Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toivottavasti eläkeikää nostetaan paljon ja nopeasti.

Vierailija
12.02.2014 |

Olen parikymppinen ja näillä näkymin jään kokonaan ilman eläkettä. Elinajanodote nousee, vanhemmatkin ihmiset on terveitä ja työkykyisiä pitkään. 

Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään. Ja turha sanoa, että "minä olen eläkkeeni itse maksanut". Se ei pidä paikkaansa. Sinun maksamiasi rahoja ei makaa missään korvamerkittynä. Eläkerahastot hupenevat, tuottoja ei tule, nyt syödään jo korkoja. Eläkeläisten määrä ja eläkkeiden pituus kasvavat jatkuvasti. Nyt eläköityvät ovat eläneet hulppeaa elämää, josta minun sukupolveni ei uskalla edes haaveilla.

Eläkeiän voisi huoletta nostaa 70:een vaikka jo eilen.

Kommentit (134)

Vierailija
1/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ottaa päähän kuulua siihen väliin putoajien joukkoon, joka teki jo teini-iässä ja opiskeluaikana töitä, meni töihin parikymppisenä ja teki lapset sitten noin 24-vuotiaana kun mielestään oli jo saanut työelämässä "jalan oven väliin".

Eläkettä alkoi itselle vasta kun tein lapsia, sitä ennen "ilmaista työvoimaa". Äitiyslomilta ei eläkettä kertynyt kuten nykyisin. Äitiyslomien jälkeen työpaikat menikin alta taloudellisen taantuman takia ja nyt sitten kärvistelään pätkätöissä kun sitä eläkettä vihdoin kertyisi. Eläkettä ehdin kerryttää naurettavan vähän ja nyt kun nostetaan vielä eläkeikiä niin koskaan en varmaan edes eläkkeelle pääse!! Työvuosia pitäisi olla edessä vielä noin 20v (olen 40).

Olen hemmetin katkera, jotta nykyään eläkettä tulee heti kun työelämään menet, samoin kuin äitiyslomilta, työttömyyden jaksoilta jne. Helpolla pääsette.

Vierailija
2/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:49"]

Ap, minusta taas ihmiset voisi päästää eläkkeelle jo vaikka 55-vuotiaina --- 

Elämä on elämistä varten ja työnteko ei ole elämän pääsisältö.

[/quote]

Sitten hankit itse ne eläkerahasi. Nuorella polvella ei ole velvollisuutta elättää vuosikymmeniä terveitä, työkykyisiä aikuisia! Ja kyllä, nykyään vaaditaan koulutus, että pääsee hyviin töihin. Sen koulutuksen takia ymmärrämme mm. sen, miten vanhemmat sukupolvet yrittävät kusta meitä sekä silmiin, korviin että suihin joka käänteessä. "Onhan ne eläkerahat jo tienattu..." Ei helvetissä ole! Minä ja muut töissäkäyvät niitä maksamme. Että eläkkeelle 55-vuotiaana? Että olisit parhaassa tapauksessa 50 vuotta eläkkeellä loisimassa? HAISTA PASKA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:10"]Suurten ikäluokkien eläköitymisongelma on ollut tiedossa noin 60 vuotta, mutta asialle ei ole tehty mitään. Punikkien hätäpaskaratkaisu oli nostaa täyden eläkkeen saamisen ikäraja 68 vuoteen, mutta laskivat pahasti väärin antamalla mahdollisuuden jäädä 63 vuotiaana pois töistä huomattavasti pienemmällä eläkkeellä.

Vanhanen sopi Ihalaisen kanssa eläkeiän nostosta, mutta mitäpä punikki osaa muuta tehdä kuin kääntää takkiaan ja sekin homma kuivui käsiin.

Sokerina pohjalla ovat nämä aloittajan kaltaiset märisijät. Suurin ongelma nykyään ovat nämä vinkuiitat, jotka jäävät masennuksen takia eläkkeelle jo parikymppisenä.

[/quote]

Mietipä hetki, mistä nuorten valtava masentuneisuus johtuu.

Nyky-yhteiskunnan vaatimustaso on ihan älytön. Joka paikkaan vaaditaan tutkinto ja/tai työkokemusta, ja huonoimpiinkin paikkoihin on kymmeniä hakijoita. Jos isi ei omista firmaa, töihin pääseminen (varsinkin vakinaiseksi) on verrattavissa lottovoittoon. Ne, jotka pääsevät töihin, kulutetaan ihan loppuun laittamalla heidät tekemään kolmen ihmisen työt. Poikkeuksena suojatyöpaikat, mutta näihin ei nuorilla ole mitään saumaa.

Opintotuki menee monilla kokonaan vuokraan, eikä edes riitä. Asumislisä on maksimissaan 200e, ja siellä mihin koulutus on keskittynyt, tuolla ei saa edes nuhjuista soluhuonetta. Muita tukia ei saa, ennen kuin on nostanut opintolainaa,eli velkaannuttanut itsensä. Sossupummit taas saavat täysin vastikkeetta kaikki elämiskulunsa maksetuksi, ja se tuntuu kaikkensa yrittävästä opiskelijasta hyvin väärältä.

Opiskelu itsessään on hyvin vaativaa, joka ala on syventynyt niin pitkälle, että työelämään pääsy kestää pitkään. Toki pärjätäkseen olisi istuttava kaupan kassalla kuluttamassa arvokasta lepoaikaa, että riittää rahaa ruokaan. Itselläni ei ole ollut oikeaa stressitöntä lomaa vuosiin. Onko ihme, ettei nuoret jaksa, kun koko yhteiskunta on rakennettu ylisuorittajille?

T: burnout 25-vuotiaana

Vierailija
4/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuon päälle vielä se huutelu mitä saa kuulla yli viisikymppisiltä, että on "laiska ja saamaton kun ei 'mene töihin'". Moni nuori menisi kiljuen, jos johonkin pääsisi.

T: 32

Vierailija
5/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:51"]

Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään.

[/quote]

No niinhän ne maksavat, toisin kuin sinä, joka maksat sen valtion takaamasta opintolainasta ja yhteiskunnan suomasta sossurahasta.

Olisit ap valinnut jonkun järkevämmän ammatin etkä jotain artesaanikoulutusta.

Työn perässä täytyy myös olla valmis muuttamaan eikä nyssyttää siellä lapsuudenkodin nurkilla koko ikäänsä. Niinhän ne eläkeläisetkin aikoinaan muuttivat maalta kaupunkiin työn perässä, kauaskin kotiseuduiltaan, jos ei lähellä ollut työtä tarjolla.

Minä en ole vielä edes neljääkymmentä, mutta minäkin olen elänyt sellaista aikaa, että opintotukea alkoi saada vasta kaksikymppisenä. Siinä piti hetken aikaa olla vyö kireällä lukion ja yliopiston välissä ja tehdä kaikenlaista paskaduunia lehdenjakamisesta lähtien. Sinä et sellaisesta tiedä mitään, koska yhteiskunta on aina maksanut sinun ylläpitosi.

Vierailija
6/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on mikä se virallinen eläkeikä on kun kuitenkin sitä ennen jäädään sairaseläkkeelle? Toiset taas ei jää eläkkeelle vaikka olisi sen iän jo ylittänyt, luulevat olevansa korvaamattomia työpaikalla, ja vievät joltain nuorelta työpaikan. Kyllä se työttömyys on suurempi ongelma kuin eläkeikä.

Vierailija
7/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:10"]Suurten ikäluokkien eläköitymisongelma on ollut tiedossa noin 60 vuotta, mutta asialle ei ole tehty mitään. Punikkien hätäpaskaratkaisu oli nostaa täyden eläkkeen saamisen ikäraja 68 vuoteen, mutta laskivat pahasti väärin antamalla mahdollisuuden jäädä 63 vuotiaana pois töistä huomattavasti pienemmällä eläkkeellä.

Vanhanen sopi Ihalaisen kanssa eläkeiän nostosta, mutta mitäpä punikki osaa muuta tehdä kuin kääntää takkiaan ja sekin homma kuivui käsiin.

Sokerina pohjalla ovat nämä aloittajan kaltaiset märisijät. Suurin ongelma nykyään ovat nämä vinkuiitat, jotka jäävät masennuksen takia eläkkeelle jo parikymppisenä.

[/quote]

Nyky-yhteiskunnan vaatimustaso on ihan älytön. Joka paikkaan vaaditaan tutkinto ja/tai työkokemusta, ja huonoimpiinkin paikkoihin on kymmeniä hakijoita. Jos isi ei omista firmaa, töihin pääseminen (varsinkin vakinaiseksi) on verrattavissa lottovoittoon. Ne, jotka pääsevät töihin, kulutetaan ihan loppuun laittamalla heidät tekemään kolmen ihmisen työt. Poikkeuksena suojatyöpaikat, mutta näihin ei nuorilla ole mitään saumaa.

Opintotuki menee monilla kokonaan vuokraan, eikä edes riitä. Asumislisä on maksimissaan 200e, ja siellä mihin koulutus on keskittynyt, tuolla ei saa edes nuhjuista soluhuonetta. Muita tukia ei saa, ennen kuin on nostanut opintolainaa,eli velkaannuttanut itsensä. Sossupummit taas saavat täysin vastikkeetta kaikki elämiskulunsa maksetuksi, ja se tuntuu kaikkensa yrittävästä opiskelijasta hyvin väärältä.

Opiskelu itsessään on hyvin vaativaa, joka ala on syventynyt niin pitkälle, että työelämään pääsy kestää pitkään. Toki pärjätäkseen olisi istuttava kaupan kassalla kuluttamassa arvokasta lepoaikaa, että riittää rahaa ruokaan. Itselläni ei ole ollut oikeaa stressitöntä lomaa vuosiin. Onko ihme, ettei nuoret jaksa, kun koko yhteiskunta on rakennettu ylisuorittajille?

[/quote]

No ei ihme että on burnoutti, tuollaisella asenteella. Kuvitteletko että opiskelijoilla oli kovinkin helppoa aikaisemminkin? Opintolainaa oli kaikilla,  opintorahalla ja asumislisällä maksoi hädin tuskin puolet solukämpän vuokrasta. Asunto jaettiin parin muun opiskelijan kanssa. Illat, viikonloput ja lomat oltiin töissä. Opiskelijoilla ei ollut autoja, kännyköitä, varaa matkustella ja pitää välivuosia. 

Vierailija
8/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeiän nostolla tuskin saavutettaisiin kovin suuria säästöjä, sillä ikä tuo mukanaan monia sairauksia, myös sinulle, halusimme sitä tai emme, jolloin alentuvan työkyvyn vuoksi sairaslomat lisääntyisivät ja maksajana olisi Kela eli veronmaksajat. Vain harva 70 vuotias pystyisi tuottavaan työhön, kun nykyinen eläkeikä on 63-68 vuotta eli vain pari vuotta tulisi säästöä.

Jos tulevat sukupolvet haluavat täysimääräiset eläkkeensä ( työura 40-50v.), niin ainoa lääke siihen on opiskelun tehostaminen, nykyään kun yliopistoissakin junnataan jopa 10 vuotta.

Samoin perhevapaiden huomattava lyhentäminen, nuoret työkykyiset äidit töihin, jolloi sitä omaa eläkettä kartutettaisiin ja se olisi säästöä myös veronmaksajille, sillä nykyään monet perheet hoidattavat vanhemmat lapsensa kunnallissa päivähoidossa, vaikka toinen vanhempi on kotona ja näin veronmaksajat maksavat perhevapaista tuplana.

Vierailija
9/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä ja muut töissäkäyvät niitä maksamme. Että eläkkeelle 55-vuotiaana? Että olisit parhaassa tapauksessa 50 vuotta eläkkeellä loisimassa? HAISTA PASKA!"

Kuinka paljon Sinä olet niitä eläkemaksuja maksanut?

Eläkemaksut maksavat työnantajat, (jos sinulta peritään palkasta eläkevak.maksua, niin kait olet huomannut, että se on verotuksessa vähennyskelpoinen, eikä se myöskään kerrytä eläkettäsi, vaan se on hyvitystä työnantajallesi) ja nykyinen eläkemaksu on vain n.21% toisin kuin vielä 80-luvulla jolloin maksu oli 26-28% ja täysimääräiseen eläkkeen sai vain 45-50 työurasta ja ensimmäiset vuoden eivät kartuttaneet eläkettä lainkaan, samoin äitiys-ja muut perhevapaa lomat eli viimeisen parikymmentä vuotta on ollut paljon oikeudenmukaisempi kuin ennen, mutta siitä huolimatta valitetaan.

Vierailija
10/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:51"]

Miksi minun ja muiden nuorten pitäisi elättää aikuisia ihmisiä vuosikymmeniä? Maksakoot Mallorcan matkansa työllään.

[/quote]

No niinhän ne maksavat, toisin kuin sinä, joka maksat sen valtion takaamasta opintolainasta ja yhteiskunnan suomasta sossurahasta.

Olisit ap valinnut jonkun järkevämmän ammatin etkä jotain artesaanikoulutusta.

Työn perässä täytyy myös olla valmis muuttamaan eikä nyssyttää siellä lapsuudenkodin nurkilla koko ikäänsä. Niinhän ne eläkeläisetkin aikoinaan muuttivat maalta kaupunkiin työn perässä, kauaskin kotiseuduiltaan, jos ei lähellä ollut työtä tarjolla.

Minä en ole vielä edes neljääkymmentä, mutta minäkin olen elänyt sellaista aikaa, että opintotukea alkoi saada vasta kaksikymppisenä. Siinä piti hetken aikaa olla vyö kireällä lukion ja yliopiston välissä ja tehdä kaikenlaista paskaduunia lehdenjakamisesta lähtien. Sinä et sellaisesta tiedä mitään, koska yhteiskunta on aina maksanut sinun ylläpitosi.

[/quote]

Mitä ihmettä nyyhkit? Minä olen kyllä töissä. Mistä päättelit, että olen työtön? Eikö muisti pelaa vai näkö?

ao

Vierailija
11/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:11"]

[/quote]

[/quote]

No ei ihme että on burnoutti, tuollaisella asenteella. Kuvitteletko että opiskelijoilla oli kovinkin helppoa aikaisemminkin? Opintolainaa oli kaikilla,  opintorahalla ja asumislisällä maksoi hädin tuskin puolet solukämpän vuokrasta. Asunto jaettiin parin muun opiskelijan kanssa. Illat, viikonloput ja lomat oltiin töissä. Opiskelijoilla ei ollut autoja, kännyköitä, varaa matkustella ja pitää välivuosia. 

[/quote]

Niinpä niin taas. :)

Silloin töitä oli ja niitä sai. Helppohan on vähän velkaa ottaa, kun tietää, että saa työpaikan jolla maksaa takaisin.

Itsekin asun kahden muun kanssa, vaikka olen luonteeltani hiljaisuutta ja omaa tilaa kaipaava. Joka lomaksi olen hakenut töitä, mutta läheskään aina ei ole onnistanut, sillä hakijoita vain on niin paljon.

Olen luonteeltani myös hyvin positiivinen. Kaikki luettelemani asiat vain ovat tosiasioita, jotka elämä on iskenyt vasten kasvoja. Kyllä se jotain yhteiskunnasta kertoo, kun tosiasioista puhuminen leimataan negatiiviseksi ininäksi? Maton alle lakaisuko on paras keino saada nuorista hyvinvoivia?

T: samainen 32

Vierailija
12/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulppea elämä on kyllä suurten ikäluokkien etuoikeus. 1950-luvulla syntyneille jäänyt vain luu käteen kun vähän vanhemmat vieneet kaikki paikat.

Vierailija
13/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opintotuki menee monilla kokonaan vuokraan, eikä edes riitä. Asumislisä on maksimissaan 200e, ja siellä mihin koulutus on keskittynyt, tuolla ei saa edes nuhjuista soluhuonetta"

Miten olisi vähäinen elintason lasku, itselläni opiskeluaikana oli tosi kivaa, kun asuimme kolmen opiskelukaverin kanssa yhdessä huoneessa ja neliötä oli reilut 10m2. Ruuatkin tehtiin kimpassa. Ystävyyssuhteet säilyvät vieläkin.

Vierailija
14/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ota huomioon sitä, että elinajanodote nousee koko ajan. Ei ihmiset kuole 70 vuotta täytettyään nykyäänkään, eivät todellakaan. Iso osa olisi täysin työkykyisiä tuon ikäisiksi asti. Puhumattakaan jo kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Älkää tuijottako vain tätä hetkeä tai muistelko omien vanhempienne vanhuutta. Vanhuus tulee nykyään paljon myöhemmin kuin heillä.

Se on totta, että 30-40-vuotiailla on omanlaisensa eläkeloukku, kuten joku tuolla kirjoitti. Eläkettä ei kerry pätkätöistä eikä kertynyt kotiäitiajasta monelle. Minun sukupolveni taas on lapsesta asti laman takia kasvanut siihen, että ei voi mennä opiskella artesaaniksi vaikka miten kiinnostaisi, koska on pakko miettiä lukioikäisestä lähtien että mistä saa "isona" tarpeeksi palkkaa ja töitä että voi elättää itsensä.

Minun sukupolveni on erittäin realistinen rahan ja ammatin suhteen. Jopa surullisen realistinen, iässä, jossa pitäisi olla täynnä toiveita ja unelmia.

Ja ihan äskettäin oli sitä paitsi uutisissa siitä, että nuoret ei suinkaan ole niitä, joilta on luottotiedot lähteneet, vaan nimenomaan vanhempi väki. Me emme ole se pumpulissa kasvanut sukupolvi. 

Vierailija
15/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten hankit itse ne eläkerahasi. Nuorella polvella ei ole velvollisuutta elättää vuosikymmeniä terveitä, työkykyisiä aikuisia!"

