Kuka tilaa enää suomalaisista nettikaupoista, kun ilmainen palautus poistuu?
Suomessa kaikki maksaa enemmän kuin muualla maailmassa ja nyt kun poistavat vielä tuon ilmaisen palautusoikeuden, niin taitaa aika moni nettikauppa mennä konkkaan.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:04"]On se kyllä aika törkeää minusta tilata vaatteita vain sovitettavaksi. Siis esim. monta kokoa samaa vaatetta tai monta lähes samanlaista vaatetta, joista aikomus on valkata vain yksi.[/quote]
En nyt oikein ymmärrä mielipidettäsi. Ei siis saisi tilata esim. kolmea kokoa vaatetta ja palauttaa epäsopivia. Vaan pitäisi ensin tilata esim. M-koon vaate ja jos se ei sopisi, niin pitäisi palauttaa se ja tilata L-kokoinen vaate. Ja jos sekään ei sopisi, niin vaate pitäisi palauttaa ja tilata tilalle XL-kokoinen vaate. Ainakin oman kokemukseni mukaan H&M:llä koot vaihtelevat ja tilaankin sieltä monesti saman vaatteen kolmessa koossa, sillä ei voi olla satavarma mikä koko on sopiva. Ja vaikka kuvauksessa lukisi esim. "normaalia istuvampi mitoitus", niin vaate voi olla hyvin toisenlainen kuin on kuvitellut. Koot ovat aina suuntaa-antavia. Harva on "normaali". Jollakin voi olla normaalia leveämpi lantio ja toisella voi olla tavallista pitemmät jalat, ja tällaiset seikat vaikuttavat vaatteiden sopivuuteen. Varsinkin uuteen vaatemerkkiin tutustuessa voi kestää aikansa löytää itselle sopiva koko.
Ymmärrän kyllä, että yrittäjiä varmasti ärsyttää postitusrumba. Mutta eikös verkkokaupassa lähtökohta ole, että tilaaja ei voi olla täysin varma minkälainen tuote on ja sen takia tuotteen voi joutua palauttamaan. Varsinkin vaatteita ja kenkiä ostettaessa ei voi olla varma että tuote on sopiva, vaikka koko olisi sama kuin mitä yleensä käyttää.
En muutenkaan ymmärrä sitä, että asiakkaat ja heidän palvelemisensa koetaan riesaksi ja kitistään milloin mistäkin. Mua esimerkiksi ihmetyttää liikkeet, joissa pankkikortilla maksaminen maksaa. Käsittääkseni yrityksen tärkein tehtävä on yksinkertaistettuna saada rahaa kassaan ja sen takia tuntuu hölmöltä, että maksamisesta tehdään ongelma.
Mä en kyllä ajattele, et pitiässä jotenkin tuntea syyllisyyttä tavaroiden palauttamisesta. Esim kengistä ei voi millään tietää etukäteen sopivatko ne.
Esprit, H&M ym.isot kaupat on asia erikseen. Pienelle nettikaupalle tulee isot kulut noista palautuksista. Ja kun sama asiakas voi tilata viikon sisällä sovitukseen kolme toppahaalaria ja palauttaa ne kaikki... Nähty on.
Nettikauppiaana voin sanoa vielä senkin , että erilaisia tahallisia tilauksia tuli paljon sillon , kun meillä oli postiennakolla vaihtoehto. Paketteja ei ikävä kyllä edes noudettu.
Nykyään palautuksia tulee harvoin ja silloinkin yleensä jokin on rikki tms. Jolloin tuote vaihdetaan tai rahat palautetaan.
Itse kritisoin postin maxi- kirje toimintaa josta ei jää kauppiaalle minkaanlaista todistetta että tuote in lähtenyt. Pelkkä kuitti ei kerro mitään. Joissakin tapauksissa olen joutunut epäilemään väärinkäytöksiä mutta toisaalta kuinka voit alkaa epäilemään asiakasta " kauniisti " siksi lähetämmekin usein postipakettina vaikka maxi- kirje olisi edullisempi.
Suomessa yrittäjä maksaa kaikenmoista yhteisöverosta alkaen, pankkikortilla maksaminen maksaa yrittäjälle jne. Kulut ovat todella suuria ja tuotto- osuus marginaalista pienissä nettikaupoissa ja erikoiskaupoissa.
Liian pieni verkkokauppa esim. vaatealalla ei varmaan pärjää, oli ilmainen palautus tai ei. Miksi kukaan tilaisi vaatteita, jos esim. useampaa kokoa ei voi sovittaa? Ainakin minun nettiostokseni loppuisivat siihen. Veikkaan, että jos palautusmaksu on, asiakkaitakin on paljon vähemmän. Miksi ylipäätään ryhtyä verkkokauppiaaksi, jos palauttaminen kyrsii? Ei ole mikään pakko! Ja jos eivät vaikkapa vaatteet kannata kivijalkakaupassa, ei ehkä kannattaisi sitten myydä vaatteita.
Verkkokaupoissa säästää muissa kuluissa (ei kivijalkakaupan vuokraa, ei myyjää päivystämässä kassalla, koko ostotapahtuma automatisoitu). Tuosta vastapainoksi tulee sitten ne lähetyskulut. Kannattaa varmaan hinnoitella ne tuotteet niin, että tuottoa tulee palautuksista huolimatta! Kyllä esim. vaatteiden ja kenkien sovitus kuuluu asiaan nettikaupassakin. Ja kuvasta on joskus mahdoton sanoa, tykkääkö tuotteesta livenäkin, vaikka koko ei olisikaan ongelma.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:36"]Ihan hullua, kun tilaa jotain suomalaisesta nettikaupasta ja toimituskuluja joka puljussa vähintään viitisen euroa. Ulkomailta tilatessa saan yleensä tavarat ilman postikuluja + halvempi hinta.
[/quote]No mulla on verkkokauppa (olen yrittäjä) ja jos lähettäisin ilman postimaksuja, pitäisi nostaa tuotteiden hintaa aika lailla. En minä millään alennusmyynnillä saa postikuluja, koska en ole suuryritys, josta lähtisi kymmeniä paketteja päivässä.
Minua jotenkin ällöttää tuo tapa, että tilataan montaa eri kokoa ja palautellaan sitten ne väärät koot. Totuushan on se, että vaatteet menevät palautuksen jälkeen takaisin myyntiin --> koskaan et voi tietää missä "homekodissa" tai "kissan hiekkalaatikon" päällä tilaamasi vaatteet ovat lojuneet viikon...
En siis tilaa netistä mitään, no kirjoja ym. kyllä, en vaatteita.
Yksi mitä olen miettinyt on se, että milloinkahan joku nettikauppa keksii ns. "kangaspaletit" asiakkailleen. Ei liene olisi vaikea tehdä myynnissä olevista vaatteista kuvastoa jossa olisi pikkuruiset näytteen kankaista. Tuo kangasnäytekatalogi voisi olla esim. erillinen/sen voisi tilata pientä maksua vastaan.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:11"]
Mun mielestä toi on ihan hyvä juttu. Kavereiden touhuja seuranneena voin todeta, että taitaa tulla todella kalliiksi jollekin tuollainen ilmainen palautus, kun tilataan iso säkillinen vaatteita ja sovituksen jälkeen käsiin jää 1-3 vaatetta ja 20 lähtee takaisin.
[/quote]
toimittavatko firmat tuollaiselle tyypille toista kertaa enää vaatteita? Yhden postimyyntifiman säännöissä oli, että jos palauttaa puolet, ei toimiteta enää uutta tilausta jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:04"]On se kyllä aika törkeää minusta tilata vaatteita vain sovitettavaksi. Siis esim. monta kokoa samaa vaatetta tai monta lähes samanlaista vaatetta, joista aikomus on valkata vain yksi.[/quote]
En nyt oikein ymmärrä mielipidettäsi. Ei siis saisi tilata esim. kolmea kokoa vaatetta ja palauttaa epäsopivia. Vaan pitäisi ensin tilata esim. M-koon vaate ja jos se ei sopisi, niin pitäisi palauttaa se ja tilata L-kokoinen vaate. Ja jos sekään ei sopisi, niin vaate pitäisi palauttaa ja tilata tilalle XL-kokoinen vaate. Ainakin oman kokemukseni mukaan H&M:llä koot vaihtelevat ja tilaankin sieltä monesti saman vaatteen kolmessa koossa, sillä ei voi olla satavarma mikä koko on sopiva. Ja vaikka kuvauksessa lukisi esim. "normaalia istuvampi mitoitus", niin vaate voi olla hyvin toisenlainen kuin on kuvitellut. Koot ovat aina suuntaa-antavia. Harva on "normaali". Jollakin voi olla normaalia leveämpi lantio ja toisella voi olla tavallista pitemmät jalat, ja tällaiset seikat vaikuttavat vaatteiden sopivuuteen. Varsinkin uuteen vaatemerkkiin tutustuessa voi kestää aikansa löytää itselle sopiva koko.
Ymmärrän kyllä, että yrittäjiä varmasti ärsyttää postitusrumba. Mutta eikös verkkokaupassa lähtökohta ole, että tilaaja ei voi olla täysin varma minkälainen tuote on ja sen takia tuotteen voi joutua palauttamaan. Varsinkin vaatteita ja kenkiä ostettaessa ei voi olla varma että tuote on sopiva, vaikka koko olisi sama kuin mitä yleensä käyttää.
[/quote]
No jos tilaa vain yhden koon, niin siinä on kuitenkin mahdollisuus, että vaate sopii, jolloin ei tarvitse lähetellä mitään takaisin. Jos taas tilaa useamman koon samaa vaatetta, niin on pakko lähettää jotain takaisin. Mieluummin otan riskin väärästä koosta. Ja tuskin sitä nyt kolmeen otteeseen sentään tarvitsee samaa vaatetta tilata, eiköhän sen voi arvioida sen ensimmäisen perusteella, minkä verran lisää/vähemmän kangasta tarvitsee. Itse en kyllä osta mitään istuvia housuja tai kenkiä nettikaupoista, koska niitä minun on pakko sovittaa. Helsingissä asuessa on helpompi vain kävellä kauppaan ostamaan kuin säätää verkkokauppojen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:52"]
Löytyykö uutislinkkiä aiheesta?[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:35"]
Tuo palautusoikeus on aivan katastrofi kaikille pienemmille kaupoille. Juuri oli viikko sitten hesarissa juttu yrittäjästä, joka joutui lopettamaan koko nettikauppansa kun nykynuoret tilailevat mitä vaan ja palauttavat suurimman osan ajattelematta miten valtava työvoima- ja lähettelykustannus yritykselle siitä tulee. Aikaa, vaivaa, rahaa, työntekijöiden aikaa ja sitä kautta hirveästi lisää rahaa... Tosi kallista ja ongelmallista yrityksille. Isot ketjut pärjäävät, mutta pienemmät ovat aivan kusessa vain siksi, että nuoret ovat oppineet käyttämään periaatteessa hyvää systeemiä tavalla, johon sitä ei ole tarkoitettu. Siksi systeemiä ollaankin muuttamassa.
[/quote]
Juurikin näin!
Terveisin pienen nettikaupan omistaja.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:51"]
Harvalla se kauppaan fyysisesti meneminenkään on ilmaista. Auto maksaa, bensa maksaa, parkkipaikka maksaa, bussilippu maksaa, aika on rajallisesti ja iltaisin muutakin puuhaa kuin ravata kaupoissa....
Mulle nettikauppojen suurin etu on, että ne on auki öisin. Kotimaiset on myös petranneet toimitusaikojaan, tavarat tulee jo alle viikossa, joskus muutamassa päivässä.
[/quote]
Pyöräily ei maksa juuri mitään, kävely on lähes ilmaista! Kaikkia iltoja ei kannata viettää kaupoissa, edes nettikaupoissa. Autoillessa kannattaa hyödyntää kiekollisia paikkoja, vaikka joutuisi kävelemään sen puoli kilsaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:40"]
toimittavatko firmat tuollaiselle tyypille toista kertaa enää vaatteita? Yhden postimyyntifiman säännöissä oli, että jos palauttaa puolet, ei toimiteta enää uutta tilausta jatkossa.
[/quote]
Yhdessä harrastustarvikkeita myyvässä nettikaupassa oli muutama vuosi sitten samantyyppinen käytäntö. Siitä nousi hirveä myrsky nettipalstoilla, ihmiset olivat aivan raivoissaan. En nyt muista, joutuiko kauppa lopettamaan toimintansa vai pystyikö jatkamaan, kun muutti käytäntöään. Mutta palauttaminen on laillinen oikeus, ja tämän kaupan tapauksessakin siihen oli pätevät perusteet - tuotteet olivat sellaisia, että väri oli tärkeä, ja tietokoneen näytöltä katsottaessa kun ei mitenkään voi olla varma siitä tarkasta värisävystä.