Toivottavasti eläkeikää nostetaan paljon ja nopeasti.
Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä. Elinajanodote nousee, vanhemmatkin ihmiset on terveitä ja työkykyisiä pitkään.
Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään. Ja turha sanoa, että "minä olen eläkkeeni itse maksanut". Se ei pidä paikkaansa. Sinun maksamiasi rahoja ei makaa missään korvamerkittynä. Eläkerahastot hupenevat, tuottoja ei tule, nyt syödään jo korkoja. Eläkeläisten määrä ja eläkkeiden pituus kasvavat jatkuvasti. Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.
Eläkeiän voisi huoletta nostaa 70:een vaikka jo eilen.
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:23"]
Täällähän puhuu jotkut ihan höppänät nuoret jotka väittävät vanhempain etuuksista 70-luvulla. No olihan se äitiysloma vuoden ja lapsilisä. Itse jäin kotiin hoitamaan lapsia, mitään tukea ei yhteiskunnalta saatu paitsi se lapsilisä. Ei kotihoidontukia ei asumistukia..tuskin oltiin sellaisista kuultu edes..ei tavalliset ihmiset minkään sosiaalin puoleen kääntyneet, en tuntenut ketään sellaista, itse pärjättiin.
Tuntuu todella oudolta kun nykyisin ihmiset laskee tulokseen kaiken sosiaaliavun..kun heille eläteille kuuluu, eivät tule ajatelleeksi että jokuhan sen maksaa, se vaan kuuluu heille! Jonkunlainen työntekovelvollisuus pitäisi olla ei vastikkeetonta rahanjakoa.
Parempi kun palattaisiin entiseen malliin, jokainen toimeen omillaan..ja siihenhän lopulta päädytään kun rahakirstu on tyhjä. Eläkeikä nousee varmasti eikä kunnon eläkkeitä myöhemmin makseta, mutta yksi yhtälö on ratkaisematta, kuka huolii 60- tai 70 vuotiaan työhön kun ei oikein viiskymppisetkään kelpaa?
Muutosta odotellessa.
[/quote]
Hyvä kirjoitus ++.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:35"]
Mistä niitä töitä saadaan vielä eläkeikäisillekin?
[/quote]
Eläkeläinen saa ansaita tietyn summan kuukaudessa.
Tunnen monia eläkeläisiä, jotka tekevät sallitun määrän säännöllisesti. Työnantajat arvostavat kokemusta ja sitä näillä kavereilla totisesti on.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:35"]Mistä niitä töitä saadaan vielä eläkeikäisillekin?
[/quote]
Eläkeläiset tekee nyt jo töitä esim. sijaisuuksia.
Minusta se on ihan hyvä että työn tekemiseen on mahdollisuus vielä eläkeikäisenä, jos siihen riittää haluja/työkykyä. Eläkeiän nostoon en näe tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:51"]
Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä. Elinajanodote nousee, vanhemmatkin ihmiset on terveitä ja työkykyisiä pitkään.
Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään. Ja turha sanoa, että "minä olen eläkkeeni itse maksanut". Se ei pidä paikkaansa. Sinun maksamiasi rahoja ei makaa missään korvamerkittynä. Eläkerahastot hupenevat, tuottoja ei tule, nyt syödään jo korkoja. Eläkeläisten määrä ja eläkkeiden pituus kasvavat jatkuvasti. Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.
[/quote]
Ap. Mitäpä mieltä vanhempasi ovat asenteestasi?
He muuten (yleensä ainakin) ovat elättäneet sinua, vaatettaneet, ruokkineet, maksaneet harrastuksesi ainakin lähes sen parikymmentä vuotta. Sitä ennen heitä elättivät ne isovanhempasi.
Älä viitsi noin selvästi osoittaa kiittämättömyttäsi ja hölmöyttäsi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:51"]
[/quote]
Ap. Mitäpä mieltä vanhempasi ovat asenteestasi?
He muuten (yleensä ainakin) ovat elättäneet sinua, vaatettaneet, ruokkineet, maksaneet harrastuksesi ainakin lähes sen parikymmentä vuotta. Sitä ennen heitä elättivät ne isovanhempasi.
Älä viitsi noin selvästi osoittaa kiittämättömyttäsi ja hölmöyttäsi.
[/quote]
Ei se pelle mitään tajua. Se on tätä minäminäminä-sukupolvea.
Ärsyttää puheet saamattomista ja kitisevistä nykynuorista.
