Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toivottavasti eläkeikää nostetaan paljon ja nopeasti.

Vierailija
12.02.2014 |

Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä. Elinajanodote nousee, vanhemmatkin ihmiset on terveitä ja työkykyisiä pitkään. 

Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään. Ja turha sanoa, että "minä olen eläkkeeni itse maksanut". Se ei pidä paikkaansa. Sinun maksamiasi rahoja ei makaa missään korvamerkittynä. Eläkerahastot hupenevat, tuottoja ei tule, nyt syödään jo korkoja. Eläkeläisten määrä ja eläkkeiden pituus kasvavat jatkuvasti. Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.

Eläkeiän voisi huoletta nostaa 70:een vaikka jo eilen.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:31"]

Ja kuten aikaisemminkin totesin, kun tuottavuus laskee, iäkäs työntekijä pitää siirtää tehtäviin, jotka hän hallitsee. Vaikka siivoamaan. On tuhlausta pitää esim. älykkäitä ja koulutettuja maahanmuuttajia puunaamassa koulujen vessoja.

ap

[/quote]

Sinustako esim. 20 vuotta rehtorina ei anna sellaista osaamista, etteikö voisi jatkaa työuran loppuun asti vaan tilalle pitää ottaa lukutaidoton maahanmuuttaja, jolla on kiva sertifikaatti venäläisestä virtuaaliyliopistosta?

Vierailija
42/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:52"]

Uskotko tosiaan, että kun on meidän vuoromme päästä eläkkeelle, kyseinen järjestelmä on enää toiminnassa? Itse olen hieman skeptinen asiaan liittyen.

toinen parikymppinen

[/quote]

Miksi arvelette näin? Se on toki totta, että eläkejärjestelmää on lypsetty liikaa. Eläkkeet ovat olleet liian kovia eläkemaksuihin nähden, etenkin kun ihmiset elävät vanhemmaksi. Tämä lienee tapahtunut siksi, että nuoremmat ikäluokat eivät ole kiinnostuneet eläkeasioista, kun taas pian eläkkeelle pääsevät ja jo eläkkeellä olevat ovat halunneet pitää eduistaan kiinni. Niinpä sekä poliitikoilla (valituksi tuleminen) että muilla päättäjillä (yleensä itse lähellä eläkeikää) on ollut intresseissä tehdä järjestelmästä mahdollisimman antelias.

Nyt on kuitenkin yksissä tuumin päätetty selvät sävelet sen suhteen, kuinka tilanne korjataan. Eläkemaksuja korotetaan, eläkeikää luultavasti korotetaan myös, eläkkeitä varmasti leikataan tavalla tai toisella jne. Eläkejärjestelmän kestävyysvaje saadaan kyllä kurottua umpeen, kunhan oikea tahtotila löytyy. Nyt alkaa olla jo kiire, joten ihmettelen kyllä, jos ei jo ala todella tapahtua.

Tietysti jos nykymuotoinen yhteiskunta kaatuu kokonaan, esimerkiksi sodan seurauksena, niin eläkejärjestelmääkään ei ole. Muussa tapauksessa me parikymppisetkään saamme kyllä eläkettä. Järjestelmä ei vain ole enää niin antelias meille, mutta toisaalta melko varmasti elämme silti vauraamman vanhuuden kuin nykyeläkeläiset, koska talous kasvaa ja teknologia kehittyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, haista itse. Eikö sinun mielestäsi riitä, että kyseisen kommentin kirjoittaja on ollut työelämässä yhtä soittoa jo 40 vuotta. Myös minun puolestani voitaisiin lopettaa tuohon ikävuosien määrään tuijottaminen ja otettaisiin mittariksi tehdyt työvuodet. On totta, etteivät nämä nykynuoret jotka eivät halua elättää muita, mutta vaativat itselleen kaiken nyt ja heti, eivät tule ikinä pääsemään yhtä pitkiin työuriin, kuin nyt noin 55-60 vuotiaat. He ovat maksaneet veroissaan myös teidän nuorten koulutuksen. Se kannattaa aina muistaa, samoin kuin se, että moni tuosta ikäluokasta on opiskellut työnsä ohessa. Eli ovat tehneet täyden työpäivän ja sitten vielä iltaisin/lomilla ovat paahtaneet opintojen parissa. Nykynuoret eivät todellakaan tähän pysty, koska ovat löysiä paskoja, jotka viihtyvät vain viihde-elektroniikan parissa.

