Mistä KUMPUAA rikkaan halu saada NÖYRYYTTÄÄ köyhää?
Sen sijaan, että rikas auttaisi köyhää, hän haluaa nöyryyttää tätä. Muistuttaa, että köyhyys on hänen omaa syytänsä. Lisäksi auttaessaankin rikas ei anna köyhän itse valita vaan hän, rikas, kyllä tietää, minkä on köyhälle parhaaksi ja rahan sijasta antaa rojua. Mutta muista, sinä ahne rikas: helpompi on kamelin neulansilmän läpi mennä kuin rikkaan taivaaseen päästä. Se lohduttaa minua.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva ihminen pystyy hahmottamaan mitään sellaista mitä ei ole kokenut joko henkilökohtaisesti tai nähnyt jonkun lähipiiristään kokevan. Joskus oli Hesarissa juttu jostain työttömästä joka oli ollut hyväpalkkaisessa työssä ja kertoi että kuvitteli siihen aikaan työttömyyden olevan ihmisen oma vika. No, oli tullutkin YT:t, irtisanomislappu ja parin muun onnettoman yhteensattuman vuoksi asianomainen oli työtön ja asunnoton. Karu muistutus siitä ettei kannata muodostaa mielikuvia kovin suoraviivaisesti.
Ja sanon tämän siis itse hyväpalkkaisessa työssä olevana henkilönä. Tiedän oikein hyvin että tilanne voi muuttua ihan koska vain vaikka työsuhde onkin "vakituinen" (mitä se sitten tarkoittaakaan).
Eikö sama logiikka päde toiseenkin suuntaan?
Harva köyhempi tajuaa millaista se on, kun pitäis olla jatkuvasti antamassa kaikesta joka suuntaan ja silti saa kuulla arvostelua. Muut pohtivat koko ajan mihin "tuollakin olis varaa". Aina maksat progresiivisesti eniten kaikesta kiltisti, mutta mikään ei riitä. Eikä muut tajua, et niitä ottajia on joka suunnalla.Monessa mielessä oli jopa helpompaa kaikkien säälimänä köyhänä opiskelijana :D
Voin kertoo, et minut kyllä yllätti täysin tämä, miten suoraan ihmisillä on kanttia käyttäytyä näin varakkaampia kohtaan. Elin kuplassa, jossa raha on aika tabu aihe, mutta se olikin sitä vain silloin, kun itselläni rahaa ei ollut. Ihmiset kohtelivat huomattavasti hienotunteisemmin. Ilmeisesti kyseessä on sama ilmiö, jossa eripainoisia kohdellaan eri tavoin: laihoja saa (tai ainakin aiemmin sai) surutta haukkua, kun ylipainoisten tunteita pyritään suojelemaan viimeiseen asti. Jopa sen uhalla, ettei tosiasioita voi enää sanoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä liity aiheeseen, tai ehkä liittyy, mutta meidän lasten koulussa pahimmat kiusaajalapset asuu kaupungin vuokra-asunnoissa.
Sydämellisimmät ja auttavaisimmat ihmiset olen kohdannut kokoomuslaisissa yrittäjämiehissä. Pahimmat selkäänpuukottajat ja kiusaajat (aikuiset) olen kohdannut duunariammateissa olevissa naisissa. Tämä on minun kokemus työelämästä noin 35 vuoden ajalta. Totta kai suurin osa on ollut ihan normaaleja. On vaan tullut mieleen, että se "hyväsydäminen köyhä" ja "paha rikas" -väite ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikas ei ymmärrä, että pelkällä rehellisellä työnteolla harvemmin vaurastuu, vaan pitää olla suhteita, onnea tai valmiiksi parempi asema syntymän kautta.
Tuo on totta. Vaurastumisen mahdollisuudet eivät ole kaikilla samat. Siitä huolimatta ihminen voi järkevästi eläen saavuttaa kohtuullisen elintason, joka on kaikille riittävä.
Mikä on se "kohtuullinen elintaso" esim. työkyvyttömälle ja mt-ongelmaiselle joka ei edes pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaan joutuu elämään sairaspäivärahalla päivästä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikas ei ymmärrä, että pelkällä rehellisellä työnteolla harvemmin vaurastuu, vaan pitää olla suhteita, onnea tai valmiiksi parempi asema syntymän kautta.
Tuo on totta. Vaurastumisen mahdollisuudet eivät ole kaikilla samat. Siitä huolimatta ihminen voi järkevästi eläen saavuttaa kohtuullisen elintason, joka on kaikille riittävä.
Mikä on se "kohtuullinen elintaso" esim. työkyvyttömälle ja mt-ongelmaiselle joka ei edes pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaan joutuu elämään sairaspäivärahalla päivästä toiseen?
Vähän vähemmän kuin mitä se nyt saa.
Kännykkä ei ole ihmisoikeus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs rikkaat näyryyttää köyhiä?
Ei anna tarpeeks taskurahaa? Ei huomaa?
On annettava almujen sijasta niin, että TUNTUU. Ei rikkaalle satanen ole mitään. Rikas antaa tonnin köyhälle.
AP
Ongelma on siinä, että se köyhä ei osaa käyttää sitä tonniaan järkevästi, vaan tulee seuraavassa kuussa käsi ojossa vinkumaan toista. Siksi köyhiä pitää opettaa käyttämään rahaa, tienaamaan sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei puhelinta asioiden hoitoon? Onko joitakin muita konkreettisia asioita joita varakkaat haluavat näkyviksi ”köyhän” merkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo mutta miten tässä maailmassa muka asoita enää saa hoidettua ilman kännykkää tai nettiä? Lisäksi sanotaan mene kirjastoon mutta näin korona-aikaan sinnekkään ei enää välttämättä pääsee niin pitää olla kotona ja jos ei ole puhelinta tai nettiä miten voi asioida eri viranomaisten tai virastojen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva ihminen pystyy hahmottamaan mitään sellaista mitä ei ole kokenut joko henkilökohtaisesti tai nähnyt jonkun lähipiiristään kokevan. Joskus oli Hesarissa juttu jostain työttömästä joka oli ollut hyväpalkkaisessa työssä ja kertoi että kuvitteli siihen aikaan työttömyyden olevan ihmisen oma vika. No, oli tullutkin YT:t, irtisanomislappu ja parin muun onnettoman yhteensattuman vuoksi asianomainen oli työtön ja asunnoton. Karu muistutus siitä ettei kannata muodostaa mielikuvia kovin suoraviivaisesti.
Ja sanon tämän siis itse hyväpalkkaisessa työssä olevana henkilönä. Tiedän oikein hyvin että tilanne voi muuttua ihan koska vain vaikka työsuhde onkin "vakituinen" (mitä se sitten tarkoittaakaan).
Eikö sama logiikka päde toiseenkin suuntaan?
Harva köyhempi tajuaa millaista se on, kun pitäis olla jatkuvasti antamassa kaikesta joka suuntaan ja silti saa kuulla arvostelua. Muut pohtivat koko ajan mihin "tuollakin olis varaa". Aina maksat progresiivisesti eniten kaikesta kiltisti, mutta mikään ei riitä. Eikä muut tajua, et niitä ottajia on joka suunnalla.Monessa mielessä oli jopa helpompaa kaikkien säälimänä köyhänä opiskelijana :D
Voin kertoo, et minut kyllä yllätti täysin tämä, miten suoraan ihmisillä on kanttia käyttäytyä näin varakkaampia kohtaan. Elin kuplassa, jossa raha on aika tabu aihe, mutta se olikin sitä vain silloin, kun itselläni rahaa ei ollut. Ihmiset kohtelivat huomattavasti hienotunteisemmin. Ilmeisesti kyseessä on sama ilmiö, jossa eripainoisia kohdellaan eri tavoin: laihoja saa (tai ainakin aiemmin sai) surutta haukkua, kun ylipainoisten tunteita pyritään suojelemaan viimeiseen asti. Jopa sen uhalla, ettei tosiasioita voi enää sanoa ääneen.
Olen itse saanut todella happamia ja ilkeitä kommentteja mm. koko perheen ulkomaan matkoista, kotona tehdyistä remonteista, siivoojan palkkaamisesta, omista menoistani, ties mistä.
Tuo siivoojasta v*ttuilu satutti kaikkein eniten, ja olen sen täällä ennenkin kertonut. Meillä on miehen kanssa hyvin vähän tukiverkkoja, ja ne vähätkin on itse myös vielä työelämässä. Mies oli muutaman viikon työmatkalla, ja minä vauvan, viisivuotiaan ja ekaluokkalaisen kanssa tietysti kotona. Olin aivan poikki, ja päätin piristää itseäni sillä, että palkkasin tuoksi ajaksi meille siivoojan. Lähdin itse lounaalle lasten kanssa siksi aikaa. Ymmärrän, että tämä herättää harmia muissa, mutta kun en edes ylpeillyt asialla kenellekään, vaan vastasin yhden ihmisen ihmettelyyn että kuka meillä oikein hääräsi ja mattoja tamppasi.
Tästä sitten lähti äiti-ihmisten kesken liikkumaan tieto, että meillä käy siivooja. Ja sain älyttömiä kommentteja, happamia kommentteja ja naurua, että "meillä kyllä käy äiti pesemässä ikkunat, ei olis varaa palkata ketään!" Minulla taas ei ole ketään, joka tulisi auttamaan tuollaisessa. Oma äitini on alkoholisti, jota ei voisi vähempää lapseni, elämäni tai jaksamiseni kiinnostaa.
Nykyään olen takaisin työelämässä, ja olen ollut hiljaa asioistamme kaikkien sellaisten kanssa, joiden tiedän olevan vähemmän tienaavia kuin me miehen kanssa olemme. Onneksi ollaan löydetty saman henkistä seuraa saman tulotason ihmisistä, niin ei tarvitse varoa sanojaan, ja voi vaikka heittää ilmaan ehdotuksen, että vuokrataanko yhdessä talo Balilta joskus, ja toinen vastaa vain iloisena "joo".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei puhelinta asioiden hoitoon? Onko joitakin muita konkreettisia asioita joita varakkaat haluavat näkyviksi ”köyhän” merkiksi?
