En haluaisi kutsu miehen siskoa meidän häihin
Noniin rakkaat av:laiset! Mulla on ongelma ja haluaisin kuulla teidän mielipiteitä aiheesta. Olemme menossa kesällä naimisiin ja päänvaivaa tuottaa tulevan aviomieheni sisko. Mä en sitten millään haluaisi sitä pahan ilman lintua omaan hääjuhlaani pilaamaan tunnelmaa. Tää sisko on meitä viisi vuotta nuorempi, asuu vielä vanhempiensa luona mutta ei ole mikään teini enää.
Ollaan oltu mieheni kanssa yhdessä vähän yli 6 vuotta ja koko tänä aikana en muista, että tää sisko olisi ollut mua tai miestäni kohtaan ystävällinen. Alkuaikoina hän saattoi moikata kun menimme miehen kotiin kylään, mutta viimeisen sanotaanko nyt 2-3 vuoden aikana ei välttämättä edes tervehdi kun mennään sinne.
Tämä sisko tuntuu olevan jotenkin tosi katkera, aina huonolla tuulella ja naama nyrpeänä. Poistanut mieheni vaikkapa facebook-kavereista ja sanonut, että mieheni ei ole hänelle mitään. Ei halua pitää miestäni edes veljenään.
Ollaan esimerkiksi annettu joka joulu tälle siskolle joululahja, joistä hän ei ole kertaakaan edes kiittänyt. Viime jouluna päätin, että en halua enää vaivata päätäni miettimällä hänelle lahjaa. Siskopa sitten suuttui siitä, kun hän jäi ilman joululahjaa! Huomautuksena, että me emme ole koskaan häneltä saaneet minkäänlaisia lahjoja. Mieheni syntymäpäiväkahveillekin tuli paikalle, mutta ei tuonut edes mitään pientä lahjaa mukanaan.
Me ei olla mikään poikkeus tässä, vaan tää tyyppi on myös muita kohtaan inhottava. Välillä kyllä osaa esittää vanhemmilleen niin kultaista, mutta pohjimmiltaan on ilkeä ihminen.
Mua on alkanut niin ottaa päähän toi käytös, mieheni mielestä mun ei pitäisi välittää asiasta. Nyt vaan on vähän pakko välittää, kun pitäisi suunnitella omia hääjuhliaan ja mä en oikeasti haluaisi tätä siskoa sinne paikalle. Ihan sama missä juhlissa tai kahveilla me ollaan oltu samalla porukalla, tää sisko on siellä aina huonolla tuulella, ei juttele muille, on vaan niiiin negatiivinen ja pilaa tunnelman. En haluaisi nähdä sitä nyrpeää naamaa itselleni noin tärkeänä päivänä.
Kysymys kuuluu, kehtaisitko sinä jättää tässä tilanteessa tuon siskon kutsumatta? Mä kyllä kehtaisin itse ihan hyvin, mutta tottakai mieheni on sitä mieltä että sisko on kutsuttava.
Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, minkä takia tää sisko käyttäytyisi meitä kohtaan noin. Tuntuu, että hänen mielestään on jotenkin hienoa olla niin helvetin cool ettei tarvitse ottaa toisia huomioon millään tavalla.
Mun omatkaan sisarukset eivät pidä tästä henkilöstä, koska tää sisko ei heillekään koskaan puhu mitään. Korkeitaan selän takan haukkuu. Kuten on haukkunut muakin ja miestäni.
Tietysti yksi mahdollisuus on se, että kutsusta huolimatta tää nirppanokka ei edes saavu paikalle. Paitsi kiusallaan saattaisi tulla sinne meidän häihin mököttämään. Mutta eipä olisi eka kerta kun jää tulematta jonkun läheisensä tärkeisiin juhliin. Jättänyt menemättä mm. toisen veljensä lapsen ristiäisiin ja yhtiin häihin. Mutta suuttui verisesti kun emme kerran menneet hänen syntymäpäivilleen.
Tästä tekstistä tuli nyt varmaan melko sekava, yritän tässä samalla saada omia ajatuksia ulos ja pohdin mitä teemme kutsujen kanssa. Mä tiedän, että tieto siskon tulosta häihin pilaisi omaa fiilistäni. Vaikka olen näiden kuuden vuoden aikana koittanut olla itse se aikuinen ja järkevä, niin ei ole tuottanut mitään tulosta. Joka kerta ystävällisesti tervehdin tätä siskoa kun näemme, mutta eipä tee hirveästi enää mieli sen enempää jutella kun tää ei katso mua päinkään. Monesti jos ollaan miehen vanhemmilla kylässä, tää sisko istuu pöydässä, tuijottaa halveksivasti eikä puhu mitään.
Sekin mua ihmetyttää, että mieheni vanhemmat ei tee asialle mitään. He vain hymähtelevät vieressä kun heidän tyttärensä ei reakoi mitenkään tervehtimiseen tai jos hänelle juttelee.
Mitä tehdä? Häät ovat mulle kuitenkin tärkeä juhla ja haluaisin paikalle ihmisiä, joista välitän ja jotka ovat minulle ja miehelleni tärkeitä. Vähän hankalaksi menee, kun lähetämme hääkutsun miehen vanhemmille. Pitäiskö laittaa loppuun pieni PS. ******* sinua ei ole kutsuttu! :D
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:38"]
niin, ja sitten kaikki epämukavat tai poikkeavat sukulaiset voi eristää tuolla syyllä. ei hyvä. perhe ja perhe ja sillä hyvä.
[/quote]
Mitä merkitystä sukulaisuudella on? -54
Mä en ymmärrä taas tätä aikuisten vittupäiden paapomista. Milloin nuo ilkiöt tajuaa että omasta käytöksestä johtuen VOI joutua yhteisön ja perheen ulkopuolelle jos aina vaan huomioidaan ja kiitetään haukuista positiivisuudella? Sananlasku Siperia opettaa pitää todellakin takanaan opetuksen. Jos kaikenlainen huono käytös, hallinnointi ja ilkeys sallitaan aina niin miksi muuttaa käytöstä ja kasvaa ihmisenä. Mulla ei ole edes sanaa sille, mitä teistä päänsilittelijöistä ajattelen. Munattomia ja hyväksikäytettäviä naisia, hah!
Ap:han antaa mielettömän vallan tälle yhdelle ihmiselle josta ei pidä! Yksi ihminen pystyy pilaamaan hänen häänsä, en tajuu, en.
Huooh. Tämä ei ole provo. Eikä tämä ole kopioitu teksti. En tiedä mistä oudot rivivälit tulee. Ja sitten sinä yksi dorka, tosi typerä kommentti tuo että mieheni olisi käyttänyt siskoani hyväkseen. En tajua miten voi tulla edes mieleen tollanen. :(
Me ollan mietitty miehen kanssa, mistä tämä vihanpito voisi johtua. Ollaan keskusteltu asiasta myös miehen vanhempien kanssa ja kyllä nyt sukulaisetkin ihmettelevät tota käytöstä, mutta yrittävät vain olla välittämättä.
Olemme keksineet tasan kaksi asiaa, joista toi negatiivisuus meitä kohtaan voisi kummuta. Molemmat ovat kuitenkin niin vähäpätöisiä asioita, ettei niiden pitäisi millään aiheuttaa tuollaista mielipahaa. Joskus tämän siskon ollessa ehkä 14-15 vuotias, oli mieheni kertonut heidän vanhemmilleen tämän siskon tupakanpoltosta. Sisko ei tästä tietenkään pitänyt, mutta silloin asia ei jäänyt heidän välejään mitenkään vaivaamaan.
Toinen juttu, jonka veikkaan vaikuttavan siskon negatiiviseen asenteeseen mua kohtaa: Mieheni erosi edellisestä tyttöystävästään samoihin aikoihin, kun tuo tupakkajuttu tapahtui. Tää tyttöystävä oli ollut jonkinlainen esikuva tälle miehen siskolle ja sisko oli sitä mieltä, että he eivät olisi saaneet erota.
Meidän suhteen alkaessa, miehen sisko teki mulle selväksi kuinka paljon ihanampi tää miehen eksä oli. Hän mm. esitteli huonettaan, jossa oli seinällä tän miehen eksän kuvia ja kertoi usein mun kuullen jotain tän eksän asioita :D En sitten tiedä, voisiko tosta johtua niin suuri kauna mua kohtaan?
Muuten en keksi oikeasti yhtään mitään, mikä olisi voinut johtaa tähän tilanteeseen. Tosin tällä siskolla on kyllä ollut tapana keksiä mitä pienimmistäkin asioista jotain ongelmia ja syitä vihanpitoon. Emme ole ainoita, joiden kanssa sisko ei halua olla tekemisissä.
Mieheni on yrittänyt jutella siskonsa kanssa, kysellä mistä moinen käytös johtuu ja miksi ei halua pitää miestä edes veljenään. Vastaukset on sitä luokkaa että "sä nyt oot vaa vitun urpo" ja "ei kuulu sulle" yms. Eli melko lapsellista käytöstä. Ja kyllä miehen vanhemmat aina pudistelevat päätään, kun sisko istuu pöydässä hiljaa. Mutta toi käytös on jatkunut niin pitkään, että ei kukaan tiedä mitä sille voisi tehdä.
Toi oli kyllä hyvä ehdotus, että nimetään paikat etukäteen. Sisko selin meihin ja ison kukkapuskan taakse ;) Niin ilkeä en sentään ole, että pistäisin siskon tiskaamaan häissämme. Mä olen aina ollut ystävällinen häntä kohtaan, tuonut tuliaisia ulkomaanmatkoiltamme ja antanut kivoja lahjoja ja muistamisia. Puhun hänelle aina ystävällisesti ja hymyilen, mutta ehkäpä juuri se häntä riipiikin kun en lähde mukaan siihen mökötykseen.
Ap
Ihan niin kuin mun veli! AINA naama väärin päin. " Haista paska " on hänen mielestään hyvä tervehdys, kun mut jossain näkee. Vaatteita ja hiuksia kommentoi rumasti ja asiattomasti. Kerran erehdyin laittamaan pystyraidallisen paidan, ja tämä kommentoi heti, että " yritätkö näyttää laihalta? " Juttujen taso on jo mennyt niin halveksuvaksi, ettei sitä enää voi hyvällä tahdollakaan pitää sisarusten välisenä vitsinä.
En tiedä mitä olen hänelle tehnyt. Ei suostu asiasta keskustelemaan. On tietenkin muitakin kohtaan ylimielinen. Ei saa töitä, koska ei yksinkertaisesti kestä sitä, että häneltä vaaditaan mitään. Ei kuulemma " lähde minnekään kuuntelemaan vittuilua ".
ymmärrän kyllä, että ei huvita tuollaista hapannaamaa mihinkään kutsua. Kutsu silti ja toivo parasta. Näin pidät oman pesän puhtaana eikä sua voida syyttää mistään.
Korjaus: siis siskoaan, ei siskoani! Ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:58"]
Ihan niin kuin mun veli! AINA naama väärin päin. " Haista paska " on hänen mielestään hyvä tervehdys, kun mut jossain näkee. Vaatteita ja hiuksia kommentoi rumasti ja asiattomasti. Kerran erehdyin laittamaan pystyraidallisen paidan, ja tämä kommentoi heti, että " yritätkö näyttää laihalta? " Juttujen taso on jo mennyt niin halveksuvaksi, ettei sitä enää voi hyvällä tahdollakaan pitää sisarusten välisenä vitsinä.
En tiedä mitä olen hänelle tehnyt. Ei suostu asiasta keskustelemaan. On tietenkin muitakin kohtaan ylimielinen. Ei saa töitä, koska ei yksinkertaisesti kestä sitä, että häneltä vaaditaan mitään. Ei kuulemma " lähde minnekään kuuntelemaan vittuilua ".
ymmärrän kyllä, että ei huvita tuollaista hapannaamaa mihinkään kutsua. Kutsu silti ja toivo parasta. Näin pidät oman pesän puhtaana eikä sua voida syyttää mistään.
[/quote]
Kuulostaa erittäin tutulta! Mieheni saa aina kuunnella pelkkää vittuilua siskoltaan "olet lihonut" "olet kaljuuntunut" "haiset pahalle".. tää sisko oikeasti heittää tollasia kommentteja vaikka ruokapöydässä, ihan yhtäkkiä saattaa vaan sanoa "sul on muuten ruma paita päällä." Kaikkea ilkeää kommenttia, joka mua nykyään lähinnä naurattaa. Ja varsinkaan kun mikään noista ei pidä paikkaansa ;) Aluksi olin ihan ihmeissäni tästä käytöksestä, mutta nykyään toi on jo aika tuttua juttua.
Ap
Ap, tuleva aviomiehesi saa kutsua häihinsä kenet hän haluaa. Puhut koko ajan SINUN suuresta juhlasta ja SINUN häistäsi. Eikö miehelläsi ole mitään osaa koko asiassa. Mielestäni olet lapsellinen kitisijä ja tyypillinen nykymorsian.
Ongelma on ratkaistu sillä, että menette naimisiin kahden todistajan läsnä ollessa ja käytte matkalla. Sen jälkeen pidätte bileet kaverille.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:48"]
niin, ja sitten kaikki epämukavat tai poikkeavat sukulaiset voi eristää tuolla syyllä. ei hyvä. perhe ja perhe ja sillä hyvä.
[/quote]
[/quote]
Minä olen niitä, jotka eivät arvota sukulaisuutta erikseen mitenkään korkealle. Sukulaisiaan ei voi valita, ja joukkoon voi valitettavasti mahtua kusipää jos toinenkin. Ajattelen myös, että häät on morsiusparin oma juhla, jonka voi myös viettää vain kavereiden kesken. Tai niin, että vain toisen vanhemmat on paikalla.
Ai miksi? No siksi, että jokainen on vastuussa omasta käytöksestään ja jos toisia kohtaan käyttäytyy huonosti, ei voi olla outoa että kutsuja ei satele - edes sukulaisilta. Mutta sitä en kannata, että ydinperheestä yksi jätetään kutsumatta. Minä tein niin, ja se oli virhe.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:04"]
Ap, tuleva aviomiehesi saa kutsua häihinsä kenet hän haluaa. Puhut koko ajan SINUN suuresta juhlasta ja SINUN häistäsi. Eikö miehelläsi ole mitään osaa koko asiassa. Mielestäni olet lapsellinen kitisijä ja tyypillinen nykymorsian.
[/quote]
Kiitos mielipiteestäsi ;) Tietenkin kyseessä on minun ja mieheni yhteinen hääjuhla, enhän mä nyt yksikseni ole naimisiin menossa. Olemme yhdessä mieheni kanssa järjestämässä hääjuhlaamme, suunnittelemme yhdessä tarjoilut ja muut juhlaan kuuluvat jutut. En ole todellakaan mikään "tyypillinen nykymorsian" jos tarkoitat tuolla kuvauksella sitä, että minä muka yksin päättäisin kaiken juhlassamme. Kyllä me ihan yhdessä elämme ja teemme yhteisiä päätöksiä, vaikka en sitä näissä teksteissäni kokoajan toitottaisikaan.
Ap
Kutsut häihin. Mene oikein herttaisesti juttelemaan sille: "Meille ois niin tärkeetä että tulisit ja pitäisit puheen jnejne" Ja kyselet tasaisin väliajoin että onhan tulossa.
Jos sisko on ilkeä, niin ei tule ollenkaan. :D Sillä pääset siitä :D
Miten miehesi vanhemmat suhtautuvat siskon käytökseen? Olisiko mahdollista puhua vanhemmille ja pyytää, että he keskustelisivat vakavasti siskon kanssa hänen käytöksestään?
Mä olen periaatteessa sitä mieltä, että sukulaisuus ei velvoita, mutta tuossa tilanteessa olisi kyllä aika mahdotonta jättää sisko kutsumatta. Ihan käytännössäkin. Laittaisin siskon tosiaan istumaan niin, ettei minun tarvitsisi juuri nähdä häntä juhlan aikana. Ja jos hän tulisi möläyttelemään jotain typerää häissä minulle niin en vaan kuuntelisi. Sivuuta hänet täysin ja hymyile vain suloisesti ikään kuin et oikein kuulisi, ja keskity muihin vieraisiin. Huonolla käytöksellä hän nolaa vain itsensä.
Miehen vanhemmat ei oiken jaksa noteerata tota käytöstä yleensä. En tiedä, ovatko sitten niin tottuneita siihen vai eikö ne enää jaksa yrittää tehdä asialle mitään. Mun mielestä vanhemmat tekee vaan hallaa lapselleen, kun antaa sen käyttäytyä noin myös vaikkapa isovanhempiaan kohtaan. Siskohan on oppinut, että hänet otetaan aina huomioon ja hänelle ollaan ystävällisiä, ihan sama kuinka huonosti ja epäkohteliaasti hän itse käyttäytyy.
Kaikki aina vaan sanoo sitä samaa, että "ollaan vaan ku ei huomattaiskaan" "ollaan vaan ystävällisiä sitä kohtaan ja hymyillään, kyllä se siitä oppii." Aina vaan pitäis päätä silittää, vaikka käytös on tollasta. Mun mielestä olis tavallaan ihan hyvä, että toi sisko oikeasti joskus tajuaisi sen mitä omalla käytöksellä voi saada aikaan.
Ap
Pitäisin kunnon palaverin miehesi ja miehen siskon kesken. Juttelisitte kolmestaan oikein kunnolla. Aloittaisitte vaikka siitä, että kysytte suoraan, onko hän halukas tulemaan häihinne. Vähän ajan kuluttua kerrotte, että teillä on käistys, että siskoa ei kiinnosta tulla, koska on aina teitä kohtaan niin vihamielinen. Nuroi neito saattaa suutahtaa, mutta saa ainkin jotain miettimisen aihetta. Jos hän loukkaantuu lopullisesti, sekään ei ole teiltä pois nykyiseen verrattuna. Saisitte kunnolla keskusteltua, mistä oikein on kyse ja missä mennään.
Miehen siskoa et voi muuttaa. Mutta voit muuttaa omaa tapaasi ajatella tilanteesta.
Ajattele että tuo sisko on jostain syystä onneton. Ehkä hänelle olisi kuitenkin tärkeää että hänet kutsutaan veljen häihin. Vaikka ei sitä näyttäisikään. Jos hän istuu häissä murjottamassa ja se on häiden suurin ongelma niin vähällähän sinä pääset. Jos ei ole vakavaa sairastamista, tappeluita, onnettomuuksia ym.
Koeta lopettaa tuo ajattelutapa että sisko pilaa häänne. Tuolla ajattelulla sinä pilaat ne häät. Olkoon sisko millainen on niin älä anna itsesi jumittua tuohon siskoasiaan. Keskity häiden hyviin juttuihin. Ja ajatteles jos nuo häät olisivatkin jollakin tapaa se muuri jonka jälkeen sisko alkaisi käyttäytyä edes vähän paremmin. Jos vaikka luopuisi siitä toivosta että veli palaa exänsä kanssa yhteen jos hän on sinulle oikein kurja ym.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:15"]
Jos mies on kutsumassa siskoa velvollisuudesta, jättäisimme kutsumatta.
Häissä kai pitäisi olla ihanaa ja mukavaa? En mä ainakaan haluaisi sinne yhtäkään ihmistä, joka on sanonut ettei mun mies merkitse hänelle mitään, joka ei osaa käyttäytyä ja kaiken kaikkiaan käytöksellään osoittaa ettei pidä meistä.
Miksi ihmeessä kutsuisin? Ei joku veri velvoita yhtään mihinkään tai muussa tapauksessa ei adoptiolapsella olisi yhtäkään sukulaista. Perhe ja sukulaisuus on muutakin kuin samat geenit.
[/quote]Kutsuisin, sillä perheenjäsenet nyt vaan kuuluu kutsua. Toki voi toivoa että hän ei tule.
[/quote]
Mun perhe koostuu läheisistä ihmisistä, ap:n miehen sisko ei olisi sellainen eli kuulu perheeseen kuin paperilla, joten ei velvoita yhtään mihinkään.
[/quote]Mutta miehen perheeseen sisko kuuluu, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:01"]
Minusta noin läheistä sukulaista ei yksinkertaisesti voi jättää pois. Oli hän ihan minkälainen tahansa. Teillä on edessä vuosikymmenet sukulaisuutta ja yhteisiä tilaisuuksia jne. Tämä asia jäisi hiertämään välillenne loppuiäksi, eikä se ole sen arvoista. Tuskin hän nyt pystyy vähänkin isommissa häissä mitään pilaamaan. Istuu siellä nyrpeänä ehkä, mutta niinhän jotkut muutkin istuvat, ei kaikki sukulaistädit- ja sedät ole mitään luontaisia stand up-koomikoita. Kyllä häissä kun häissä näitä hiljaisia istujia on aina. Sisko menee siinä joukon jatkeena.
[/quote]
Tästä viestistä tuli mieleen omat "häät" vuosien takaa. Minä en halunnut mieheni siskoja perheineen häihimme ollenkaan. Ratkaisimme asian niin, että emme pidä häitä ollenkaan, kävimme maistraatissa, (silti oli kampaus, meikki, kukat ja asut hommattuna) sekä kävimme valokuvassa. Minun ei tarvinnut sietää epämieluisia vieraita. Miehenikin mieleen oli häät maistraatissa kuin järjestää sukuhäitä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:30"]
Mä en ainakaan pidä lähipiirissäni ihmisiä, jotka eivät pidä minusta tai mun perheestä ja joka imee energiaa ympäriltään. Elämä on niin lyhyt, että en todellakaan tuhlaa sitä turhanpäiväisyyksiin.
[/quote]Joo, mutta kyllä oma sisko kuuluu lähipiiriin, vaikka ei ylimpiä ystäviä oltaisikaan. Kyllä sisko kuuluu kutsua häihin, jos ei ole virallisesti julistauduttu sotatilaan. Jos jättää kutsumatta, niin sitten se sodanjulistus on tehty. Ottakaa nyt huomioon että ap ei ole menossa yksinään naimisiin vaan ne häät ovat myös hänen miehensä juhlat. Päätös siskon kutusumisesta on miehen ja koska hän kokee että sisko on kutsuttava, niin silloin hän kutsuu siskonsa.
[/quote]