Toivottavasti eläkeikää nostetaan paljon ja nopeasti.
Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä. Elinajanodote nousee, vanhemmatkin ihmiset on terveitä ja työkykyisiä pitkään.
Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään. Ja turha sanoa, että "minä olen eläkkeeni itse maksanut". Se ei pidä paikkaansa. Sinun maksamiasi rahoja ei makaa missään korvamerkittynä. Eläkerahastot hupenevat, tuottoja ei tule, nyt syödään jo korkoja. Eläkeläisten määrä ja eläkkeiden pituus kasvavat jatkuvasti. Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.
Eläkeiän voisi huoletta nostaa 70:een vaikka jo eilen.
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:51"]
[/quote]
Eläkeiän nostaminen ei valitettavasti auta sua yhtään. Pikemminkin päin vastoin. Jäät ilman töitä kun vanhat joutuvat painamaan duunia 70v asti.
[/quote]
Juuri näin. Nämä märkäkorvateinit eivät vaan millään jaksa ajatella asiaa nenäänsä pitemmälle.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:10"].
[/quote]
[/quote]
No mietipä ite hetkinen.
Itse aloitin työt 16 vuotiaana, koska oli pakko.
Työn ohella iltaopiskelin 8 vuotta. Ilman mitään tukia. Stressiä. Ei arvokasta lepoaikaa arkisin.
Opiskelun jälkeen tein kahta työtä 15 vuotta. 16 tuntia päivässä. Stressiä. Ei arvokasta lepoaikaa arkisin.
Nyt on työuraa takana 48 vuotta ja jos lasketaan nuo 15 vuoden tuplatyöt niin siitä tuleekin jo 63 vuotta.
Se on totta, että työtätekemällä ei rikastu, mutta pärjää kyllä hyvin. Jos tuo on sitä yltäkylläisyydessä rypemistä, niin olkoon sitten sitä.
T. Ei koskaan arvokasta lepoaikaa burnoutille tai masennukselle.
[/quote]
Itse itseänä lainaillen ja lisäten:
Aion tehdä työtä 70 vuotiaaksi (sen enempään ei valitettavasti ole mahdollisuutta).
Olenpahan sen ajan näiden kitisijöiden työllistymisen esteenä. :)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:40"]
Miten se voi mennä kaikilta ohi että TÖITÄ, EI, OLE, TARPEEKSI!!!
[/quote]
TÖITÄ. ON. LIIKAAKIN. JOS. VAIN. VIITSIT. HAKEA. ÄLÄ. KITISE.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]
Äläpäs nyt provoile. Jos ei ollut provo, olet kyllä harvinaisen tietämätön (tämä oli kauniisti sanottu, toisinkin sen voi sanoa).
Eurostatin tilaston mukaan Suomessa avoimien työpaikkojen määrä on euromaiden keskiarvoa pienempi. Kokonaisuudessaan osuus oli 1 prosentti vuoden kolmannella neljänneksellä.
Kyllä Suomessa on töitä:
Maanantaina työ- ja elinkeinoministeriön verkkosivuilla ilmoitettiin olevan auki yli 13 000 työpaikkaa.
Avoimien työpaikkojen määrä on kuitenkin huomattavasti suurempi, sillä edes kaikkia te-toimistojen tietoon tulevia paikkoja ei ilmoiteta netissä.
Työ- ja elinkeinoministeriön viimeisimpien tilastojen mukaan tammikuun lopussa te-toimistojen tiedossa oli yli 47 000 avointa työpaikkaa.
Ministeriön arvion mukaan noin 60–70 prosenttia avoimista työpaikoista ylipäätään tulee työnvälityksen tietoon, joten vielä kuukausi sitten avoimia työpaikkoja saattoi kokonaisuudessaan olla tarjolla jopa 70 000–80 000.
Tilanne ei siis ollut työnhakijan kannalta täysin toivoton, kun samaan aikaan työttömiä työnhakijoita oli 327 600.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 12:27"]
[/quote]
TÖITÄ. ON. LIIKAAKIN. JOS. VAIN. VIITSIT. HAKEA. ÄLÄ. KITISE.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]
Äläpäs nyt provoile. Jos ei ollut provo, olet kyllä harvinaisen tietämätön (tämä oli kauniisti sanottu, toisinkin sen voi sanoa).
Eurostatin tilaston mukaan Suomessa avoimien työpaikkojen määrä on euromaiden keskiarvoa pienempi. Kokonaisuudessaan osuus oli 1 prosentti vuoden kolmannella neljänneksellä.
[/quote]
Äläpäs viisastele. Tuossa yllä on avoimet työpaikat. Jopa 80 000 avointa työpaikkaa.
Kokonaistyöttömien määrässä on kaikki työttömät. Eli nekin, jotka eivät koskaan tule työllistymään (yleensä työttömyyteen tottuneet ja alkoholisoituneet).
Ilkka Taipale on arvioinut, että n. 100 000 työtöntä eivät tule koskaan työllistymään. Eli tuo 100 000 pitäisi siirtää työttömistä mielenterveyspuolelle/eläkkeelle.
Jokaisella sukupolvella on ollut vaikeutensa, mutta kyllä nykyinen nuori työhön pyrkivä sukupolvi (20-30v) joutuu elämään melkoisen tietämättömyyden ja pimeyden keskellä. Työpaikkoja ei ole kouluttautumisesta huolimatta, työttömyys pitkittyy sekä matalapalkka-aloilta että korkeakoulusta valmistuneilla, omaisuus tai eläke ei kerry, opintolainan määrä kasvaa ja suomalainen hyvinvointiyhteiskunta pyörii jälkikaasuilla. Kaiken päälle vielä lisätään paine Venäjän suunnalta, islamistisen uhan kasvu sekä kiihtyvä luonnon tuhoaminen ja ilmastonmuutos. Kaikki tilanteen tiedostavat nuoret ovat jonkinlaisessa lamaannustilassa odottaen pelolla, mitä tapahtuu seuraavaksi.
Vihje työnhakijalle.
On hyvin tärkeätä, että olet töissä hakiessasi työpaikkaa. Vaikka se työ olisi macissa hampurilaisten kääntäjänä.
Työssäolo kertoo työnantajalle tärkeitä asioita työnhakijasta.
Esim. Palkkasimme työttömän työnhakijan. Oli papereiden ja työhistorian mukaan pätevä. Alkosta kysyttäessä sanoi olevansa absolutisti. Kuukausi meni hyvin ja lähetimme kaverin norjaan kahden viikon kurssille. Oli ensimmäisen päivän kursseilla ja katosi. Kuukauden kuluttua palasi töihin saamaan lopputilin. Oli jäänyt huikka päälle. Kustannus tälle seikkailulle oli yli 20 000 euroa. Tämän jälkeen ei ole enää yksikään työtön saanut työpaikkaa tästä talosta.
"eläkekertymä alkoi vasta 23-vuotiaana ja ihan yleisti mentiin töihin 16-17 vuotiaana, jolloin ensimmäisiltä 6-7-vuodelta ei kertynyt lainkaan eläkettä, toisin kuin nykyään kun eläkekertymä alkaa jo 18-vuotiaana. "
Tuo samahan koskee 40-kymppisiäkin, ei kaikki työ kerrytä eläkettä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:07"]
Jokaisella sukupolvella on ollut vaikeutensa, mutta kyllä nykyinen nuori työhön pyrkivä sukupolvi (20-30v) joutuu elämään melkoisen tietämättömyyden ja pimeyden keskellä. Työpaikkoja ei ole kouluttautumisesta huolimatta, työttömyys pitkittyy sekä matalapalkka-aloilta että korkeakoulusta valmistuneilla, omaisuus tai eläke ei kerry, opintolainan määrä kasvaa ja suomalainen hyvinvointiyhteiskunta pyörii jälkikaasuilla. Kaiken päälle vielä lisätään paine Venäjän suunnalta, islamistisen uhan kasvu sekä kiihtyvä luonnon tuhoaminen ja ilmastonmuutos. Kaikki tilanteen tiedostavat nuoret ovat jonkinlaisessa lamaannustilassa odottaen pelolla, mitä tapahtuu seuraavaksi.
[/quote]
Maailmanparantamisen voit unohtaa kokonaan. Kukaan ei voi yksin parantaa maailmaa. Kun sen aika on tee se, mitä yksi pieni ihminen voi tehdä. Sitten, kun jokainen tekee sen pienen osuuden mihin pystyy, maailma paranee.
Mene töihin (mihin tahansa) ja hae töissä ollessasi työpaikkaa. Onnistumisen mahdollisuutesi nousee valtavasti, koska olet jo töissä.
Jokainen ajatteleva ihminen tiedostaa uhat, mitkä mainitsit. Ota asia kerrallaan, niin kyllä se siitä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:27"]
"eläkekertymä alkoi vasta 23-vuotiaana ja ihan yleisti mentiin töihin 16-17 vuotiaana, jolloin ensimmäisiltä 6-7-vuodelta ei kertynyt lainkaan eläkettä, toisin kuin nykyään kun eläkekertymä alkaa jo 18-vuotiaana. "
[/quote]
Mitä ihmettä yrität tällä kertoa?
Kyllä minun tietääkseni 40-vuotiaille kertyy eläkettä.
Ihmisen elinikä kyllä jatkuvasti nousee, mutta se ei tarkoita, että työkyky säilyisi ja pysyisi hyvänä nykyistä kauemmin. Minä en aio opettaa ap:n kaltaisia vastarannan kiiskiä enää 70-vuotiaana, hankin jonkin sopivan ikääntymissairauden jo hyvissä ajoin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:44"]
[/quote]
[/quote]
Menin töihin 13-vuotiaana (kesätyöt), jonka jälkeen olin joka kesä koko kesän työssä sekä ympäri vuoden opiskelujen ohella. Valmistumiseni jälkeen sain vakituisen työpaikan 24-vuotiaana. Eläkekertymä alkoi karttua vasta 23-vuotiaana, tätä tässä varmaan haettiin. Nykyisinhän se alkaa karttua jo 18-vuotiaana, tämä siis pienentää myös vielä nelikymppistenkin eläkkeitä. Terv. toinen 40-vuotias
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:54"]
Ihmisen elinikä kyllä jatkuvasti nousee, mutta se ei tarkoita, että työkyky säilyisi ja pysyisi hyvänä nykyistä kauemmin. Minä en aio opettaa ap:n kaltaisia vastarannan kiiskiä enää 70-vuotiaana, hankin jonkin sopivan ikääntymissairauden jo hyvissä ajoin.