Vierailija
44/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:10"]Suurten ikäluokkien eläköitymisongelma on ollut tiedossa noin 60 vuotta, mutta asialle ei ole tehty mitään. Punikkien hätäpaskaratkaisu oli nostaa täyden eläkkeen saamisen ikäraja 68 vuoteen, mutta laskivat pahasti väärin antamalla mahdollisuuden jäädä 63 vuotiaana pois töistä huomattavasti pienemmällä eläkkeellä.

Vanhanen sopi Ihalaisen kanssa eläkeiän nostosta, mutta mitäpä punikki osaa muuta tehdä kuin kääntää takkiaan ja sekin homma kuivui käsiin.

Sokerina pohjalla ovat nämä aloittajan kaltaiset märisijät. Suurin ongelma nykyään ovat nämä vinkuiitat, jotka jäävät masennuksen takia eläkkeelle jo parikymppisenä.

[/quote]

Mietipä hetki, mistä nuorten valtava masentuneisuus johtuu.

Nyky-yhteiskunnan vaatimustaso on ihan älytön. Joka paikkaan vaaditaan tutkinto ja/tai työkokemusta, ja huonoimpiinkin paikkoihin on kymmeniä hakijoita. Jos isi ei omista firmaa, töihin pääseminen (varsinkin vakinaiseksi) on verrattavissa lottovoittoon. Ne, jotka pääsevät töihin, kulutetaan ihan loppuun laittamalla heidät tekemään kolmen ihmisen työt. Poikkeuksena suojatyöpaikat, mutta näihin ei nuorilla ole mitään saumaa.

Opintotuki menee monilla kokonaan vuokraan, eikä edes riitä. Asumislisä on maksimissaan 200e, ja siellä mihin koulutus on keskittynyt, tuolla ei saa edes nuhjuista soluhuonetta. Muita tukia ei saa, ennen kuin on nostanut opintolainaa,eli velkaannuttanut itsensä. Sossupummit taas saavat täysin vastikkeetta kaikki elämiskulunsa maksetuksi, ja se tuntuu kaikkensa yrittävästä opiskelijasta hyvin väärältä.

Opiskelu itsessään on hyvin vaativaa, joka ala on syventynyt niin pitkälle, että työelämään pääsy kestää pitkään. Toki pärjätäkseen olisi istuttava kaupan kassalla kuluttamassa arvokasta lepoaikaa, että riittää rahaa ruokaan. Itselläni ei ole ollut oikeaa stressitöntä lomaa vuosiin. Onko ihme, ettei nuoret jaksa, kun koko yhteiskunta on rakennettu ylisuorittajille?

T: burnout 25-vuotiaana

[/quote]

No ei ihme että on burnoutti, tuollaisella asenteella. Kuvitteletko että opiskelijoilla oli kovinkin helppoa aikaisemminkin? Opintolainaa oli kaikilla,  opintorahalla ja asumislisällä maksoi hädin tuskin puolet solukämpän vuokrasta. Asunto jaettiin parin muun opiskelijan kanssa. Illat, viikonloput ja lomat oltiin töissä. Opiskelijoilla ei ollut autoja, kännyköitä, varaa matkustella ja pitää välivuosia. 

[/quote]

Niinpä niin taas. :)

Silloin töitä oli ja niitä sai. Helppohan on vähän velkaa ottaa, kun tietää, että saa työpaikan jolla maksaa takaisin.

Itsekin asun kahden muun kanssa, vaikka olen luonteeltani hiljaisuutta ja omaa tilaa kaipaava. Joka lomaksi olen hakenut töitä, mutta läheskään aina ei ole onnistanut, sillä hakijoita vain on niin paljon.

Olen luonteeltani myös hyvin positiivinen. Kaikki luettelemani asiat vain ovat tosiasioita, jotka elämä on iskenyt vasten kasvoja. Kyllä se jotain yhteiskunnasta kertoo, kun tosiasioista puhuminen leimataan negatiiviseksi ininäksi? Maton alle lakaisuko on paras keino saada nuorista hyvinvoivia?

T: samainen 32

[/quote]

Mistä se johtuu, ettei työtä ole? Minulla on kolme lasta ja kaikilla on töitä opintojen ohessa.  Lapsista yksi vaihtoi juuri työpaikasta toiseen. Ihan itse ovat työpaikkansa hankkineet ja ilmeisen hyvin työnsä myös tehneet.

