Riita (taas) äidin kanssa - olenko tyly ja kohtuuton?
Eläkkeellä oleva äitini hakee pikkukoululaisemme koulusta ja on meillä, kunnes tulen kotiin ja olen tästä kovasti kiitollinen (äiti tämän tietää), on lapselle rakas ja tulemme muuten hyvn toimeen.
Mutta tänään taas paloi pinna. Olen useaan otteeseen sanonut äidilleni, etten toivo hänen "puuhastelevan" täällä mitään - siis kotitöitä, kunhan lapselle välipalan antaa niin sillä hyvä. En pidä siitä, että tavarat vaihtavat paikkaa eli en löydä asioita ja ennen kaikkea tökkii se, että koen yksityisyyttäni loukattavan kun vessan kaapit on "järjestetty", yöpöydän laatikot pengottu tai lasku- yms. paperipinot kahlattu läpi (tämän syynäämisen hän järjestelmällisesti kiistää, mutta enhän minä sokeakaan ole). En myöskään pidä siitä, että esim. verhot vaihdetaan "omatoimisesti".
Otimme jo aiemmin syksyllä yhteen, kun vaatekomeroni oli järjestetty uuteen uskoon - vaikka tämä oli nimenomaisesti "kielletty" ihan suusanallisesti ja olen sanonut, että jos jotain nyt haluaa välttämättä tehdä, niin lapsen huonetta saa järkätä ja keittötä hinkata. Mutta kun ei se näemmä riitä.
Tänään sitten taas hermostuin, kun eräässä huoneessa oleva valoasetelma oli purettu ("kun eihän kukaan enää helmikuussa noita pidä"). No, minä olisin halunnut pitää - nautin hiljaisista illoista ko. valojen kanssa kyseisessä huoneessa.
Sanoin sitten, että nyt alkaa oikeasti riittämään tuo touhu ja että tässä varmaan pitää jotain muita lastenhoitoratkaisuja tosissaan etsimään kun ei aikuiselle ihmiselle tunnu menevän jakeluun että toisten juttuihin ei kosketa. No, äitini siitä sitten itkemään ja märssyämään, kuinka MITÄÄN ei arvosteta. Totesin rauhallisesti, että arvostan kovasti sitä, että tulee tänne lapsenlapsensa seuraksi, mutta en edelleenkään toivo tavaroihini koskettavan ja että mielestäni moinen marttyyriasenne on turha. Mutta ei, en arvosta MITÄÄN hänen tekemisiään ja hän ei kuulemma mitään "säädä" tai pengo. Kysyin äidiltä, miltä hänestä tuntuisi jos minä menisin mylläämään hänen kaappinsa ja tavaransa niin ettei hän löytäisi mitään mutta hän pysyi tiukasti kannassaan, että hän ei mitään ole tehnyt. Vaikka olen talven mittaan lukuisia kertoja joutunut soittamaan hänelle, kun en ole löytänyt vaikkapa tiettyä paitaani tai joku lapsen juttu on hukassa. Sanoin myös, että tämä on MINUN kotini ja en pidä siitä, että näin toimitaan.
No, tuosta äiti sitten suutuspäissään lähti, nyyhkyttäen ja marttyyrina. Aargh.
Olen joo varmasti itsekin lapsellinen, mutta olen tarkka omasta yksityisyydestäni - ja varmastikin osin siksi, että lapsuudenkodissani tuota ei ollut vaan kaikki kamani on aina pengottu, päiväkirjani luettu yms. yms. joten toivoisin, että omassa kodissani toiveitani kuunneltaisiin ja kunnioitettaisiin.
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 08:59"]
Mua ihan nauratti lukea tätä ketjua, niin täynnä omia kokemuksia! Pieni "lohdutuksen" sana, se vahtaaminen ei lopu IKINÄ! Omat lapseni ovat jo parikymppisiä, ja äitini edelleen vahtii/ syyllistää minua. En anna lapsilleni (jotka eivät siis asu enää kotona) tarpeeksi rahaa, en ota heitä matkoilleni mukaan, en välitä lapsistani, jne jne. Jos sanon takaisin niin alkaa kauhea itku, sydämeen ottaa ja häntä ei ymmärretä.
[/quote]
Heh, jostain syystä tämäkin tieto lohduttaa. Toki olen itse arvellutkin, ettei äidin kontrollointi ja syyllistäminen liity mitenkään siihen, miten asiani tällä hetkellä hoidan. AINA löytyy JOKU aihe, vaikka päällään seisoisi. "Kun en minä vaan voi katsoa sivusta, kun.." Ja loppulauseelle vain mielikuvitus on rajana..
On niin hauskoja osa näistä kommenteista. Kyllä huomaa, kun kirjoittajalla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta.
Muutama vuosi sitten kirjoitin samantyyppisestä aiheesta ja voi herranjestas sitä paskan määrää, mitä tuli niskaan. Taitaa osa vielä löytyä takaraivolta. Meillä on vanha talo ja siinä paljon remonttia. Pääasiassa kaikki on tehty omin voimin, koska vanhempani ovat elääkeellä ja isäni on taitava rakennushommissa. Siinä sivulla mieheni ja appeni ovat oppineet myös. Meillä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia teettää noita hommia vieraalla ja maksaa niistä palkkaa, eikä ammattilaiset taida huoliakaan talon väkeä hommiin mukaan opettelemaan.
Asioita voidaan tehdä kahdella tapaa: meidän äiti tavalla ja väärällä tavalla. Valittiin mieleiset keittiökalusteet ja edelleen ollaan niihin tyytyväisiä. Siivouskomero on äitin mielestä ihan paska, puuttuu hyllyjä, kyllä tänne täytyy saada toinen hylly, isän täytyy porata. Mielestäni emme tarvitse. No tarvittehan te, tänne pitää laittaa sitä ja tätä. On se kumma, kun heidän kaappeihin on jo tehtaalla (pieni paikallinen yritys joka tekee itse komerot) porattu reikiä valmiiksi hyllyjä varten ja meille ei (ei ollut mahdollista, kun kysyin). 4 vuotta ollaan keskusteltu tarvitaanko toista hyllyä vai ei. Toistaiseksi olen voittanut, mutta voihan se olla, että siellä on hylly joku päivä, kun palaan töistä kotiin.
Jotenkin kuvittelin, että lähes nelikymppisenä pienen lapsen äitinä suhde omaan äitiin olisi muuttunut. Kuvittelin väärin (olis varmaan pitänyt kysyä äitiltä tätä etukäteen, niin olishan se sen tiennyt...), edelleen ollaan äiti ja pikkulapsi-tasoisessa suhteessa. Äiti vissiin pelkää, että teemme jotain peruuttamattoman kamalia virheitä elämässä ja haluaisi meitä niiltä säästää. Olkoonkin sitten vaikka puhe komeroista. Olenkin aika pitkälti joo joo -linjalla, kun tulee ohjetta, että teidän täytyy nyt tehdä tai älkää nyt vaan sitten sitä virhettä tehkö.
Pyykinpesu on yksi homma, mikä on ehdottomasti kielletty äidiltä. Olen joskus jopa piilottanut pesuainelokeron, kun asia ei ole meinannut mennä perille. Itse pesen täysiä koneellisia, mutta äitillä on kauhee hätä pyykätä heti, kun pyykkikori on puolillaan.
Olen ehdottoman kiitollinen vanhempieni avusta, mutta ei silti aina jaksaisi kuunnelle arvostelua. Jos lähden kaverille muuttoavuksi, niin kannan hänen mattonsa sisälle, vaikka se olisi miten ruma mielestäni. En ala väittää ettei hän sellaista tarvitse ja kiikuta suoraan roskalavalle.
Ihan kuin omasta elämästäni, tosin sillä erolla että mummo ei hoida lapsiamme lainkaan. Siitä ei vain tule mitään, valitettavasti. Kylässä käy silloin tällöin ja se on lapsillekin tärkeää. Aikuinen ihminen, eikä ymmärrä puhetta. Päsmäröi (tai siis enää yrittää päsmäröidä) kuin omassa kodissaan ja haluaisi määrätä ihan kaikesta!! Lapsetkin ovat tästä ihmeissään, kun eivät voi edes syödä rauhassa kun käskyjä tulee joka suunnasta ja edes maitoa ei saa itse mukiin kaataa, leivän voitelusta puhumattakaan! Hirveä kontrollointi joka omasta lapsuudestani on tuttua.. Lisäksi paperit on pengottu pankkiasoita myöten ja jatkuva utelu raha-asioista. Ei mitään kunnioitusta toisten yksityisyyttä kohtaan. No, kaikkea ei voi saada. Onneksi meillä on ihana oma perhe ja olemme onnellisia. Ymmärrän sinua AP.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:32"]
Samaa ajattelin ehdottaa kuin nro 7, vai onko hankala keksiä joka päiväksi?
Tyyliin:
Voi kun olis ihanaa, kun joku joskus leipoisi...
En ole ehtinyt silittää, no ehkä sitten illalla...
Nuo sukatkin pitäisi parsia...
[/quote]
Sairaan ärsyttävää vihjailua. Mieluummin vaikka "haluaisitko leipoa..." "Jos tulee tekemisen puute niin nuo saa silittää/parsia"
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:32"]
Samaa ajattelin ehdottaa kuin nro 7, vai onko hankala keksiä joka päiväksi?
Tyyliin:
Voi kun olis ihanaa, kun joku joskus leipoisi...
En ole ehtinyt silittää, no ehkä sitten illalla...
Nuo sukatkin pitäisi parsia...
[/quote]
Sairaan ärsyttävää vihjailua. Mieluummin vaikka "haluaisitko leipoa..." "Jos tulee tekemisen puute niin nuo saa silittää/parsia"
[/quote]
Voi kuule, ei tuommoiselle ihmiselle voi noin suoraan sanoa.
Hän tulkitsee se niin, että häntä on käsketty ja vaatimalla vaadittu leipomaan ja parsimaan ja silittämään.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:44"]
Ei sentään sinulle tarpeettomaksi kokemiaan tavaroita lahjoittele sukulsisille kuten omaäitini?
[/quote]
Hei, mun anoppi tekee tätä!
Esim. lahjoitti minun itse hankkimiani vauvanvaatteita siskontyttärelle, koska oli sitä mieltä ettei me tarvita niitä enää. Mielestäni aika härskiä.
Sympatiahalaus ap:lle - meillä meinasi käydä samalla tavalla, mutta puhumalla äitini kanssa saatiin asiat kuitenkin selvitettyä.
Pahimmillaan, kun asuin lähempänä vanhempiani, saattoi äiti olla kotonani imuroimassa kun tulin töistä kotiin, tai yötä ollessaan oli aamutuimaan koko työhuoneen kaapit järjestelty.
Meillä auttoi asioista keskustelu ja säännöistä sopiminen, ja "täkynä" pienten kotihommien jättäminen äitin tehtäväksi (esim. Rappusten pyyhkiminen, leivonta).
Jos ap:n äitiin ei puhe auta, olisiko syytä kokeilla tällaidta "työlistaa", jolla aktiviteetin saisi kohdistettua tuottaviin asioihin. Eli ihan konkreettisesti jääkaapin oveen lista:
Olisi suureksi avuksi, jos:
- leipoisit meille tuoretta leipää
- kutoisit sukat
Jätä seuraavat tekemättä:
- kaappien järjestely ja penkominen
- tavaroiden siirtely
Listaan sitten tukkimiehen kirjanpidolla jos pyydettyjä asioita on tehty vs. pengottu ja siirrelty. Tulisi mustaa valkoisella siitä, mitä on tehty.
Jos muu ei auta, loppujen lopuksi vain avaimet pois.
Olisi kiva kuulla, miten ap:lla menee :-)
Olen 20v ja luulisi, että pahaa mieltä tässä iässä ja elämäntilanteessa tulisi mieskuvioista, opiskeluista ym. Mutta ei, oma äiti on ollut viime kuukausina ainut, joka on saanut itkemään. Loukkaamista, epäilyä, arvostelua, syyttämistä, nälvimistä ja vittuilua. Kaikki mitä nyt enää pystyy penkomaan ja etsimään minusta tietoa, tekee sen. Luojan kiitos en asu enää kotona, enkä nyt kotiini mielelläni päästä, vaikka haluaisi tunkea vähän väliä.
Mitä ihmettä teen, kun tarvitsen häntä kuitenkin rahallisesti? :(
Vuokra on korkea ja isoa määrää (sellaista, joka kattaisi elämisen, kun opintotuki kokonaisuudessaan kuluu vuokraan) töitä on vaikea sovittaa opintoihin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:05"]
Olen ehdottoman kiitollinen vanhempieni avusta, mutta ei silti aina jaksaisi kuunnelle arvostelua. Jos lähden kaverille muuttoavuksi, niin kannan hänen mattonsa sisälle, vaikka se olisi miten ruma mielestäni. En ala väittää ettei hän sellaista tarvitse ja kiikuta suoraan roskalavalle.
[/quote]
Tässä kiteytyy täydellisesti se auttamisen ja manipuloimisen ero :)
93 jatkaa. Ihan uskomatonta lukea näitä juttuja! Olen luullut, että olen ainoa jolla on aivan mahdoton äiti. Ainakin ystäväpiirissäni tuntuu olevan vain näitä ihania, pyyteettömästi auttavia ja rajat ymmärtäviä mummoja. Olen niin surrut tilannettamme, kun vain toivoisin että lastenkin takia mummo voisi olla osa elämäämme. Mutta kun ei. Yritän olla kiitollinen siitä mitä meillä on. Appivanhempani ovat ihania, harmi kun asuvat vain niin kaukana. Tiedän, että olen äidilleni varmasti ikuisesti se kiittämätön tytär, mutta oman, mieheni ja lastemme mielenterveyden vuoksi ainut vaihtoehto on pitää etäisyyttä ja nähdä harvoin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:35"]
Mä olen suorastaan kateellinen. Pahi sotku meillä on kaapeissa ja laskupinossa. Oi please ap, anna se mummo tänne meille kahden koululaisen turvaksi. Siivoisko se kissojen hiekkiksenkin ? Oi mummoo, tule tänne!!!
[/quote]
Et taatusti olisi kateellinen enää sen jälkeen, kun mummo pyörähtäisi teillä ja sen jälkeen et enää löytäisi sitä ihaninta lempiyöpaitaasi, et lapsesi unilelua (on laittanut roskiin kun olivat niin kuluneita), et sitä ihan uutta kallista merkkilaukkua ( on antanut ystävälleen lahjaksi etkä sinä kehtaa pyytää takaisin. Ethän sinä ollut sitä tarvinnut kun oli selvästi käyttämätön!) Ja mihin laitoitkaan dildosi - niin, siellähän se patjan alla niin kuin ennenkin mutta toisella puolella sänkyä.
Te ette ollenkaan ymmärrä, mikä se ongelma on.
Ei ne himosiivoojat todellakaan jätä työtä pelkkään järjestämiseen. Siivoussavotassa yleensä katoaa tarpeellista tavaraa enemmän tai vähemmän lopullisesti. Toiseksi kaupanpäälliseksi tulee hirmuistet moitteet ja valitukset "kun et ole tuotakaan siivonnut koskaan (vaikka juuri eilen siivosit ja järjestit vaikka vessan kaapin OMAN mielesi mukaan mutta ei kelvannut mummolle) ja siitä, kuinka sinä teet kaiken niin onnettoman huonosti ja väärin.
Ja sitten sinä kelvoton vielä kehtaat moittia tavaroiden katoamisesta ja asioihin sekaantumisesta, etkä ole kiitollinen siitä, kun on niin suuren vaivan nähnyt ja kova työn tehnyt sinun hyväksesi.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:25"]
Edelleen sama kanta kaikille vielä emon nisässä roikkuville siipeilijöille: Hoitakaa itse pentunne, mattonne ja kaappienne rojut. Who cares?
[/quote]
Emo tässäkin on se, joka roikkuu jälkeläisessään eikä päästä irti.
Kovin paljon tällä palstalla on niitä emoja, jotka eivät anna lastensa elää omaa elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:43"]
Edelleen sama kanta kaikille vielä emon nisässä roikkuville siipeilijöille: Hoitakaa itse pentunne, mattonne ja kaappienne rojut. Who cares?
[/quote]
Kovin paljon tällä palstalla on niitä emoja, jotka eivät anna lastensa elää omaa elämäänsä.
[/quote]
Hei kyllä se päästää irti. Teillä vaan ei ole aikuismaista kanttia laittaa vanhempiinne rajaa. Otatte aina sen lapsen roolin. Jossain vaiheessa irtiotto on tehtävä. Ja jos äiti suuttuukin??? Voi voi, sittenhän suuttuu. Ei siihen kuole. Pelkäätte omia vanhempianne, pelkäätte konfliktia, koska silloin joudutte itse seisomaan omilla jaloillanne.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:43"]
[/quote]
[/quote]
Hei kyllä se päästää irti. Teillä vaan ei ole aikuismaista kanttia laittaa vanhempiinne rajaa. Otatte aina sen lapsen roolin. Jossain vaiheessa irtiotto on tehtävä. Ja jos äiti suuttuukin??? Voi voi, sittenhän suuttuu. Ei siihen kuole. Pelkäätte omia vanhempianne, pelkäätte konfliktia, koska silloin joudutte itse seisomaan omilla jaloillanne.
[/quote]
Höpö höpö
Narsku äiti pitää uhristaan kiinni viimeiseen asti.
Ainoa keino saada rauha on katkaista välit kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 08:27"]
Joopajoo
Kontrolloiminen ei ole auttamista.
Eikä tuommoisen ihmisen kanssa suhdetta voi saada 'uudelle tasolle'. Hän ei näe toiminnassaan mitään väärää tai korjaamisen tarvetta. Vika on aina siinä ihmisessä joka reagoi 'väärällä tavalla' siihen kontrolloimiseen. Valitettavasti oikeaa tapaa reagoida ei vaan ole. Tai, no sen kontrolloijan mielestä oikea tapa on tehdä kaikessa niinkuin kontrolloija haluaa, mutta eihän kukaan sillä tavalla pysty elämään.
Itse olen parhaiten pärjännyt kontrolloivan äidin kanssa ottamalla etäisyyttä todella paljon. Muutamaan otteeseen olen asunut ulkomailla, aina muutamia vuosia kerrallaan. Ne ovat olleet parasta aikaa elämässäni. Äitisuhteeni näyttää toimivan parhaiten jos tapaan hänet vain pari kertaa vuodessa max. 2 tuntia kerrallaan enkä ole häneen puhelimitse yhteydessä. Puhelinyhteyden katkaisu onnistuu helposti silloin kun asuu ulkomailla, sinne kun hän ei raski soittaa :)
Ja silloin on vaikea kontrolloida.
Aina Suomeen palattuani tilanne on pikkuhiljaa palannut entiseen, eli hirveään yritykseen kontrolloida elämääni. Aluksi vain vähän, lopulta päätyen jatkuvaan puhelinterroriin (pahimmillaan yli 10 puhelua päivässä) ja jokaiseen asiaan sekaantumiseen.
Se sekaantuminen ei ole mitään normaalia kuulumisten vaihtamista. Hän antaa neuvoja, huutaa, komentelee ja haukkuu hulluksi jos vain kiitän neuvosta mutta en toimi sen mukaan.
Viimeisimmän paluumuuton jälkeen en ole päästänyt häntä kontrolloimaan elämääni, mutta jatkuva rajojen asettaminen on raskasta. Hänen seurassaan täytyy koko ajan olla varpaillaan ja tunnustella milloin tilanne lipsuu kontrolloinnin puolelle.
Puhelimeen olen asettanut hänelle mahdollisimman hiljaisen ja siedettävän soittoäänen, jotta osaan olla reagoimatta jatkuvaan soitteluun.
Vain velvollisuudentunnosta olen hänen kanssaan tekemissä sen vähän mitä olen.
Kaveripiirissäni on kaksi ihmistä, jotka ovat katkaisseet välinsä kontrolloivaan vanhempaan (toinen äitiinsä, toinen isäänsä), ja kumpi on kertonut, että välien katkaisu on ollut elämänsä viisaimpia tekoja.
[/quote]
Voi, tämä on ihan kuin omasta elämästäni. Kun kerroin äidille, että muutamme ulkomaille, äidin spontaani vastaus "Miten minun sitten käy?" oli tyypillinen reaktio ihmiseltä, joka ajattelee kaiken itsensä kautta. Säälihän se sinänsä on pitää etäisyyttä, mutta onhan se oma elämä ja hyvinvointi kuitenkin tärkeämpi kuin se, että äiti saa tyydytyksen kontrolloinninhimoonsa ja syyllistämiseensä. Ikävintä on, kun asioita ei saa ikinä selvitettyä. Äidilläni on se periaate, ettei hän riitele, ja erimielisyyksistä keskusteleminen olisi riitelemistä. Mykkäkoulu sen sijaan on täysin ok. Hän saattoi olla jopa kaksi viikkoa puhumatta, huokaili vain, valmisti perheelle ruoan mutta itse mielenosoituksellisesti istui keittiössä huokailemassa, kun muut söivät. Oli todella ikävä elää tuollaisessa. Ja se kyttäys! Kaikki menemiset, tekemiset, kirjeet ja päiväkirjat ja kalenterit ja roskikset nuuskitaan, koska "meillä ei ole salaisuuksia"! Ja vähättely, "älä turhia luule itsestäs, se jättää sut kuitenkin pian kun huomaa millainen olet"... ja syyllistäminen: "Kaiken minä olen teidän eteen tehnyt ja tuo on kiitos"... Varokaa näitä piirteitä itsessänne, älkää antako marttyyripirulle valtaa, minussa on itsessänikin noihin taipumusta ja olen vuosikaudet keskittynyt olemaan sortumatta samaan omassa äitiydessäni, ja tiukkaa tekee...
Iltapäiväkerho on aivan ajattelemisenarvoinen vaihtoehto. Surullista, kun äitisi ottaa sen noin. Mitä hän vastaa siihen, kun kysyt että KUKA TÄÄLLÄ SITTEN ON NÄITÄ PAIKKOJA KÄYNYT PENKOMASSA JOS ET SINÄ?
Antaa vaan äitien vetää itkupotkuraivareita, mutta niille voi vaan nauraa ja kysyä aivan suoraan, että onko tuo nyt aivan aikuisen ihmisen käytöstä.
Niinpä, mulla hyvin samantyylinen äiti. Syntynyt 40 -luvulla, tuntuu olevan siis suurien ikäluokkien ominaisuus! Hän auttaa puuhastelemalla kaikkea kiellettyä, eli juurikin siivoaminen, ikkunoiden tiivistäminen (?), järjestely jne. Lapsen kanssa tykkää olla, mutta tekee kaikkea ylimääräistä ja väsyttää itsensä ns. turhaan. Sitten marttyyrina ollaan väsyneitä ja minä en tietenkään arvosta..... Jooh, 20 vuotta olen pitänyt itseäni hulluna ja kiittämättömänä, mutta nyt vihdoin olen tajunnut, että ns. vika ei ole minussa. Ja ap'lle sympatiat. En usko, että mitään on tehtävissä. Omani kanssa olen yrittänyt hyvällä ja pahalla, mutta mikään ei muutu. Ongelma olen kuulemma minä, kiittämättömyys, itsekkyys jne. Itsessä ja omassa toiminnassa ei nähdä mitään vikaa, vaikka minun äitini avoimesti myöntä touhuilunsa. Eli tsemppiä, pitkää pinnaa ja koita jotenkin kestää!
Onko sulla miestä? Meillä äitini ei kunnioita tyttäriensä yksityisyyttä, mutta annas olla kun vihjattiin, että vävypoika ei pidä siitä ja siitä... Meni perille, ja ongelmia ei enää ole ollut.
Uskomatonta, miten paljon näitä henkisesti uhmaikäisiä marttyyrejä siedetään. He tarvitsevat jämäkkää aikuista, joka antaa rajoja ja rakkautta.
Juuri näissä keski-iän ylittäneistä mammoissa on tapauksia, jotka ovat huomanneet että heidän manipulointinsa tehoaa: ihmiset yleensä välttävät konfrontaatiota ja hämmentyvät itkun edessä. Sanokaa heille mitä olette kirjoittaneet täällä; että myös omaa toimintaa pitää voida tarkastella kriittisesti ja siitä keskustella.
Tämän ap on tainnut jo tajutakin, joten pidä pintasi!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 19:14"]
Aikuinen on silloin kun tekee itse omat ratkaisunsa, ja seisoo niiden takana. Tekee asiat jotka täytyy tehdä, oli se kivaa tai ei.
Eri ikäisenä asiat tuntuvat ihan erilaisilta.
Kuitenkin oma lapsi on aina lapsi, vaikka olis kuinka vanha.
Äidit haluaa auttaa, en tunne yhtään perhettä missä äiti ei puuhastelis tyttärensä kotona kun on lastenvahtina.
Sitten kun itse olet 60 vuotta, huomaat että asiat muuttuu, sinä olet se joka hoitaa äitiäsi ja puuhastelet sen kotona.
[/quote]
Minulla on kyllä kokemusta vanhuksen hoitamisesta/auttamisesta.
Parikymppisenä auttelin vanhaa syöpähoidoista toipuvaa mummoani. Hän oli hyvin huonossa kunnossa ja tarvitsi paljon apua siitäkin huolimatta että hänen luonaan kävi kotisairaanhoitaja ja kodinhoitaja.
Myös äitini kävi mummoa hoitamassa, mutta mummo ei pitänyt hänen avustaan, sillä äitini kontrolloi mummoa liikaa. Järjesteli tavaroita eri tavalla kuin mummo olisi halunnut ja muutti sisustusta mm. siirtelemällä tauluja eri paikkoihin. Ja tietenkin valitti 'kuinka mikään ei kelpaa'. Olin usein itsekin paikalla kun tätä tapahtui, ja se oli surullista katseltavaa. Mummo yritti huudella että älä siirrä sitä, sen paikka on siinä missä se on, mutta äitini vaan otti ja siirsi todeten 'ei se siihen sovi, tässä sen kuuluu olla'. Minä niitä sitten siirtelin takaisin mummon toivomaan paikkaan kun äitini oli poistunut. Toisinaan asetuin puolustamaan mummoa, mutta se aiheutti äidilleni hirvittäviä raivokohtauksia. 'Kun kukaan ei arvosta hänen auttamisiaan vaikka hän kaikkensa yrittää'.
Kauppaostosten kanssa mentiin samaa linjaa. Äitini toi kaupasta itselleen mieluisia sellaisia ruokia ja juomia tai vaikka servettejä. Ei suinkaa niitä mitä mummo oli pyytänyt. Ruokavalinnoissa ei ollut syynä edes mikään terveellisyysjuttu tai se että mummo ei olisi saanut syödä niitä toivomiaan ruokia. Minä kävin sitten hakemassa mummolle ne hänen toivomat ostokset.
Vaan ilmeisesti minä olin kuitenkin se paha, vanhaa ihmistä huonosti kohteleva henkilö. Täydellinen äitini, joka tietää kaikesta kaiken, taas kohteli tätä vanhaa ihmistä hyvin ja kunnioituksella.
Samalla tavalla äitini käyttäytyy minuakin kohtaan, kuin käyttäytyi mummoani kohtaan. Apua en häneltä tarvitse. Onneksi.
Mutta jokainen vierailu (muutaman kerran vuodessa) on samantyyppistä kuin se mummon auttaminen oli. Sisutuksen hämmentämistä, kaappien tonkimista, ruokien roskiin heittämistä kaapista (jos en ehdi estämään) ihan vaan siksi että ne ovat äitini mielestä ällöttäviä (esim. kaikki kalaruoat ja äyriäiset). Heitteleepä hän roskiin myös sellaisia ruokia jotka ovat hänen mielestään pilalla, esim. jugurtti, jossa on päiväys ensi viikolle on äitini mielestä syömäkelvotonta.
Tietenkin hän tuo tullessaan meille itse hyviksi katsomiaan ruokia. Makaronilaatikkoa, tuoremehuja, kääretorttua ja muuta mistä itse pitää.
Ihmisillä taitaa olla hyvinkin erilaisia käsityksiä siitä mikä on auttamista.