[/quote]
Hyvä! Ap:n kaltaiset puupäät eivät opetusta ansaitse.
Ja onhan meillä paljon ammatteja, joista harvat pystyy edes 60-vuotiaina jatkamaan töitä. Esim. raksalla leipänsä tienaavat. Ei vaan kroppa kestä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:00"]
[/quote]
[/quote]
Menin töihin 13-vuotiaana (kesätyöt), jonka jälkeen olin joka kesä koko kesän työssä sekä ympäri vuoden opiskelujen ohella. Valmistumiseni jälkeen sain vakituisen työpaikan 24-vuotiaana. Eläkekertymä alkoi karttua vasta 23-vuotiaana, tätä tässä varmaan haettiin. Nykyisinhän se alkaa karttua jo 18-vuotiaana, tämä siis pienentää myös vielä nelikymppistenkin eläkkeitä. Terv. toinen 40-vuotias
[/quote]
Ok. Kiitos selvennyksestä. Se alkuperäinen viesti hiukan nyrjäytti aivoja. :)
Eläkeikää ei ehkä tulisi nostaa yli 70 vuoden, mutta ansiosidonnaisesta eläkkeestä voisi luopua. Kansaneläke + omat säästöt + sivutyöt tulisi riittää jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Alle 23-vuotiailta ei mene palkasta vähennyksiä samalla tavalla kuin yli 23-vuotiailta.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:51"]Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä. Elinajanodote nousee, vanhemmatkin ihmiset on terveitä ja työkykyisiä pitkään.
Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään. Ja turha sanoa, että "minä olen eläkkeeni itse maksanut". Se ei pidä paikkaansa. Sinun maksamiasi rahoja ei makaa missään korvamerkittynä. Eläkerahastot hupenevat, tuottoja ei tule, nyt syödään jo korkoja. Eläkeläisten määrä ja eläkkeiden pituus kasvavat jatkuvasti. Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.
[/quote]. Kyllä minä olen eläkkeeni itse maksanut ja vieläpä 5 vuotta tyhjää. Kas kun 18-23 vuotiaana ei kertynyt eläkettä vaikka maksaa piti. Onneksi enää 3 vuotta ja sitten eläkkeelle
Täällähän puhuu jotkut ihan höppänät nuoret jotka väittävät vanhempain etuuksista 70-luvulla. No olihan se äitiysloma vuoden ja lapsilisä. Itse jäin kotiin hoitamaan lapsia, mitään tukea ei yhteiskunnalta saatu paitsi se lapsilisä. Ei kotihoidontukia ei asumistukia..tuskin oltiin sellaisista kuultu edes..ei tavalliset ihmiset minkään sosiaalin puoleen kääntyneet, en tuntenut ketään sellaista, itse pärjättiin.
Tuntuu todella oudolta kun nykyisin ihmiset laskee tulokseen kaiken sosiaaliavun..kun heille eläteille kuuluu, eivät tule ajatelleeksi että jokuhan sen maksaa, se vaan kuuluu heille! Jonkunlainen työntekovelvollisuus pitäisi olla ei vastikkeetonta rahanjakoa.
Parempi kun palattaisiin entiseen malliin, jokainen toimeen omillaan..ja siihenhän lopulta päädytään kun rahakirstu on tyhjä. Eläkeikä nousee varmasti eikä kunnon eläkkeitä myöhemmin makseta, mutta yksi yhtälö on ratkaisematta, kuka huolii 60- tai 70 vuotiaan työhön kun ei oikein viiskymppisetkään kelpaa?
Muutosta odotellessa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:15"]
Eläkeikää ei ehkä tulisi nostaa yli 70 vuoden, mutta ansiosidonnaisesta eläkkeestä voisi luopua. Kansaneläke + omat säästöt + sivutyöt tulisi riittää jatkossa.
[/quote]
Ok. Samalla sitten muutetaan opiskelu maksulliseksi. Omat säästöt ja sivutyöt tulisi riittää opiskeluunkin.
Samalla pitää tietenkin poistaa sosiaalietuudet, koska tasa-arvo.
Ihan oikeesti, miksi te yksisilmäisesti hyökkäätte yhtä ihmisryhmää kohtaan?
Jos eläkeläiset ovat se iso paha tässä yhteiskunnassa, niin ehdottakaa kansanedustajallenne niskalaukausta jokaiselle yli 65 vuotiaalle.
Mitään muutahan siinä ei tarvita, kuin poliittinen tahto.
[/quote]