Maat, joissa synnytystavan saa itse valita
Hei! Missä maissa synnytystavan (alatie-sektio) saa itse valita? Tämä viesti ei ota kantaa siihen, kumpi synnytystapa on parempi/turvallisempi, joten ei tehdä tästä ketjusta väittelyä synnytystapojen välillä. Olisi kiva kuulla ihan vain faktoja/kokemuksia siitä, missä synnyttäjällä on mahdollisuus valita. Jos joku sattuu tietämään myös, kumpi tapa on näissä maissa yleisempi, olisi siitäkin kiva tietää.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:17"]
Mielenkiintoista! Onko muita, joilla on omakohtaista kokemusta ulkomailla synnyttämisestä?
[/quote]
Olen synnyttänyt ensimmäisen lapseni Espanjassa. Ei siellä kyllä mitään synnytystapaa valittu, vaan se oli automaatio että alateitse, jos ei mitään lääketieteellistä pakkoa ole leikata. Näin ainakin julkisella puolella.
Minulla on myös serkku, joka asuu ja on synnyttänyt 3 lasta Saksassa. Sielläkin on alatiesynnytys kyllä se normi, ja jopa suositaan paljon kätilöiden pitämiä erityisiä pehmeämmän synnytyksen laitoksia, jotka usein ovat sairaaloiden yhteydessä tosin joten hätätapauksen tullen on apu lähellä. Useimmat naiset siellä käsittääkseni toivovat mahdollisimman luonnollista synnytystä ja ajattelevat että sektio on homma johon joskus pakosta joudutaan, mutta johon tuskin kukaan haluaa.
[/quote]
Kaverini asuu Saksassa ja neuvolassa ilmoitti haluavansa synnyttää alakautta. Lääkäri oli katsonut turpa auki ja todennut, että ihan kuinka vaan. Sen lääkärin kertoman mukaan sektiot ovat Saksassa todella yleisiä!
Brasiliassa tosiaan sektioita tehdään ilmeisesti paljon. Meidän synnytysvalmennuksessa oli mukana yksi brasilialainen tuleva isä, joka oli ihan hämmästynyt ja järkyttynyt siitä, että Suomessa oletus on alatiesynnytys. Hänen mielestään kaikki vesien menot, supistusten laskemiset yms. olivat turhanpäiväistä juttua, koska eihän kukaan sivistysvaltiossa sellaiseen tilanteeseen joudu... Joopa joo.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:17"]
Mielenkiintoista! Onko muita, joilla on omakohtaista kokemusta ulkomailla synnyttämisestä?
[/quote]
Olen synnyttänyt ensimmäisen lapseni Espanjassa. Ei siellä kyllä mitään synnytystapaa valittu, vaan se oli automaatio että alateitse, jos ei mitään lääketieteellistä pakkoa ole leikata. Näin ainakin julkisella puolella.
Minulla on myös serkku, joka asuu ja on synnyttänyt 3 lasta Saksassa. Sielläkin on alatiesynnytys kyllä se normi, ja jopa suositaan paljon kätilöiden pitämiä erityisiä pehmeämmän synnytyksen laitoksia, jotka usein ovat sairaaloiden yhteydessä tosin joten hätätapauksen tullen on apu lähellä. Useimmat naiset siellä käsittääkseni toivovat mahdollisimman luonnollista synnytystä ja ajattelevat että sektio on homma johon joskus pakosta joudutaan, mutta johon tuskin kukaan haluaa.
[/quote]
Kaverini asuu Saksassa ja neuvolassa ilmoitti haluavansa synnyttää alakautta. Lääkäri oli katsonut turpa auki ja todennut, että ihan kuinka vaan. Sen lääkärin kertoman mukaan sektiot ovat Saksassa todella yleisiä!
[/quote]
Joo en tiedä tilastotietoa, ja tuo oma serkkuni on jossain määrin "Luomuhörhö" itse. Hän on synnyttänyt sellaisessa "geburtshausissa" kaikki lapsensa, joka on jonkinlainen luonnonmukaisen synnyttämisen vaihtoehto.
Mutta täällä keskustelussa saksansuomalaisten palstalla vaikuttaisi, että on siellä perussairaaloissakin aika luomu meininki: http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=998 , löytyy sieltäkin kaikenlaisia vesialtaita ja muita pehmeän alatiesynnytyksen apuja.
Minä synnytin alateitse Sveitsissä mutta olisin saanut sektion. Lääkäri kysyi, että miten olen ajatellut synnyttää ja onneksi oli "luomulääkäri" sillä olen kuullut, että täällä jotkut lääkärit ohjailevat naisia sektioon hyvin herkästi, koska siitä saa enemmän rahaa sairusvakuutuksesta.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:23"]
Eihän umpilisäkettäkään poisteta ainakaan julkisella jos siihen ei ole lääketieteellistä syytä. Lääkärin olisi eettisesti täysin kestämätöntä suorittaa sektio mikäli perusteena on ainoastaan (av-mamman) toive.
[/quote]
Synnytysten kohdalla on kuitenkin osassa maista menty siihen, että maksaja valitsee, ei asiantuntija eli lääkäri. Eiköhän ne siellä jossain Albanian tai Brasilian yksityissairaaloissa poistaisi mielellään sen terveen umpilisäkkeenkin jos joku poistosta maksaa...
Se on minusta erityisen epäeettistä että tosiaan osassa maista on nykyään jo vaikea saada edes halutessaan alatiesynnytystä, koska lääkärit saavat palkkaa suorittamiensa toimenpiteiden mukaan, ja he haluavat rahan takia enemmän leikkauksia...