Mistä KUMPUAA rikkaan halu saada NÖYRYYTTÄÄ köyhää?
Sen sijaan, että rikas auttaisi köyhää, hän haluaa nöyryyttää tätä. Muistuttaa, että köyhyys on hänen omaa syytänsä. Lisäksi auttaessaankin rikas ei anna köyhän itse valita vaan hän, rikas, kyllä tietää, minkä on köyhälle parhaaksi ja rahan sijasta antaa rojua. Mutta muista, sinä ahne rikas: helpompi on kamelin neulansilmän läpi mennä kuin rikkaan taivaaseen päästä. Se lohduttaa minua.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Ajatella et sua lohduttaa uskomus siitä, että jotkut joutuvat kärvistelemään iankaikkisessa kidutuksessa. Mieti vähän millainen ihminen sinä olet
Puhumattakaan että laiskuuden ja katellisuuden vuoksi (kuolemansyntejä) se palaa siellä samassa liekissä :D
Mitenkäs rikkaat näyryyttää köyhiä?
Ei anna tarpeeks taskurahaa? Ei huomaa?
On se kumma, et tämä on maailman tasa-arvoisimmista maista siinä, mitä mahdollisuuksia ihmisillä on muuttaa omaa kohtaloaan, niin siihen nähden tällasta ruikutusta ja katkeruutta on ihan liikaa.
Eri asia, kun on oikeesti sairautta tai todella vaikeat kotiolot, josta ponnistaa. Mut aivan liikaa näkee niitä, joille kaiken pitäis tippua ilmasiks syliin, vaikka mahdollisuuksia olis antaa itsestäänkin jotain eikä olla vaan ottamassa.
Vierailija kirjoitti:
On annettava almujen sijasta niin, että TUNTUU. Ei rikkaalle satanen ole mitään. Rikas antaa tonnin köyhälle.
AP
En ole koskaan halunnut nöyryyttää ketään. En ymmärrä kiusaajia. Heitä valitettavasti löytyy ihan tasan joka luokasta.
Rikas luulee varmaan tekevänsä ihan oikein.
Rikkaat on saaneet elämässään enemmän apua kuin köyhät siksi ovat nyt hyvässä asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On annettava almujen sijasta niin, että TUNTUU. Ei rikkaalle satanen ole mitään. Rikas antaa tonnin köyhälle.
AP
Määrittelehän nyt tämä rikas? Paljonko on palkkaa ja omaisuutta?
Hyvin harva ihminen pystyy hahmottamaan mitään sellaista mitä ei ole kokenut joko henkilökohtaisesti tai nähnyt jonkun lähipiiristään kokevan. Joskus oli Hesarissa juttu jostain työttömästä joka oli ollut hyväpalkkaisessa työssä ja kertoi että kuvitteli siihen aikaan työttömyyden olevan ihmisen oma vika. No, oli tullutkin YT:t, irtisanomislappu ja parin muun onnettoman yhteensattuman vuoksi asianomainen oli työtön ja asunnoton. Karu muistutus siitä ettei kannata muodostaa mielikuvia kovin suoraviivaisesti.
Ja sanon tämän siis itse hyväpalkkaisessa työssä olevana henkilönä. Tiedän oikein hyvin että tilanne voi muuttua ihan koska vain vaikka työsuhde onkin "vakituinen" (mitä se sitten tarkoittaakaan).
Rikkaat on älykkäitä ja siksi pärjää mutta köyhät ei.
Rikkaat kerää maallista mammonaa mutta köyhät luottaa Jumalaan ja kerää rikkauksia taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kyllä mä saan rikkailta jatkuvasti rahaa ihan helvetisti
Vastikkeeksi teen jotain pikkuhommia mitä ne pyytää. Niillä rikkailla on kavereita joilla on kans minun kaltaisia tyyppejä jotka saa almuja. Vietän aika paljon aikaa niidne kanssa ja jutteleln asioista. Miten jokin asia kannattaisi rakentaa jotta heidän rikas olisi vielä rikkaampi ja antaisi rahaa siitä hyvästä minun rikkaalleni joka taas antaa siitä pienen osan minulle ja tuhansille kaltaisilleni.
Kannattaa kokeilla!
Itseä ei kyl ole yksikään rikas koskaan nöyryyttänyt tai edes yrittänyt sellaista. Nää nöyryyttäjät ovat kyllä olleet ainajollain tapaa parempiosaisia, mutta siihen se sitteen jääkin sen huonovointisuuden alle.
Hyvinvoiva ihminen ei koe tarvetta näyryyttää muita. Varakkuudella ei asian kanssa ole mitään tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva ihminen pystyy hahmottamaan mitään sellaista mitä ei ole kokenut joko henkilökohtaisesti tai nähnyt jonkun lähipiiristään kokevan. Joskus oli Hesarissa juttu jostain työttömästä joka oli ollut hyväpalkkaisessa työssä ja kertoi että kuvitteli siihen aikaan työttömyyden olevan ihmisen oma vika. No, oli tullutkin YT:t, irtisanomislappu ja parin muun onnettoman yhteensattuman vuoksi asianomainen oli työtön ja asunnoton. Karu muistutus siitä ettei kannata muodostaa mielikuvia kovin suoraviivaisesti.
Ja sanon tämän siis itse hyväpalkkaisessa työssä olevana henkilönä. Tiedän oikein hyvin että tilanne voi muuttua ihan koska vain vaikka työsuhde onkin "vakituinen" (mitä se sitten tarkoittaakaan).
Eikö sama logiikka päde toiseenkin suuntaan?
Harva köyhempi tajuaa millaista se on, kun pitäis olla jatkuvasti antamassa kaikesta joka suuntaan ja silti saa kuulla arvostelua. Muut pohtivat koko ajan mihin "tuollakin olis varaa". Aina maksat progresiivisesti eniten kaikesta kiltisti, mutta mikään ei riitä. Eikä muut tajua, et niitä ottajia on joka suunnalla.
Monessa mielessä oli jopa helpompaa kaikkien säälimänä köyhänä opiskelijana :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikas ei ymmärrä, että pelkällä rehellisellä työnteolla harvemmin vaurastuu, vaan pitää olla suhteita, onnea tai valmiiksi parempi asema syntymän kautta.
Koska ehkä rikas on itse ponnistanut vaatimattomista oloista vaurauteen. Näitä esimerkkejä on pilvin pimein - ja Suomessa os jossain hyvin mahdollista. Siksi rikas ei jaksa kuunnella sitä loputonta kitinää kun joku jaksaa syyttää kaikkea muuta paitsi itseään, miksi ei koskaan saa mitään aikaan ja itseään niskasta kiinni.
Ja olisikin vaan sitä oman kohtalon naukumista, mut tähän päälle tulee se rikkaan syyllistäminen ja kateus. "Helppohan sun on"
Samalla kun paiskoo duunia niska limassa elättääkseen tuonkin valittajan.
Samalla kun paiskoo duunia niska limassa elättääkseen tuonkin valittajan" Katos katos, taustalta TAAS paljastui perse jonka ainoa huvi on parjata työttömiä palstoilla. Sinä kuule et varmasti elätä muita kuin omaa perhettäsi. Mikäli jotenkin vetoat verojen maksamiseen niin me kaikki niitä maksamme, köyhät mukaan lukien että suuta soukemmalle "miljönääääri".
Vierailija kirjoitti:
Mikä on rikas? Minulla on ok. talo, mökki, kaksi autoa ja soutuvene. Velkaa on noin 60 tonnia. Hyvät tulot. Käteistä ja osakkeita toiset 60 tonnia. Olenko rikas? Jos en ole, niin missä menee rikkaan raja?
Olet köyhä, mutta vain henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Rikas ei ymmärrä, että pelkällä rehellisellä työnteolla harvemmin vaurastuu, vaan pitää olla suhteita, onnea tai valmiiksi parempi asema syntymän kautta.
Ei pelkällä rehellisellä työnteolla vaan rehellisellä työnteolla JA pitkäjänteisellä sijoittamisella.
T:rikas, ilman suhteita, onnea tai "valmiiksi parempaa asemaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sama logiikka päde toiseenkin suuntaan?
Harva köyhempi tajuaa millaista se on, kun pitäis olla jatkuvasti antamassa kaikesta joka suuntaan ja silti saa kuulla arvostelua. Muut pohtivat koko ajan mihin "tuollakin olis varaa". Aina maksat progresiivisesti eniten kaikesta kiltisti, mutta mikään ei riitä. Eikä muut tajua, et niitä ottajia on joka suunnalla.Monessa mielessä oli jopa helpompaa kaikkien säälimänä köyhänä opiskelijana :D
Kai hesari teki myös juttua toisinpäin? Millaisia odotuksia ja ennakkoasenteita varakkaampiin kohdistuu? Eikö? Onpa ihme.
Tämän takia moni lottovoittaja haaveilee et vois jatkaa mahdollisimman pitkälle sitä normaalia elämää.
Monet rikkaat kyllä antaa valita ja antaa nimenomaan rahaa sen takia.
Tai mites olis KOULUTUS ja TYÖNTEKO. Ymmärrän, etteivät ole käsitteinä tuttuja, mut googlaapa.