En haluaisi kutsu miehen siskoa meidän häihin
Noniin rakkaat av:laiset! Mulla on ongelma ja haluaisin kuulla teidän mielipiteitä aiheesta. Olemme menossa kesällä naimisiin ja päänvaivaa tuottaa tulevan aviomieheni sisko. Mä en sitten millään haluaisi sitä pahan ilman lintua omaan hääjuhlaani pilaamaan tunnelmaa. Tää sisko on meitä viisi vuotta nuorempi, asuu vielä vanhempiensa luona mutta ei ole mikään teini enää.
Ollaan oltu mieheni kanssa yhdessä vähän yli 6 vuotta ja koko tänä aikana en muista, että tää sisko olisi ollut mua tai miestäni kohtaan ystävällinen. Alkuaikoina hän saattoi moikata kun menimme miehen kotiin kylään, mutta viimeisen sanotaanko nyt 2-3 vuoden aikana ei välttämättä edes tervehdi kun mennään sinne.
Tämä sisko tuntuu olevan jotenkin tosi katkera, aina huonolla tuulella ja naama nyrpeänä. Poistanut mieheni vaikkapa facebook-kavereista ja sanonut, että mieheni ei ole hänelle mitään. Ei halua pitää miestäni edes veljenään.
Ollaan esimerkiksi annettu joka joulu tälle siskolle joululahja, joistä hän ei ole kertaakaan edes kiittänyt. Viime jouluna päätin, että en halua enää vaivata päätäni miettimällä hänelle lahjaa. Siskopa sitten suuttui siitä, kun hän jäi ilman joululahjaa! Huomautuksena, että me emme ole koskaan häneltä saaneet minkäänlaisia lahjoja. Mieheni syntymäpäiväkahveillekin tuli paikalle, mutta ei tuonut edes mitään pientä lahjaa mukanaan.
Me ei olla mikään poikkeus tässä, vaan tää tyyppi on myös muita kohtaan inhottava. Välillä kyllä osaa esittää vanhemmilleen niin kultaista, mutta pohjimmiltaan on ilkeä ihminen.
Mua on alkanut niin ottaa päähän toi käytös, mieheni mielestä mun ei pitäisi välittää asiasta. Nyt vaan on vähän pakko välittää, kun pitäisi suunnitella omia hääjuhliaan ja mä en oikeasti haluaisi tätä siskoa sinne paikalle. Ihan sama missä juhlissa tai kahveilla me ollaan oltu samalla porukalla, tää sisko on siellä aina huonolla tuulella, ei juttele muille, on vaan niiiin negatiivinen ja pilaa tunnelman. En haluaisi nähdä sitä nyrpeää naamaa itselleni noin tärkeänä päivänä.
Kysymys kuuluu, kehtaisitko sinä jättää tässä tilanteessa tuon siskon kutsumatta? Mä kyllä kehtaisin itse ihan hyvin, mutta tottakai mieheni on sitä mieltä että sisko on kutsuttava.
Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, minkä takia tää sisko käyttäytyisi meitä kohtaan noin. Tuntuu, että hänen mielestään on jotenkin hienoa olla niin helvetin cool ettei tarvitse ottaa toisia huomioon millään tavalla.
Mun omatkaan sisarukset eivät pidä tästä henkilöstä, koska tää sisko ei heillekään koskaan puhu mitään. Korkeitaan selän takan haukkuu. Kuten on haukkunut muakin ja miestäni.
Tietysti yksi mahdollisuus on se, että kutsusta huolimatta tää nirppanokka ei edes saavu paikalle. Paitsi kiusallaan saattaisi tulla sinne meidän häihin mököttämään. Mutta eipä olisi eka kerta kun jää tulematta jonkun läheisensä tärkeisiin juhliin. Jättänyt menemättä mm. toisen veljensä lapsen ristiäisiin ja yhtiin häihin. Mutta suuttui verisesti kun emme kerran menneet hänen syntymäpäivilleen.
Tästä tekstistä tuli nyt varmaan melko sekava, yritän tässä samalla saada omia ajatuksia ulos ja pohdin mitä teemme kutsujen kanssa. Mä tiedän, että tieto siskon tulosta häihin pilaisi omaa fiilistäni. Vaikka olen näiden kuuden vuoden aikana koittanut olla itse se aikuinen ja järkevä, niin ei ole tuottanut mitään tulosta. Joka kerta ystävällisesti tervehdin tätä siskoa kun näemme, mutta eipä tee hirveästi enää mieli sen enempää jutella kun tää ei katso mua päinkään. Monesti jos ollaan miehen vanhemmilla kylässä, tää sisko istuu pöydässä, tuijottaa halveksivasti eikä puhu mitään.
Sekin mua ihmetyttää, että mieheni vanhemmat ei tee asialle mitään. He vain hymähtelevät vieressä kun heidän tyttärensä ei reakoi mitenkään tervehtimiseen tai jos hänelle juttelee.
Mitä tehdä? Häät ovat mulle kuitenkin tärkeä juhla ja haluaisin paikalle ihmisiä, joista välitän ja jotka ovat minulle ja miehelleni tärkeitä. Vähän hankalaksi menee, kun lähetämme hääkutsun miehen vanhemmille. Pitäiskö laittaa loppuun pieni PS. ******* sinua ei ole kutsuttu! :D
Kommentit (138)
Mitä miehesi ajattelee? Jospa hän haluaa kaikesta huolimatta kutsua siskonsa?
Jos miehesikin on sitä mieltä, että kutsutaan, niin anna hänen päättää asia. AIheutat turhaa katkeruutta, jos vaadit, ettei kutsuttaisi. Miltä tuntuisi, jos miehesi vaatisi, että joku sinun perheestä pitäisi jättää kutsumatta?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:51"]
En kehtaisi jättää kutsumatta. Isomman shown aiheutat sillä, että jätät kutsumatta kuin kutsumalla. Kyllä se sisko siellä joukossa muiden jatkona menee.
[/quote]
Sanasta sanaan näin.
Kutsukaa vaan, ehkä sisko jättää väliin!
Antaisin miehen päättää. On kyse hänen lähisukulaisestaan, joten hän miettii, keitä kaikkia hänen lähisuvustaan kutsutaan. Mieti sinä omien sukulaistesi kutsumiset.
Kutsut tietysti juhliin, mutta et odota mitään häneltä :D Jos on sielläkin nyrpeänä niin eihän sinun häntä tarvitse katsella kun muitakin vieraita paikalla on.
Joululahjat yms. voit jatkossakin hyvällä omallatunnolla unohtaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:52"]
Jos miehesikin on sitä mieltä, että kutsutaan, niin anna hänen päättää asia. AIheutat turhaa katkeruutta, jos vaadit, ettei kutsuttaisi. Miltä tuntuisi, jos miehesi vaatisi, että joku sinun perheestä pitäisi jättää kutsumatta?
[/quote]
Ei mun mieskään tätä siskoaan erityisesti haluaisi meidän häihin, mutta on sitä mieltä että "pakko kai se on kutsua." Ihmettelisin suuresti, jos mieheni ei haluaisi mun perheenjäseniä meidän häihin. Mies tulee perheeni kanssa tosi hyvin toimeen, tykkää mun vanhemmista ja kaikista sisaruksista. On enemmän tekemisissä mun perheen kanssa kuin omansa. Ja onkin sanonut, että mun perhe tuntuu hänelle tosi läheiseltä.
Ap
Itsensä se siellä korkeintaan munaa, vaikka ei sillä taida olla enää merkitystä koska on jo maineensa ehtinyt kerätä.
Kai toi jostain epävarmuudesta tjs kertoo.
Häissä on niin positiivinen fiilis yleensä ettei yhden ihmisen energiat riitä pilaamaan niitä. Korkeintaan käy niin että sisko itse ahdistuu siellä ja jää alakynteen ja joutuu poistumaan paikalta.
Ei kannata noteerata mitenkään siis.
Ne häät ovat yhtä paljon myös miehesi juhlat ja jos hän haluaa kutsua siskonsa, niin hänellä on siihen oikeus.
Mutta onhan se tavallaan tyhmää, että joku ihminen on kutsuttava omaan tärkeään juhlaan ihan vain tavan vuoksi. Kumpikaan miestä ei haluaisi tätä siskoa sinne, minä vielä vähemmän kuin mieheni. Mutta ei mun mies ole missään tekemisissä siskonsa kanssa, onhan se nyt outoa etteivät he edes tervehdi kun näkevät!
Ap
Minusta noin läheistä sukulaista ei yksinkertaisesti voi jättää pois. Oli hän ihan minkälainen tahansa. Teillä on edessä vuosikymmenet sukulaisuutta ja yhteisiä tilaisuuksia jne. Tämä asia jäisi hiertämään välillenne loppuiäksi, eikä se ole sen arvoista. Tuskin hän nyt pystyy vähänkin isommissa häissä mitään pilaamaan. Istuu siellä nyrpeänä ehkä, mutta niinhän jotkut muutkin istuvat, ei kaikki sukulaistädit- ja sedät ole mitään luontaisia stand up-koomikoita. Kyllä häissä kun häissä näitä hiljaisia istujia on aina. Sisko menee siinä joukon jatkeena.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:52"]
Mitä miehesi ajattelee? Jospa hän haluaa kaikesta huolimatta kutsua siskonsa?
[/quote]voisiko tästä päätellä jotain, jos oikein pinnistelee?
"...tottakai mieheni on sitä mieltä että sisko on kutsuttava..."
anna toisen olla se persoona joka on. rakasta ehdoitta myös siskoa. mitä väliä sillä on, miten hän toimii. anna anteeksi, ole suopea. ehkä oletkin hänelle tärkein ihminen, jota vastaan kapinoida? ehkä hän joskus muuttuu ja oma hyväsi on kantanut hänet pahan yli. miksi myrkytät oman mielesi: mitä odotat: sinulle sopivaa kiitosta tai käytöstä. älä enää odota! hyväksy sisko sellaisena kuin hän on ja kohtele kuten läheisiä sinun mielestäsi kohdellaan.
Toi on totta, että varmasti tää käytös kumpuaa omasta epävarmuudestaan. Mä en ole lähtenyt tohon mukaan, vaan olen aina oma iloinen ja ystävällinen itseni. Luulin aluksi, että kyllä se sisko jossain vaiheessa tajuaa millainen on. Ja ajattelin, että jos joka kerta vaan moikkaan ja yritän jutella jotain, niin ehkä hän lopettaa sen ihmeellisen mököttämisen. Mutta tätä on nyt kestänyt niin kauan, että usko alkaa jo mennä. En ole koskaan tavannu toista ihmistä, joka saa omalla olemassaolollaan niin negatiivisen fiiliksen aikaan. Mua ei suoraan sanottuna huvita olla sen kanssa edes samassa tilassa, koska se pahantuulisuus vaan on niin käsinkosketeltavaa.
Siksipä mietinkin, että onpa kiva sitten omissa häissä yrittää olla kuin häntä ei olisikaan. Mietin jo etukäteen tilannetta, jossa olen niin onnellinen ja istun mieheni vieressä juhlapaikalla. Sitten tää yks mököttää siellä jossain pöydän ääressä ja tuijottaa mua sillä samalla halveksivalla ilmeellään kuin aina.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:00"]
Mutta onhan se tavallaan tyhmää, että joku ihminen on kutsuttava omaan tärkeään juhlaan ihan vain tavan vuoksi. Kumpikaan miestä ei haluaisi tätä siskoa sinne, minä vielä vähemmän kuin mieheni. Mutta ei mun mies ole missään tekemisissä siskonsa kanssa, onhan se nyt outoa etteivät he edes tervehdi kun näkevät!
Ap
[/quote]Jätä asia miehesi huoleksi. Jos mies haluaa kutsua peheensä ja yleensä niin on tapana tehdä, niin se on hänen asiansa. Ei yksi hapannaama juhlaanne pilaa. Sitten olisi eri asia jos olisi oletettavaa että hän järjestäisi juhlissa jonku kunnon kohtauksen.
Jos siskon kutsuminen on kynnyskysymys, niin sitten ehkä kannattaa miettiä jo koko juhlan skippaamista, eli maistraatissa naimisiin eikä mitään juhlaa.
Aloituksessa ap sanoo, että miehen mielestä siskon käytöksestä ei pitäisi välittää ja mies haluaa kutsua siskon. Viestissä nro 12 ap sanoo, ettei mieskään haluaisi siskoa häihin.
????????????????????????????????????
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:00"]
Ap
[/quote]
Mutta sanoit, että mies miettii ettei siskoa voi olla oikein kutsumattakaan. Hän miettii aivan oikein! Sisko on mikä on, ei ole teidän mieleenne jne., muttei näin läheistä sukulaista voi pudottaa kutsuttujen listalta pois. Ei millään. Mokaatte tosi pahasti, jos ette häntä kutsu.
Ne on teidän häät.
Jos miehesi haluaa kutsua siskonsa vain, koska näin kuuluu tehdä, jättäisin kutsumatta. Jääpähän taas yksi paikka jollekin sellaiselle ihmiselle, joka välittää teistä ja josta te välitätte.
Mä en ymmärrä noita ihmeellisiä "pakkoja" hoitaa sukulaissuhteita siinä kohtaa, jos ei jommalta kummalta osapuolia löydy asiaan kiinnostusta. Jos kaikki nytkin vaan antaa sen siskon temmeltää, niin miksi ihmeessä hän edes yrittäisi muuttua?
Ette kutsu siskoa ja jos kiukuttelee siitä kerrotte syyksi, että koska on sanonut ettei veli ole hänelle mitään, ette kokeneet, että niin ajattelevaa ihmistä pitäisi paikalle kutsua.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:01"]
Minusta noin läheistä sukulaista ei yksinkertaisesti voi jättää pois. Oli hän ihan minkälainen tahansa. Teillä on edessä vuosikymmenet sukulaisuutta ja yhteisiä tilaisuuksia jne. Tämä asia jäisi hiertämään välillenne loppuiäksi, eikä se ole sen arvoista. Tuskin hän nyt pystyy vähänkin isommissa häissä mitään pilaamaan. Istuu siellä nyrpeänä ehkä, mutta niinhän jotkut muutkin istuvat, ei kaikki sukulaistädit- ja sedät ole mitään luontaisia stand up-koomikoita. Kyllä häissä kun häissä näitä hiljaisia istujia on aina. Sisko menee siinä joukon jatkeena.
[/quote] Samaa mieltä, ei sisaruksia ja vanhempia voi jättää kutsumatta, ellei olla ihan suoranaisesti vakavasti riidoissa keskenään.
En kehtaisi jättää kutsumatta. Isomman shown aiheutat sillä, että jätät kutsumatta kuin kutsumalla. Kyllä se sisko siellä joukossa muiden jatkona menee.