Miksi keski-ikäisillä tai vanhemmilla naisilla on lyhyet hiukset?
Kommentit (91)
Ei tarvitse enää niin epätoivoisesti miellyttää miehiä, että pitää sitä kammottavaa epämääräisen väristä hiirenhäntää, joka on siis niinku niiiiiin naisellinen. Ja joka on aina ponnarilla.
Vanhemmiten tekee mitä lystää.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:52"]
Miten pitää hiukset hyväkuntoisena, etteivät ala ohentua tai "rupsahtaa" iän myötä? Mitä vitamiineja, ym.?
[/quote]
Eiköhän se ole lähinnä hormoneista kiinni.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:41"]
Mulla on siksi, että urheilen niin paljon ja käyn suihkussa joka ilta. En jaksaisi kuivattaa pitkää tukkaa. Lyhyt tukka myös nuorentaa yleensä, etenkin siinä vaiheessa kun posket alkaa roikkua, on pitkä tukka aika karun näköinen.
[/quote]
Mun mielestä paksuhkot pitkät hiukset näyttävät vanhemmillakin hyvältä, mutta pitkät hiukset joissa ei ole yhtään tuuheutta kasvojen ympärillä vanhentavat. Tosin nekin voivat kiinni pidettyinä näyttää hyvältä, jos se ponnari ei ole ihan rotanhäntä. Riippuu tietysti myös kasvojen muodosta, kuten nuoremmillakin.
Olen kiinnittänyt huomioni taas siihen, että miksi kaikilla nuorilla naisilla on pitkät hiukset?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:09"]
Olen kiinnittänyt huomioni taas siihen, että miksi kaikilla nuorilla naisilla on pitkät hiukset?
[/quote]
Ja aika monilla myös ohuet. Itse tunnen paljon vanhempia naisia joilla todella paksut ja pitkät hiukset. Ihan yksilöllisiä juttuja.
Mulla on runsaat, paksut punertavat (luonnostaan) kerroksittain leikatut puolipitkät hiukset. Eikä aikomustakaan kyniä lyhyeksi!
Kaksi vaihtoehtoista syytä:
1. Biologiset syyt: Hiukset ohenevat eivätkä enää edes kasva yhtä pitkiksi kuin aiemmin. Kuten täällä on sanottu, hiukset vanhenevat siinä missä iho ja muukin kroppa.
2. Sosiaaliset syyt: Joidenkin mielestä on soveliaampaa, että vanhemmalla ihmisellä ei ole pitkää tukkaa. Jotkut haluavat näyttää nuorekkailta ja lyhyt tukka takaa tämän paremmin kuin ohut hapsu.
On keski-ikäisiä ja vanhoja, joilla ei ole biologisia tai sosiaalisia esteitä pitää pitkää tukkaa, mutta he ovat kyllä vähemmistössä
Ap, monen suomalaisen hiukset ovat enemmän sellaista ohutta laatua ja pitkinä ne ovat varsinainen hiirenhäntä. Ja hiusten alkaessa harmaantumaan on tuollainen ohut hiirenhäntä todella naurettavan näköinen. Minulla on ollut lyhyet hiukset nuoresta asti ihan siksi, että lyhyet napakasti leikatut hiukset sopivat minulle parhaiten.
Minulla syy: hiusten lähtö :(
Mutta kasvattelen takaisin enkä enöää leikkuuta koska ihan lyhyet eivät todellakaan sovi minulle. Kaikille ne eivät sovi, oli ikä mikä hyvänsä. Pidän enemmin puolipitkät ja ohuet ja koitan saada niitä muuten tuuheamman näköisiksi.....
Kävinpä juuri passikuvassa, ja se oli valaiseva kokemus. Pitkä suora hiusmalli ei enää kehystä kasvoja nätisti. Samoin kun naama alkaa rupsahtaa, se näyttää aika pahalta, vaikka hiukset olisivatkin vielä tuuheat ja paksut. Tarkoitan sitä kontrastia. Onhan se lukemattomien vitsien aihe, kun takaapäin nainen näyttää upealta pitkine hiuksineen, mutta naama onkin sitten järkyttävä kurttuinen rusina.
Vailitettavasti keinot ovat rajalliset tämän ilmiön kanssa kuten vanhenemisen kanssa ylipäätään.
ai jaa, tukkakin on naisella päässä ihan vaan miehiä miellyttääkseen.
voi jumalauta, mulla on pitkä tukka ja meikkaan ja pukeudun ihan omaksi ilokseni, miellyttääkseni itseäni.
t. 51 v
Itse leikkasin kun tukka alkoi harventua. Lyhyempänä se on kevyempi ja saa kohotettua paremmin tyvestä peittämään harventumista. Lisäksi lyhyempi tukka on siistimpi minulla (en siis väitä että pitkä tukka olisi epäsiisti, mutta minulla se oli sellainen hapsottava ja "soiroinen" vaikka miten olisi föönannut latvat aamulla).
Äidilläni (60+) on ollut aina lyhyet hiukset, mutta sellaiseen naiselliseen tyyliin. Muutenkin on olemukseltaan hoikka, hoidettu ja tyylikäs. Näyttää todellakin huomattavasti ikäistään nuoremmalta. Samanikäisellä anopillani taas on pitkät hiukset ja hän näyttää niissä äitäni ainakin kymmenen vuotta vanhemmalta ja muutenkin väsyneemmältä. Kerran kampaaja leikkasi anopille "vahingossa" liian lyhyen mallin. Anoppi itse oli järkyttynyt, mut näytti kyllä erittäin paljon freesimmältä!
Joo, monilla on niin, että pitkä suora hiusmalli ei enää kehystä naamaa kauniisti. Vielä useammalla on niin, että keski-ikäinen naama ei enää pelasta sitä, että se liruletti on yhtä surkea kuin se on aina ollut. Siis suomalainen hiuslaatu on mitä on, myös parikymppisenä, mutta kun tyttö on nuori niin sen antaa anteeksi ja näyttäähän sen jotenkin luonnollisen viattomalta vaatimattomuudessaan. Sitten kun on enemmän ikää, niin sitä tarvii myös enemmän glamouria ja enemmän panostusta.
Ja voin todellakin kertoa, että tämä mun keski-ikäisen rikottu polkka todellaki nvaati enemmän hoitoa ja laittoa kuin se pyllylle ulottunut letti, joka mulla nuorempana oli. Ja olihan se pitkä ja kohtuullisen paksukin, mutta tyyliä ja glamouria siinä ei ollut pätkääkään, kun se haituloi joka tuulenvireessä kaikkiin mahdollisiin suuntiin.
Olen 56 ja hiukseni ovat pitkähköt, hieman yli olkapäiden ulottuvat, kerroksittain leikatut, koska todella paksut ja taipuisat. Kasvoni ovat vuosien saatossa toki hieman "valahtaneet" eli ikääntyminen on nähtävissä. Joudun kuitenkin kampaamaan hiukseni poispäin kasvoilta, koska muuten ne roikkuessaan vain korostavat kasvojen "valahtaneisuutta" ja siitä näystä en pidä.:)
Lyhyitä hiuksia en ole koskaan edes harkinnut, koska eivät mielestäni sovi naiselliseen tyyliini.
Makuja on yhtä monia kuin meitä "mummojakin" :)
Mulla on ollut lyhyet hiukset jo ainakin kymmenen vuotta, sitä ennen oli pitkään sellaiset polkkatyyliset. Pitkät hiukset oli nuorena kun ex tykkäs niistä, mulla on todella paksut painavat hiukset, ja se oli rasittavaa kun nitä ei voinut pitää edes kiinni, ei pysyny millään, ja jos pysyi niin päänahka tuli tosi kipeeksi. Äidilläni oli myös mun ikäisenä puolipitkät varmaan 20 vuotta, nyt muutaman vuoden on pitänyt taas pitkiä hiuksia, häntä luullaan aina nuoreksi kun on paksut vaaleat takapuoleen asti olevat hiukset, äitini täyttää syksyllä 60v.
Monet leikkaavat äideiksi tultuaan. Oli ikää sitten parikymmentä tai neljäkymmentä vuotta. Voin kuvitella kuinka kamalalta näyttäisin lyhyissä hiuksissa ongelmallisten luonnonkiharieni ja hörökorvieni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:55"]Ei tarvitse enää niin epätoivoisesti miellyttää miehiä, että pitää sitä kammottavaa epämääräisen väristä hiirenhäntää, joka on siis niinku niiiiiin naisellinen. Ja joka on aina ponnarilla.
Vanhemmiten tekee mitä lystää.
[/quote]
ja annetaan itsensä rupsahtaa kun ei koe että tarvitsee miellyttää. Ja sitten ihmetellään miksi miehet vaihtaa nuorempiin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:52"]
Miten pitää hiukset hyväkuntoisena, etteivät ala ohentua tai "rupsahtaa" iän myötä? Mitä vitamiineja, ym.?
[/quote]
1 kananmuna päivässä.