En haluaisi kutsu miehen siskoa meidän häihin
Noniin rakkaat av:laiset! Mulla on ongelma ja haluaisin kuulla teidän mielipiteitä aiheesta. Olemme menossa kesällä naimisiin ja päänvaivaa tuottaa tulevan aviomieheni sisko. Mä en sitten millään haluaisi sitä pahan ilman lintua omaan hääjuhlaani pilaamaan tunnelmaa. Tää sisko on meitä viisi vuotta nuorempi, asuu vielä vanhempiensa luona mutta ei ole mikään teini enää.
Ollaan oltu mieheni kanssa yhdessä vähän yli 6 vuotta ja koko tänä aikana en muista, että tää sisko olisi ollut mua tai miestäni kohtaan ystävällinen. Alkuaikoina hän saattoi moikata kun menimme miehen kotiin kylään, mutta viimeisen sanotaanko nyt 2-3 vuoden aikana ei välttämättä edes tervehdi kun mennään sinne.
Tämä sisko tuntuu olevan jotenkin tosi katkera, aina huonolla tuulella ja naama nyrpeänä. Poistanut mieheni vaikkapa facebook-kavereista ja sanonut, että mieheni ei ole hänelle mitään. Ei halua pitää miestäni edes veljenään.
Ollaan esimerkiksi annettu joka joulu tälle siskolle joululahja, joistä hän ei ole kertaakaan edes kiittänyt. Viime jouluna päätin, että en halua enää vaivata päätäni miettimällä hänelle lahjaa. Siskopa sitten suuttui siitä, kun hän jäi ilman joululahjaa! Huomautuksena, että me emme ole koskaan häneltä saaneet minkäänlaisia lahjoja. Mieheni syntymäpäiväkahveillekin tuli paikalle, mutta ei tuonut edes mitään pientä lahjaa mukanaan.
Me ei olla mikään poikkeus tässä, vaan tää tyyppi on myös muita kohtaan inhottava. Välillä kyllä osaa esittää vanhemmilleen niin kultaista, mutta pohjimmiltaan on ilkeä ihminen.
Mua on alkanut niin ottaa päähän toi käytös, mieheni mielestä mun ei pitäisi välittää asiasta. Nyt vaan on vähän pakko välittää, kun pitäisi suunnitella omia hääjuhliaan ja mä en oikeasti haluaisi tätä siskoa sinne paikalle. Ihan sama missä juhlissa tai kahveilla me ollaan oltu samalla porukalla, tää sisko on siellä aina huonolla tuulella, ei juttele muille, on vaan niiiin negatiivinen ja pilaa tunnelman. En haluaisi nähdä sitä nyrpeää naamaa itselleni noin tärkeänä päivänä.
Kysymys kuuluu, kehtaisitko sinä jättää tässä tilanteessa tuon siskon kutsumatta? Mä kyllä kehtaisin itse ihan hyvin, mutta tottakai mieheni on sitä mieltä että sisko on kutsuttava.
Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, minkä takia tää sisko käyttäytyisi meitä kohtaan noin. Tuntuu, että hänen mielestään on jotenkin hienoa olla niin helvetin cool ettei tarvitse ottaa toisia huomioon millään tavalla.
Mun omatkaan sisarukset eivät pidä tästä henkilöstä, koska tää sisko ei heillekään koskaan puhu mitään. Korkeitaan selän takan haukkuu. Kuten on haukkunut muakin ja miestäni.
Tietysti yksi mahdollisuus on se, että kutsusta huolimatta tää nirppanokka ei edes saavu paikalle. Paitsi kiusallaan saattaisi tulla sinne meidän häihin mököttämään. Mutta eipä olisi eka kerta kun jää tulematta jonkun läheisensä tärkeisiin juhliin. Jättänyt menemättä mm. toisen veljensä lapsen ristiäisiin ja yhtiin häihin. Mutta suuttui verisesti kun emme kerran menneet hänen syntymäpäivilleen.
Tästä tekstistä tuli nyt varmaan melko sekava, yritän tässä samalla saada omia ajatuksia ulos ja pohdin mitä teemme kutsujen kanssa. Mä tiedän, että tieto siskon tulosta häihin pilaisi omaa fiilistäni. Vaikka olen näiden kuuden vuoden aikana koittanut olla itse se aikuinen ja järkevä, niin ei ole tuottanut mitään tulosta. Joka kerta ystävällisesti tervehdin tätä siskoa kun näemme, mutta eipä tee hirveästi enää mieli sen enempää jutella kun tää ei katso mua päinkään. Monesti jos ollaan miehen vanhemmilla kylässä, tää sisko istuu pöydässä, tuijottaa halveksivasti eikä puhu mitään.
Sekin mua ihmetyttää, että mieheni vanhemmat ei tee asialle mitään. He vain hymähtelevät vieressä kun heidän tyttärensä ei reakoi mitenkään tervehtimiseen tai jos hänelle juttelee.
Mitä tehdä? Häät ovat mulle kuitenkin tärkeä juhla ja haluaisin paikalle ihmisiä, joista välitän ja jotka ovat minulle ja miehelleni tärkeitä. Vähän hankalaksi menee, kun lähetämme hääkutsun miehen vanhemmille. Pitäiskö laittaa loppuun pieni PS. ******* sinua ei ole kutsuttu! :D
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:36"]
Minä kutsuisin, ja ottaisin muutenkin asenteeksi aivan ylitsevuotavan makeilun ja ystävällisyyden. Silloin ainakin korostuisi kaikkien silmissä, että puolisosi sisar on se epämiellyttävä tyyppi. Jos jätät kutsumatta huomaat enemmin tai myöhemmin, että veri on vettä sakeampaa ja joudut huonoon valoon miehesi suvun silmissä.
Tämä sisar tuskin kutsuu teitä tai sinua häihinsä jos sellaiset on joskus tulossa. Mutta se onkin sitten sinulle se lopullinen voitto tässä asiassa. Olit suurempi ihminen kuin hän koskaan.
[/quote]Kyllähän siinä tekee itsesestään todella pikkumaisen niuhottajan jos jättää noin läheisiä sukulaisia kutusumatta pelkästään siksi että naama ei miellytä.
Kutsu sisko, ja anna hänen ymmärtää että oikein kovasti ja lämpimästi toivot että osallistuisi :D ei varmana tule paikalle! Näin olette loukkaamatta ketään, mutta saatte mitä haluatte.
Älä muutenkaan murehdi, häät ovat (ainakin jos vieraita yli 50) niin iso ja hektinen tapahtuma, ettet todellakaan ehdi ahdistua jonkun yksittäisen ihmisen mökötyksestä. Kun ei siellä meinaa ehtiä keskittyä niihin kivoihinkaan ihmisiin :/ jos sisko kuitenkin saapuisi paikalle, hän nolaa vain itsensä julkisesti, ei sinua!
Itsekin pohdin samoja omissa häissä, että onko pakko kutsua jos ei halua. Päädyimme kompromissiin, jossa n. 20 vierasta oli sellaisia, joita en itse olisi kutsunut, mutta ei heidän läsnäolostaan lopulta haittaakaan ollut.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:19"]
Vähän vastaavassa tilanteessa jätin oman sisaruksen kutsumatta. Hän asui jo omillaan, silti tuli vaan, äitimme "kutsusta". Ei se pilannut juhlia, mutta se mun toiveen yli tallominen harmitti, harmittaa vieläkin.
Teillä on vaikea tilanne. Ymmärrän välinne kirkkaasti, joten loistoratkaisua ei ole, ellei sisko kieltäydy kutsusta. Tylsää, mutta kutsuttava on, muuten ootte ne pahikset, kokemusta on... :-/
[/quote]Pienimmän riesan kautta. Kannattaa kutsua, jos miehestä kerran siltä tuntuu että kuuluu kutsua. Luultavati miehen vanhemmat myös pitää itsestään selvänä että sisko on häitä juhlimassa ja varmaan olettavat siellä olevan kutsuttan monta sellaistakin sukulaista joita ap ei ole koskaan edes tavannut.
Tuollaisista ap:n suunnittelemista mielenilmauksista sukuriidat syntyy.
Ehkä tekisin näin:Hankkisin kyseiselle hääpäivälle esim risteilyliput (niitä saa kohtuu halvalla)ja laittaisin jonkun soittamaan siskolle että on voittanut liput.Ja voimassa vain tuolloin.Ja kahdelle että voi ottaa jonkun ystävänsä mukaan.Sitten vaan hänelle kutsua häihin ja sisko saa niskoja nakellen kieltäytyä kun on "parempaa tekemistä".Ja miehesi voisi anella oikein häntä tulemaan.Jos on yhtä ilkeä kuin kuvailit,ei tule...ja kaikki voittavat/säilyttävät välit.
Miksi tämän siskon käyttäytyminen on ap:lle niin tärkeää? Minulle olisi itsestään selvää että sisarukset kutsutaan häihin, mutta ei kai niitä mikään pakko ole kutsua jos ei halua. Mutta kutsumatta jättämällä olet vajonnut siskonkin käytöstä alemmaksi, anna hänen olla tarinan törppö, älä ala itse sellaiseksi.
Kuulostaa melkoiselta herrantertulta tämä tyttö, varsinkin jos kyse ei enää ole sellaisesta 16-17-vuotiaasta. Ihmeellistä käytöstä, onko siis tuo tupakkakäräytys ja eksä ainoat syyt? Tokihan ymmärrän jos veljen ja eksän ero on ollut kova paikka, mutta siitä juontuva käytös kuulostaa kyllä uskomattoman lapselliselta. Onko tämä sisko saanut aina tahtonsa läpi ja pelaa jonkinlaista valtapeliä itse kutakin kohtaan, vai mikä on pielessä?
Noh, kultainen keskitie: ehdottaisin kutsumista mutta istumapaikan sijoittelua niin, ettei hän olisi suoraan näkökentässä. Ja että suhtaudutte kumpikin häneen kuin ilmaan: siinähän on mutta ei enempää. Tosiaan tuollaista käytöstä ei pidä hyväksyä enkä näe syytä että itse pitäisi ehdoin tahdoin hieroa välejä lämpimämmäksi, jos hän ei voi pätkän vertaa tulla vastaan.
Ja myöhemmissä tilaisuuksissa voitte varmaan surutta jättää huomiotta. Kohteliasta on osallistua joihinkin välttämättömiin kissanristiäisiin, mutta lahjojahan tarvitsee tuskin ostella. Paras vinkki: ole tilanteen yläpuolella. Ymmärrän ärsytyksen, mutta ehkäpä isoin rangaistus siskolle on se että hän ihan itse tekee omasta elämästään ihan tarpeeksi vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 12:10"]
Ehkä tekisin näin:Hankkisin kyseiselle hääpäivälle esim risteilyliput (niitä saa kohtuu halvalla)ja laittaisin jonkun soittamaan siskolle että on voittanut liput.Ja voimassa vain tuolloin.Ja kahdelle että voi ottaa jonkun ystävänsä mukaan.Sitten vaan hänelle kutsua häihin ja sisko saa niskoja nakellen kieltäytyä kun on "parempaa tekemistä".Ja miehesi voisi anella oikein häntä tulemaan.Jos on yhtä ilkeä kuin kuvailit,ei tule...ja kaikki voittavat/säilyttävät välit.
[/quote]Oletpa juoni :) Itse ajattelin että järjestää häät vaikka juhannuksena tai siskon syntymäpäivänä tms. ajankohtaan jolloin hänellä on melkoisella varmuudella parempaakin tekemistä :) Toisaalta, sisko taitaa olla melkoinen persoona jos ap on hänestä noin huolissaan.
84 jatkaa: ja sitä on turha etukäteen pelätä, että hän jonkun shown aiheuttaa. Jos hän tekee jotakin todella typerää tai epäkohteliasta, siinä tilanteessa on aivan ok kehottaa häntä sitten poistumaan. On eri sävy jättää ennalta kutsumatta (rikotaan etikettiä ja paheksutaan), kuin että konkreettisessa ongelmatapauksessa pyytää poistumaan (kenelläkään ei ole velvollisuutta katsella selvästi huonoa käytöstä omissa juhlissaan).
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:46"]
Miehen siskoa et voi muuttaa. Mutta voit muuttaa omaa tapaasi ajatella tilanteesta.
Ajattele että tuo sisko on jostain syystä onneton. Ehkä hänelle olisi kuitenkin tärkeää että hänet kutsutaan veljen häihin. Vaikka ei sitä näyttäisikään. Jos hän istuu häissä murjottamassa ja se on häiden suurin ongelma niin vähällähän sinä pääset. Jos ei ole vakavaa sairastamista, tappeluita, onnettomuuksia ym.
Koeta lopettaa tuo ajattelutapa että sisko pilaa häänne. Tuolla ajattelulla sinä pilaat ne häät. Olkoon sisko millainen on niin älä anna itsesi jumittua tuohon siskoasiaan. Keskity häiden hyviin juttuihin. Ja ajatteles jos nuo häät olisivatkin jollakin tapaa se muuri jonka jälkeen sisko alkaisi käyttäytyä edes vähän paremmin. Jos vaikka luopuisi siitä toivosta että veli palaa exänsä kanssa yhteen jos hän on sinulle oikein kurja ym.
[/quote]
Kiitos viestistä! Tässä tosiaan on ajattelemisen aihetta :) Ollaan tosiaan yritetty parhaamme mukaan ajatella, että ei me voida sitä siskon käytöstä muuttaa. Voimme kuitenkin vaikuttaa omaan käytökseemme ja siihen, että emme lähde tuohon vihanpitoon mukaan. Ensimmäinen askel oli tuo, että emme antaneet jouluna hänelle lahjaa. Eihän hän ollut koskaa aikaisemmin edes kiittänyt saamistaan lahjoista ja oli jopa sanonut, että ei halua meiltä mitään lahjaa. Silti, nyt kun päätimme että lahjaa ei anneta - hän suuttui asiasta. Soitti vihaisen puhelun miehelleni asiasta. Mun mielestä tää oli ihan käsittämätöntä! Ihan sama mitä teemme, ei vaan miellytä häntä.
Tää sisko on todella kostonhimoinen ja on ollut erityisen inhottava meitä kohtaan sen jälkeen, kun jätimme kerran hänen syntymäpäiväjuhlansa väliin. Sen jälkeen ilmoitti tuon, että mieheni ei ole enää hänen veljensä yms. Mua pelottaa, että sisko tulee varta vasten häihin pilaamaan tunnelman. Olisi vaan jotenkin niin hänen tyylistään.
Ajattelin ehdottaa miehelle, että lähetämme normaalisti kutsun mieheni perheelle. Pyydämme kutsussa ilmoittamaan tulijat. Jos sisko ilmoittaa tulostaan, voisimme ystävällisesti hänelle sanoa että kiva kun osallistuu juhlaamme ja toivomme, että siellä muistaisi käytöstavat eikä tulisi sinne mököttämään. Veikkaan, että jos pyydämme että häissämme ei mökötetä, niin sisko ottaa tämän suurena loukkauksena eikä saavu paikalle ja sama meno jatkuu taas.. Mutta ainakin saadaan juhlia ilman pahan ilman lintua ;)
Nyt kun oon pitkästä aikaa taas miettinyt tätä asiaa enemmän ja kirjoittanut näitä asioita ylös, niin kyllä oikeasti harmittaa tää tilanne et joutuu edes miettimään tämmöstä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 12:05"]
Kyllähän siinä tekee itsesestään todella pikkumaisen niuhottajan jos jättää noin läheisiä sukulaisia kutusumatta pelkästään siksi että naama ei miellytä.
[/quote]
Ihminen on niuhottaja, jos kutsuu juhliin vain vieraita, joista pitää ja joiden kanssa haluaa viettää aikaa? Aivan pähkähullua logiikkaa.
Juuri tuon takia en kutsu häihini ketään vieraita. Aina on joku, joka "pitäisi" kutsua, mutta jota sinne ei halua. Inhottava tilanne kyllä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 12:14"]
Kuulostaa melkoiselta herrantertulta tämä tyttö, varsinkin jos kyse ei enää ole sellaisesta 16-17-vuotiaasta. Ihmeellistä käytöstä, onko siis tuo tupakkakäräytys ja eksä ainoat syyt? Tokihan ymmärrän jos veljen ja eksän ero on ollut kova paikka, mutta siitä juontuva käytös kuulostaa kyllä uskomattoman lapselliselta. Onko tämä sisko saanut aina tahtonsa läpi ja pelaa jonkinlaista valtapeliä itse kutakin kohtaan, vai mikä on pielessä?
Noh, kultainen keskitie: ehdottaisin kutsumista mutta istumapaikan sijoittelua niin, ettei hän olisi suoraan näkökentässä. Ja että suhtaudutte kumpikin häneen kuin ilmaan: siinähän on mutta ei enempää. Tosiaan tuollaista käytöstä ei pidä hyväksyä enkä näe syytä että itse pitäisi ehdoin tahdoin hieroa välejä lämpimämmäksi, jos hän ei voi pätkän vertaa tulla vastaan.
Ja myöhemmissä tilaisuuksissa voitte varmaan surutta jättää huomiotta. Kohteliasta on osallistua joihinkin välttämättömiin kissanristiäisiin, mutta lahjojahan tarvitsee tuskin ostella. Paras vinkki: ole tilanteen yläpuolella. Ymmärrän ärsytyksen, mutta ehkäpä isoin rangaistus siskolle on se että hän ihan itse tekee omasta elämästään ihan tarpeeksi vaikeaa.
[/quote]
Melkoinen herranterttu on kyllä osuva ilmaisu! On ilmeisesti aina enemmän tai vähemmän käyttäytynyt noin, eikä vanhemmat ole sen enempää siihen puuttuneet. Ilmeisesti joskus nuorempana ovat yrittäneet ojentaa, mutta ei enää vuosiin. Valtapeliä pelaa, saa tahtonsa läpi kiukuttelemalla.
Jos ajattelisin tilanteen niin, että mulla olisi tuollainen lapsi ja mun vanhemmat tulisivat meille kylään. Mä puuttuisin asiaan, jos lapseni ei tervehtisi isovanhempiani eikä vastaisi heidän kysymyksiinsä. Mutta miehen vanhemmat ei oikeastaan sano mitään, pudistelee vaan päätään.
Onkohan tässä kyse päälle jääneestä teiniangstista ja roolista, josta on varmasti vaikea päästä eroon. Hän on itsekin sanonut, että nauttii siitä että on vittumainen muille. Vihaa kuulemma ihmisiä, vihaa joulua ja lapsia ja hänen mielestään parisuhteet ovat perseestä. Aina kaikkeen on jotain pahaa sanottavaa.
Ehkä mä olen tosiaan tehnyt asiasta liian suuren ongelman itselleni :) Täytyy vaan yrittää itse pysyä positiivisena. Kiitos hyvistä kommenteistanne, on tosiaan saanut ajattelemaan että ehkä vaan parempi kutsua sisko ja katsoa mitä tuleman pitää.
Ap
Mun mielestä sun miehen pitää tuo asia päättää. Sä voit kertoa, että et haluaisi siskoa kutsua, mutta et voi kävellä miehen yli, sillä kyseessä on hänen siskonsa. Voit tietysti edesauttaa hänen poisjäämistä häistä pyytämällä häntä vaikka avustamaan jotenkin siellä hääjuhlassa. Eli lähetä kutsu ja sen jälkeen tiedustele, että onko hän tulossa ja jos on, niin voisiko hän vaikka lausua runon hääjuhlassa..? Voi olla, että sisko ei sitten haluakaan tulla..
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:32"]
Tää sisko oli mun valmistujaisjuhlissa. Kommentoi tarjottavia, eikä halunnut maistaa niistä mitään. Kommentoi mun juhlamekkoa miehen äidille, kun ei pitänyt siitä.
Ap.
[/quote]
Miehen äidiltä olisi vaadittu tuossa sen verran hienotunteisuutta, ettei olisi kertonut asiaa sinulle.
Ainiin ja vielä yks juttu! Ei me nyt tosiaankaan jätetä häitä juhlimatta sen siskon takia, sehän nyt vasta oliskin :D
Ap
Eihän tämä sisko ole ap:n kertoman mukaan tehnyt mitään kauheaa, näyttää vain nololta ja ärsyttävältä ja pilaa suunnattomalla ujoudellaan ja epätrendikkyydellään ap:n hienot häät. Jos et kutsu niin kerro ainakin ihmettelijöille että sisko ei ole tarpeeksi tasokas vieras häihisi ja vieraatkin huomaavat kuinka laatuihminen olet.
Aika surullista että ujouden vuoksi syrjitään ja yritetään vielä saada koko suku pilkkaamaan. Voin vain kuvitella miten murheelliseksi sisko tulee kun kielletään tulemasta oman veljen häihin.
Mietin, että aika tehokkaasti sisko pitää teitä kaikkia vallassaan tuolla passiivisella aggressiivisuudella. Minulla on itselläni tällainen henkilö, jonka kanssa on töiden vuoksi pakko olla tekemisissä, jos kohta ei henk. koht niin ainakin samoissa tiloissa. Hän todella h a l l i t s e e tilannetta murjottamisella. Korneinta on, kun hän hakeutuu samoihin tilanteisin kanssani (meillä on erittäin tulehtuneet välit mutta sama ystävä, johon hän tukeutuu). Hän haluaa olla läsnä mutta mököttää, ei puhu, ei edes suostu istumaan välttämättä samaan pöytään ja osoittaa sillä kaikella, että hän on erittäin epätyytyväinen tilanteeseen.
Minä olen ratkaissut asian sillä, että mököttäköön ihan rauhassa. En anna hänelle vastakaikua hänen mökötykselleen. En vetäydy ystäväni seurasta. En reagoi millään tavalla hänen luomaansa ikävään ilmapiiriin. Toisin sanoen: hän on kuin ilmaa. Minulle on aivan se ja sama mitä hän tekee... ja se tuntuu saattavan hänet enemmän raivon partaalle. Toki jos hänen kanssaan täytyy olla enemmän tekemissä, niin samalla lailla kuin muillekin, tarpeellisen kohteliaasti muttei enempää.
Ja mikä tämän kaiken tarkoitus on? Haluan olla tilanteen yläpuolella, mutta en halua antaa hänelle valtaa ja kiitosta tästä manipuloinnista vaivaamalla päätäni hänen kulloisellakin mielentilallaan. Ei ympäristö voi tanssia hänen kulloisenkin mielentilansa mukaan.
94: nyt olet käsittänyt ehkä ujouden väärin. Olen itsekin ujo enkä osaa olla isoissa tilaisuuksissa, mutta siitä on pitkä harppaus siihen että ollaan naama väärinpäin, epäkohteliaita ja arvostellaan rumasti toisten olemusta. Olla ujo on ihan eri asia kuin hallita tilannetta passiivisaggressiivisuudella.
Ap:n selostuksesta voisi arvailla, että miehen siskolla on jokin mielenterveyden ongelma. Häneen kannattaa suhtautua ihan ystävällisesti, kyllä muutama hullu joka sukuun mahtuu. ;)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:01"]
Minusta noin läheistä sukulaista ei yksinkertaisesti voi jättää pois. Oli hän ihan minkälainen tahansa. Teillä on edessä vuosikymmenet sukulaisuutta ja yhteisiä tilaisuuksia jne. Tämä asia jäisi hiertämään välillenne loppuiäksi, eikä se ole sen arvoista. Tuskin hän nyt pystyy vähänkin isommissa häissä mitään pilaamaan. Istuu siellä nyrpeänä ehkä, mutta niinhän jotkut muutkin istuvat, ei kaikki sukulaistädit- ja sedät ole mitään luontaisia stand up-koomikoita. Kyllä häissä kun häissä näitä hiljaisia istujia on aina. Sisko menee siinä joukon jatkeena.
[/quote]
Tästä viestistä tuli mieleen omat "häät" vuosien takaa. Minä en halunnut mieheni siskoja perheineen häihimme ollenkaan. Ratkaisimme asian niin, että emme pidä häitä ollenkaan, kävimme maistraatissa, (silti oli kampaus, meikki, kukat ja asut hommattuna) sekä kävimme valokuvassa. Minun ei tarvinnut sietää epämieluisia vieraita. Miehenikin mieleen oli häät maistraatissa kuin järjestää sukuhäitä.
[/quote]Täsmälleen samaa mieltä että jos vieraslista alkaa tuntua epämielyttävältä, niin paras jättä juhla julimatta. Naimisiinmenoa kun ei ole mikään pakko juhlia porukalla.