Minusta ei kuulu saunallinen asunto kaupungin keskustasta parkettilattioilla kenellekään, joka ei siitä itse vuokraansa maksa. Tai netflixit yhteiskunnan piikkiin, matkustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei kuulu saunallinen asunto kaupungin keskustasta parkettilattioilla kenellekään, joka ei siitä itse vuokraansa maksa. Tai netflixit yhteiskunnan piikkiin, matkustelu.
En tunne tuilla eläviä, ketkä matkustelisivat. Se on vähän hassu argumentti näissä.
Saunakin on aika yleinen nykyään.
Itse marmattaisin enemmänkin huonoista valinnoista: tupakoinnista, alkoholin käytöstä, nettiostoksista ja muusta jatkuvasta ostamisesta. Tuilla elävä tietenkin tulee tähän kommentoimaan, että pitää köyhälläkin olla jotain iloa. Toisaalta, niin pitää. Mutta kuka määrittelee sen köyhän ilon? Jos jättäisi turhat ostelut ja tupakoinnin pois, köyhällä olisi rahaa käydä vaikka elokuvissa ja syömässä, päiväseltään kylpylässä lasten kanssa, tai rahaa ostaa jouluna niitä lahjoja, joita "rikkaat" ostaa lapsilleen ja jotka köyhät aina jouluisin haukkuu.
Käsittöyrittäjän näkökökulmasta rikkaat ovat kyllä raivostuttavan ylimielisiä ja itseään täynnä. Sanellaan että tämmöinen tuote halutaan vaikka olisi sitten ominaisuuksiltaan käyttökelvoton, muutosehdotuksia ei kuunnella. Sitten valitetaan ja haukutaan osaamatomaksi kun ei se tuote toiminutkaan. Ennalta sovitusta hinnasta tingitään jatkuvasti valmistuksen aikana ja vielä valmista tuotetta hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”SE saa”.
Ahane rikas, anna rahhaa !
-Sinkkiş
Jotkut rikkaat ovat empaattisia ja jotkut köyhät elämäänsä aivan tyytyväisiä. Pahinta elämä on niille joille mikään ei riitä vaan henkisellä puolella puuttuu ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien lasten pitäisi näyttää ”köyhemmiltä”: eli kaikille vanhat ja kuluneet vaatteet ja kengät, ei kännyköitä tai muita nuorisojuttuja, kuten pelejä, harrastuksia, liikuntavälineitä jne.
Nyt köyhillä lapsilla on lähes yhtäläiset asiat kuin keskituloisten lapsilla ja se vitu..aa ihan helv..isti!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Käsittöyrittäjän näkökökulmasta rikkaat ovat kyllä raivostuttavan ylimielisiä ja itseään täynnä. Sanellaan että tämmöinen tuote halutaan vaikka olisi sitten ominaisuuksiltaan käyttökelvoton, muutosehdotuksia ei kuunnella. Sitten valitetaan ja haukutaan osaamatomaksi kun ei se tuote toiminutkaan. Ennalta sovitusta hinnasta tingitään jatkuvasti valmistuksen aikana ja vielä valmista tuotetta hakiessa.
Köyhät tekevät parempia tilauksia, mutta ovat varattomia laskun saatuaan?
Enpä ole törmännyt tuollaiseen asenteeseen. Sen sijaan olen kokenut jonkin verran sellaista, että köyhempi valittaa lähes kaikesta, ja ulkoistaa vastuuta omasta elämästään muille.
Miten tämä nöyryyttäminen on käytännössä sinulle tapahtunut, ap?
"meillä kyllä käy äiti siivoomassa, ei olis varaa palkata ketään"
Tuo nyt on kyllä halpamaista vanhusten hyväksikäyttöä jos mikä.
Kun itse maksaa kunniallisesti siivouksesta, ei ainakaan suosi orjatyötä. Hienosti teit.
Kai te köyhät uskovaiset tajuatte, että teitä viilataan linssiin uskonnolla? Se on yhteiskuntakontrollia.
"Tehkää työnne, maksakaa veronne, muistakaa paikkanne. Kärsi, kärsi, niin kirkkaamman kruunun saat!"
Nyt menee ehkä huonosti, mutta sitten kuoleman jälkeen teidät palkitaan kyllä. Eivätkä nuo rikkaat taivaaseen pääse, se on vain teille kilteille köyhille, kunnon ihmisille!
Sillä välin maan päällä rikkaat nauttivat elämästään tietäen, että muuta ei ole eikä tule.
Ei ehkä liity aiheeseen, tai ehkä liittyy, mutta meidän lasten koulussa pahimmat kiusaajalapset asuu kaupungin vuokra-asunnoissa.