[/quote]

Katsotaanpa ongelmaa vähän laajemmin. Meillä on Suomessa tällä hetkellä 329 899 työtöntä työnhakijaa (lähde: TEM). Tämä luku ei toki sisällä opiskelijoita, mutta heijastuu luonnollisesti heidänkin tilanteeseensa. Kaiken lisäksi trendi on jyrkästi nouseva. Vertailun vuoksi, edellisen laman aikaan luku ylitti pahimmillaan niukasti 500 000. Siitä tilanne parani nopeasti siten, että viimeksi vuonna 2000 oltiin nykylukemissa. Nyt mennään taas vauhdilla pahempaan päin.

Kysyn nyt sinulta kaikkien näiden satojen tuhansien ihmisten puolesta oman kysymyksesi: mistä se johtuu, ettei työtä ole?

Vierailija
45/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:51"]

Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä. Elinajanodote nousee, vanhemmatkin ihmiset on terveitä ja työkykyisiä pitkään. 

Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään. Ja turha sanoa, että "minä olen eläkkeeni itse maksanut". Se ei pidä paikkaansa. Sinun maksamiasi rahoja ei makaa missään korvamerkittynä. Eläkerahastot hupenevat, tuottoja ei tule, nyt syödään jo korkoja. Eläkeläisten määrä ja eläkkeiden pituus kasvavat jatkuvasti. Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.

Eläkeiän voisi huoletta nostaa 70:een vaikka jo eilen.

[/quote]

Sopii vallan mainiosti. Olenkin ajatellut saikutella loppuvuodet, kun en todellakaan pysty olemaan edes 65  vuoteen töissä fyysisesti raskaassa paikassa. Joka vuosi vuosilomien päälle se 60 palkallista ja ei ne loputkaan niin pieniä ole. Enemmän saan käteen, kuin eläkkeellä. Töissä käyn välillä ja valitan, että en voi tehdä tuota tai tätä, mutta ei vain pääse sairauseläkkeelle. Samaan aikaan nuoremmat voi valittaa, kun heitä ei vakinaisteta, kun me vanhat ollaan tulppana.

Joten minun puolesta nostakoot eläkeikää vaikka 90 vuoteen.

Vierailija
46/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen sitä mieltä että nuo 329 899 vanhinta työssäolevaa laitetaan eläkkeelle niin saavat nuoret työpaikan.

Katsotaan kuinka moni oikeasti haluaa töihin.

Vierailija
47/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläkeikää tarvitse välttämättä nostaa. Leikataan vain eläkkeitä sen verran, että kestävyysvaje saadaan kurottua umpeen. Haluatko jäädä eläkkeelle 70-vuotiaana 2000 euron eläkkeellä vai 60-vuotiaana 800 euron eläkkeellä? Päätä itse.

Vierailija
48/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:51"]

Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.

[/quote]

Ap:lla ei ole mitään käsitystä siitä, mistä puhuu.

[/quote]

Olen lukenut tätä ketjua ja ihan ihmeissäni ajatellut , että mistä vi...ta nää 20 kymppiset oikein puhuu ? Onko ne iha n ulalla ? Itsekin olen ollut työelämässä 17 vuotiaasta saakka ja pian 30 vuotta tehnyt töitä, että jos suoraan sanon, niin EN tofdellakaan tajua mistä nää nuoret on vanhemmilleen niin helvetin katkeria. Ja mitä helvettiä ne puhuu ????

Vierailija
49/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:31"]

Ja kuten aikaisemminkin totesin, kun tuottavuus laskee, iäkäs työntekijä pitää siirtää tehtäviin, jotka hän hallitsee. Vaikka siivoamaan. On tuhlausta pitää esim. älykkäitä ja koulutettuja maahanmuuttajia puunaamassa koulujen vessoja.

ap

[/quote]

Rupee riittämään sun juttus : olet melkoisen kakara mielipiteiltäsi ja suosittelenkin, että pistät tietsikan kiinni ja mene vaikka sivistämään itseräsi historialla.

Vierailija
50/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 15:44"]

Ei eläkeikää tarvitse välttämättä nostaa. Leikataan vain eläkkeitä sen verran, että kestävyysvaje saadaan kurottua umpeen. Haluatko jäädä eläkkeelle 70-vuotiaana 2000 euron eläkkeellä vai 60-vuotiaana 800 euron eläkkeellä? Päätä itse.

[/quote]

Olen hoitaja päiväkodissa, ikää 45 vuotta. Kun ajattelen olenko tässä työssä 20 vuoden päästä 65-vuotiaana, niin vaikea on nähdä että olisin. Fysiikka tuskin kestä. MUTTA sairauslomalla voin olla ja pitkillä vuosilomilla. Ja jään sitten eläkkeelle 70-vuotiaana ja saan suuremman eläkkeen. Näin tulee ajattelemaan moni joka joutuu tekemään fyysistä työtä. Lisäksi kannattaa vanhempana ajatella kuinka laadukasta on päivähoito tai perusopetus 68-vuotiaan tai sitä vanhemman työntekijän tekemänä.

Vierailija
51/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:10"]Suurten ikäluokkien eläköitymisongelma on ollut tiedossa noin 60 vuotta, mutta asialle ei ole tehty mitään. Punikkien hätäpaskaratkaisu oli nostaa täyden eläkkeen saamisen ikäraja 68 vuoteen, mutta laskivat pahasti väärin antamalla mahdollisuuden jäädä 63 vuotiaana pois töistä huomattavasti pienemmällä eläkkeellä.

Vanhanen sopi Ihalaisen kanssa eläkeiän nostosta, mutta mitäpä punikki osaa muuta tehdä kuin kääntää takkiaan ja sekin homma kuivui käsiin.

Sokerina pohjalla ovat nämä aloittajan kaltaiset märisijät. Suurin ongelma nykyään ovat nämä vinkuiitat, jotka jäävät masennuksen takia eläkkeelle jo parikymppisenä.

[/quote]

Mietipä hetki, mistä nuorten valtava masentuneisuus johtuu.

Nyky-yhteiskunnan vaatimustaso on ihan älytön. Joka paikkaan vaaditaan tutkinto ja/tai työkokemusta, ja huonoimpiinkin paikkoihin on kymmeniä hakijoita. Jos isi ei omista firmaa, töihin pääseminen (varsinkin vakinaiseksi) on verrattavissa lottovoittoon. Ne, jotka pääsevät töihin, kulutetaan ihan loppuun laittamalla heidät tekemään kolmen ihmisen työt. Poikkeuksena suojatyöpaikat, mutta näihin ei nuorilla ole mitään saumaa.

Opintotuki menee monilla kokonaan vuokraan, eikä edes riitä. Asumislisä on maksimissaan 200e, ja siellä mihin koulutus on keskittynyt, tuolla ei saa edes nuhjuista soluhuonetta. Muita tukia ei saa, ennen kuin on nostanut opintolainaa,eli velkaannuttanut itsensä. Sossupummit taas saavat täysin vastikkeetta kaikki elämiskulunsa maksetuksi, ja se tuntuu kaikkensa yrittävästä opiskelijasta hyvin väärältä.

Opiskelu itsessään on hyvin vaativaa, joka ala on syventynyt niin pitkälle, että työelämään pääsy kestää pitkään. Toki pärjätäkseen olisi istuttava kaupan kassalla kuluttamassa arvokasta lepoaikaa, että riittää rahaa ruokaan. Itselläni ei ole ollut oikeaa stressitöntä lomaa vuosiin. Onko ihme, ettei nuoret jaksa, kun koko yhteiskunta on rakennettu ylisuorittajille?

T: burnout 25-vuotiaana

[/quote]

No ei ihme että on burnoutti, tuollaisella asenteella. Kuvitteletko että opiskelijoilla oli kovinkin helppoa aikaisemminkin? Opintolainaa oli kaikilla,  opintorahalla ja asumislisällä maksoi hädin tuskin puolet solukämpän vuokrasta. Asunto jaettiin parin muun opiskelijan kanssa. Illat, viikonloput ja lomat oltiin töissä. Opiskelijoilla ei ollut autoja, kännyköitä, varaa matkustella ja pitää välivuosia. 

[/quote]

Niinpä niin taas. :)

Silloin töitä oli ja niitä sai. Helppohan on vähän velkaa ottaa, kun tietää, että saa työpaikan jolla maksaa takaisin.

Itsekin asun kahden muun kanssa, vaikka olen luonteeltani hiljaisuutta ja omaa tilaa kaipaava. Joka lomaksi olen hakenut töitä, mutta läheskään aina ei ole onnistanut, sillä hakijoita vain on niin paljon.

Olen luonteeltani myös hyvin positiivinen. Kaikki luettelemani asiat vain ovat tosiasioita, jotka elämä on iskenyt vasten kasvoja. Kyllä se jotain yhteiskunnasta kertoo, kun tosiasioista puhuminen leimataan negatiiviseksi ininäksi? Maton alle lakaisuko on paras keino saada nuorista hyvinvoivia?

T: samainen 32

[/quote]

Mistä se johtuu, ettei työtä ole? Minulla on kolme lasta ja kaikilla on töitä opintojen ohessa.  Lapsista yksi vaihtoi juuri työpaikasta toiseen. Ihan itse ovat työpaikkansa hankkineet ja ilmeisen hyvin työnsä myös tehneet.

[/quote]

Katsotaanpa ongelmaa vähän laajemmin. Meillä on Suomessa tällä hetkellä 329 899 työtöntä työnhakijaa (lähde: TEM). Tämä luku ei toki sisällä opiskelijoita, mutta heijastuu luonnollisesti heidänkin tilanteeseensa. Kaiken lisäksi trendi on jyrkästi nouseva. Vertailun vuoksi, edellisen laman aikaan luku ylitti pahimmillaan niukasti 500 000. Siitä tilanne parani nopeasti siten, että viimeksi vuonna 2000 oltiin nykylukemissa. Nyt mennään taas vauhdilla pahempaan päin.

Kysyn nyt sinulta kaikkien näiden satojen tuhansien ihmisten puolesta oman kysymyksesi: mistä se johtuu, ettei työtä ole?

[/quote]

Kannattaisi kuitenkin keskittyä katsomaan sitä työttömyyttä ihan vain omalta kantiltaan: miksi juuri minä en työllisty ja mitä voisin tehdä, että työllistyisin.  Globaaleja ja maakohtaisia ja kuntakohtaisia syitä keksii vaikka miten paljon.

Valmistava työ pakenee halvan työvoiman maihin.

Suomesta on kadonnut 25 000 työpaikkaa tämän takia. Julkisen puolen työpaikat eivät elätä meitä, koska ne vain kuluttavat.

Demarit lopettivat lapiotyöt ja piikatyöt. He halusivat mieluummin pitää näiden töiden tekijät toimettomana työttömyyskorvauksella.

Iso osa työpaikoista on sellaisia, etteivät ne kelpaa. Kukaan aikuinen ei halua Mäkkäriin tai kahvilaan vääntämään sämpylöitä tai puhelinmyyntiä tekemään. 

Ihmiset kelpuuttavat vain oman alansa duunia, oli se sitten vaikka kulttuurituottajan, silkkiseripainajan tai kunnantaiteilijan.

Vierailija
52/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei suinkaan, arvoisa toimistomursu. Siinä vaiheessa kun tuottavuus laskee, teikäläiset pitää siirtää sellaiseen työhön, mikä teiltä ajattelukyvyn heiketessä vielä onnistuu. Esimerkiksi julkisten tilojen siivoaminen olisi sinulle juuri sopiva työ. Samalla joku työtön koulutettu nuori saa sen paikan, jota sinä olet hautonut, ja huonontanut samalla työpaikkasi ilmapiiriä.

Uudella innolla työtavat muutetaan tehokkaiksi, yritys hyötyy, tuottavuus kasvaa ja voidaan taas palkata lisää nuoria tekijöitä!

[/quote]

Voi luoja, miten ihminen voi kirjoitta noin, miten sivistymätön pitää olla, että tuollaista aivoistaan ulos kirjoittaa. Säälittävä olet.

Vierailija
53/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 15:44"]

[/quote]

Mieluumminkin nostetaan eläkeikä kaikille samalle tasolle. Suomessa on monta alaa, joista pääsee laillisesti eläkkeelle jo alle kuusikymppisenä, jopa viisikymppisenä. Tehdään ensin niin, että ihan kaikki joutuvat olemaan töissä 63-vuotiaaksi. Jos varsinainen työ ei enää fyysisesti onnistu, sitten siirretään paperinpyörittäjäksi tai lähetiksi samaan puljuun.

Vierailija
54/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Minä olen kerryttänyt eläkettäni udeammalla kuin yhdellä tavalla (myös itse eläkesäästäen ja tehden hyviä sijoituksia).

Eläkkeelle aion jäädä kun täytän 55.

Tee sinä samoin.

Vierailija
55/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:13"]

Niin ja itselläni ei todellakaan ole varaa matkustella tai pitää autoa tai välivuosia. Ne joilla on, tekevät ihan hemmetisti töitä ja niillä rahoilla sitten tekevät näitä asioita. En todellakaan, ikinä oleta, että opintotuen pitäisi kustantaa tällaisia menoja, mutta varmasti saataisiin vähennettyä nuorten loppuunpalamista sillä, että se kattaisi samat kulut kuin sossueläteillekin! Eli vuokra ja ruoka. Tuntuu, että päättäjillä on jonkinlainen suuri katkeruus nuoria kohtaan, kun kotona makaamista tuetaan oikeasti paljon paremmin kuin opiskelua ja rehellistä yrittämistä pärjätä.

32

[/quote]

Sukulaispoika opiskelee maalaisyliopistossa ja SÄÄSTÄÄ opintotuista. Ei käy töissä. Säästäväinen on.

[/quote]

Ja mikähän hänen vuokransa on?

Itsellä tuet 469, vuokra 415. Jos kerrot minulle, miten 54 eurosta syö kuukauden, maksaa laskut ja yllättävät menot ja vielä SÄÄSTÄÄ niin kuulen mielelläni neuvot. :)

[/quote]

No sitähän tuossa epäilemättä tarkoitettiinkin, että landempana opiskelussa on puolensa. Kun itse aikoinaan opiskelin, niin opintorahalla + asumislisällä maksoi puolet korpikorkeakoulun 3 hengen solukämpän huoneesta.

Vierailija
56/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on töitä, missä on töitä? Kertokaa minullekin.

Enemmän kuin eläkeiät ja verot, minua pelottaa missä ovat kaikki työpaikat tulevaisuudessa?

Vierailija
57/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:12"]

Miten me sitten ehditään hoitaa teidän lapsenne, jos olemme töissä 70-v asti.

Meilläkin lasten perheet olisivat vasiniaisessa liemessä, vaikka onkin pitkät äippälomat, isyyslomat, kothoidontuet, absoluuttiset päivähoito-oikeudet.

Olemme ensin hoitaneet ilman tukia omat lapset ja olivat kalliissa yksityisessä hoidossa ja nyt jatkamme projektia rakkaitten pikkuisten hoitamisella, kun nykyvanhemmat ei jostain syystä selviä itse lastensa hoidosta.

Itse teen sitä mielelläni, mutta on paljon työssäkäyviä mummoja, joille viedään lapset joka viikonlopuksi "kylään"

[/quote]Lässyn lässy. Jos olet nyt alle 70, mutta yli 50, niin paremmat perhe-etuudet teillä on ollut kuin nykyvanhemmilla.

[/quote]

Ihan olen 70-luvullala lapseni tehnyt ja ylläolevassa on todellisuus perhe-etuuksista, jos osasit sen kohdan krjoituksestani lukea, vai oletko sitä sukupolvea, joka lukee vain sen, mikä miellyttää.

Vierailija
58/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla ei edes ollut käytössä sanaa:perhe-etuus:))))

Vierailija
59/134 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:53"]

Täsmälleen samaa mieltä. Vanhempiemme sukupolvi on todella piehtaroinut yltäkylläisyydessä.

[/quote]

No, vanhemmat ihmiset ovat työllään ja tuloillaan rakentaneet yhteiskunnan ja sen rakenteet, joissa nyt elätte. Voimme hyvin tukea heitä, nyt kun eivät enää pysty työtä tekemään.

[/quote]

Ne mitään ole rakentanut. Huoltosuhde tulee olemaan täysin kestämätön tulevaisuudessa.

Vierailija
60/134 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, että eläkeiän noston vuoksi sinunikäisilläsi nuorilla on entistä vaikeampaa saada töitä? Kun ihmiset olisivat entistä pidempään töissä, ei tarvetta esimerkiksi uusien nuorten työntekijöiden palkkaamiselle olisi.

Ei eläkeiän nostolle ole mitään perustetta nykyisessä heikossa työllisyystilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi