Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka tilaa enää suomalaisista nettikaupoista, kun ilmainen palautus poistuu?

Vierailija
11.02.2014 |

Suomessa kaikki maksaa enemmän kuin muualla maailmassa ja nyt kun poistavat vielä tuon ilmaisen palautusoikeuden, niin taitaa aika moni nettikauppa mennä konkkaan.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se sitten poistuu? Mistä tuollainen tieto?

Vierailija
2/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. 

-Tilannut ulkomailta netistä kaiken kalliimman vuodesta 2004.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se nyt kesään mennessä.

Just kerrottiin radiossa.

ap

Vierailija
4/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:07"]

Oliko se nyt kesään mennessä.

Just kerrottiin radiossa.

ap

[/quote]Jaa, no sit ainakin loppuu mun nettitilaaminen. Nyt olen ostellut paljon vähän sieltä sun täältä.

Vierailija
5/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan kaupat pitää sen vielä käytössään, vaikka yleisesti se ei enää ole pakollista. Mutta tosiaan, kotimaiset kaupan on tosi kalliita ja kuljetuskustannukset ihan mielettömät. 

Vierailija
6/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi on ihan hyvä juttu. Kavereiden touhuja seuranneena voin todeta, että taitaa tulla todella kalliiksi jollekin tuollainen ilmainen palautus, kun tilataan iso säkillinen vaatteita ja sovituksen jälkeen käsiin jää 1-3 vaatetta ja 20 lähtee takaisin.

Vierailija
7/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaupan ole sitä pakko poistaa, saa sen yhä pitää voimassa, jos haluaa. Lain mukaan ei vain ole enää pakko antaa palautusoikeutta.

Minä saatan silti tilata: Palautan tilaamiani tavaroita erittäin harvoin. Ensinnäkin olen laiska, toisekseen koska tiedän olevani laiska palauttamaan, selvitän yleensä etukäteen tarkkaan mitä tilaan, joten tarvetta palautuksille ei pahemmin ole. Jos tilaan sellaista, jossa en ole esim. koosta tai laadusta varma, todennäköisesti vaihtaisin kauppaan, jossa on palautusoikeus, mutta näitä hankintoja tulee tehtyä aika harvoin. (Ja voihan olla, että osa kaupoista säilyttää esim. vaihtomahdollisuuden tai tilalle saa lahjakortin tms, jolloin vakiasiakasta palautusmahdollisuuden puuttuminen ei välttämättä haittaa.)

Vierailija
8/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lainmuutos tarkoittaa vain sitä, että myös suomalaisille nettikaupoille tulee oikeus periä palautuskulut asiakkaalta. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki nettikaupat alkaisivat toimia niin. Palautuskulut on joka tapauksessa tähänkin asti leivottu tuotteiden hintoihin. Moni ulkomainen nettikauppa on jo tähänkin asti velvoittanut tilaajan maksamaan palautuskustannukset.

Vierailija
9/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä toistaiseksi palauttanut mitään nettipstoksiani...

Vierailija
10/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin H&M:llä ja Elloksella saattaa koot vaihdella aika paljon, ja muutenkin materiaalit näyttää todellisuudessa aika erilaisilta kuin kuvissa. En varmaan aio enää tilata mitään, koska en tykkää huonosti istuvista vaatteista.

En välttämättä ajattele, että on väärin vaatia asiakkailta palautusmaksut, mutta on jotenkin naurettavaa, että joku syyllistää palauttajia. Tuskin kukaan ostaa myöskään kaikki tavallisissa kaupoissa sovittamansa vaatteet, vaikka tavallisessa kaupassa sentään näkee materiaalin ja värit kunnolla.

Vierailija
11/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva, jos ne nettikaupat laittaisivat jokaisen tuotteen kuvaukseen selkeästi vaatteen mitat. Itse olen hankalaa kokoa, jostain mallistosta menee M, jostain vasta XL istuu nätisti päälle. Ei tarvitsisi tilata sovitettavaksi samasta vaatteesta kolmea eri kokoa, saisi kerrasta oikean kokoisen niin palautettavaa ei olisi.

Vain yhdestä verkkokaupasta olen saanut jämptit mitat.

Vierailija
12/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluavat lopettaa oman liiketoimintansa netissä niin siitä vaan sitten. Pelkän kuvan perusteella ostaminen on muutenkin hyvin epävarmaa, joten ei se mikään ihme ole jos palautuksia tulee. Itse ostan netistä vain sellaisia tuotteita, jotka pääsääntöisesti sopii mutta siitä huolimatta joudun palauttamaan kuitenkin aina välillä. Nytkin yhden tilauksen takaisin postiin kun kaula-aukko oli aivan järjettömän suuri yhdessä vaatteessa.

Vierailija
13/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalainen kuluttajasuoja heikkenee nettikaupassa, niin ei ole enää mitään syytä ostaa mitään Suomesta.

Vierailija
14/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika koomista että kiinasta saa tilattua jonku muistikortin halvemmalla mitä suomessa maksaisi pelkkä postikulu.

Vierailija
15/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:34"]

Jos suomalainen kuluttajasuoja heikkenee nettikaupassa, niin ei ole enää mitään syytä ostaa mitään Suomesta.

[/quote]Mä olen muutenkin vähentänyt suomalaisten tuotteiden ostamista kun laatu on niin surkeaa.  Jos ei saa enää sitten edes ilmaiseksi palauttaa niin lopetan kokonaan.

Vierailija
16/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla se kauppaan fyysisesti meneminenkään on ilmaista. Auto maksaa, bensa maksaa, parkkipaikka maksaa, bussilippu maksaa, aika on rajallisesti ja iltaisin muutakin puuhaa kuin ravata kaupoissa....

Mulle nettikauppojen suurin etu on, että ne on auki öisin. Kotimaiset on myös petranneet toimitusaikojaan, tavarat tulee jo alle viikossa, joskus muutamassa päivässä.

Vierailija
17/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö uutislinkkiä aiheesta?

Vierailija
18/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo palautusoikeus on aivan katastrofi kaikille pienemmille kaupoille. Juuri oli viikko sitten hesarissa juttu yrittäjästä, joka joutui lopettamaan koko nettikauppansa kun nykynuoret tilailevat mitä vaan ja palauttavat suurimman osan ajattelematta miten valtava työvoima- ja lähettelykustannus yritykselle siitä tulee. Aikaa, vaivaa, rahaa, työntekijöiden aikaa ja sitä kautta hirveästi lisää rahaa... Tosi kallista ja ongelmallista yrityksille. Isot ketjut pärjäävät, mutta pienemmät ovat aivan kusessa vain siksi, että nuoret ovat oppineet käyttämään periaatteessa hyvää systeemiä tavalla, johon sitä ei ole tarkoitettu. Siksi systeemiä ollaankin muuttamassa.

Vierailija
19/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:35"]

Tuo palautusoikeus on aivan katastrofi kaikille pienemmille kaupoille. Juuri oli viikko sitten hesarissa juttu yrittäjästä, joka joutui lopettamaan koko nettikauppansa kun nykynuoret tilailevat mitä vaan ja palauttavat suurimman osan ajattelematta miten valtava työvoima- ja lähettelykustannus yritykselle siitä tulee. Aikaa, vaivaa, rahaa, työntekijöiden aikaa ja sitä kautta hirveästi lisää rahaa... Tosi kallista ja ongelmallista yrityksille. Isot ketjut pärjäävät, mutta pienemmät ovat aivan kusessa vain siksi, että nuoret ovat oppineet käyttämään periaatteessa hyvää systeemiä tavalla, johon sitä ei ole tarkoitettu. Siksi systeemiä ollaankin muuttamassa.

[/quote]

Systeemiä ollaan kylläkin muuttamassa vain sen vuoksi, että eu-direktiivin asettamien vaatimusten mukaisesti käytäntöjä yhteenmukaistetaan EU:n alueella. 

Vierailija
20/55 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne nettikaupat olleet menossa konkurssiin sen vuoksi että jotkut on keksineet soppailla niistä ison läjnä tavaraa, palauttaa suurimman osan ja pitää yhden pienen jonka on ostaneet osamaksulla. Eihän minkään firman talous kestä sellaista tavaroiden edestakaisin lähettelyä.

Pitäis ihmisten hiukan miettiä mitä tekevät.