Toivottavasti eläkeikää nostetaan paljon ja nopeasti.
Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä. Elinajanodote nousee, vanhemmatkin ihmiset on terveitä ja työkykyisiä pitkään.
Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään. Ja turha sanoa, että "minä olen eläkkeeni itse maksanut". Se ei pidä paikkaansa. Sinun maksamiasi rahoja ei makaa missään korvamerkittynä. Eläkerahastot hupenevat, tuottoja ei tule, nyt syödään jo korkoja. Eläkeläisten määrä ja eläkkeiden pituus kasvavat jatkuvasti. Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.
Eläkeiän voisi huoletta nostaa 70:een vaikka jo eilen.
Kommentit (134)
Täsmälleen samaa mieltä. Vanhempiemme sukupolvi on todella piehtaroinut yltäkylläisyydessä.
Eläkeikää olisi pitänyt nostaa jo 10-15 vuotta sitten reippaasti.Mutta eihän se sopinut suurille ikäluokille. Siinä on sukupolvi, joka on syönyt kolmen sukupolven edestä.
Olet ihan väärässä. Ei se mitään auta. Päin vastoin. Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä ja he niitä mallorcan matkoja ovat saaneet tienattua. Nuoremmat ikäluokat ovat saaneet maksaa kaikesta kalliisti, on pätkätöitä, työttömyyttä, ikäsyrjintää jne. ja heihin se eläkeiän nostaminen koskisi eniten.
Tietysti eläkeikää nostetaan nyt ja reilusti, koska suuret pullamössösukupolvet ovat jo eläkkeellä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:52"]
Uskotko tosiaan, että kun on meidän vuoromme päästä eläkkeelle, kyseinen järjestelmä on enää toiminnassa? Itse olen hieman skeptinen asiaan liittyen.
toinen parikymppinen
[/quote]Olen yli 40v, en usko pääseväni eläkkeelle.
Miten me sitten ehditään hoitaa teidän lapsenne, jos olemme töissä 70-v asti.
Meilläkin lasten perheet olisivat vasiniaisessa liemessä, vaikka onkin pitkät äippälomat, isyyslomat, kothoidontuet, absoluuttiset päivähoito-oikeudet.
Olemme ensin hoitaneet ilman tukia omat lapset ja olivat kalliissa yksityisessä hoidossa ja nyt jatkamme projektia rakkaitten pikkuisten hoitamisella, kun nykyvanhemmat ei jostain syystä selviä itse lastensa hoidosta.
Itse teen sitä mielelläni, mutta on paljon työssäkäyviä mummoja, joille viedään lapset joka viikonlopuksi "kylään"
Arvoisa parikymppinen.
Ajattelitko päästä töihin jonnekin, kun ihmiset työskenetelevät yli 70 vuotiaiksi. Pätkiä varmaan saa hyvin, eläkettä ei kyllä kerry. Mut eipä haittaa, ma vanhat väännetään ja nautitaan verkkaisesta työtahdista!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:53"]
Täsmälleen samaa mieltä. Vanhempiemme sukupolvi on todella piehtaroinut yltäkylläisyydessä.
[/quote]
No, vanhemmat ihmiset ovat työllään ja tuloillaan rakentaneet yhteiskunnan ja sen rakenteet, joissa nyt elätte. Voimme hyvin tukea heitä, nyt kun eivät enää pysty työtä tekemään.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:53"]
[/quote]
No, vanhemmat ihmiset ovat työllään ja tuloillaan rakentaneet yhteiskunnan ja sen rakenteet, joissa nyt elätte. Voimme hyvin tukea heitä, nyt kun eivät enää pysty työtä tekemään.
[/quote]
Yhteiskunnan rakentamisen tekivät kylläkin suurten ikäluokkien vanhemmat. Suuret ikäluokat rakensivat byrokratian.
Jos eläkeikä nostettaisiin 70 vuoteen ei se tarkoita että monikaan olisi siihen asti töissä. Monenkaan terveys ei sinne asti kestäisi tai työpaikoilta putsattaisiin vähennysten yhteydessä vanhimpia pois kuten nykyiselläänkin. Ero tulee vain siinä että näin olisivat vihdoin eläkkeelle jäädessään edullisempia eläkeläisiä sillä heiltä jäisi ne viimeiset "tuottoisat" vuodet pois. Toki nykyiselläänkään moni ei sitä superkertymää saa mutta eläkeiän noustessa sen saisi todella harva.
Todellisuudessa nämä henkilöt olisivat sitten työelämän ulkopuolella viimeiset vuodet ennen eläkeikää ja vapaita hoitamaan lastenlapsia siinä missä nykyiset isovanhemmatkin. Ei tilanne siinä suhteessa mihinkään muuttuisi. Rahaa tosin vähemmän käytettävissä sillä eläkkeethän ovat tulevaisuudessa pienempiä vaikka olisi kuinka pitkään töissä.
Sinä parikymppinen, kyllä sinun ikäpolvellasi asiat ovat paljon paremmin ja elämä aineellisesti paljon runsaampaa kuin kuin meillä sodan jälkeiseen pula-aikaan syntyneillä, ja hyvä niin. Todella vaikea on katkeruuttasi ymmärtää.
Sinulla on ollut mahdollisuus saada ilmainen koulutus toisin kuin meillä joiden vähävaraiset vanhemmat maksoivat jo perusasteen koulutuksen. Opiskelijan oli vaikea saada lainaa puhumattakaan mistään opintotuesta, ja opiskelija-asunto oli yleensä alivuokralaisasunto kämppäkaverin kanssa. Kesäksi oli ihan pakko saada työtä, jos aikoi jotenkin selviytyä. Sitten kun oli perustanut perheen, lapsille ei saanut yhteiskunnan tarjoamaa päivähoitopaikkaa ellei ollut todella pienituloinen, vaan pakko oli maksaa jokin yksityinen hoitopaikka.
Onneksi paljon on muutosta parempaan on tapahtunut niin, että lasteni elämä on kyllä sujunut huomattavasti helpommin kuin omani, ja me edeltävä sukupolvihan olemme sen maksamillamme veroilla kustantaneet.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:52"]
Uskotko tosiaan, että kun on meidän vuoromme päästä eläkkeelle, kyseinen järjestelmä on enää toiminnassa? Itse olen hieman skeptinen asiaan liittyen.
toinen parikymppinen
[/quote]
Häiriöitä sisälukutaidossa?
"Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä."
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:12"]
Miten me sitten ehditään hoitaa teidän lapsenne, jos olemme töissä 70-v asti.
Meilläkin lasten perheet olisivat vasiniaisessa liemessä, vaikka onkin pitkät äippälomat, isyyslomat, kothoidontuet, absoluuttiset päivähoito-oikeudet.
Olemme ensin hoitaneet ilman tukia omat lapset ja olivat kalliissa yksityisessä hoidossa ja nyt jatkamme projektia rakkaitten pikkuisten hoitamisella, kun nykyvanhemmat ei jostain syystä selviä itse lastensa hoidosta.
Itse teen sitä mielelläni, mutta on paljon työssäkäyviä mummoja, joille viedään lapset joka viikonlopuksi "kylään"
[/quote]Lässyn lässy. Jos olet nyt alle 70, mutta yli 50, niin paremmat perhe-etuudet teillä on ollut kuin nykyvanhemmilla.
Suurten ikäluokkien eläköitymisongelma on ollut tiedossa noin 60 vuotta, mutta asialle ei ole tehty mitään. Punikkien hätäpaskaratkaisu oli nostaa täyden eläkkeen saamisen ikäraja 68 vuoteen, mutta laskivat pahasti väärin antamalla mahdollisuuden jäädä 63 vuotiaana pois töistä huomattavasti pienemmällä eläkkeellä.
Vanhanen sopi Ihalaisen kanssa eläkeiän nostosta, mutta mitäpä punikki osaa muuta tehdä kuin kääntää takkiaan ja sekin homma kuivui käsiin.
Sokerina pohjalla ovat nämä aloittajan kaltaiset märisijät. Suurin ongelma nykyään ovat nämä vinkuiitat, jotka jäävät masennuksen takia eläkkeelle jo parikymppisenä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:02"]
Sinä parikymppinen, kyllä sinun ikäpolvellasi asiat ovat paljon paremmin ja elämä aineellisesti paljon runsaampaa kuin kuin meillä sodan jälkeiseen pula-aikaan syntyneillä, ja hyvä niin. Todella vaikea on katkeruuttasi ymmärtää.
Sinulla on ollut mahdollisuus saada ilmainen koulutus toisin kuin meillä joiden vähävaraiset vanhemmat maksoivat jo perusasteen koulutuksen. Opiskelijan oli vaikea saada lainaa puhumattakaan mistään opintotuesta, ja opiskelija-asunto oli yleensä alivuokralaisasunto kämppäkaverin kanssa. Kesäksi oli ihan pakko saada työtä, jos aikoi jotenkin selviytyä. Sitten kun oli perustanut perheen, lapsille ei saanut yhteiskunnan tarjoamaa päivähoitopaikkaa ellei ollut todella pienituloinen, vaan pakko oli maksaa jokin yksityinen hoitopaikka.
Onneksi paljon on muutosta parempaan on tapahtunut niin, että lasteni elämä on kyllä sujunut huomattavasti helpommin kuin omani, ja me edeltävä sukupolvihan olemme sen maksamillamme veroilla kustantaneet.
[/quote]Joo, mutta silloin kesätöitä sai ja ne sai vielä tienata verottomina.
Otettaisiin ensin se "halpa ja helppo" työvoima käyttään. (joo rumasti sanottu mutta totta). Eli 15-17 vuotiaat. Kesätöitä ei heille koskaan riitä tarpeeksi...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:10"]
Suurten ikäluokkien eläköitymisongelma on ollut tiedossa noin 60 vuotta, mutta asialle ei ole tehty mitään. Punikkien hätäpaskaratkaisu oli nostaa täyden eläkkeen saamisen ikäraja 68 vuoteen, mutta laskivat pahasti väärin antamalla mahdollisuuden jäädä 63 vuotiaana pois töistä huomattavasti pienemmällä eläkkeellä.
Vanhanen sopi Ihalaisen kanssa eläkeiän nostosta, mutta mitäpä punikki osaa muuta tehdä kuin kääntää takkiaan ja sekin homma kuivui käsiin.
Sokerina pohjalla ovat nämä aloittajan kaltaiset märisijät. Suurin ongelma nykyään ovat nämä vinkuiitat, jotka jäävät masennuksen takia eläkkeelle jo parikymppisenä.
[/quote]Ei tietenkään ole tehty mitään, kun ovat olleet itse olleet päättämässä omasta eläkkeelle pääsystään.
Tiesithän, että eläkejärjestelmä luotiin 60-luvun lopussa ja sitä aikaisemmat sukupolvet saivat täyden eläkkeen kaikista työvuosista, vaikka eivät olleet maksaneet centiäkään eläkemaksuja. Osa eläkkeistä maksettiin verovaroista, jonka seurauksena pienipalkkaista työstä meni 35-38% veroa ja eläkekertymä alkoi vasta 23-vuotiaana ja ihan yleisti mentiin töihin 16-17 vuotiaana, jolloin ensimmäisiltä 6-7-vuodelta ei kertynyt lainkaan eläkettä, toisin kuin nykyään kun eläkekertymä alkaa jo 18-vuotiaana. Suuret ikäluokat lienee suurempia hävijäjiä (itse en kuulu tuohon ikä luokkaan).
Hinku eläkeiän nostamiseen on lähinnä elinkeinoelämän ja yhteiskunnan, sillä yli 53 vuotiaat ovat edullista työvoimaa, koska palkkaerot eivät ole kovin suuret, ja säästö tulee eläkemaksuissa, koska yli 53 vuotiaiden työntekijöiden eläkemaksu on perittävästä palkasta yli 7%, joka ei kerrytä lainkaan työntekijän eläkekertymää, vaan jää suoraan työnantajan hyvitykseksi ja myöhemmin eläkeyhtiön vähemmän maksettaviin eläkkeisiin.
Tämän päivän nuorten eläkekertymät ovat hyvät, alhaisesta iästä ja hyvistä palkoista johtuen, jos työura on ollut 40-50 vuotta, niin kuin nykyään monella vanhemmalla työntekijällä on ja siitä huolimatta viime vuoden tilastojen mukaan naisten eläke oli n.1300 e/kk ja miesten 1600 e/kk, joka vastaa monen opiskelijan tulotasoa, kun huomioidaan opintoraha, asumistuki, opiskelijavähennys, jolloin voi tienata verovapaasti sievoisen summan, toisin kuin eläkeläiset jotka maksavat jokaisesta eurosta väh.20%.
[/quote]Lässyn lässy. Jos olet nyt alle 70, mutta yli 50, niin paremmat perhe-etuudet teillä on ollut kuin nykyvanhemmilla.
[/quote]
Miten niin paremmat perhe-etuudet kuin nykyvanhemmilla? Olen juuri ja juuri alle 70, eikä todellakaan ollut edes mitään subjektiivista päivähoito-oikeutta, kun omat lapset olisivat päivähoitoa tarvinneet. Onneksi sekin asia on nyt paremmin, kun lastenlapset jo sentään pääsevät yhteiskunnan järjestämään päivähoitoon.
toinen parikymppinen