G: Onko täällä joku hyväksynyt lopulta ikuisen lihavuutensa? Mä en laihdu ikinä, n. 40kg ylipainoa.
Joskus ollut normaalipainoinen, mutta se vaati säännöllistä oksentelua ja askin tupakkaa päivässä.
Nyt kolme vuotta yrittänyt laihduttaa mutta kuitenki paino sen 98kg.
Ei enää jaksa yrittää.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
TV:stä tuttu Dr. Phil on kirjoittanut minusta ihan viisaan laihdutuskirjan. Kyseisestä ukkelista voi muuten olla mitä mieltä vain, mutta se kirja on mielestäni hyvä. Siinä paneudutaan syömiseen ja liikuntaan vasta melko lopussa. Kirjan alkuosa selvitellään, miksi olet lihava, koska jokin syyhän siihen ylensyömiseen on. En nyt kauhean tarkkaan ketjua lukenut, mutta jos ap:lla on ahmintakausia, on aika hyödytöntä pohtia onko tuotteessa a vai b enemmän energiaa. Kyllä hän sen jo tietää. Hänen pitää tietää, miksi hän ahmii tai mitä nyt tekeekään.
Ei auttanut tieto tohtoria itseään tai lapsuudenperhettään.
Minulla myös ahmimistaustaa (ja masennusta) ja muutaman vuoden sisällä paino noussut 30 kiloa. Nyt olen pikkuhiljaa saanut ahmimista ja napostelua kuriin mielestäni melko pienillä muutoksilla eli pidän huolta ruokarytmistä (3-4 tunnin välein), syön normaalia kotiruokaa 2x päivässä ja lautasella aina kasviksia ja syön ainoastaan ruokapöydän ääressä. Paino on huomaamatta tippunut kesästä 8kg ja energiaa todella paljon enemmän kuin ennen. Liikuntaa en ole vielä lisännyt. Eli kyllä se mahdollista näyttää olevan vielä meille keski-ikäisillekin saada painoa alas ☺️
Vierailija kirjoitti:
Ota lautasmalli käyttöön eli joka aterialla ja välipalalla (5 krt. päivässä) lautaselle puolet kasviksia, neljäsosa proteiinia ja neljäsosa hiilihydraatteja. Jos nälkä yllättää noiden viiden kerran lisäksi niin syö sitten lisää tomaatti, kurkku, paprika, salaatti kasvissalaattia ilman salaatinkastikkeita. Leipää vain yksi viipale päivässä aamupalalla ja runsaasti kasviksia siihen päälle. Juo 2-3 litraa kaloritonta nestettä kuten vettä, kahvia, teetä, sokerittomia limuja, kivennäisvettä. Liikut tuo 6 km päivässä. Olen saman pituinen kuin sinä enkä juuri koskaan pääse edes paljon liikkumalla 2000 kcal päivittäiseen kalorikulutukseen mutta olenkin tällä hetkellä alle 70 kg, pudottanut vuodessa n. 15 kg ja tavoite lähemmäs 60 kg vaikka hyvä näinkin. 10-20 kg:n painonpudotuskin on hyvä vaikkei sillä vielä painoindeksin rajoissa olisikaan. Onpahan oma olo parempi. Hakeudu ravitsemusneuvojalle tai Cambridge-ohjelmaan. Tsemppiä sulle.
Kokeiltu, ei onnistu edes yhtä päivää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinka ylläpidät tuota painoa sitten? vaatii paljon ruokaa
Laskin kalorit päivälle viime viikolla 2400 kaloria tuli. Ja kävelen 6km päivä.
Olen 161cm pitkä, joskus nuorena saanut painoa pois normaalipainon sisällä, kun söin 1000-1200 kaloria päivä ja tunnin juoksulenkki 5x vko.Tämä siis hyvänä päivänä, kun ei tee mieli ahmia.
ApEi tietysti laihdu, jos et saa ahmintaasi kuntoon, pois.
Sun pitää tehdä elämäntaparemontti.
Et osta ikinä kotiisi mitään herkkuja, lihottavaa vaan syöt pelkästään perusruokaa. Lisäät liikuntaa. Välipaloiksi pikkuporkkanoita tai minitomaatteja.
Muutama vuosi sitten uskaltauduin puntarille, näytti 92kg. Meni reilu kuukausi, omasta mielestä olin syönyt melko fiksusti, mutta paino olikin 95,5kg!
Sen jälkeen kun olen yrittänyt laihduttaa, niin olen laskenut kaloreita. Mutta kun ei pidä, niin ei pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 kaloria päivässä on IHAN LIIKAA kenelle tahansa naiselle, ellei ole samaan aikaan pitkä JA todella urheilullinen!
Ja koska olet lyhyt niin tuosta luvusta pitäisi poistaa ainakin tuhat kaloria jotta pääset normaalipainoon!
Toki olet ylensyönyt vuosikausia, joten olisi liian vaikeaa yhtäkkiä ruveta syömään 1400 kaloria päivässä, koska vatsalaukkusi on venynyt ja kylläisyydensäätelysi on päin persettä. Aloita hiljakseen, ensimmäinen kuukausi syö 2100-2200 kcal päivässä, seuraavana kuukautena 1900-2000, jne.
Valitse vähäkalorisia ruokia, kuten vihanneksia, joita voi syödä kaksin käsin vatsan täyteen, niin olo tuntuu kylläiseltä mutta kalorit jäävät vähemmälle. Pikkuhiljaa lisäät kasvisten osuutta ruokavaliossasi.
Ja tärkein ja helpoin muutos: lopeta kalorien juominen! Juo tästä lähtien vain nollakalorisia juomia, eli vettä, teetä ja mustaa kahvia. Heitä pois kaikki tuoremehut, limut, ja alkoholijuomat äläkä enää osta niitä koskaan.
Tiedetään, ei vaan ole mitään motivaatiota noudattaa pitempään.
Jos joku lupaisi, että saa vuoden päästä marraskuussa miljoona euroa, kun laihdut siihen mennessä normaalipainoon, niin tottakai onnistuisi!
Nyt se laihdutus kestää 2- 4 päivää tai 6h. Kun ei motivaatio pysy.
Ap
Raha motivoi ihmisiä kaikessa. Kärsimyksestä pitää saada palkka. Laihdutuksessa sitä ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa yrittää.
Juu, tämä vuonna yrittänyt aloittaa n. 25 x.
Ap
Voihan sen hyväksyä, kuten muutkin sairaudet. Olen ylipainoinen, mutta voin syödä ihan mitä huvittaa ja ottaa joka kerta jälkkäriä.
Käytännössä on mahdotonta lihoa ilman hiilihydraatteja/sokeria.
Vierailija kirjoitti:
kuinka ylläpidät tuota painoa sitten? vaatii paljon ruokaa
Ei se ylläpito vaadi mitään suuria määriä!
Syö vain plus miinus nolla, niin paino pysyy.
Jos kokonaiskulutus on vaikka 2000 kcal päivä, niin syö 2000 joka päivä. Siitä yli, niin lihoo jatkuvasti.
Kuinka yksinkertaista porukkaa täällä on peukuttanut tuotakin vastausta? Yli 40 yläpeukkua
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä on mahdotonta lihoa ilman hiilihydraatteja/sokeria.
Rasvahan ei lihota...
Syön päivässä n 1700 kaloria ja harrastan hikiliikuntaa arkipäivisin tunnin ja pyrin fillaroimaan 1-2 - 1 h päivässä.
Tällä paino pysyy kurissa, 168/57 kg.
Aloin laihtumaan, kun rahat loppui ja söin puolisen vuotta lähinnä puuroa.
Olen etsinyt itselleni ruokia, joista pidän.
Täytän laitasen kevyemmillä aineksilla.
Matikkaa se vaan on.
Mielihyvät tulevat, jos sokeriarvot tippuu.
Siksi mm porkkanaa on aina pilkottuna jääkaapissa vedessä.
Kehotan kaikkia painon kanssa kamppailevia pohtimaan omaa elämäänsä kokonaisuutena. Mulle kertyi paljon lisäkiloja hirveästi stressistä parisuhteessa. Kun erosimme, paino alkoi laskea automaattisesti. Ennen eroa ei tippunut vaikka mitä tein. Itselläni stressi vaikutti asiaan merkittävästi, niin paljon etten oikein voinut sitä itsekään uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Syön päivässä n 1700 kaloria ja harrastan hikiliikuntaa arkipäivisin tunnin ja pyrin fillaroimaan 1-2 - 1 h päivässä.
Tällä paino pysyy kurissa, 168/57 kg.
Aloin laihtumaan, kun rahat loppui ja söin puolisen vuotta lähinnä puuroa.
Olen etsinyt itselleni ruokia, joista pidän.
Täytän laitasen kevyemmillä aineksilla.
Matikkaa se vaan on.
Mielihyvät tulevat, jos sokeriarvot tippuu.
Siksi mm porkkanaa on aina pilkottuna jääkaapissa vedessä.
Niin, liikut paljon ja syöt 1700 kaloria päivässä. Paino pysyy siinä. Ei siihen painon pitämiseen 100 kilossa tarvitse kuin sen 2000 kaloria, normipäivän ateriat.
Oletko käynyt verikokeissa? Eräällä entisellä työkaverillani todettiin akromegalia, joka aiheuttaa lihomista vaikka syö terveellisesti. Tosin siinä on myös monia muita oireita, esim. raajojen kasvaminen, nivelkivut ym.
Kyse on kasvuhormonin häiriöstä.
Sellaista se on kun pidetään itseään sokeri/hiilari-koukussa.
Eihän tämä sinulle kelpaa, mutta vaihdaa vhh-ruokavaliolle, niin voit lopettaa kaikenmaailman jojoilu dietit ja pysyt kylläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on kun pidetään itseään sokeri/hiilari-koukussa.
Eihän tämä sinulle kelpaa, mutta vaihdaa vhh-ruokavaliolle, niin voit lopettaa kaikenmaailman jojoilu dietit ja pysyt kylläisenä.
Edelleen, ongelma on itsekurissa! Kokeillut olen karppausta ja ketoa, ei ole kuria noudattaa, noita jaksoin ehkä päivän tai kolme.
Tämä oli muutenkin gallup lihavuuden hyväksyneille. Ei laihdutus vinkkikysely, enköhän ole kaikki kokeillut elämäntapa muutoksesta viini-kanamuna diettiin asti!!
Ap
Lihavuuskeskusteluissa unohtuu usein ihmisen kokonaisterveys. Mitä nuorempia keskustelijoita sen vähemmän ymmärrystä, ettei ihminen pysy samassa kunnossa lopun ikäänsä. Hoikka ihminen sairastuu siinä, missä ylipainoisempikin, eikä syitä sairauksiin voi sen takia laittaa pelkästään ylipainon syyksi.
Yksipuolinen ns terveellinen ruoka ja tiukka itsekuri eivät ole sen parempia ihmisen mielenterveydelle kuin jatkuva murehtiminen läskeistä.
Niinpä elämäntapamuutokseen tarvitaan ihan ensimmäiseksi se ajatus, että olen hyvä sellaisena kuin olen . Vaaka kannattaa nakata roskiin, unohtaa BMI:t ja ymmärtää, ettei ihmisen paino ole matematiikkaa ja jota lasketaan numeroilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt verikokeissa? Eräällä entisellä työkaverillani todettiin akromegalia, joka aiheuttaa lihomista vaikka syö terveellisesti. Tosin siinä on myös monia muita oireita, esim. raajojen kasvaminen, nivelkivut ym.
Kyse on kasvuhormonin häiriöstä.
Ap! Huomaa tämä
Ota lautasmalli käyttöön eli joka aterialla ja välipalalla (5 krt. päivässä) lautaselle puolet kasviksia, neljäsosa proteiinia ja neljäsosa hiilihydraatteja. Jos nälkä yllättää noiden viiden kerran lisäksi niin syö sitten lisää tomaatti, kurkku, paprika, salaatti kasvissalaattia ilman salaatinkastikkeita. Leipää vain yksi viipale päivässä aamupalalla ja runsaasti kasviksia siihen päälle. Juo 2-3 litraa kaloritonta nestettä kuten vettä, kahvia, teetä, sokerittomia limuja, kivennäisvettä. Liikut tuo 6 km päivässä. Olen saman pituinen kuin sinä enkä juuri koskaan pääse edes paljon liikkumalla 2000 kcal päivittäiseen kalorikulutukseen mutta olenkin tällä hetkellä alle 70 kg, pudottanut vuodessa n. 15 kg ja tavoite lähemmäs 60 kg vaikka hyvä näinkin. 10-20 kg:n painonpudotuskin on hyvä vaikkei sillä vielä painoindeksin rajoissa olisikaan. Onpahan oma olo parempi. Hakeudu ravitsemusneuvojalle tai Cambridge-ohjelmaan. Tsemppiä sulle.