Äidit jotka myyvät lapsensa blogeissaan
mitä mieltä? Lapsilta on viety tärkein, oma identiteetti jo vauvasta lähtien. Äidit julkaisevat kaiken internetissä, jossa kaikki on aina jokaisen saatavilla. Missä on näiden lasten oikeudet ja yksityisyys? Miltä näistä lapsista tuntuu koululaisena, aikuisena, kun heidän koko lapsuutensa on julkista, myyty?
Kommentit (227)
Ja entäs sitten koirat ja kissat, joiden kuvia julkaistaan?? Kuka niiltä kysyy??
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:48"]
Ja entäs sitten koirat ja kissat, joiden kuvia julkaistaan?? Kuka niiltä kysyy??
[/quote]
Niin. Herran pieksut jos sen koiran esimieskin löytäisi nämä kuvat... ;)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:04"]
Bloggaaja täällä huutelee! Minä kirjoitan blogia (BabySteps) ja julkaisen naamakuvia ihan meidän koko konkkaronkasta. Pyrin pitämään blogin sisällön ja kuvat "hyväntuulisena" ja julkaisen kuvia vain hyvän maun rajoissa (ei mitään potta- ja kakkakuvia jne). Toki esittelen blogissa myös vaatteita, niitä mitä olen ostanut ja mitä me kotona käytetään. Niinkin hassulta se saattaa kuulostaa, mutta ihmisiä oikeasti kiinnostaa mitä meillä puetaan päälle. Tarkoitus ei ole millään tavalla markkinoida vaatteita, vaan jakaa omia mielepiteitä ja käyttökokemuksia kyseisistä vaatteista. En myy lastani, enkä blogin kautta hänelle "merkkivaatteita" yritä kalastella. Kyllä ihan itse ostan ne Molon haalarit ja PO.Pin vaatteet. :)
[/quote]
Jos saan kysyä, niin mitä sitten ajattelisit jos oikeasti joutuisit, sinä tai joku perheenjäsenesi, jonkun hullun vainoajan uhriksi? Tai entäs jos löytäisit lapsesi kivat jostain vitsisivustolta?
Etsin tässä tietoa vähän ympäri interneetiä lapsen tietosuojasta, ja aika monessa lähteessä (mm. poliisin sivut) annettiin ohjenuoraksi tämmöinen: sosiaaliseen mediaan vain niitä kuvia, joita voisi laittaa surutta myös työpaikan tai koulun ilmoitustaululle.
Olisi oikeasti hyvä, jos lapsibloggarit alkaisivat mitettiä näitä asioita. En usko, että jokainen on pohtinut lapsen yksityyttä ja sen menetystä sen syvällisemmin. Tähtäimessä tuntuu useimmalla kuitenkin olevan taloudellisen hyödyn tavoittelu tai oman egon pönkittäminen.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:05"]
Etsin tässä tietoa vähän ympäri interneetiä lapsen tietosuojasta, ja aika monessa lähteessä (mm. poliisin sivut) annettiin ohjenuoraksi tämmöinen: sosiaaliseen mediaan vain niitä kuvia, joita voisi laittaa surutta myös työpaikan tai koulun ilmoitustaululle.
[/quote]
Hyvä ohjenuora, kuitenkin sillä täsmennyksellä, että laittaisi kuvan maapallon jokaisen koulun tai työpaikan ilmoitustaululle.
Onko kukaan nähnyt lapsi/perheblogaajan postanneen kuvaa, jossa esim. puoliso esiintyisi sairaana ainakin nyt yläkeho paljaana? Enpä taida moisia juuri löytyä - toisin kuin kuvia sairastavista lapsista. Mitä helvatan lisäarvoa blogille voi tuoda se, että esittelee esim. rokkoisen lapsensa alastomana kaikille avoimessa blogissa? (Noinhan teki esim. Paikka auringossa -blogisti) En tajua...
Miten henkilö, joka tajuaa, ettei aikuisesta (itsestä/puolisosta/kaverista/tms.) kannata laittaa kaikkien nähtäväksi millaisia kuvia vain, ei ymmärrä samojen sääntöjen koskevan myös lapsia? Ovatko (omat) lapset joillekin blogisteille vain keino muiden joukossa kasvattaa omaa lukijakuntaa?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:57"]
Voi hyvänen aika, ajatelkaa jotkut näkee ihan livenäkin niitä teidän lapsianne päivittäin. Onko se lapsen elämä silloinkin "myyty"?
[/quote]
Aivan irrationaalinen vertaus. Esim. kouluhan ei voi ottaa lapsista kuvia, ilman että vanhemmilta on kirjallinen suostumus tähän. Valokuvat ovat aivan eri asia kuin muu näkeminen.
Äärimmilleen vietynä kuka tahansa voi kopioida ja katsella vuosien ajan tietyn lapsen vaiheita... ja nämä lapset eivät voi lainkaan päättää millaisia kuvia ja kuinka paljon heistä on levitelty nettiin.
Osa bloggaajista on valmiita tuomaan elämänsä totaalisesti esille kuvien kera, mitään säästelemättä. Milloinhan joku "arkipäiväpostauksessaan" viimein laittaa peräsuolentähystyskuvansa tai muun vastaavan esille. Kun onhan se niin "aitoa" että...
Itselläni on tästä kokemusta, nimittäin oman isäni kautta. Onneksi olin tapahtuessa jo aikuinen, niin pystyin itse puuttumaan asiaan.
Vanhempani erosivat jo kauan sitten ja perheessä on tapahtunu paljon sellaista, jota en huutele ympäriinsä. Huoltajuus meni monen oikeuskäsittelyn jälkeen isälle.
No tämä meidän perheen tilannehan on ollut hänelle aina se, mistä kertoillaan. On hävettänyt niin perkeleesti, kun minua koskevia yksityisasioita selitellään pitkin maita ja mantuja.
Vikatikki oli se, että meni facebookiin näitä juttuja kertoilemaan ja julkaisipa oikein muutamia aiheeseen liittyviä dokumenttejakin. Juu, en tosiaan tiedä miksi näin teki.
Ilmoitin heti isälleni, että nyt kuule nuo jutut pois sieltä seinältä ja heti. Ei suostunut, koska kyseessä on hänen ja hänen ex-vaimonsa välinen asia ja hänellä on oikeus julkaista minua koskevia asioita.
Pistin sitten viestiä fb:n ylläpitoon, että nuo jutut pois tämän henkilön seinältä heti, muutoin joudun tekemään henkilöstä rikosilmoituksen.
Jutut hävisivät alle tunnissa seinältä ja isäni sai bannit facebookiin.
Kyllä vaan silti tulee edelleen monta kertaa googlailtua itseään, kun ei koskaan tiedä mitä sontaa vielä tulee vastaan.
Itse olin aikuinen, eli pystyin heti puuttumaan asiaan ja tarvittaessa olisin saanut siihen poliisilta apua, koska kyseessä oli yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen. Jos olisin ollut lapsi, niin jututhan olisivat siellä pysyneet.
Hahhahaaa! Tämä on hauska ketju. Porukka esittää "fiksuja argumentteja" asiasta jota eivät pysty ajattelemaan sillä tasolla millä se toimii. Muistakaa sitten että jos satutte kakaroidenne kanssa olemaan paikassa jossa on toimittaja joka haastattelee tv:on vaikkapa jääkiekkopelin erätauolla niin repäisette sen lapsen pian pois ja sanotte että meidän lasta ei saa käyttää hyväksi ja annatte lausunnon suorassa lähetyksessä siitä kuinka törkeää on hyväksikäyttää lapsia tuolla tavoin!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:15"]
Hahhahaaa! Tämä on hauska ketju. Porukka esittää "fiksuja argumentteja" asiasta jota eivät pysty ajattelemaan sillä tasolla millä se toimii. Muistakaa sitten että jos satutte kakaroidenne kanssa olemaan paikassa jossa on toimittaja joka haastattelee tv:on vaikkapa jääkiekkopelin erätauolla niin repäisette sen lapsen pian pois ja sanotte että meidän lasta ei saa käyttää hyväksi ja annatte lausunnon suorassa lähetyksessä siitä kuinka törkeää on hyväksikäyttää lapsia tuolla tavoin!
[/quote]
Minusta tämä on pysynyt muutamaa kärjistystä huolimatta ihan asiallisena? Toki kaipaan lisää "puolestapuhujia", ettei tulisi koko hommasta aivan ylitsevuotavan demonisoitu asia, riskeistä huolimatta.
[/quote]
Tuo "hahhah" ei hämää ketään. Olet muka niin huvittunut. Et oikeasti ole. Sinua huolestuttaa, että olet tehnyt jotain todella tyhmää. Jos sinua ei huolestuttaisi, niin iskisit hyvin mietityt perustelut tiskiin. Sinulla ei ole niitä perusteluja joten joudut turvautumaan huvittumiseen.
Viestin kirjoittaja 183 jatkaa...
Suurin ongelma taitaa näissä lapsien tiedon levittelemisessä olla se kapeakatseisuus. Koska itse ajatellaan asiaa joko hauskana, tai lapsen puolien pitämisenä, niin ei nähdä asiassa mitään vikaa ja ajatellan asia tyylillä "ei minua haittaisi, tämä kertoo vain välittämisestä". Mutta ei sitten osata tarkastella asiaa boksin ulkopuolelta, eli miltä se sitten näyttää ulkopuolisten ja sen oman lapsen silmissä.
Tuossa omassakin tapauksessani isäni oli tarkoittanut kuulema hyvää, koska ajatteli minun saavan osakseni sympatiaa kun hän kertoilee asioista. Ei vieläkään näe tehneensä asiassa mitään väärin, koska tarkoitusperät olivat hyvät.
Näin varmasti ajattelee moni lapsibloggarikin. Jos oma lapsi sitten myöhemmin joutuisi pahasti koulukiusatuksi, kun joku reilu luokkatoveri kaivaa netistä esiin vaippaihottumat ja ripulikertomukset, niin muuttaisiko se asiaa? Ehkä. Silloin vaan valitettavasti on jo liian myöhäistä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:28"]
[/quote]
Tuo "hahhah" ei hämää ketään. Olet muka niin huvittunut. Et oikeasti ole. Sinua huolestuttaa, että olet tehnyt jotain todella tyhmää. Jos sinua ei huolestuttaisi, niin iskisit hyvin mietityt perustelut tiskiin. Sinulla ei ole niitä perusteluja joten joudut turvautumaan huvittumiseen.
[/quote]
No kerropa mitä olen tehnyt? Kun niiiin fiksu olet. Tämä kommenttisi oli taas kerran sellainen besservisseri-kommentti että huhhuijaa. Kaikki tänne kommentoivat eivät ole äitejä.
Nämä olettelijat ja kyllä me tiedetään paremmin kuin muut ovat netin kamalinta ja vaarallisinta porukkaa, juuri niitä jotka levittelevät luulotietojaan joka puolelle.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:28"]
[/quote]
[/quote]
No kerropa mitä olen tehnyt? Kun niiiin fiksu olet. Tämä kommenttisi oli taas kerran sellainen besservisseri-kommentti että huhhuijaa. Kaikki tänne kommentoivat eivät ole äitejä.
Nämä olettelijat ja kyllä me tiedetään paremmin kuin muut ovat netin kamalinta ja vaarallisinta porukkaa, juuri niitä jotka levittelevät luulotietojaan joka puolelle.
[/quote]
voitko painua kuuseen vinkumasta typerine juttuinesi täältä?
Puhun puolesta, pidän blogia jossa esiintyy kuvia koko perheestä, myös vauvastamme. En julkaise blogissa sellaisia kuvia, joita en voisi julkaista myös koulun ilmoitustauluilla, työpaikkailmoituksissa jne mitä ylhäällä mainittiin. Ei vaippakuvia, ei kakkakuvia - pari kylpykuvaa löytyy, mutta vaipan sisään jäävä alue on peitossa/peitetty. Blogissa kertoilen lapsesta hyväntuulisia asioita, mainitsin kyllä siellä että lapsi on ollut nuhassa ja yskässä mutta mitään räkä valuu-kuvia en tekstiin liittänyt. En koe, että blogissa on mitään sellaista, joka voisi lasta joskus vahingoittaa. En kertoile hyvin henkilökohtaisia asioita kenestäkään meistä, ja jos tulisi esim. avioero, en todellakaan kertoilisi siitä yksityiskohtia missään netissä enkä varsinkaan blogissa. Blogi on pala meidän elämää, mutta minä päätän mitä siinä palassa näkyy - enkä ikinä laittaisi perhettäni vaaraan joutua vainotuksi tai pilkatuksi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:34"]
Mielestäni on ihan ok laittaa lapsista kuvia nettiin, kunhan ne ovat hyvällä maulla valittuja (Ei siis mitään noloja alusvaatekuvia yms.) Kun lapsi on isompi ja osaa itse sanoa mielipiteensä asiaan, tulisi lapsen mielipidettä kuunnella.
[/quote]
Eikö lapsella ole aikaisemmin oikeutta estää kuviensa julkaisua? Ajatteletko ollenkaan lapsen omaa yksityisyyttä?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:36"]Mä jo luulin, että joku kirjaimellisesti kauppaa kersojaan blogissa, mutta otsikko olikin vain harhaanjohtavan raflaava. Höh.
[/quote]
hahah samat!:D
XDDD kuolen teille