Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanojen väännöksiä joita inhoat

Vierailija
10.02.2014 |

Minulla ovat ; koiruus, koiruuden... Minkä? Miksi ihmeessä pitää vääntää noin?!

Kummitus-täti. Ah, niin omaperäistä ja hauskaa, not.

Inska eli insuliini. Oletko pistänyt inskaa? En pysty tuon inska sanan takia lukemaan diabetespalstaa. Niin järkyttävä sana.

Oon kyllä muutenkin varmaan estynyt kun en tykkää käyttää lempinimiä; Ake, Kake, Rape, Stuba... Kuulostavat niin vajailta.

Kommentit (306)

Vierailija
21/306 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:01"]

Onneksi kukaan ei enää juo "viintä", eli tuo ihana taivutus oli vain hetken villitys.

[/quote]

Murrekohtainen juttu. Etelä-pohjanmaalla sanotaan noin ihan aina.

[/quote]

Ei kyllä sanota! 

Eteläpohjalainen ja opinnoissaan murteisiin erikoistunut

[/quote]

Ai anteeksi. Olen koko ikäni luullut niin :D

Isäni on eteläpohjanmaalainen ja sanoo aina 'viintä'. Ja olen luullut yli 30 vuotta sen olevan tyypillistä hänen synnyinseuduillaan.

[/quote]

Se, että isäsi sanoo niin, ei tarkoita sitä, että kaikki eteläpohjalaiset sanoisivat niin.

[/quote]

No juuri sitähän tuossa nauroinkin, että olen yli 30 vuotta ollut täysin siinä uskossa, että se on murrejuttu. Ja nyt selvisi, ettei se ollutkaan.

Vierailija
22/306 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanuus

Koiruus

Parhautta

Laukkuaarteen kotiuttaminen (jos käydään ostamassa laukku eli käyttöesine)

(sitten kun joku poseeraa laukun kanssa niin muut hokevat) tuo laukku on niin Sua!

^ nämä on ärsyttävimmät

Tämä ketju muistuttaa muuten kohta tuota legendaarista Blogien korulauseet-ketjua =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/306 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ärsyynnyttiin laajemminkin joskus takavuosina, mutta mua edelleen raivostuttaa, kun mäkihyppyselostajat puhuu olosuhteesta. "Ahonen joutuu nyt hyppäämään huonoon olosuhteeseen" Mikä olosuhde?!? Se sanotaan, että olosuhteet eikä siitä sanasta ole yksikköä olemassa, piste.

Vierailija
24/306 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:01"]

Onneksi kukaan ei enää juo "viintä", eli tuo ihana taivutus oli vain hetken villitys.

[/quote]

Murrekohtainen juttu. Etelä-pohjanmaalla sanotaan noin ihan aina.

[/quote]

Ei kyllä sanota! 

Eteläpohjalainen ja opinnoissaan murteisiin erikoistunut

[/quote]

Ai anteeksi. Olen koko ikäni luullut niin :D

Isäni on eteläpohjanmaalainen ja sanoo aina 'viintä'. Ja olen luullut yli 30 vuotta sen olevan tyypillistä hänen synnyinseuduillaan.

[/quote]

Se, että isäsi sanoo niin, ei tarkoita sitä, että kaikki eteläpohjalaiset sanoisivat niin.

[/quote]

No juuri sitähän tuossa nauroinkin, että olen yli 30 vuotta ollut täysin siinä uskossa, että se on murrejuttu. Ja nyt selvisi, ettei se ollutkaan.

[/quote]

Joo,  se oli muotijuttu, ei murrejuttu. Jos isäsi on syntynyt 1950-luvulla, hän on todennäköisesti juonut nuorena "viintä". Esimerkiksi Egri Bikaveria tai Rioja Tintoa.

Vierailija
25/306 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä äippä vetää ehdottomasti voiton tässä kisassa. Mä en ole mikään äippä. Vituttaa kun oma isäni "leikkimielisesti" puhuu musta lapselleni äippänä. Hyi helevetti!

Vierailija
26/306 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuohuviinistä on tullut Skumppaa (ruotsalaisittain kun viini kuohuu) ja sitten siitä on väännetty vielä (blogi)väkisinväännös: KUPLAJUOMAA!

Vierailija
27/306 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:03"]

Masuasukki -nimi sikiöstä on suorastaan kuvottava nimike, kuin ulkoavaruudesta tullut loinen joka on pakko synnyttää pihalle elimistöstä ennenkuin kuolee (muistatteko kasarisarjan nimeltä "V"? Se kertonee kaiken tuosta masuasukki-ajatuksesta kun sieltä tuli sellainen puoliksi lapsi-puoliksi pitkäkieli-lisko, ja sitten perässä vielä sellainen ruma irvistävä ökkimömmökki.....)

[/quote]

No totta puhuen juuri tällainen mielikuva minulla on raskaana olemisestä ylipäätään.

Vierailija
28/306 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:22"]

hän on todennäköisesti juonut nuorena "viintä". Esimerkiksi Egri Bikaveria

[/quote]

Erkin Pikakivääri! :D

Olin unohtanut tuon legendaarisen juoman!

Vierailija
29/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti. Meidän neidin nimikin on yleensä joku karsea väännös jostain Nikoliina, Jenniina, Sadeliina tms.

Vierailija
30/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 21:37"]

Abouttiarallaa / apauttiarallaa

[/quote]

Mun inhokkeja myös! Samoin kuin "palttiarallaa". Yök, yök, yök!

Vierailija
31/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 01:54"]

Inhoan ilmaisua suusanallisesti. Miksi se suu pitää lisätä alkuun?

[/quote]

nokun sanoja on tekstissäkin.

Vierailija
32/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 23:25"]Työpaikalla: tietokone ei wörki tai pelitä. Kun perehdytetään jotakuta hänet otetaan vierihoitoon. Yöks!

[/quote]

Toi vierihoitoon joutuminen työpaikalla on aika hirveetä.

Vierailija
33/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa väännöksiä. Jos joku on erityisen itsekeskeinen ja sydämetön ihminen, niin kaikki hänen sanomansa sanat tuntuvat rakkaan äidinkieleni raiskaamiselta.

Vierailija
34/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Teinari (ilmeisesti tarkoittaa teini-ikäistä)

- Eppu-, toppu-, kolkki-, nelkku-, jne luokkalaiset (Voi herran jestas mitä lässytystä)

- Esikko, kun puhutaan esikoisesta. (Esikko on kukka)

- Kotoilu

- Terde

- Pikkelssi, kun tarkoitetaan pikseliä.

- Lomalle lompsis- ilmaisu on jotain aivan järkyttävän ällöttävää.

- Kaikki vaippailu, liinailu, vaunuilu, tissittely yms. "äitislangi"sanat ovat ärsyttäviä.

- Tuosta yms. lyhenteestä tulikin mieleeni kaveri joka sanoo "ympsis" kun tarkoittaa "ynnä muuta sellaista".

- Vaavva, vaavi, vaavukka, vauvva, masuasukki, masuvauva

- Morski

- Päikkyri (päiväkoti)

- Koiruli, kisuli, hamsu (hamsteri), ja ehkä pahin näistä, Marsipaani (Marsu).

Sanottakoon, että itselläni on miestäni ärsyttävä tapa kirjoittaa ostoslistaan "spyläjauhoja", kun haluan sämpyläjauhoja. Tapa tuli kokkikoulusta, kun aamupalaverissa piti kirjoittaa nopeasti päivän tuotteet ylös. =D (Kirjoitan myös lyhenteitä vp, mp, shjsto, vhjsto, vjsto, muusisf, muu-uf, röhsisf ja röhuf.)

Vierailija
35/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen Areenaa taivutetaan areenassa.

Vierailija
36/306 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:48"]

ote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:48"]

"Eka- ja tokaluokan kutsuminen eppuluokaksi ja toppuluokaksi. Kuulostaa ihan vammaiselta, mikä vika lyhyemmissä normaali-ilmauksissa on? Mistä tää ällötyskieliväännös on lähtenyt?"

Ilmeisesti täältä "opettajakoulutuksen mekasta" eli Jyväskylästä, missä eppu-, toppu-, kolkki-, nelkki-, viikki-, kuukki-, seiska-, kasi- ja ysiluokkalaisia riittää. Kymppiluokkakin taitaa vielä olla. Nuo ilmaisut kannattaa opetella, jos joutuu tänne. Tervetuloa!

Itse inhoan murrekieltä olevaa AIKAS-sanaa sekä KETÄ-kieltä.

Lisään vielä MIMMOINEN-sanan. Aaaaaargh!

Vierailija
37/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:01"]

(Kirjoitan myös lyhenteitä vp, mp, shjsto, vhjsto, vjsto, muusisf, muu-uf, röhsisf ja röhuf.)

[/quote]

Nyt alkoi kiinnostaa, mitä noi sun lyhenteet tarkoittaa :D Muu on kaiketi nautaa ja röh possua ja sisf sisäfile ja uf ulkofile? Mutta mitä ovat vp, mp, shjsto, vhjsto ja vjsto?

Vierailija
38/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä eivät oikeastaan ole väännöksiä, mutta uusia sanakammotuksia kuitenkin: voimaantua ja voimaannuttava. Ihan karseaa paskaa. (En kirjoittanut shaibaa, vaikka meinasin :D).

Vierailija
39/306 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokki avopuolisosta! Kuulostaa avohoitopotilaalta enemmänkin...

Kaikki omg, lol ym...

Hookoon blöötä!

Ärtsoppa jos ei muuten puhu ruotsia.

Kisuli, misuli, vauveli, hauveli...

Pipru piparista.

Sidukka, lonkku/lonksu/pitkä juoma lonkerosta, oluesta ohrajuoma/ohrapirtelö.

Vierailija
40/306 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka- ja tokaluokan kutsuminen eppuluokaksi ja toppuluokaksi. Kuulostaa ihan vammaiselta, mikä vika lyhyemmissä normaali-ilmauksissa on? Mistä tää ällötyskieliväännös on lähtenyt?

Kaiken kruunaa vielä iltapäiväkerhon kutsuminen iipuksi. Ei koululaiset ole enää mitään vauvoja, joille pitää keksiä oma lässytyskieli.

Oksettaa niin, että jos lapseni mentyä kouluun opettaja erehtyy käyttämään joskus sanaa eppuluokkalainen, en tiedä, pystynkö osallistumaan vanhempainiltoihin.

Broitskun kestän. Yöppärin ja teepparinkin vain lievää kuvotusta tuntien. Eppua ja etenkään täysin järjetöntä epäsanaa toppua en!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan