Vuokraisäntä tahtoo periä puolen kuukauden vuokran neljästä päivästä...
Olen muuttamassa uuteen asuntoon ylihuomenna, 1.11, ja halusin hoitaa muuttoni rauhassa joten sovimme vuokranantajan kanssa suullisesti puhelimessa että saisin neljä päivää "lisäaikaa" -> 4.11. Sanoin, että tietysti maksan myös noista ylimenevistä päivistä. Toimitin vuokraisännälle kirjallisen irtisanomisilmoituksen johon merkitsin sopimuksen päättymispäiväksi 4.11.
Ylimenevien päivien vuokran määrästä ei kuitenkaan ollut puhetta, eikä sitä ole missään kirjallisena. Nyt äsken vuokranantaja soitti ja ilmoitti, että pyytää minulta puolen kuukauden vuokran noista ylimenevistä neljästä päivästä. Itse olin kuvitellut maksavani kaavalla (kk-vuokra / 30) x 4, eli laskin ensin yhden päivän vuokran ja se kertaa neljä olisi kohtuullinen korvaus.
Vuokranantajan argumenttina tälle oli, ettei heillä ole tiedossa uutta vuokralaista asuntoon, ja se seisoo kuitenkin ensi kuun tyhjillään. Mutta minä olen toimittanut oman irtisanomisilmoitukseni ihan ajoissa, sekä suullisena että kirjallisena, enkä katso että minä olisin vastuussa siitä ettei heille ole tähän asuntoon uutta asukasta.
Onko tämä nyt ihan reilua? Onko tästä olemassa joku laki, miten osittaisen kuukauden vuokra määritellään? Kahlasin Finlexistä huoneenvuokralain läpi, mutten löytänyt tästä mainintaa.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Minä päivänä tarkalleen olet toimittanut sinun irtisanomispaperin?
28.9.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin lukee vuokrasopimuksessa että "muuttopäivä on kuun viimeinen päivä" eli jos haluan 1. päivä vielä asunnossa olla niin luonnollisesti neuvottelen korvauksen siitä etukäteen.
Minulla lukee "Muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä", eli tässä tapauksessa siitä tuli nyt 4.11 kun niin kerran sovitttiin. Vuokranmaksuasia osittaiselta kuukaudelta ei siis varsinaisesti käy siitä ilmi.
https://www.laki24.fi/aihe/57506/
Tällaisen löysin myös, ilmeisesti muissakin tapauksissa on ollut asiasta epäselvyyttä.
epätoivoinen vuokralainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin lukee vuokrasopimuksessa että "muuttopäivä on kuun viimeinen päivä" eli jos haluan 1. päivä vielä asunnossa olla niin luonnollisesti neuvottelen korvauksen siitä etukäteen.
Minulla lukee "Muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä", eli tässä tapauksessa siitä tuli nyt 4.11 kun niin kerran sovitttiin. Vuokranmaksuasia osittaiselta kuukaudelta ei siis varsinaisesti käy siitä ilmi.
Vuokranantaja voi väittää oikeudessa, ettette mitään sopineet.
Onko sulla ollut määräaikainen sopimus ja millon määräaikainen sopimus on lakannut?
Vierailija kirjoitti:
Sori, unohdin jo että aloituksessa sanottiin, että "puhelimessa".
Vuokranantajien kanssa EI KOSKAAN kannata sopia mitään suullisesti, koska 100% varmasti yrittävät petkuttaa sinua jollain lailla. Eli aina kaikki sovittavat paperille.Puolen vuoden vuokraa ei kyllä sinulla voi vaatia, ainoastaan tuon marraskuun vuokran.
Olen itse vuokranantaja enkä 100% varmasti yritä petkuttaa vuokralaista. Tiedätkö miksi? Hyvä maine kantaa ja hyvällä maineella saa hyviä vuokralaisia. Laki on myös tiukka vuokranantajien suuntaan, kukaan ei viitsi tahallisesti tehdä haittaa vuokralaiselleen.
On toki niitäkin vuokranantajia, jotka toimivat toisin, mutta eivät he pitkään alalla jaksa, kun rahat loppuu käräjöinnissä. Olisi silkkaa hulluutta petkuttaa. Laki itsessään vaatii kirjallista sopimusta monessa paikkaa vuokra-asioihin iiittyvissä sopimuksissa, joten alan käytöntö on, että kaikki pitäisi sopia kirjallisena ja vuokralainen on viisas, jos säilyttää kaikki kirjalliset dokumentit vähintään koko vuokrasuhteen päättymiseen, mielellään senkin yli. Tämä kirjallinen sopiminen suójaa sekä vuokranantajaa, että vuokralaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ollut määräaikainen sopimus ja millon määräaikainen sopimus on lakannut?
ei vuokranantajan tarvitse väittää oikeudessa valheita, suullinen sopiminen on nounou sen vuoksi, että osapuolet helposti tulkitsevat suulliseen sopimukseen asioita, joista ei ole sovittu tai puhuttu ja sitten kun tulkinnat kolahtavat yhteen ollaankin ongelmissa, että mitä olisi pitänyt oletta ja mitä ei ja miten olisi piätnyt olettaa ja mitä olisi pitänyt erikseen puhua. Kun kaikki on kirjallisena, sieltä on helppo varmistaa (=muisti ON huono dokumentti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut määräaikaista sopimusta. Toivotaan ettei nyt menisi oikeuteen asti, maksan kyllä mielummin kiltisti sen puolen kuun vuokran kuin että lähtisin käräjöimään. Kallista lystiä sekin.
Asunnosta kannattaisi muuttaa kuun lopussa. Parempi että yrittää joutua pois eikä ala mitään säätämään. Asiat jää auki ja oletusten varaan, ja kustannukset lisääntyy. Jos ei jouda lähtemään niin sitä varten on firmoja jotka hoitaa muutot. Tuolla summalla minkä nyt maksaa turhasta, olisi varmaan saanut ostettua muuttoapua ja vähän enemmänkin.
Kyllähän vuokranantajasi tekee tässä hitusen ikävästi/ahneesti. Kyllä mielestäni puhelusi kuvailusta tulee vaikutelma, että oletit että voit muuttaa muutamaa päivää myöhemmin maksamatta lisää - ehkä vähän naiivi oletus, mutta sinänsä ihan ymmärrettävää. Vuokranantajan olisi ollut kohtuullista silloin sanoa (tai soittaa asiasta heti perään jos ei tullut heti mieleen) että aikoo periä ekstraa noista päivistä - mikä sinänsä ei toki ole kohtuuton pyyntö sekään. Eli et ole kyllä tehnyt mitään väärää, paitsi ollut ehkä vähän kokematon, mikä ei toki ole rikos. Toisen tyypin kanssa homma olisi toiminut niin kuin suunnittelit. Mutta laki on nyt vuokranantajan puolella.
Itse olen vuokraemäntä ja olen ottanut lisäpäivistä päiväkohtaista maksua, joka lasketaan kk-vuokrasta 30 päivälle jaettuna. Mutta kyseessä on ollut esim. 2 viikkoa, jolloin kumpikaan osapuoli ei ole olettanut, että kyse olisi ilmaisista päivistä. Parista päivästä maksun pyytäminen on hieman pilkun viilausta mielestäni.
Voit tietty soittaa vielä vuokranantajalle ja sanoa, että itseasiassa lainmukainen muuttopäiväsi on 2.pvä, ja tuntuu liialliselta maksaa puolen kuun vuokra kun olet vain 2 päivää siitä yli, mutta jos tyypit ovat näin ärtsyjä ja pikkumaisia, siitä voi tulla vaan sitten enemmän paha mieli tai kohta olet maksamassa koko kuun vuokraa. ;) Ainakin on outoa, että he eivät ole kertoneet aiemmin sinulla millä perusteella pyytävät vuokraa ja miten paljon... Eli vähän arvaamatonta porukkaa.
Ensi kerralla paremmilla tiedoilla sitten, ja kaikki aina paperille! Nyt vaan pakkailemaan, älä tuhlaa tämän miettimiseen tämän enempää aikaa. Harmittaa hetken, mutta kohta pääset ihanaan uuteen kotiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, unohdin jo että aloituksessa sanottiin, että "puhelimessa".
Vuokranantajien kanssa EI KOSKAAN kannata sopia mitään suullisesti, koska 100% varmasti yrittävät petkuttaa sinua jollain lailla. Eli aina kaikki sovittavat paperille.Puolen vuoden vuokraa ei kyllä sinulla voi vaatia, ainoastaan tuon marraskuun vuokran.
Olen itse vuokranantaja enkä 100% varmasti yritä petkuttaa vuokralaista. Tiedätkö miksi? Hyvä maine kantaa ja hyvällä maineella saa hyviä vuokralaisia. Laki on myös tiukka vuokranantajien suuntaan, kukaan ei viitsi tahallisesti tehdä haittaa vuokralaiselleen.
On toki niitäkin vuokranantajia, jotka toimivat toisin, mutta eivät he pitkään alalla jaksa, kun rahat loppuu käräjöinnissä. Olisi silkkaa hulluutta petkuttaa. Laki itsessään vaatii kirjallista sopimusta monessa paikkaa vuokra-asioihin iiittyvissä sopimuksissa, joten alan käytöntö on, että kaikki pitäisi sopia kirjallisena ja vuokralainen on viisas, jos säilyttää kaikki kirjalliset dokumentit vähintään koko vuokrasuhteen päättymiseen, mielellään senkin yli. Tämä kirjallinen sopiminen suójaa sekä vuokranantajaa, että vuokralaista.
Ehkä on yksi hyvä vuokranantaja siellä ja täällä, mutta on tosi paljon vuokrananatajia, jotka iskevät varsinkin nuoriin naisiin ja petkuttavat heitä. Nuoret naiset (varsinkaan ennen) eivät välttämättä ole uskaltaneet lähteä mihinkään käräjöintiin, vaan ovat maksaneet. Vuokramarkkinat ovat valtavat ja sinne mahtuu todella paljon tälläisiä vuokranantajia, jotka yrittävät aina valehdella ja saada lisää rahaa, jos vain kykenevät. Vai oletko täysin sokea sen suhteen, miten paljon kuluttajariitalautakunnalla on tapauksia, jossa vuokranantajat pimittävät vuokravakuita ihan törkeillä syillä?
Et ilmeisesti lukenut viestiäni. "On toki niitäkin vuokranantajia, jotka toimivat toisin, mutta eivät he pitkään alalla jaksa, kun rahat loppuu käräjöinnissä."
Ei noiden nuorten naisten tarvitse lähteä käräjöimään, usein riittää, kun muistuttaa hyvän vuokraustavan vastaisesti toimivaa vuokranantajaa laista.
minultakin aikoinaan yritettiin saada rahaa rikkinäisestä lavuaarista, pidätettiin vuokravakuus, mutta kun itse lavuaaria katselin, niin en nähnyt siinä mitään vikaa. Koska olin tietoinen omista oikeuksistani, teitenkin reklamoin asiasta, vuokranantaja tuli paikalle katsomaan, raapi päätään ja sanoi, että onpa kummallista. Kävi ilmi, että oli sekoittanut kaksi eri vuokraamansa kämppää: se lavuaaririkko oli toisessa kämpässä. Tämä ei olisi tullut ilmi, jos olisin kiltisi vain tyytynyt tilanteeseen.
Ole tyytyväinen puolen kk vuokraan. Me maksoimme kuukauden kahta asuntoa, isolta perheeltä 1000€ per asunto. Eli yhdestä kuusta maksoimme 2000€ + takuuvuokran. Toki saimme edellisen asunnon takuuvuokran takaisin, mutta vasta myöhemmin. Tuon kk aikana toinen asunto seisoi tyhjänä, palautin avaimet viimeisenä päivänä.
Kyllä sinun vuokrapapereissa olisi pitänyt lukea, että vuokranmaksukausi on kuukausi/puoli kuukautta, jotta vuokranantaja voi puolen kuun vuokran noista neljästä päivästä saada. Mikäli vuokranantaja ei ole tällaista tajunnut tehdä (tai kirjata, että muutto on aina kuun lopussa) ei asian pitäisi olla sinun ongelma. Itse aloitin vuokrasopimuksen 2.1. ja vuokranantaja antoi silti tuon yhden päivän verran vuokranalennusta! Kannattaa siis ottaa yhteyttä kulyttaja-asiamieheen ja kysyä mitä he ehdottaisivat ratkaisuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vuokranantajasi tekee tässä hitusen ikävästi/ahneesti. Kyllä mielestäni puhelusi kuvailusta tulee vaikutelma, että oletit että voit muuttaa muutamaa päivää myöhemmin maksamatta lisää - ehkä vähän naiivi oletus, mutta sinänsä ihan ymmärrettävää. Vuokranantajan olisi ollut kohtuullista silloin sanoa (tai soittaa asiasta heti perään jos ei tullut heti mieleen) että aikoo periä ekstraa noista päivistä - mikä sinänsä ei toki ole kohtuuton pyyntö sekään. Eli et ole kyllä tehnyt mitään väärää, paitsi ollut ehkä vähän kokematon, mikä ei toki ole rikos. Toisen tyypin kanssa homma olisi toiminut niin kuin suunnittelit. Mutta laki on nyt vuokranantajan puolella.
Itse olen vuokraemäntä ja olen ottanut lisäpäivistä päiväkohtaista maksua, joka lasketaan kk-vuokrasta 30 päivälle jaettuna. Mutta kyseessä on ollut esim. 2 viikkoa, jolloin kumpikaan osapuoli ei ole olettanut, että kyse olisi ilmaisista päivistä. Parista päivästä maksun pyytäminen on hieman pilkun viilausta mielestäni.
Voit tietty soittaa vielä vuokranantajalle ja sanoa, että itseasiassa lainmukainen muuttopäiväsi on 2.pvä, ja tuntuu liialliselta maksaa puolen kuun vuokra kun olet vain 2 päivää siitä yli, mutta jos tyypit ovat näin ärtsyjä ja pikkumaisia, siitä voi tulla vaan sitten enemmän paha mieli tai kohta olet maksamassa koko kuun vuokraa. ;) Ainakin on outoa, että he eivät ole kertoneet aiemmin sinulla millä perusteella pyytävät vuokraa ja miten paljon... Eli vähän arvaamatonta porukkaa.
Ensi kerralla paremmilla tiedoilla sitten, ja kaikki aina paperille! Nyt vaan pakkailemaan, älä tuhlaa tämän miettimiseen tämän enempää aikaa. Harmittaa hetken, mutta kohta pääset ihanaan uuteen kotiin!
Olipa ihanasti kirjoitettu, kiitos neuvoista! Valitettavasti mokasin itse siinä, kun merkitsin sopimuksen päättymispäiväksi 4.11, eli en voi enää pakittaa ja sanoa lähteväni sittenkin kuun loppuun mennessä (tai tässä tapauksessa 2.11) kun paperissa jo lukee toisin. Parista päivästä maksan ihan mielelläni enkä niitä olettanut ilmaiseksi saavani, mutten arvannut että se pomppaisi heti puolen kuun vuokraan (tai kokonaisen, mitä jotkut ovat sanoneet täällä vuokraisännän voivan ihan reilusti periä). Olen kyllä ehdottomasti toiminut tässä tilanteessa turhan hyväuskoisesti, ensi kerralla varmistan että kaikki on paperilla sovittu. Täytyy laittaa oman hölmöyden piikkiin tällä kertaa, ja jatkaa elämää.
Jos minä olisin yksityinen vuokranantaja ja kyseessä olisi ollut hyvä pitkäaikainen vuokralainen, niin olisin ymmärtäväinen. En välttämättä ottaisi mitään jos menee pari päivää yli sen mitä laki sallii, jos uuttakaan ei ole tulossa. Mun vanhemmilla on ollut vuokralla aiemmin asunto: Siellä rikottiin paikkoja, varastettiin tavaraa lähtiessä, joskus saattoi jäädä kuukausi parikin maksamatta eikä niitä rahoja enää jälkeenpäin saatu. Itse suhteuttaisin asioita. On tosiaan paljon pahempaakin kuin antaa anteeksi pari päivää muuton yhteydessä. Mutta nämähän on ihmisestä kiinni ja ei voi valittaa jos lain mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta: miksi mielestäsi on pilkun viilausta periä maksua muutamasta päivästä?
Käytännössähän sinä menetät sen koko kuun vuokran kun et sitten marraskuulle saa otettua uutta vuokralaista?
T. Toimen vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin yksityinen vuokranantaja ja kyseessä olisi ollut hyvä pitkäaikainen vuokralainen, niin olisin ymmärtäväinen. En välttämättä ottaisi mitään jos menee pari päivää yli sen mitä laki sallii, jos uuttakaan ei ole tulossa. Mun vanhemmilla on ollut vuokralla aiemmin asunto: Siellä rikottiin paikkoja, varastettiin tavaraa lähtiessä, joskus saattoi jäädä kuukausi parikin maksamatta eikä niitä rahoja enää jälkeenpäin saatu. Itse suhteuttaisin asioita. On tosiaan paljon pahempaakin kuin antaa anteeksi pari päivää muuton yhteydessä. Mutta nämähän on ihmisestä kiinni ja ei voi valittaa jos lain mukaan mennään.
Mutta huom! Vuokranantaja ei ole voinut laittaa kämppää tarjolle marraskuun alusta, koska ap on ilmoittanut lähtevänsä vasta 4.11. Joten ei sinne (ehkäpä vain apn takia) ole tulossa vielä vuokralaista. Miksi vuokranantajan pitäisi tämä kärsiä nahoissaan?
Kaverini asunnossa asuin 5v vuokralla ja muutto oli viikon myöhässä, kuulemma ei ollut niin tarkkaa jos vaikka siinä ajassa onnistuu hän sanoi. Ei perinyt mitään.
Jos sopimuksessa tässä tapauksessa ollut "muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä" niin silloin asunnon ois pitänyt tai pitäisi olla tyhjä viimeisen päivän iltana. En oikein ymmärrä että jos on soiteltu että "voinko olla muutaman päivän lisää maksan kyllä korvausta" niin se on ihan sovittavissa näin en vaan tajua miksi kumpikaan osapuoli ei ole ottanut kysyäkseen mikä se korvaus on niistä muutamasta päivästä.
Ei muuta lisättävää, kuin että kysy aina hinta (kaikesta), älä oleta – sama esim jos viet auton korjaamolle tai takin ompelimoon. Ja tässä kohtaa mielellään kirjallisena.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini asunnossa asuin 5v vuokralla ja muutto oli viikon myöhässä, kuulemma ei ollut niin tarkkaa jos vaikka siinä ajassa onnistuu hän sanoi. Ei perinyt mitään.
Jos sopimuksessa tässä tapauksessa ollut "muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä" niin silloin asunnon ois pitänyt tai pitäisi olla tyhjä viimeisen päivän iltana. En oikein ymmärrä että jos on soiteltu että "voinko olla muutaman päivän lisää maksan kyllä korvausta" niin se on ihan sovittavissa näin en vaan tajua miksi kumpikaan osapuoli ei ole ottanut kysyäkseen mikä se korvaus on niistä muutamasta päivästä.
Sopimukseen on kirjattu päättymispäiväksi 4.11 eikä 31.10, se tässä onkin nyt se ongelma. Eli asunnon täytyy olla tyhjä ja siivottu 4.11 illalla.
En kyllä tajua minäkään, miten en ottanut kysyäkseni heti kättelyssä mikä on kohtuullinen korvaus noista päivistä...