja, minulla on aikuistuvia nuoria kotona ja tuo kuvien etsintä ja näytteleminen on kasvava tredi. Näytteleehän nuo Beyoncet etc. omia lapsuuskuviaan mm. twitterissä. Mitä julkut edellä sitä nuoriso perässä.

Bloggaajan kantsii miettiä sitä aiheuttaako itse häpeää lapsilleen. Posekuvat voivat tuntua nyt ihan hyvältä idealta mutta mutta...

[/quote]

Aika huonoa argumentointia. Voihan se lapsi itse sitten aikuisena revitellä vauvakuvillaan netissä niin paljon kuin haluaa. Silloinhan hän pystyy itse päättämään mitä niistä haluaa julkaista. 

Tuolla sinun logiikallasi minä häpeän pilluani kun en julkaise siitä kuvia netissä. En häpeä, tiedän vain että jotkut asiat on hyvä pitää yksityisinä. 

Toisen puolesta ei mitenkään voi päättää mitä asioita hänestä kannattaa julkaista. Miksemme siis antaisi lapsille vapautta valita, sitten myöhemmin?

Vierailija
172/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni aikuinen tykkäisi siitä, että paparazzi alkaisi seurailla teitä kaduilla ja näpsiä valokuvia ja laittaa niitä nettiin? Eikö sellainen alkaisi väistämättä vaikuttaa käytökseenne? Joutuisitte tarkkailemaan itseänne jotta varmasti käyttäydytte moitteettomasti. Sellainen itsensätarkkailu olisi hirvittävä taakka lapselle. Ja vaikka käyttäysitte moitteettomasti, niin valokuva voi valehdella enemmän kuin tuhat sanaa ja olisitte tietoinen siitä, että jokainen ihminen tulkitsee kuvat omasta viitekehyksestään eikä välttämättä ollenkaan sillä tavalla mikä olisi teidän mielestänne oikea tulkinta. Joka voi pitää t-paidan kauluksesta vahingossa näkyvää rintaliivien olkainta hävyttömänä huomionhakuna ("Kattokaa nyt miten se yrittää tyrkyttää itseään tuolle naimissa olevalle miehelle, mikä huora!")  tai se yksi kerta jolloin ostatte herkkuja ("Ei ihme, että on noin plösö kun pitää tunkea tollasta paskaa suuhunsa koko ajan"). Hirvittävä taakka. Ette pystyisi mitenkään kontrolloidaan sitä kuka teidät näkee ja millaisen kuvan hän teistä saa. Ihmissuhteiden luominen vaikeutuisi koska tuntemattomat ihmiset luulisivat tietävänsä millainen te olette mutta näitä luuloja ei ikinä sanottaisi ääneen ja teille jäisi vain kummallinen tunne siitä, että tässä on nyt joku väärinkäsitys mutta ette pysty sanomaan millainen.

Googlatkaa panopticon. Se oli uusi, edistyksellinen vankilatyyppi jossa vangeilla ei ollut yksityisyyttä vaan he tiesivät olevansa jatkuvan katselun alaisina. Vankilasta luovuttiin koska suuri osa vangeista sekosi ja osa teki itsemurhan. Kuinka moni lapsitähti on kuollut huumeiden yliannostukseen tai muuten vain seonnut?

Vierailija
173/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:35"]Bloggaaja Katleena Kortesuo on kritisoinut lapsiblogeja. Löytyy Googlella Ei oo totta -blogista.

[/quote] kommenteissa eräs bloggaaja saa eeppiset kilarit. Kannattaa lukea jo senkin vuoksi. Toki Katleenan kirjoituskin on täyttä asiaa.

[/quote]

Ehdottomasti suosittelen lukemaan!

[/quote]

Joo, ja tuo tässäkin ketjussa mainittu bloggaaja ei pysty kertomaan yhtään järkevää perustetta sille, miksi se lapsi täytyy olla blogin aiheena, sanoo vaan että hän on "yksityisyysasioita paljon miettinyt": Ja vänkää vaan vastaan, että Katleena ei voi puhua aiheesta, kun hänellä ei ole omakohtaista kokemusta! Paras argumentti ikinä. Onhan Katleenalla lapsia, mutta ilmeisesti pitäisi siis blogata heistä ennen kuin voi sanoa jotain lasten yksityisyydestä.

Vierailija
174/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista saada bloggaajien mielipiteitä tähän ketjuun. Miksi he tuovat lapsen nimelläään ja kasvoillaan julkisuuteen? Ovatko he ikinä miettineet julkisen bloggaamisen seurauksia, vai onko taloudellinen ja aineellinen hyöty mennyt moraalisten arvojen yli?

Vierailija
175/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen myös tämä reilun parin vuoden takainen Paikka auringossa-blogista:

http://blog.doritsalutskij.fi/2011/10/vesirokko/

http://blog.doritsalutskij.fi/2011/10/naama-nappyloilla/

Huom, osa epämieluisista kommenteista poistettu. Kerkesin lukemaan ne tuolloin 2011 hieman julkaisun jälkeen, mutta en tarkkaan muista, mitä sanailtiin. Bloggaajarouva ei kans millään suostu ymmärtämään, ettei ketään loukkaa VESIROKON NÄKEMINEN tai lapsen kuva sinänsä, vaan se, että koko lapsen elämä revitellään nettiin. LAPSELLAKIN ON YKSITYISYYDENSUOJA... mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, ihan oikeasti? Kuinka moni kirjoittaisi samalla tavalla samoista asioista esim. puolisostaan, siskostaan, äidistään, ystävästään? Ja tiedän joidenkin vastaavan tähän että "ei minua haittaa ihan sama" ja se heille suotakoon, mutta kuulkaa, kun on olemassa laki joka suojaa meitä kaikkia. Vaikka juuri sinua ei kiinnostaisi oman yksityisyytesi suojaaminen, se ei tarkoita, ettei ketään muutakaan saisi kiinnostaa. Kirjoitellaan OMISTA asioistamme niin paljon kuin lystäämme, mutta muiden ihmisten kohdalla kannattaisi harkita ja vakavasti!

Ja mainitusta blogista: joku kommentoija yritti valistaa Doritia asiasta tyyliin "lopeta ajoissa ole kiltti" ja bloggaaja mankui vain takaisin, että "lopeta sinä ajoissa tällainen kommentointi ole kiltti". Olen seurannut blogia pitkään (ja ollut kiusaantunut yksityisasioiden levittämisestä, mm.ekassa linkitetyssä postauksessa näkyi alun perin sumeasti jopa lapsen sukupuolielimet, mutta bloggaaja sentään tajusi myöhemmin rajata ne pois) ja oikein yllätyin kolmekymppisen bloggaajan lapsellisesta asenteesta ja torjunnasta lukijoiden kritiikkiä kohtaan.

Tarkennus ja yhteenveto: kukaan ei ole kieltämässä lapsen kuvien julkaisua tai lapsista kirjoittamista sinänsä... kyse on lapsen yksityisyyden suojasta, jonka suhteen pitäisi käyttää vakavaa harkintaa - aivan samalla tavalla kuin aikuistenkin kohdalla. Lapset ovat ihmisiä ja heilläkin on oikeus yksityisyyteen, aivan kuten meillä aikuisillakin.

Kannattaa tutustua myös näihin:

http://yle.fi/uutiset/lapsen_yksityisyydensuoja_olematon_facebookissa/6135340

http://www.ihmisoikeudet.net/index.php?page=oikeus-yksityis-ja-perhe-elaman-suojaan&next_page=2

http://www.lapsiasia.fi/nyt/aloitteet/aloite/-/view/1484028

Vierailija
176/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä blogeja katsomalla tulee selväksi se, että äidin ego on tärkeämpi kuin lapsen oikeudet :(

Vierailija
177/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 11:47"]

--

Kiinnostaisi,  mistä on peräisin käsityksesi: vain harvat tietävät kirjoittaessaan julkista blogia, että sitä voi lukea kuka vaan?

[/quote]

En ole tuo alkup. kirjoittaja, mutta ehkäpä tarkoitettiin pikemminkin, että kaikkea ei tule ajatelleeksi. Eipä minunkaan mieleeni pälkähtäisi, että blogiani saattaisi seurata mieheni (!?) rakastaja. Ja eipä se ajatus välttämättä kivalta tuntuisikaan... :)

[/quote]

Häiritsi vaan hiukan se kommentoijan olettamus/mutu, että harvat miettivät näitä asioita, esitettiin vähän niinku faktana.

Minusta taas tuntuu oudolta, etteikö julkiseen blogiin kirjoittaessaan tule mieleen, että kuka vaan voi blogia lukea. Mutta se on tosiaankin vain minun mutuni asiasta. Perustuu siihen, että kaikki tuntemani ja tietämäni julkisesti bloggaavat kyllä asian tiedostavat, toki en tunne ja tiedä kuin muutamia kymmeniä, että voihan "otos" olla aivan vääristynytkin.

Vierailija
178/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Kiinnostaisi,  mistä on peräisin käsityksesi: vain harvat tietävät kirjoittaessaan julkista blogia, että sitä voi lukea kuka vaan?

[/quote]

En ole tuo alkup. kirjoittaja, mutta ehkäpä tarkoitettiin pikemminkin, että kaikkea ei tule ajatelleeksi. Eipä minunkaan mieleeni pälkähtäisi, että blogiani saattaisi seurata mieheni (!?) rakastaja. Ja eipä se ajatus välttämättä kivalta tuntuisikaan... :)

[/quote]

Siis onko sinulla blogi?  Ymmärrän, että näitä ei tule ajatelleeksi, jos ei itse bloggaa, mutta ihan siinä vaiheessa, kun blogipohjan ottaa käyttöön ja valitsee asetuksia, niin väistämättä tulee nämä asiat mieleen.

Vierailija
179/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 12:31"]

Tulipa mieleen myös tämä reilun parin vuoden takainen Paikka auringossa-blogista:

http://blog.doritsalutskij.fi/2011/10/vesirokko/

http://blog.doritsalutskij.fi/2011/10/naama-nappyloilla/

Huom, osa epämieluisista kommenteista poistettu. Kerkesin lukemaan ne tuolloin 2011 hieman julkaisun jälkeen, mutta en tarkkaan muista, mitä sanailtiin. Bloggaajarouva ei kans millään suostu ymmärtämään, ettei ketään loukkaa VESIROKON NÄKEMINEN tai lapsen kuva sinänsä, vaan se, että koko lapsen elämä revitellään nettiin. LAPSELLAKIN ON YKSITYISYYDENSUOJA... mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, ihan oikeasti? Kuinka moni kirjoittaisi samalla tavalla samoista asioista esim. puolisostaan, siskostaan, äidistään, ystävästään? Ja tiedän joidenkin vastaavan tähän että "ei minua haittaa ihan sama" ja se heille suotakoon, mutta kuulkaa, kun on olemassa laki joka suojaa meitä kaikkia. Vaikka juuri sinua ei kiinnostaisi oman yksityisyytesi suojaaminen, se ei tarkoita, ettei ketään muutakaan saisi kiinnostaa. Kirjoitellaan OMISTA asioistamme niin paljon kuin lystäämme, mutta muiden ihmisten kohdalla kannattaisi harkita ja vakavasti!

Ja mainitusta blogista: joku kommentoija yritti valistaa Doritia asiasta tyyliin "lopeta ajoissa ole kiltti" ja bloggaaja mankui vain takaisin, että "lopeta sinä ajoissa tällainen kommentointi ole kiltti". Olen seurannut blogia pitkään (ja ollut kiusaantunut yksityisasioiden levittämisestä, mm.ekassa linkitetyssä postauksessa näkyi alun perin sumeasti jopa lapsen sukupuolielimet, mutta bloggaaja sentään tajusi myöhemmin rajata ne pois) ja oikein yllätyin kolmekymppisen bloggaajan lapsellisesta asenteesta ja torjunnasta lukijoiden kritiikkiä kohtaan.

Tarkennus ja yhteenveto: kukaan ei ole kieltämässä lapsen kuvien julkaisua tai lapsista kirjoittamista sinänsä... kyse on lapsen yksityisyyden suojasta, jonka suhteen pitäisi käyttää vakavaa harkintaa - aivan samalla tavalla kuin aikuistenkin kohdalla. Lapset ovat ihmisiä ja heilläkin on oikeus yksityisyyteen, aivan kuten meillä aikuisillakin.

Kannattaa tutustua myös näihin:

http://yle.fi/uutiset/lapsen_yksityisyydensuoja_olematon_facebookissa/6135340

http://www.ihmisoikeudet.net/index.php?page=oikeus-yksityis-ja-perhe-elaman-suojaan&next_page=2

http://www.lapsiasia.fi/nyt/aloitteet/aloite/-/view/1484028

[/quote]

Jotenkin hämmentävä kaikenkaikkiaan tuo Paikka auringossa - blogi: Sen lisäksi, että lapsista on mieletön määrä lähikuvia ja muuta tietoa, niin kuvistahan käy ainakin näin helsinkiläiselle helposti selville, missä perheen kotitalo sijaitsee. Miksi ihmeessä ihminen kokee tarvetta laittaa omansa ja läheisimpiensä elämän tällä tavalla näytille? :/

Vierailija
180/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:53"]

--

[/quote]

[/quote]

Siis onko sinulla blogi?  Ymmärrän, että näitä ei tule ajatelleeksi, jos ei itse bloggaa, mutta ihan siinä vaiheessa, kun blogipohjan ottaa käyttöön ja valitsee asetuksia, niin väistämättä tulee nämä asiat mieleen.

[/quote]
Minulla on kaksi blogia. :) Toinen työhöni ja toinen harrastukseeni liittyen. Tiedostan, että kuka tahansa voi tulla lukemaan blogiani ja voi linkittää sitä missä tahansa minun tietämättäni, tai napata niistä tietoa tai sisältöä. Ehkäpä siksi en haluakaan blogata mistään liian henkilökohtaisesta.

Tarkoitan lähinnä tätä, että jokainen taatusti tietää että kuka tahansa voi lukea blogia, mutta se on eri asia tuleeko ikinä ajatelleeksi kaikkia tai jotakin tiettyä mahdollisuutta. Edes konkaribloggaaja ei pysy kärryillä kaikista niistä mahdollisuuksista, mitä on tarjolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi