En haluaisi kutsu miehen siskoa meidän häihin
Noniin rakkaat av:laiset! Mulla on ongelma ja haluaisin kuulla teidän mielipiteitä aiheesta. Olemme menossa kesällä naimisiin ja päänvaivaa tuottaa tulevan aviomieheni sisko. Mä en sitten millään haluaisi sitä pahan ilman lintua omaan hääjuhlaani pilaamaan tunnelmaa. Tää sisko on meitä viisi vuotta nuorempi, asuu vielä vanhempiensa luona mutta ei ole mikään teini enää.
Ollaan oltu mieheni kanssa yhdessä vähän yli 6 vuotta ja koko tänä aikana en muista, että tää sisko olisi ollut mua tai miestäni kohtaan ystävällinen. Alkuaikoina hän saattoi moikata kun menimme miehen kotiin kylään, mutta viimeisen sanotaanko nyt 2-3 vuoden aikana ei välttämättä edes tervehdi kun mennään sinne.
Tämä sisko tuntuu olevan jotenkin tosi katkera, aina huonolla tuulella ja naama nyrpeänä. Poistanut mieheni vaikkapa facebook-kavereista ja sanonut, että mieheni ei ole hänelle mitään. Ei halua pitää miestäni edes veljenään.
Ollaan esimerkiksi annettu joka joulu tälle siskolle joululahja, joistä hän ei ole kertaakaan edes kiittänyt. Viime jouluna päätin, että en halua enää vaivata päätäni miettimällä hänelle lahjaa. Siskopa sitten suuttui siitä, kun hän jäi ilman joululahjaa! Huomautuksena, että me emme ole koskaan häneltä saaneet minkäänlaisia lahjoja. Mieheni syntymäpäiväkahveillekin tuli paikalle, mutta ei tuonut edes mitään pientä lahjaa mukanaan.
Me ei olla mikään poikkeus tässä, vaan tää tyyppi on myös muita kohtaan inhottava. Välillä kyllä osaa esittää vanhemmilleen niin kultaista, mutta pohjimmiltaan on ilkeä ihminen.
Mua on alkanut niin ottaa päähän toi käytös, mieheni mielestä mun ei pitäisi välittää asiasta. Nyt vaan on vähän pakko välittää, kun pitäisi suunnitella omia hääjuhliaan ja mä en oikeasti haluaisi tätä siskoa sinne paikalle. Ihan sama missä juhlissa tai kahveilla me ollaan oltu samalla porukalla, tää sisko on siellä aina huonolla tuulella, ei juttele muille, on vaan niiiin negatiivinen ja pilaa tunnelman. En haluaisi nähdä sitä nyrpeää naamaa itselleni noin tärkeänä päivänä.
Kysymys kuuluu, kehtaisitko sinä jättää tässä tilanteessa tuon siskon kutsumatta? Mä kyllä kehtaisin itse ihan hyvin, mutta tottakai mieheni on sitä mieltä että sisko on kutsuttava.
Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, minkä takia tää sisko käyttäytyisi meitä kohtaan noin. Tuntuu, että hänen mielestään on jotenkin hienoa olla niin helvetin cool ettei tarvitse ottaa toisia huomioon millään tavalla.
Mun omatkaan sisarukset eivät pidä tästä henkilöstä, koska tää sisko ei heillekään koskaan puhu mitään. Korkeitaan selän takan haukkuu. Kuten on haukkunut muakin ja miestäni.
Tietysti yksi mahdollisuus on se, että kutsusta huolimatta tää nirppanokka ei edes saavu paikalle. Paitsi kiusallaan saattaisi tulla sinne meidän häihin mököttämään. Mutta eipä olisi eka kerta kun jää tulematta jonkun läheisensä tärkeisiin juhliin. Jättänyt menemättä mm. toisen veljensä lapsen ristiäisiin ja yhtiin häihin. Mutta suuttui verisesti kun emme kerran menneet hänen syntymäpäivilleen.
Tästä tekstistä tuli nyt varmaan melko sekava, yritän tässä samalla saada omia ajatuksia ulos ja pohdin mitä teemme kutsujen kanssa. Mä tiedän, että tieto siskon tulosta häihin pilaisi omaa fiilistäni. Vaikka olen näiden kuuden vuoden aikana koittanut olla itse se aikuinen ja järkevä, niin ei ole tuottanut mitään tulosta. Joka kerta ystävällisesti tervehdin tätä siskoa kun näemme, mutta eipä tee hirveästi enää mieli sen enempää jutella kun tää ei katso mua päinkään. Monesti jos ollaan miehen vanhemmilla kylässä, tää sisko istuu pöydässä, tuijottaa halveksivasti eikä puhu mitään.
Sekin mua ihmetyttää, että mieheni vanhemmat ei tee asialle mitään. He vain hymähtelevät vieressä kun heidän tyttärensä ei reakoi mitenkään tervehtimiseen tai jos hänelle juttelee.
Mitä tehdä? Häät ovat mulle kuitenkin tärkeä juhla ja haluaisin paikalle ihmisiä, joista välitän ja jotka ovat minulle ja miehelleni tärkeitä. Vähän hankalaksi menee, kun lähetämme hääkutsun miehen vanhemmille. Pitäiskö laittaa loppuun pieni PS. ******* sinua ei ole kutsuttu! :D
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:14"]
Mieheni ei ole sanonut, että hän haluaa kutsua siskonsa häihin. Vaan ennemminkin juuri noin, että "on se varmaan pakko kutsua" ja että "kai se on kutsuttava."
Mua mietityttää just toi, että miksi meidän pitäisi kutsua ihan vaan tavan vuoksi häihimme joku, jonka kanssa emme ole tekemisissä ja joka ei selvästikään halua olla meidän kanssa tekemisissä. Nyt tää henkilö sattuu olemaan mieheni sisko ja sehän tästä hommasta tekeekin niin saakelin vaikean.
Asia olisi eri, jos ei vaan oltais tämän siskon kanssa tekemisissä mutta tultais kuitenkin toimeen silloin kun nähdään. Nyt on vaan niin, että tää sisko on selkeästi päättänyt että ei halua olla meidän kanssa missään väleissä. Mutta on just sen tyylinen ihminen, että vois ihan kiusallaan tulla meidän häihin mököttämään ja valittamaan.
Ap
[/quote]No eihän teidän "tarvi" kutsua siskoa jos että halua, mutta kyllä se on aika paha etikettivirhe ja saattaa teidät aika outoon valoon.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:25"]
Oletko ap ihan varma, että et ole missään vaiheessa kommentoinut vaikka vain puolihuolimattomasta jotain sellaista asiaa siskossa joka onkin ollut hänelle tosi vaikea?
se voi olla joku sellainen asia että sinusta se ei tunnut miltään, mutta siskolle se on ollut ns arka paikka?
Hyvin harvoin kukaan toista kohtaa alkaa käyttäytyä huonosti vain ihan omasta päätöksestään, yleensä taustalla on jotain mitä toinen on tehnyt tai sanonut, usein vielä jotain ihan merkityksettömältä tuntuvaa mutta toiselle merkityksellistä.
[/quote]
Jos ei aikuinen ihminen osaa sanoa "hei, pahoitin mieleni, kun sanoit sillä tavalla", niin ainakin mun puolesta saisi olla loukkaantunut ihan keskenään.
Sen siskonko ainoa synti on mahdollinen murjottaminen?
Minusta ap on kauhean ilkeä ihminen.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:22"]
Sulla menee kyllä sitten sukset ristiin heti myös miehesi vanhempien kanssa. Ei ne tykkää hyvää jos jätätte sen siskon kutsumatta.
Mutta tämä on takuulla provo. Ei kai kukaan ole oikeasti sentään niin idiootti, että jättäisi kutsumatta lähisukulaiset häihinsä jos kerran häitä kuitenkin järkkää. Se on ihan avoin sodan julistus. Haluatko sitä?
[/quote]Provohan tämä on sen näkee jo tuosta oudosta rivityksestä, joka tuli siksi että juttu on kopioitu jostain. Ei siskoa voi jättää kutsumatta vain siksi että hän on hapannaama.
Mä en ainakaan pidä lähipiirissäni ihmisiä, jotka eivät pidä minusta tai mun perheestä ja joka imee energiaa ympäriltään. Elämä on niin lyhyt, että en todellakaan tuhlaa sitä turhanpäiväisyyksiin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:15"]
Jos mies on kutsumassa siskoa velvollisuudesta, jättäisimme kutsumatta.
Häissä kai pitäisi olla ihanaa ja mukavaa? En mä ainakaan haluaisi sinne yhtäkään ihmistä, joka on sanonut ettei mun mies merkitse hänelle mitään, joka ei osaa käyttäytyä ja kaiken kaikkiaan käytöksellään osoittaa ettei pidä meistä.
Miksi ihmeessä kutsuisin? Ei joku veri velvoita yhtään mihinkään tai muussa tapauksessa ei adoptiolapsella olisi yhtäkään sukulaista. Perhe ja sukulaisuus on muutakin kuin samat geenit.
[/quote]Kutsuisin, sillä perheenjäsenet nyt vaan kuuluu kutsua. Toki voi toivoa että hän ei tule.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:16"]
Jos jätätte siskon kutsumatta, se on tavallaan avoin sodanjulistus. Sisko, ja ehkä myös siskon vanhemmat vetää tosi pahasti herneen nenäänsä ja pilaat lopullisesti mahdollisuutenne saada asialliset välit tän ihmisen kanssa.
Voi olla että hänellä on niin paha alemmuuskompleksi sua kohtaan että yrittää kompensoida sitä tuolla halveksivalla käytöksellä. Ja voi olla että hän on jäänyt roolinsa vangiksi, eikä enää voi lopettaa tuota vaikka haluaisikin. No, anyway, jos ette kutsu häntä, se on tietyllä tavalla julkinen nöyryytys hänelle. Lisäksi sitä ihmettelisivät aika monet muutkin, ja tämäkin kyllä osaltaan latistaisi sitä häätunnelmaa.
[/quote]Juuri näin. Viileät välit muuttuu avoimeksi vihanpidoksi.
Me aiotaan muutenkin pitää melko pienet häät, ei vieraita mitenkään ihan älyttömästi. Vain tärkeimmät ja läheisimmät sukulaiset ja ystävät.
Mä luulen, että kaikesta huolimatta laitamme ihan normaalisti kutsun menemään ja nähtäväksi jää tuleeko sisko paikalle. Voi hyvin olla, ettei edes halua tulla häihimme ja näin ollen vaivaan asialla vain turhaan päätäni.
Mietittiin mieheni kanssa, että tässä on kaksi vaihtoehtoa. Joko sisko tekee meille erittäin selväksi, että ei todellakaan kiinnosta meidän häät eikä saavu paikalle. Tai sitten saapuu paikalle ja aivan varmasti nostaa jonkun haloon siellä. Ei puhu kenellekään mitään ( ei edes tervehtinyt mun vanhempia kun oltiin kerran samoissa juhlissa ) ja mököttää, kommentoi varmaan tarjottavia negatiivisesti, eikä halua koskeakaan niihin, ei halua tulla kirkkoon vaan odottaa ulkopuolella ( tehnyt näin kerran aikaisemmin ) ja ylipäätänsä tekee selväksi, ettei viihdy siellä.
Tää sisko oli mun valmistujaisjuhlissa. Kommentoi tarjottavia, eikä halunnut maistaa niistä mitään. Kommentoi mun juhlamekkoa miehen äidille, kun ei pitänyt siitä. Ei onnitellut mua valmistumisen johdosta. En muista oikeastaan, että olisi sanonut mulle juhlien aikana yhtään mitään. Mutta oli vaan pakko tulla sinne istumaan ja arvostelemaan mua.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:19"]
Ap, huomaatko, että haluat nyt väkisin viedä oman ajatuksesi läpi? Et halua yhtään kuunnella mielipiteitä, jotka eivät tue omaa jo lukkoon löytyä käsitystäsi asiasta.
No vie sitten kantasi läpi loppuun saakka. Sanoi miehelle, ettei sisko tule ja sillä selvä.
[/quote]
En ole tuon yllä olevan kirjoittaja, mutta haluan jatkaa hänen ajatustaan:
Muista myös, että se "loppuun asti vieminen" ei tarkoita hääpäivää, vaan välejänne siitä eteenpäin. Kaikki perhejuhlat, ristiäiset, hautajaiset, juhlapyhät tulevat sen jälkeen olemaan vielä ongelmallisempia kuin nyt. Jos jätät siskon kutsumatta alennut hänen tasolleen, ikäväksi ja pikkumaiseksi ihmiseksi.
Ei teidän ilonne tulevasta avioliitosta voi olla niin hauras, että yksi häävieras voi sen rikkoa. Ja huonot ne bileet, jotka yksi vieras pilaa. :)
miksi ette keskustele asiasta miehen vanhempien kanssa ja siskon kanssa. minkä ikäinen sisko on, kun asuu vielä kotona.
jos haluat neuvon tällaiselta naiselta, jolla mies on katkaissut välit sekä veljeensä että minun vanhempiin, tästä se tulee: älä mene mukaan koko soppaan. ette pidä häitä ollenkaan ennenkuin asiat on selvitetty. siinä menee sitten seuraavaksi ne ristiäiset pilalle ja sitten joulut ja synttärit jne. kunnes perintö jatkuu seuraavalle sukupolvelle.
jos valitset miehesi, valitset myös hänen törpön siskonsa elämääsi.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:15"]
Häissä kai pitäisi olla ihanaa ja mukavaa? En mä ainakaan haluaisi sinne yhtäkään ihmistä, joka on sanonut ettei mun mies merkitse hänelle mitään, joka ei osaa käyttäytyä ja kaiken kaikkiaan käytöksellään osoittaa ettei pidä meistä.
Miksi ihmeessä kutsuisin? Ei joku veri velvoita yhtään mihinkään tai muussa tapauksessa ei adoptiolapsella olisi yhtäkään sukulaista. Perhe ja sukulaisuus on muutakin kuin samat geenit.
[/quote]Kutsuisin, sillä perheenjäsenet nyt vaan kuuluu kutsua. Toki voi toivoa että hän ei tule.
[/quote]
Mun perhe koostuu läheisistä ihmisistä, ap:n miehen sisko ei olisi sellainen eli kuulu perheeseen kuin paperilla, joten ei velvoita yhtään mihinkään.
Jos koko häät järjestetään vain sinun vuoksesi, niin sinähän tietysti määräät myös vieraat. MUTTA jos nyt kuitenkin on niin, että aiot myös sen miehen hyväksyä ja hän on osallinen häissä, niin myös hänellä on oikeus päättää vieraista.
Jos et halua tuijottaa siskon mökötys-ilmettä koko juhlan ajan, niin nimikoidut paikat niin, että sisko on selin teihin ja vielä mielellään ison kukka-asetelman takana.
Minä kutsuisin, ja ottaisin muutenkin asenteeksi aivan ylitsevuotavan makeilun ja ystävällisyyden. Silloin ainakin korostuisi kaikkien silmissä, että puolisosi sisar on se epämiellyttävä tyyppi. Jos jätät kutsumatta huomaat enemmin tai myöhemmin, että veri on vettä sakeampaa ja joudut huonoon valoon miehesi suvun silmissä.
Tämä sisar tuskin kutsuu teitä tai sinua häihinsä jos sellaiset on joskus tulossa. Mutta se onkin sitten sinulle se lopullinen voitto tässä asiassa. Olit suurempi ihminen kuin hän koskaan.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:27"]
Että sori nyt vaan jos ap haki täältä tukea sille että siskoa ei tarvi kutsua, kyllä hänet kuuluu kutsua häihin.
[/quote]
No ei tasan kyllä kuulu. Häihin kuuluu kutsua itselle rakkaita ihmisiä, joiden kanssa haluaa tapahtuman jakaa. Sukulaisuus on yhdentekevää.
Voisitte tosiaan kysyä siskolta, että "olemme ymmärtäneet, ettei sua vois meidän häät vähempää kiinnostaaa, olemmeko oikeassa ja oletko ilomielin tulossa?"
Tai sitten voisitte kaavailla hänelle tiskarin paikkaa häissänne jts.
Voin kyllä kuvitella, jos tää sisko on kuin yksi meidän asiakas. Kerran olen nähnyt hymynhäiveen kasvoillaan ja se on paljon.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:15"]
[/quote]
Mun perhe koostuu läheisistä ihmisistä, ap:n miehen sisko ei olisi sellainen eli kuulu perheeseen kuin paperilla, joten ei velvoita yhtään mihinkään.
[/quote]
niin, ja sitten kaikki epämukavat tai poikkeavat sukulaiset voi eristää tuolla syyllä. ei hyvä. perhe ja perhe ja sillä hyvä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:28"]
Jos ei aikuinen ihminen osaa sanoa "hei, pahoitin mieleni, kun sanoit sillä tavalla", niin ainakin mun puolesta saisi olla loukkaantunut ihan keskenään.
[/quote]
Eiköhän tuolla nimenomaan olekin kyse aika nuoresta ihmisestä. Tai ainakin ollut 6 vuotta sitten nuori.
Eikä kaikki ihmiset osaa sanoa tuollaista, varsinkaan jo on loukattu sellaisesta asiasta joka on tosi arka paikka.
Ja nythän sisko muuten onkin loukkaantunut ihan keskenään, ja se hiertää koko sukua, ainakin hetken kuluttua jos siskoa ei häihin kutsuta.. :)
Voishan muuten ap:kin olla ihan oikea aikuinen ja mennä kysymään siskolta mikä vaivaa, ja yrittää selvitää asia. Ettei tarvis ap:n ihan keskenään selvittää asiaa täällä av:llä ja olla loukkaantunut siskon käytöksestä..
Onko miehesi hyväksikäyttänyt siskoaan? Sellainen tulisi ensiksi mieleen ja selittäisi tilanteen..