Itse olen 80-luvulla (alkupuolella) syntynyt eli en kai enää milään mittapuulla nuori, mutta en kyllä ole kovin optimistinen tulevaisuuden suhteen. Lapsuuteni elin köyhyydessä. Lamavuodet, molemmat vanhemmat lomautettuna. Kaksiossa asuttiin nelihenkinen perhe, ei ollut autoa eikä todellakaan mitään ulkomaanmatkoja. Opiskelin 26-vuotiaaksi, yksi välivuosi tuli siitä kun en päässyt lukemaan haluamaani alaa, pahoitteluni siitä. Ja niin haluamaani tai haluamaani alaa. Oma alani on valittu kylmänviileästi sillä perusteella, että töitä on ja tulotaso kohtalainen. Ei sitä uskaltanut paljon miettiä mikä ehkä kiinnostaa tai on kiinnostamatta. Nyt teen töitä n. 50h/vko. Lomaa olen vuoden 1997 jälkeen pitänyt maksimissaan 3 viikkoa vuodessa ja sekin aina pätkissä ja suurin osa lomista palkatonta. Opintolainat (15000eur) on maksettu pois ja nyt maksan asuntolainaa n. 1500eur/kk pois. Omistan auton, se on 10v vanha pikkuauto. Haluaisin muuttaa Helsinkiin (en lähtenyt sinne opiskelemaan, koska piti ajatella rahaa), mutta ei ole varaa. Asunto täytyy maksaa pois mielellään max. 10 vuodessa, sen jälkeen (ja tietty osin samaan aikaan) täytyy alkaa kerätä säästöjä, jotta voin tulevaisuudessa ostaa hoivapalveluja äidilleni (joka on elänyt elämänsä rillutellen - lyhyt koulutus, pienipalkkainen työ, useampi lapsi, vähät rahat hassattu ulkomaanmatkoihin ym, ei omaisuutta). Hän jäänee työttömäksi n. 5 v sisään, koska asuu kuolevassa pikkukylässä ja kukaan ei kuuskymppistä enää palkkaa. Siskostani ei ole hyötyä, koska hänkin on valinnut saman elämäntyylin - pienipalkkainen helppo työ, lapsia, turhaan tuhlaamista. Sen jälkeen kun mutsi on saateltu hautaan täytyy alkaa säästää omaa eläkettä. Ja tietty asuntoonkin tulee vuosien varrella useampi 20000-50000 euron remontti.
En oikein nää missä kohtaa sitä voisi shoppailla ja matkustella kun kaikki mikä tulee on laitettava tulevaisuuteen varautumiseen. Miestäkään ei ole, avoliittohan olisi suoraa säästöä vähintään 500eur/kk. Ja olisi aivan eri asia olla ydinperheen lapsi - tulisi perinnöksi ne omakotitalot, kesämökit, veneet ja pari autoa. Mutta minun tilanteessani tuollaisia pelastuksia ei ole tulossa ellen sitten satu voittamaan lotossa. Eläkkeellä tullen itsekin tarvitsemaan lääkkeitä, hoivapalveluja ym, joten jos ajatellaan, että eläkkeellä pitäisi saada vähintään 1500eur/kk ja nyt alkaisin laittaa eläkevuosia varten säästöön 500eur/kk niin 10 vuodessa olisin säästänyt n. 3 vuoden eläkkeen, jee. toisaalta sukuni on aika lyhytikäistä, max. 70v lienee minulle realistinen elinajanodote. Mutta jos satunkin sinnittelemään kahdeksaankymppiin niin täytyy olla ne rahat säästössä, yhteiskunnalta en usko mitään saavani.
Mä en ymmärrä miksi eläkelläisillä on monia alennettuja maksuja tai kokonaisia vapautuksia. Esim kaikki yli 65 vuotiaat on vapautettu kokonaan vation kalastusmaksusta. Voi kysyä miksi. Jos kalastaa niin siitä pitää maksaa oli minkä ikäinen vaan.
Nykyisten eläkelläisten veroja tulisikin nostaa ja sill ätavalla paikata eläkevajetta. on täysin epäreilua että me mut joudumme maksamaan heidän eläkkeitään. Maksaisivat itse sen myös verojen muodossa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:04"]
Minua taas ottaa päähän kuulua siihen väliin putoajien joukkoon, joka teki jo teini-iässä ja opiskeluaikana töitä, meni töihin parikymppisenä ja teki lapset sitten noin 24-vuotiaana kun mielestään oli jo saanut työelämässä "jalan oven väliin".
Eläkettä alkoi itselle vasta kun tein lapsia, sitä ennen "ilmaista työvoimaa". Äitiyslomilta ei eläkettä kertynyt kuten nykyisin. Äitiyslomien jälkeen työpaikat menikin alta taloudellisen taantuman takia ja nyt sitten kärvistelään pätkätöissä kun sitä eläkettä vihdoin kertyisi. Eläkettä ehdin kerryttää naurettavan vähän ja nyt kun nostetaan vielä eläkeikiä niin koskaan en varmaan edes eläkkeelle pääse!! Työvuosia pitäisi olla edessä vielä noin 20v (olen 40).
Olen hemmetin katkera, jotta nykyään eläkettä tulee heti kun työelämään menet, samoin kuin äitiyslomilta, työttömyyden jaksoilta jne. Helpolla pääsette.
[/quote]
miten erilailla elämänvalinnat menevät. Olen 44v ja mulla eläkettä on kertynyt noin 1700€/kk + firman maksamaa eläkettä 5 vuoden ajalle n 1000e/kk. Lapsen äitiyslomastakin kertyi eläkettä samoin aikuisiällä suoritetuista AMK.n opinnoista.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:04"]
Minua taas ottaa päähän kuulua siihen väliin putoajien joukkoon, joka teki jo teini-iässä ja opiskeluaikana töitä, meni töihin parikymppisenä ja teki lapset sitten noin 24-vuotiaana kun mielestään oli jo saanut työelämässä "jalan oven väliin".
Eläkettä alkoi itselle vasta kun tein lapsia, sitä ennen "ilmaista työvoimaa". Äitiyslomilta ei eläkettä kertynyt kuten nykyisin. Äitiyslomien jälkeen työpaikat menikin alta taloudellisen taantuman takia ja nyt sitten kärvistelään pätkätöissä kun sitä eläkettä vihdoin kertyisi. Eläkettä ehdin kerryttää naurettavan vähän ja nyt kun nostetaan vielä eläkeikiä niin koskaan en varmaan edes eläkkeelle pääse!! Työvuosia pitäisi olla edessä vielä noin 20v (olen 40).
Olen hemmetin katkera, jotta nykyään eläkettä tulee heti kun työelämään menet, samoin kuin äitiyslomilta, työttömyyden jaksoilta jne. Helpolla pääsette.
[/quote]
miten erilailla elämänvalinnat menevät. Olen 44v ja mulla eläkettä on kertynyt noin 1700€/kk + firman maksamaa eläkettä 5 vuoden ajalle n 1000e/kk. Lapsen äitiyslomastakin kertyi eläkettä samoin aikuisiällä suoritetuista AMK.n opinnoista.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 15:20"]
31, haista itse. Eikö sinun mielestäsi riitä, että kyseisen kommentin kirjoittaja on ollut työelämässä yhtä soittoa jo 40 vuotta. Myös minun puolestani voitaisiin lopettaa tuohon ikävuosien määrään tuijottaminen ja otettaisiin mittariksi tehdyt työvuodet. On totta, etteivät nämä nykynuoret jotka eivät halua elättää muita, mutta vaativat itselleen kaiken nyt ja heti, eivät tule ikinä pääsemään yhtä pitkiin työuriin, kuin nyt noin 55-60 vuotiaat. He ovat maksaneet veroissaan myös teidän nuorten koulutuksen. Se kannattaa aina muistaa, samoin kuin se, että moni tuosta ikäluokasta on opiskellut työnsä ohessa. Eli ovat tehneet täyden työpäivän ja sitten vielä iltaisin/lomilla ovat paahtaneet opintojen parissa. Nykynuoret eivät todellakaan tähän pysty, koska ovat löysiä paskoja, jotka viihtyvät vain viihde-elektroniikan parissa.
[/quote]
Kenenkään ei pidä saada mitään eläkettä. Kun lopettaa työnteon niin pitää tulojenkin loppua
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:08"]
Tiedätkö, että eläkeiän noston vuoksi sinunikäisilläsi nuorilla on entistä vaikeampaa saada töitä? Kun ihmiset olisivat entistä pidempään töissä, ei tarvetta esimerkiksi uusien nuorten työntekijöiden palkkaamiselle olisi.
Ei eläkeiän nostolle ole mitään perustetta nykyisessä heikossa työllisyystilanteessa.
[/quote]
Ymmärrä nyt että yhteiskunnalla ei ole varaa maskaa eläkkeitä. Tämä järjestelmä ei vaan ole kestävä missä ihmiset ovat vuosikymmeniä eläkkeellä.
Jokainen joka tajuaa yhtään taloutta tajuaa että huoltosuhde on jo nyt aivan sairas ja se menee paljon pahempaan suuntaan. Järjestelmä ei vaan toimi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 02:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 15:20"]
31, haista itse. Eikö sinun mielestäsi riitä, että kyseisen kommentin kirjoittaja on ollut työelämässä yhtä soittoa jo 40 vuotta. Myös minun puolestani voitaisiin lopettaa tuohon ikävuosien määrään tuijottaminen ja otettaisiin mittariksi tehdyt työvuodet. On totta, etteivät nämä nykynuoret jotka eivät halua elättää muita, mutta vaativat itselleen kaiken nyt ja heti, eivät tule ikinä pääsemään yhtä pitkiin työuriin, kuin nyt noin 55-60 vuotiaat. He ovat maksaneet veroissaan myös teidän nuorten koulutuksen. Se kannattaa aina muistaa, samoin kuin se, että moni tuosta ikäluokasta on opiskellut työnsä ohessa. Eli ovat tehneet täyden työpäivän ja sitten vielä iltaisin/lomilla ovat paahtaneet opintojen parissa. Nykynuoret eivät todellakaan tähän pysty, koska ovat löysiä paskoja, jotka viihtyvät vain viihde-elektroniikan parissa.
[/quote]
Kenenkään ei pidä saada mitään eläkettä. Kun lopettaa työnteon niin pitää tulojenkin loppua
[/quote]
HOHHOIJAA!!!! Tähän ei voi muuta kommentoida.
Minulle sopii eläkeiän nosto. Olen saikulla pitempään ja saan käteen. Siten enemmän kuin eläkkeeni on
Mistä niitä töitä saadaan vielä eläkeikäisillekin?