Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit jotka myyvät lapsensa blogeissaan

Vierailija
16.02.2014 |

mitä mieltä? Lapsilta on viety tärkein, oma identiteetti jo vauvasta lähtien. Äidit julkaisevat kaiken internetissä, jossa kaikki on aina jokaisen saatavilla. Missä on näiden lasten oikeudet ja yksityisyys? Miltä näistä lapsista tuntuu koululaisena, aikuisena, kun heidän koko lapsuutensa on julkista, myyty?

Kommentit (227)

Vierailija
141/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 11:49"]

Viipale-blogissa arvostellaan tyttären poikaystävän "tasoa", toivottavasti poika ei lue, itselläni tulisi kyllä paha mieli

[/quote]

Ei tullut vaan oli ihan samaa mieltä H:n kanssa siitä, että "kukaan" ei ole oikeasti kyllin hyvä minulle. (Useimmat isät taitavat sydämessään ajatella tyttäristään noin.) Onneksi kuulemma kuitenkin sekä minua että äitiä yhdistä se, että meillä on molemmilla "alle tasomme oleva maku". :-D

[/quote]

jösses

Vierailija
142/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:06"]

jösses

[/quote]

Se on sitä, mitä kutsutaan huumorintajuksi. Oletko koskaan kuullut ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:57"]

Hyvä kommentti asiaan Ylen olotila-sivustolla:

"No kyllä mua ainakin henkilökohtaisesti nakertaisi jos kaikki kylpykuvat ja vaipanvaihdot, potalleoppimiset ja muut yksityiskohdat olis jaettu kaikille sillon, kun ei itse ole osannut sanoa sille ei. Ei välttämättä ole lapsen etu tulevaisuudessa jos niitä kuvia ja juttuja on netti täynnä. En ymmärrä miksi tämä on niin vaikeaa tajuta. Tottakai lapsestaan saa mainita, onhan se rakas ja tärkeä pieni ihminen, mutta ei sen oman statuksenrakentamisen pitäisi olla lapsen yksityisyyttä tärkeämpää."

[/quote]

Kautta aikojen on ollut äitejä (nykyään jo ehkä isiäkin), jotka elävät enemmän tai vähemmän lastensa "kautta",mutta ennen ei ollut internettiä.

Vierailija
144/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:06"]

jösses

[/quote]

Se on sitä, mitä kutsutaan huumorintajuksi. Oletko koskaan kuullut ?

[/quote]

int

Vierailija
145/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa muuten yksi toinenkin juttu parista aikaisemmasta postauksesta (esim. 183:n tapaus, syvästi muuten pahoitellen että olet tällaista joutunut kokemaan!): jos pyytää poistamaan kuvansa tai tietonsa blogista, niin saa lähes automaattisesti takakireän maineen. En tiedä onko tällaista kuinka perheblogeissa, enemmän olen kokenut tätä ihan aikuisten maailmassa (toisaalta lapsilla ja aikuisilla on ihan sama yksityisyydensuoja, vaikka asiaa miten kääntelisi). Ja toisaalta, voihan äitini tai isäni pitää jotakin salablogia joissa on kaikki minun vaippakuvani... :)

Tässä viime päivinä jouduin pyytämään kuvani poistoa, mikä ihme kyllä katosikin sitten. Mutta usein saa osakseen lähinnä selittelyä, että "äh, ihan hauska kuva se on!" tai naureskellaan muuten vähättelevästi. Taikka sitten ilmoitetaan, että "minulla on oikeus lisätä kuvia, joita olen itse ottanut" riippumatta siitä, keitä on kuvannut. "Suostumus kuvattavaksi on suostumus linkattavaksi nettiin". 

Saati sitten, että lapselta harvoin edes tällaisia vetoomuksia kuulee, ja jos kuuleekin niitä otetaan vielä vähemmän vakavasti. 

Vierailija
146/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 11-12-ikäisenä stalkkeri. Aikuinen kummallisia puhuva mies, joka soitteli kotiin. Tämä vain sen takia, että hän oli löytänyt kadonneen bussikorttini, jossa oli koulukuva. Ja nimi. 

Että kiitos äiti, ettei kuviani voinut googlata katseltavaksi sen enempää. (eikä nettiäkään vielä ollut.) 

Vierailija
147/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisit siitä jos joku alkaisi bloggaamaan sinun elämästäsi ilman sinun suostumustasi? Ahdistaisiko sinua? Perusteluina, että enhän minä mitään huonoja asioita kerro... - 196

En ole se jolta kysyit, kunhan höpisen joutavia. :) Mutta tuntuu, että moni suhtautuu tuohon asianmukaiseen ahdistukseen tosi vähättelevästi. Esim: "takapajuista hysteriaa", tai sitten oletetaan että häpeilee itseään sen verran, ettei siksi halua joutua tietämättään sosiaalisen median syövereihin. Tai sitten että on "kontrollifriikki".

Vierailija
148/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:02"]

En saa tähän nyt linkkiä, mutta googletin tuon äitibloggaajat yksityisyys ja törmäsin ilahduttavaan asian pohtimiseen yhdessä blogissa. otsikko taisi olla "äitibloggaaja ja kahden yksityisyyden rajat". Perusteli ihan hyvin valintaansa, mutta jäi silti vähän kömpelöksi. Esim että miehen naama ei näy mutta lapsen näkyy?>? Sanoi myös, että "olisi huonoa tuuria jos juuri meidän kuvat päätyisi vääriin käsiin". :D Kiva kuitenkin, että tyttö oli miettinyt edes asiaa, ja oli tekstissä ihan asiallistakinpohdintaa. Onneksi on varmaan miettinyt vielä vähän lisää kun uudemmissa kirjoituksissa ei enää lapsen koko naamaa näkynyt. :D

[/quote]

Löysin saman tekstin, mutta en viitsi laittaa tähän linkkiä, ettei tämä keskustelu poistuisi. Mulle tuli tästä vähän sellainen tunne, kuin että tuo ilmeisesti aika nuori bloggari tunsi omatuntonsa pistävän, ja postaus oli tehty sen parantamiseksi. Tosiaan vähän hämärää, että kunnioittaa miehen halua pysyä pois, mutta ei lapsen! Ja tuo huonoon tuuriin vetoaminen on silkkaa lapsellisuutta. Voi voi. 

[/quote]

Luin tuon tekstin myös vähän ihmetellen. Samat seikat pistivät silmään. Mutta bloggari on selvästikin muuttanut tyyliään, sillä lapsen kasvokuvia löytyi uudemmista postauksista aika vähän tai kuvakulmat olivat rajattuja. Tuo tekstihän oli näköjään aika vanha. Ehkä itsekin ymmärtänyt ristiriidan miehen yksityisyyden suojelemisessa ja lapsen kasvokuvien jakamisessa. Hyvä niin! Vielä kun ymmärtäisi, että ne vanhatkin tekstit ovat internetissä edelleen kaikkien näkyvillä, joissa lapsi näkyy selkeästi. Hyvä kuitenkin lukea, että bloggaajat pohtivat ja keskustelevat aiheesta blogeissaan. Saisivat pohtia lisääkin.

Vierailija
149/227 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan ok laittaa lapsista kuvia nettiin, kunhan ne ovat hyvällä maulla valittuja (Ei siis mitään noloja alusvaatekuvia yms.) Kun lapsi on isompi ja osaa itse sanoa mielipiteensä asiaan, tulisi lapsen mielipidettä kuunnella.

Vierailija
150/227 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
151/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
152/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt blogia useamman vuoden. Se kertoo elämästäni johon liittyy hyvin kiinteästi perheeni ja harrastukseni. Olemme miehen kanssa keskustelleet paljon siitä, voiko perheestä julkaista kuvia ja minkälaisia tarinoita voi lapsista kirjoittaa. Omasta mielestäni olen löytänyt meille sopivan linjan. Kuvista tunnistaa koko perheen, nimiämme en ole julkaissut.

Itselleni netissä oleminen on luonnollista. Työprofiilini on näkyvillä LinkedInissä, missä myös julkaisen työhöni liittyviä asioita. Twiittaan ammattiini liittyvistä asioista omalla nimelläni. Facebookissa jaan ammatilliset asiat sekä matkakuvat julkisesti. Itse en ajattele nykyisin lainkaan, että nettipresenssi olisi paha asia. Näen tässä hysteriassa analogian siihen, kuinka muutama vuosikymmen sitten ajateltiin, että kännykkä on paha juttu. Se vie yksityisyyden, kun siihen pitää olla koko ajan vastaamassa ja jopa vastaanottajan sijainti voi paljastua. Aika hyvin on siitäkin maalaisjärjellä selvitty. 

Nettipresenssissä ajattelen vain sitä, että mitä informaatiota haluan siellä jakaa. Mitä haluan tallettaa itselleni muistiin ja miten tehdä sen kaikkien osapuolten kannalta sivistyneesti. Kirjoitan sellaisia asioita, joita voisin kertoa vaikka työpaikan lounaspöydässä, jossa istuu pari tuntematontakin kolleegaa.

Voin toki olla väärässä, mutta uskon että nykypäivän lapsille netissä näkyminen on vielä luonnollisempia asia kuin omalle sukupolvelleni. Uskon, että viisaus sen suhteen, että mitä sinne kannattaa kertoa lisääntyy. 

En tavoittele blogilleni suurta lukijamäärää enkä yhteistyökumppaneita. Teen sitä itselleni ja nautin vuorovaikutuksesta samassa elämäntilanteessa elävien tai samoja asioita harrastavien lukijoiden kanssa. 

Osa perheestäni ei vielä pysty päättämään, että haluaisivatko he näkyä blogissani. Vanhin lapsi haluaa, että hän näkyy perhekuvissa ja valitsemissaan yksityiskuvissa. 

Vierailija
153/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on sen verran tuore juttu vielä, että ihan fiksutkin ihmiset ajattelee todella lyhytnäkösesti näitä asioita. Jos se oma penska nyt sitten sattuman oikusta sattuukin olemaan 50 vuoden päästä potentiaalinen tasavallan presidentti, universumin keisari tai mikä vaan muu julkinen henkilö, niin todennäköisesti kaikki nämäkin blogikuvat kaivellaan journalistien toimesta esiin. Sitten vaan toivotaan, että kuvatekstiksi saadaan positiivista, eikä päinvastoin, mikä toki riippuu ihan kuvat ensin esiin kaivelleen journalistin motiiveista. Jo nyt aika suuri iso osa keneen tahansa henkilöön liittyvästä nettiin laitetusta materiaalista löytyy todella vähällä vaivalla, tuskimpa nuo hakukoneet ainakaan 50 vuodessa tästä huononee.

Ei nämä lapsikuvat toki isoin ongelma ole: veikkaan, että aika moni tämän hetken teini yllättyy siitä, että tänään siihen tai tähän palveluun julkaistut herutus-  ym. kuvat saattavat koitua yllättävän kalliiksi 20-30 vuotta myöhemmin. Niistä on vielä toki vastuussa itse, mutta vielä kurjempaa jos oma äiti tyhmyyttään/huomion hakuisuuttaan pilaa sen mukulansa aikuisiän uran.

Vierailija
154/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 02:55"]

...

Osa perheestäni ei vielä pysty päättämään, että haluaisivatko he näkyä blogissani. Vanhin lapsi haluaa, että hän näkyy perhekuvissa ja valitsemissaan yksityiskuvissa. 

[/quote]

Jep, mutta valinta on jo tehty..

Vierailija
155/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi mami go go blogin uusin postaus taas säpsäytti. Tai sitten katson kriittisemmin tämän ketjun jälkeen. On taas itkut ja paljaat ylävartalot ikuistettu.. :(

Vierailija
156/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 19:47"]

Ihmeellisintä on että joku näistä lastenvaate/lapsiperhelifestyle bloggareista on siviiliammatiltaan mm. opettaja, poliisi  tai lakimies ja silti mediahuoraavat lapsensa.  

[/quote]

Minäkin ymmärrän paremmin nuorten ja kouluttamattomien äitien ajattelemattomuutta, tosin opettajien ja poliisien palkoillakaan ei merkkivaatteita paljon ostella. Mutta luulisi heidän muuten tajuavan.

Vierailija
157/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 19:51"]

Ihmeellisintä on että joku näistä lastenvaate/lapsiperhelifestyle bloggareista on siviiliammatiltaan mm. opettaja, poliisi  tai lakimies ja silti mediahuoraavat lapsensa.    

[/quote]

Samaa olen miettinyt. Miksi toimittaja bloggaa niin estottomasti lapsestaan? Hänellä luulisi olevan enemmänkin tietoa median kiroista. En vaan ymmärrä.

[/quote]

Ehkä hänellä sitä tietoa juurikin on ja siksi uskaltaa laittaa lapsestaan kuvia nettiin kun tietää, että siitä ei koidu yhtään mitään tavalliselle kaduntallaajalle. 

Vierailija
158/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 23:28"]

Ap, mietin itsekin samaa: nimittäin tätä perimmäistä kysymystä "miksi". Onko blogimaailma kaikessa helppoudessaan ja uutuudenviehätyksessään niin houkutteleva, kuka tahansa kun kerran voi tuoda ihan mitä sisältöä tahansa kaikkien luettavaksi? Eikä sovi sivuuttaa sitä, että voi sillä kaikella jopa hieman tienata. Ihmisiä kiinnostaa tirkistellä, valitettavasti. En usko joka bloggaajan tieten tahtoen kalastelevan lukijoita jonkun toisen (oman lapsensa) kustannuksella, mutta minusta pitäisi itse kunkin pohtia mitä tarkoitusta varten avaa elämänsä niin kuin julkkikset avaavat vaatekaappinsa oven Seiskalle ja Hymylle. Ja että tiedostaa, että kenen elämää on tuomassa julki, omaansa vai jonkun toisen.

Minun on vaikea ymmärtää, miksi yksityiset, intiimit valokuva-albumit ja suvun sisäiset tapahtumat ovat siirtyneet nettiin julkiseksi riistaksi, nimenomaan siis rajaamatta millään tavalla näkijöitä. Siihen päälle vielä se, että ihmisillä tuntuu olevan pelottavan hakusessa se, mitä saa julkaista. On ihan eri asia löytyä naapurin Eijan ja Tanelin valokuva-albumista kuin löytyä kuvapankkiblogista, jota voi seurata kuka tahansa. Ja voin taata, että itsetuntoni ei ole niin kohdallaan, että tuntuisi kivalta löytää oma pärstänsä juuri siinä epäedullisessa kuvakulmassa epähienossa ilmeessä. 

*

Pahoittelen kärkkäitä sanamuotojani, sanani on tarkoitettu nyt ääritapauksille. Kaikkia perheblogeja en tokikaan tuomitse: eräs suosikkiblogeistani on käsityöblogi, jossa esiintyy tämän tästä käsityöläisen omat lapset kasvot hangon kekseillä esittelevät äitinsä tekemiä luomuksia. Ja sekös minun mieltäni piristää kovasti. :)

[/quote]

Minä puhuinkin facebookista omassa tekstissäni. Ja siellähän minä nimenomaan rajaan ne henkilöt jotka kuvat näkevät. 

Vierailija
159/227 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:06"]

Kyllä toi mami go go blogin uusin postaus taas säpsäytti. Tai sitten katson kriittisemmin tämän ketjun jälkeen. On taas itkut ja paljaat ylävartalot ikuistettu.. :(

[/quote]

Miten bloggaaja voikin tulla näin sokeaksi? Eikö oikeasti ymmärrä mitä tekee lapsilleen? Lapsi on oma persoonansa, ihminen, jolla on oikeudet.

Oikeasti: kaikki lapset tarvitsevat edunvalvojan, lain tai säädöksen, joka puolustaa heidän yksityisyyttään.

Vierailija
160/227 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömiä, nuoria ja kouluttamattomia lapsiaan kauppaavia "ammatti"bloggareita ymmärrän (vaikka en hyväksy) kun sitä moloa ei ole ilman blogia varaa ostaa ja muutenkin elämänkokemus vähäisempää. Nuoret  blogiäidit ovat myös eläneet oman lapsuutensa täysin somemaailmassa toisin kun  lähes 30v. ja ylikin bloggaavat "mummoäidit" ja oman lapsen  elämän syytäminen nettiin  ei tunnu nuorista blogiäideistä miltään. 

[/quote]

Poliisin koulutus ei nyt paljon järkeä tällaisiin asioihin (näköjään) tuo, mutta kyllä minäkin ihmettelen, jos joku lapsiblogia pitävä äiti on koulutkseltaan juristi tai opettaja, eikä ymmärää lapsensa etua.

Onko joku blogisti oikeasti noissa ammateissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan