Maat, joissa synnytystavan saa itse valita
Hei! Missä maissa synnytystavan (alatie-sektio) saa itse valita? Tämä viesti ei ota kantaa siihen, kumpi synnytystapa on parempi/turvallisempi, joten ei tehdä tästä ketjusta väittelyä synnytystapojen välillä. Olisi kiva kuulla ihan vain faktoja/kokemuksia siitä, missä synnyttäjällä on mahdollisuus valita. Jos joku sattuu tietämään myös, kumpi tapa on näissä maissa yleisempi, olisi siitäkin kiva tietää.
Kommentit (45)
Britanniassa jo kauan ollut voimassa.
Eikös pääsääntö ole se, että siellä saa valita, missä itse maksaa? Sektio on paljon kalliimpi kuin (hyvin mennyt) alatiesynnytys?
Näissä maissa taas sektioiden määrää rajaa ihmisten maksukyky. Ei voi ottaa sektiota, ellei ole varaa maksaa sitä.
Mielestäni ei voi sanoa, että Suomessa saisi itse valita. Suomessahan suunnitellun sektion (jos muita lääketieteellisiä syitä ei ole) saa vain vetoamalla synnytyspelkoon ja käymällä riittävät käynnit pelkopolilla sitä sektiota vaatimassa eli "hoitamassa synnytyspelkoa". Pelko on kuitenkin ihan eri juttu, kun se että saa vapaasti valita itselleen sopivimman.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:40"]
Eikös pääsääntö ole se, että siellä saa valita, missä itse maksaa? Sektio on paljon kalliimpi kuin (hyvin mennyt) alatiesynnytys?
Näissä maissa taas sektioiden määrää rajaa ihmisten maksukyky. Ei voi ottaa sektiota, ellei ole varaa maksaa sitä.
[/quote]
Sitten voi miettiä, miten näissä maissa käy, jos sektio on pakko tehdä. Perheen talous on kuralla vuosikausia? Tai äiti tai lapsi kärsii?
Mä synnytin Ranskassa ihan tavallisessa yleissairaalassa eikä siellä tosiaankaan synnytystapa ollut mikään äidin oman valinnan asia. Viimeisten kuukausien kontrollit suorittava synnytyslääkäri ilmoitti jo ensimmäisellä tapaamisella, että kätilöt saattavat kaikki normaalisti sujuneet raskaudet.
Yleisestä luulosta poiketen vauvaosastolla oli yöpöydällä imetyspäiväkirja ja hoitaja ilmoitti sairaalan käytännön olevan myöskin sen, että joka mamma imettää (totesi, että sen homman te pohjoismaalaiset osaattekin).
Espanjassa saa kyllä sektion jos yksityisellä synnyttää. Joillakin klinikoilla se on jopa melkein itsestäänselvyys kuten esim. madridilainen Ruber jossa prinsessa Leticia, Victoria Beckhan ja sadat julkkisnaiset on sektioitu.
Omien kokemuksieni mukaan julkisella sektioidaan herkemmin perätilat ja monikkoraskaudet. Ei esim. yritetä kääntää lasta kohdussa ainakaan jos äiti ei halua.
Turkissa, ainakin etelärannikolla, 60 % synnytyksistä on suunniteltuja sektioita.
Briteissa olen synnyttanyt kolme kertaa ja synytystapaa ei julkisella ainakaan ole saanut oman mielen mukaan valita, mutta kotisynnytyksen voi valita toisin kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:20"]
Mä synnytin Ranskassa ihan tavallisessa yleissairaalassa eikä siellä tosiaankaan synnytystapa ollut mikään äidin oman valinnan asia. Viimeisten kuukausien kontrollit suorittava synnytyslääkäri ilmoitti jo ensimmäisellä tapaamisella, että kätilöt saattavat kaikki normaalisti sujuneet raskaudet.
Yleisestä luulosta poiketen vauvaosastolla oli yöpöydällä imetyspäiväkirja ja hoitaja ilmoitti sairaalan käytännön olevan myöskin sen, että joka mamma imettää (totesi, että sen homman te pohjoismaalaiset osaattekin).
[/quote]
Mielenkiintoista! Onko muita, joilla on omakohtaista kokemusta ulkomailla synnyttämisestä?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:17"]
Mielenkiintoista! Onko muita, joilla on omakohtaista kokemusta ulkomailla synnyttämisestä?
[/quote]
Olen synnyttänyt ensimmäisen lapseni Espanjassa. Ei siellä kyllä mitään synnytystapaa valittu, vaan se oli automaatio että alateitse, jos ei mitään lääketieteellistä pakkoa ole leikata. Näin ainakin julkisella puolella.
Minulla on myös serkku, joka asuu ja on synnyttänyt 3 lasta Saksassa. Sielläkin on alatiesynnytys kyllä se normi, ja jopa suositaan paljon kätilöiden pitämiä erityisiä pehmeämmän synnytyksen laitoksia, jotka usein ovat sairaaloiden yhteydessä tosin joten hätätapauksen tullen on apu lähellä. Useimmat naiset siellä käsittääkseni toivovat mahdollisimman luonnollista synnytystä ja ajattelevat että sektio on homma johon joskus pakosta joudutaan, mutta johon tuskin kukaan haluaa.
Latinalaisessa Amerikassa (useassa maassa) asuvat ystäväni ovat kertoneet, että siellä suositeltu synnytystapa on sektio. Ystäväni halusi synnyttää alateitse mutta lääkäri yritti käännyttää sektioon. Lopulta sit myöntyi, onhan se kuitenkin äidin päätös. Sektio siksi, että se on rahakkaampaa lääkäreille + ajankohdan tietää etukäteen. Myös yhden toisen ystäväni lääkäri-isä (brasilialainen) on ihan lääketieteellisin perustein sitä mieltä, että sektio on turvallisempi sekä äidille että lapselle. Kuulemma lääkäreiden mielipiteen tämän suhteen jakautuu n. 50-50%.
Toi äskeinen (Latinalainen Amerikka) koski yksityisiä sairaaloita, julkisella puolella tuskin tyrkytetään sektiota, mutta julkisissa sairaaloissa olosuhteet on kai muutenkin karut eikä niissä synnytäkään kuin ne joilla ei ole varaa vakuutukseen...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:31"]
Toi äskeinen (Latinalainen Amerikka) koski yksityisiä sairaaloita, julkisella puolella tuskin tyrkytetään sektiota, mutta julkisissa sairaaloissa olosuhteet on kai muutenkin karut eikä niissä synnytäkään kuin ne joilla ei ole varaa vakuutukseen...
[/quote]
No hyvä että lisäsit tämän, koska faktahan on että siellä erittäin pienellä osalla on varaa synnyttää missään yksityisissä laitoksissa.Monilla alueilla jopa se että yleensä synnyttää minkäänlaisessa sairaalassa tai synnytyslaitoksessa on luksusta. Kotonakin paljon tapahtuu kylän lapsenpäästäjien avulla.
En sanoisi että ERITTÄIN PIENELLÄ. Maaseudulla kyllä, mutta kyllä kaupungeissa varmaan puolet ihmisistä synnyttää yksityisillä klinikoilla.
Ainakin Belgiassa sairasvakuutus on pakollinen kaikille, joten kaikilla on käytännössä varaa synnyttää miten haluaa.
Minä synnytin Briteissä 2008. Lähdin oletuksena synnyttämään alakautta, mutta sitten tuli mutkia matkaan kun vauva olikin väärässä asennossa. Siinä supistustuskien lomassa tajunnan rajamailla minulta ja mieheltä pyydettiin päätös että jatketaanko alakautta (luettelivat ison liudan riskejä ja vaaroja sikiölle) vai haluammeko että leikataan heti. Valitsimme hätäpäissämme leikkauksen.
Mielestäni oli hieman kyseenalaista antaa meidän päättää asiasta, josta emme mitään tiedä. Päätös oli tosi pelottava tehdä ja huoli vauvasta oli tietty suuri.
Kaikki sujui kuitenkin hienosti ja jälkeenpäin lääkäri sanoi, että teimme ihan oikean valinnan, vauva ei olisi kuulemma alakautta ulos tullut. Tätä ei tietty koskaan saa varmaksi tietää ☺:)
Albaniassa, tosin kaikki tuntemani ovat synnyttäneet yksityispuolella ja pääkaupungissa, julkisella puolella ja erityisesti pikkukaupungeissa alatie on oletus.
Eihän umpilisäkettäkään poisteta ainakaan julkisella jos siihen ei ole lääketieteellistä syytä. Lääkärin olisi eettisesti täysin kestämätöntä suorittaa sektio mikäli perusteena on ainoastaan (av-mamman) toive.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 01:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 00:54"]
Entäs Euroopan maat?
[/quote]
Esimerkiksi Italiassa yksityispuolella. Siellä tosin voi olla sitten vaikea saada alatiesynnytystä, vaikka haluaisi. Julkisella puolella taas ei ole mitään hoitovelvoitetta kivunlievitykseen alatiesynnytyksissä.
[/quote]
Tiedätkö, miten synnytystavan valinta menee julkisella puolella?