Mihinkä ne "meidän" eläkerahat ovat kadonneet, mitkä työantaja on maksanut?

Mulla on työuraa takana 46-vuotta ja työsuhde jatkuu edelleen. Aluksi eläkevak.maksu prosentti huiteli lähes 30%, niin luulisi siitä jotakin minulle kuuluvan kun pääsen eläkkeelle.

Vierailija
16/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:07"]

"Opintotuki menee monilla kokonaan vuokraan, eikä edes riitä. Asumislisä on maksimissaan 200e, ja siellä mihin koulutus on keskittynyt, tuolla ei saa edes nuhjuista soluhuonetta"

Miten olisi vähäinen elintason lasku, itselläni opiskeluaikana oli tosi kivaa, kun asuimme kolmen opiskelukaverin kanssa yhdessä huoneessa ja neliötä oli reilut 10m2. Ruuatkin tehtiin kimpassa. Ystävyyssuhteet säilyvät vieläkin.

[/quote]

Pk-seudun ulkopuolella 200-300 eurolla/kk asuu jo varsin mukavasti. 

Vierailija
17/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja itselläni ei todellakaan ole varaa matkustella tai pitää autoa tai välivuosia. Ne joilla on, tekevät ihan hemmetisti töitä ja niillä rahoilla sitten tekevät näitä asioita. En todellakaan, ikinä oleta, että opintotuen pitäisi kustantaa tällaisia menoja, mutta varmasti saataisiin vähennettyä nuorten loppuunpalamista sillä, että se kattaisi samat kulut kuin sossueläteillekin! Eli vuokra ja ruoka. Tuntuu, että päättäjillä on jonkinlainen suuri katkeruus nuoria kohtaan, kun kotona makaamista tuetaan oikeasti paljon paremmin kuin opiskelua ja rehellistä yrittämistä pärjätä.

32

Vierailija
18/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:10"]

"Sitten hankit itse ne eläkerahasi. Nuorella polvella ei ole velvollisuutta elättää vuosikymmeniä terveitä, työkykyisiä aikuisia!"

Mihinkä ne "meidän" eläkerahat ovat kadonneet, mitkä työantaja on maksanut?

Mulla on työuraa takana 46-vuotta ja työsuhde jatkuu edelleen. Aluksi eläkevak.maksu prosentti huiteli lähes 30%, niin luulisi siitä jotakin minulle kuuluvan kun pääsen eläkkeelle.

[/quote]

Maksetuista eläkemaksuista menee 70% meneillään olevien eläkkeiden maksuun. Niin että sinne ne ovat sinunkin rahasi menneet.

Vierailija
19/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niinpä niin taas. :)

Silloin töitä oli ja niitä sai. Helppohan on vähän velkaa ottaa, kun tietää, että saa työpaikan jolla maksaa takaisin.

Itsekin asun kahden muun kanssa, vaikka olen luonteeltani hiljaisuutta ja omaa tilaa kaipaava. Joka lomaksi olen hakenut töitä, mutta läheskään aina ei ole onnistanut, sillä hakijoita vain on niin paljon.

Olen luonteeltani myös hyvin positiivinen. Kaikki luettelemani asiat vain ovat tosiasioita, jotka elämä on iskenyt vasten kasvoja. Kyllä se jotain yhteiskunnasta kertoo, kun tosiasioista puhuminen leimataan negatiiviseksi ininäksi? Maton alle lakaisuko on paras keino saada nuorista hyvinvoivia?

T: samainen 32

[/quote]

Mistä se johtuu, ettei työtä ole? Minulla on kolme lasta ja kaikilla on töitä opintojen ohessa.  Lapsista yksi vaihtoi juuri työpaikasta toiseen. Ihan itse ovat työpaikkansa hankkineet ja ilmeisen hyvin työnsä myös tehneet.

Vierailija
20/134 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 14:07"]"Opintotuki menee monilla kokonaan vuokraan, eikä edes riitä. Asumislisä on maksimissaan 200e, ja siellä mihin koulutus on keskittynyt, tuolla ei saa edes nuhjuista soluhuonetta"

[/quote]

Elintaso on jo nyt aivan minimissään. Uusia vaatteita vasta kun vanhat kuluu puhki (eikä todellakaan kalliita merkkituotteita), ruokaa minimaalisesti, ei viinaa&tupakkaa, ei autoa, ei lapsia. Vuokriin en nyt valitettavasti voi vaikuttaa, meidänkin vuokra noussut 200e kolmen vuoden aikana eikä todellakaan asuta lähellä keskustaa. Että mitähän tuosta vielä tiristäisi pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi