Fakta: onnekkaat voi ylensyödä ja pysyy laihoina, toiset kerää läskiä herkästi
Lukuisissa tutkimuksissa, joissa ihmisiä pidetään ylikaloreilla ts. syövät enemmän kuin kuluttavat, osa porukasta lihoaa huomattavasti enemmän kuin toiset. Toinen voi saada samalla kaloriylimäärällä painoa esim. 7kg kun toiselle kertyy 300g.
Pelikortit ei mee tasan. Voitaisiinko viimein ymmärtää, ettei lihavuus useinkaan kerro mitää henkilön itsekurista, tai tarkoita että henkilö esim. mässäilisi herkuilla enempää kuin muutkaan. Ylipainoisilla henkilöillä ei vaan ole samalla tapaa pelivaraa ruokavalionsa suhteen kuin luonnostaan laihoilla.
Vituttaa kaikki "laihana pysyminen on helppoa, älä syö enemmän kuin kulutat"-pakottajat. Tietyllä tapaa totta, mutta käytännössä asia on osalle äärettömän paljon helpompaa kuin toisille.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei tule neuvoja, turhaa lätinää ja lässytystä ja trollailua vain :D Miten osasinkin Arvata :D
Mitä neuvoja oikein odotat? Ainoa painonhallintaan vaikuttava neuvo on: syö vähemmän kaloreita kuin kulutat, kuluta enemmän kaloreita kuin syöt. Laihduttaminen ei ole rakettitiedettä vaan puhdasta tahdonvoimaa. Ei ole mitään maagisia niksejä ja kikkoja joilla voit sivuuttaa tämän tosiasian ja huijata itsesi hoikaksi.
Älä lässytä ja trollaa, vaan kerro toki miten saada painoa alas niin ettei tarvitse olla nälässä. Jos et löydä tuota viestiäni, niin älä jaksa trollailla.
Totuttele siihen, että joskus on nälkä. Näläntunne on normaali asia. Ei ole maailmanloppu, jos välillä ehtii tulla vähän nälkä. Ihmistä ei ole luotu olemaan 24/7 kylläinen. Nykypäivän mukavuudet vain ovat tehneet siitä mahdollista ja helppoa. Ongelmasi taitaakin olla enimmäkseen siinä että et voi sietää näläntunnetta. Siihen voi totutella, mutta se vie aikansa. Laihdutus/elämäntapamuutos on silloin onnistunut, kun ruoka ja syöminen eivät enää ole pakkomielteitä.
Eli sinun mielestä olisi ok normaaliin painoon päästäkseen se että kärsisi nälästä jatkuvasti? No onpas siinäkin neuvo :D Huomaa ettei oikein ymmärretä mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei tule neuvoja, turhaa lätinää ja lässytystä ja trollailua vain :D Miten osasinkin Arvata :D
Mitä neuvoja oikein odotat? Ainoa painonhallintaan vaikuttava neuvo on: syö vähemmän kaloreita kuin kulutat, kuluta enemmän kaloreita kuin syöt. Laihduttaminen ei ole rakettitiedettä vaan puhdasta tahdonvoimaa. Ei ole mitään maagisia niksejä ja kikkoja joilla voit sivuuttaa tämän tosiasian ja huijata itsesi hoikaksi.
Älä lässytä ja trollaa, vaan kerro toki miten saada painoa alas niin ettei tarvitse olla nälässä. Jos et löydä tuota viestiäni, niin älä jaksa trollailla.
Minusta tuntuu että sinä olet kaikkien neuvojen kanssa valmiiksi niin nyrkit pystyssä, että et pysty ottamaan niitä vastaan. Palaa näihin asioihin kun et ole tunnekuohussa ja mieti niitä ihan rauhassa.
Perus asenne kun ei osaa vastata, mutta yrittää pyristellä siitä jotenkin kuivin jaloin ylös ;) Kerro nyt vain, olen koko ajan ollut ottamassa neuvoja vastaan, mutta sinultakaan ei tule kuin tällaista asiaan kuulumatonta diipadaapaa.
Vierailija kirjoitti:
Näläntunteeseen auttaa usein vaikka kuppi haudutettua teetä. Nälkä ei ole vaarallista, vaan meidät on itse asiassa luotu olemaan aina vähän nälässä, kuten villieläimetkin luonnossa.
Eli siis mielestäis lihavat ovat lihavia koska eivät halua olla koko ajan nälässä, ja hoikat hoikkia koska ovat koko ajan vähän nälkäisiä?
OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuttele siihen, että joskus on nälkä. Näläntunne on normaali asia. Ei ole maailmanloppu, jos välillä ehtii tulla vähän nälkä. Ihmistä ei ole luotu olemaan 24/7 kylläinen. Nykypäivän mukavuudet vain ovat tehneet siitä mahdollista ja helppoa. Ongelmasi taitaakin olla enimmäkseen siinä että et voi sietää näläntunnetta. Siihen voi totutella, mutta se vie aikansa. Laihdutus/elämäntapamuutos on silloin onnistunut, kun ruoka ja syöminen eivät enää ole pakkomielteitä.
Eli sinun mielestä olisi ok normaaliin painoon päästäkseen se että kärsisi nälästä jatkuvasti? No onpas siinäkin neuvo :D Huomaa ettei oikein ymmärretä mistä puhutaan.
Ei jatkuvasti, mutta tiedätkö että se että välillä on nälkä, joka päivä, on normaalia? Nälkä on poissa joitakin tunteja syömisen jälkeen ja sitten tulee taas nälkä. Ja se nälkä siis on sitä että maha tuntuu tyhjältä, ei vain että tekee mieli syödä jotain.
Kyllä geenit vaikuttaa, mutta ei niin paljon mitä ap antaa ymmärtää. Vatsalaukku venyy ylensyömisestä ja kun yrität syödä vähemmän on kauhea nälkä. Kun nälän tunteeseen tottuu ja syö vähemmän, vatsalaukku kyllä pienenee ja nälän tunne vähenee. Yleensä laihat ylensyöjät eivät syö lähellekään niin usein ruokaa, kuin lihavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousee paino reilu kilon viikossa. Alkaa olla sata mittarissa. Liikun joka päivä suositusten mukaan ja ylikin, 15 000 askelta. Syön ääriterveellisesti ja annoskootkin yritän pitää kohtuullisina. Runsaan liikunnan takia usien nälkä. Siskoni on umpilaiha. Vietetään kesällä viikkoja yhdessä ja syö aivan uskomattomia määriä ja epäterveellisesti. Esim. Ravintolassa kaksi pizzaa (itse syön puolikkaan), järjettömiä määriä hampurilaisia (itse syön yhden).
Vaikea tähänkään sanoa mitään. Mitä tarkoittaa että ”yrität pitää” annokset kohtuullisena? Kauanko olet syönyt ääriterveellisesti? Kuinka usein tulee repsahduksia? Millaisia juomia juot? Kun sinulla on nälkä, pystytkö odottamaan seuraavaan ateriaan vai onko pakko syödä jotain heti? Joku juttu siellä on mikä ylläpitää painoasi.
Tarkoitan että annokset eivät ole hiirulaisen pieniä mutta kohtuullisia, siis niin että lautanen täytyy, yli puolet salaattia. Syön n. Neljän tunnin välein. Voiko viini olla syypää. Punkkua aika usein koko lasillinen illassa. Muuten juon vettä ja kahvia mustana. En keksi enää kuin tuon viinin. Mutta silloinkin jätän sit syömättä muuta. Sen ainakin tiedän et moni on ihan laiha samoilla ruuilla. Olen miettinyt syypääksi sitä sairautta jossa läskiä kertyy alakroppaan sillä niin mulla on. Esim. Ihan pieni vatsa ja hoikka vyötärö vaikka lähes 100kg. Vajaatoimintaa myös mietin. Joskus lääkäri sanoi että se tulee joku päivä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että sinä olet kaikkien neuvojen kanssa valmiiksi niin nyrkit pystyssä, että et pysty ottamaan niitä vastaan. Palaa näihin asioihin kun et ole tunnekuohussa ja mieti niitä ihan rauhassa.
Perus asenne kun ei osaa vastata, mutta yrittää pyristellä siitä jotenkin kuivin jaloin ylös ;) Kerro nyt vain, olen koko ajan ollut ottamassa neuvoja vastaan, mutta sinultakaan ei tule kuin tällaista asiaan kuulumatonta diipadaapaa.
Minä ehdotin esimerkiksi tuota yhtä kirjaa. Löytyy varmaan ihan kirjastosta. Mutta en usko että pystyt laihtumaan millään jos asenteesi on sellainen että ”laihtuminen ei ole mahdollista” tai ”laihtuakseen täytyy olla koko ajan ja loppu ikä nälässä”. Minä olen normaalipainoinen, enkä tälläkään hetkellä tunne itseäni nälkäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kärsi nälästä. Minulle on ihan ok, että ruokailujen (aamupala, lounas, illallinen) välillä ehtii tulla hieman nälkä. Kärsimys ei liity asiaan millään tavalla, jos on terve suhde ruokaan. Jos tavoittelee sitä, että on kylläinen koko ajan 100% ajasta, ei painonhallinnasta tule mitään. Suhtautumisesi syömiseen on viestiesi perusteella häiriintynyt, eikä sitä voi kukaan netin kautta kirjoittamalla puolestasi muuttaa. Sen näkee myös siitä miten hyökkäävästi vastaat kaikille jotka ovat sinulle ihan asiallisia ja totuudenmukaisia neuvoja antaneet, koska neuvot eivät olleet sinulle mieluisia. Jos painonhallinta olisi helppoa ja nautinnollista, ei olisi olemassa ylipainoepidemiaa.
Mä oon vissiin sit onnekas. Pitäisköhän laittaa lotto vetämään?
Käyn tosin myös joka päivä lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousee paino reilu kilon viikossa. Alkaa olla sata mittarissa. Liikun joka päivä suositusten mukaan ja ylikin, 15 000 askelta. Syön ääriterveellisesti ja annoskootkin yritän pitää kohtuullisina. Runsaan liikunnan takia usien nälkä. Siskoni on umpilaiha. Vietetään kesällä viikkoja yhdessä ja syö aivan uskomattomia määriä ja epäterveellisesti. Esim. Ravintolassa kaksi pizzaa (itse syön puolikkaan), järjettömiä määriä hampurilaisia (itse syön yhden).
Vaikea tähänkään sanoa mitään. Mitä tarkoittaa että ”yrität pitää” annokset kohtuullisena? Kauanko olet syönyt ääriterveellisesti? Kuinka usein tulee repsahduksia? Millaisia juomia juot? Kun sinulla on nälkä, pystytkö odottamaan seuraavaan ateriaan vai onko pakko syödä jotain heti? Joku juttu siellä on mikä ylläpitää painoasi.
Tarkoitan että annokset eivät ole hiirulaisen pieniä mutta kohtuullisia, siis niin että lautanen täytyy, yli puolet salaattia. Syön n. Neljän tunnin välein. Voiko viini olla syypää. Punkkua aika usein koko lasillinen illassa. Muuten juon vettä ja kahvia mustana. En keksi enää kuin tuon viinin. Mutta silloinkin jätän sit syömättä muuta. Sen ainakin tiedän et moni on ihan laiha samoilla ruuilla. Olen miettinyt syypääksi sitä sairautta jossa läskiä kertyy alakroppaan sillä niin mulla on. Esim. Ihan pieni vatsa ja hoikka vyötärö vaikka lähes 100kg. Vajaatoimintaa myös mietin. Joskus lääkäri sanoi että se tulee joku päivä mulle.
Kyllä yksi lasi viiniä pitäisi mahtua, mutta voithan kokeilla jättää senkin hetkeksi pois. Ehkä sinun kannattaa pitää pari viikkoa raatorehellistä ruokapäiväkirjaa ja mennä sen kanssa sitten lääkäriin tai ravintoterapeutille. Oudolta tuo kuulostaa jos asia tosiaan on noin kuin kerrot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö tahallaan väärin silkkaa uppiniskaisuuttasi vai miksi vääntelet muiden sanoja miten sattuu? Missään vaiheessa kukaan ei ole väittänyt, että pitää jatkuvasti olla nälissään. Sen sijaan on täysin normaalia tulla nälkäiseksi ruokailujen välissä. Et yksinkertaisesti voi odottaa olevasi kylläinen koko ajan ja samalla laihtua.
Joku muu muutama sivu sitten jo sanoikin, että pitkään jatkunut ylensyönti on venyttänyt vatsalaukkuasi ja vääristänyt kylläisyydensäätelyäsi. Joten väännetään sitten rautalangasta kun et ekalla kertaa tajunnut: ASIA KORJAANTUU AJAN KANSSA. Et ole loppuelämää nälissäsi, koska tarpeeksi pitkään jatkettuasi terveellisemmillä ruokatavoilla, kylläisyydensäätelysi korjaantuu ja pystyt elämään niinkuin muutkin normaalipainoiset ihmiset, syöden normaaleja määriä ruokia, ilman JATKUVAA näläntunnetta, hyväksyen että pari tuntia ruokailun jälkeen tulee hieman nälkä, mutta se ei ole hirveää eikä kärsimystä eikä sietämätöntä.
Mutta ei, haluat selvästi kuulla joko taikuuteen perustuvan vinkin että "näin voit ylensyödä ja mättää ruokaa suuhusi 24/7 ja silti laihtua!" TAI että joku validoi virheellisen luulosi, ettet sinä ole syypää omaan painoosi ja oikeasti sinun on mahdoton laihtua koska sinulla on uniikki fysiikan lakeja uhmaava kroppa joka ei taatusti pysty muuttumaan ilman järjetöntä kärsimistä ja uhraamista.
Vierailija kirjoitti:
Näläntunteeseen auttaa usein vaikka kuppi haudutettua teetä. Nälkä ei ole vaarallista, vaan meidät on itse asiassa luotu olemaan aina vähän nälässä, kuten villieläimetkin luonnossa.
No tuskin leijona on hetkeen nälkäinen, jos on juuri syönyt seepran. Ei meitä ole luotu kärsimään nälkää koko ajan, mutta ei se vaarallista ole että tulee nälkä. Sehän vain kertoo että nyt pitää syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkuvasti, mutta tiedätkö että se että välillä on nälkä, joka päivä, on normaalia? Nälkä on poissa joitakin tunteja syömisen jälkeen ja sitten tulee taas nälkä. Ja se nälkä siis on sitä että maha tuntuu tyhjältä, ei vain että tekee mieli syödä jotain.
Tiedätkö että taidat olla hieman yksinkertainen? En nyt ala tässä sinulle selittämään mitä nälkä on, ja voiko ihminen elää jatkuvassa nälässä jos et sitä itse ymmärrä. Edelleen viestini on luettavissa tästä ketjusta, jos oikeasti kiinnostaa muutakin kuin trollailla.
Mikä hemmetti se tässä nyt taas oli se pointti? Jos ylensyö niin toiset lihoaa vähän ja toiset paljon? Kuka vaan voi olla silti ylensyömättä. Vain sinä itse mätät sitä ravintlköyhää höttöä alas, ei kukaan sinua siihen pakota. Ymmärtäkää nyt että tämä on elämäntapakysymys.
Jos sinä olet tunnesyöjä, hakeudu hoitoon. Ei noiden asioiden kanssa ole pakko painia yksin jos ei voimat riitä. Muistakaa että ylipaino on todella tapavaa. Ihan yhtä paha kuin alkoholi ja tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin esimerkiksi tuota yhtä kirjaa. Löytyy varmaan ihan kirjastosta. Mutta en usko että pystyt laihtumaan millään jos asenteesi on sellainen että ”laihtuminen ei ole mahdollista” tai ”laihtuakseen täytyy olla koko ajan ja loppu ikä nälässä”. Minä olen normaalipainoinen, enkä tälläkään hetkellä tunne itseäni nälkäiseksi.
Eli sinun antisi tähän on kirjan ostaminen? Asia selvä. Sinun ei siis tarvitse enää kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kärsi nälästä. Minulle on ihan ok, että ruokailujen (aamupala, lounas, illallinen) välillä ehtii tulla hieman nälkä. Kärsimys ei liity asiaan millään tavalla, jos on terve suhde ruokaan. Jos tavoittelee sitä, että on kylläinen koko ajan 100% ajasta, ei painonhallinnasta tule mitään. Suhtautumisesi syömiseen on viestiesi perusteella häiriintynyt, eikä sitä voi kukaan netin kautta kirjoittamalla puolestasi muuttaa. Sen näkee myös siitä miten hyökkäävästi vastaat kaikille jotka ovat sinulle ihan asiallisia ja totuudenmukaisia neuvoja antaneet, koska neuvot eivät olleet sinulle mieluisia. Jos painonhallinta olisi helppoa ja nautinnollista, ei olisi olemassa ylipainoepidemiaa.
Eli et osaa neuvoa, vain ja ainoastaan päteä. Asia selvä.
Noniin, älkää enää ruokkiko trollia ihmiset hyvät :D tuo jankkaaja ihan selvästi yrittää ärsyttää tahallaan. Vastauksen on saanut kysymykseensä jo aikapäiviä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö tahallaan väärin silkkaa uppiniskaisuuttasi vai miksi vääntelet muiden sanoja miten sattuu? Missään vaiheessa kukaan ei ole väittänyt, että pitää jatkuvasti olla nälissään. Sen sijaan on täysin normaalia tulla nälkäiseksi ruokailujen välissä. Et yksinkertaisesti voi odottaa olevasi kylläinen koko ajan ja samalla laihtua.
Joku muu muutama sivu sitten jo sanoikin, että pitkään jatkunut ylensyönti on venyttänyt vatsalaukkuasi ja vääristänyt kylläisyydensäätelyäsi. Joten väännetään sitten rautalangasta kun et ekalla kertaa tajunnut: ASIA KORJAANTUU AJAN KANSSA. Et ole loppuelämää nälissäsi, koska tarpeeksi pitkään jatkettuasi terveellisemmillä ruokatavoilla, kylläisyydensäätelysi korjaantuu ja pystyt elämään niinkuin muutkin normaalipainoiset ihmiset, syöden normaaleja määriä ruokia, ilman JATKUVAA näläntunnetta, hyväksyen että pari tuntia ruokailun jälkeen tulee hieman nälkä, mutta se ei ole hirveää eikä kärsimystä eikä sietämätöntä.Mutta ei, haluat selvästi kuulla joko taikuuteen perustuvan vinkin että "näin voit ylensyödä ja mättää ruokaa suuhusi 24/7 ja silti laihtua!" TAI että joku validoi virheellisen luulosi, ettet sinä ole syypää omaan painoosi ja oikeasti sinun on mahdoton laihtua koska sinulla on uniikki fysiikan lakeja uhmaava kroppa joka ei taatusti pysty muuttumaan ilman järjetöntä kärsimistä ja uhraamista.
Sinä se tässä et ymmärrä. Et osaa lukea mitä ihminen kertoo syövänsä, ja että se ruokamäärä ei tahdo riittää nälän pois pitämiseksi, mikä on syömisen tarkoitus. Olla ravittu, ja poistaa nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Ylensyöntikin on suhteellista. Sanon usein, että mässään herkkuja joka päivä. Olen laiha. Syön tyyliin palan mutakakkua/pari riviä suklaata yms. kahvi kanssa.
Joku muu herkuttelee joka päivä karkkipussilla, pizzalla, pullapitkolla...
Ja sitten vertaa itseään meihin kohtuudella herkuttelijoihin.
No mun mielestä pala mutakakkua tai pari riviä suklaata joka päivä ei ole kohtuutta... Mutta toki varmaan löytyy niitäkin jotka syö enemmän päivittäin. Itse voin syödä joskus arkisin eskimopuikon jälkkäriksi, tai työpaikkalounaalla pienen annoksen hedelmärahkaa, mutta joku mutakakku kuulostaa liioittelulta.
Olen ylipainoinen, kuten myös jotkut tuttavapiirissäni, mutta yksikään meistä ei kyllä herkuttele mutakakulla ja karkeilla päivittäin. Tai, nojoo, masentunut ex-poikaystäväni teki kyllä näin yhdessä vaiheessa kun voi huonosti - mutta hän taitaa olla ainoa.
Viikonloppuherkutteluita uskon sen sijaan useammankin harrastavan. Itseä ainakin kiinnostaa syödä hyvää ruokaa viikonloppusin, kun arkisin yrittää syödä fiksummin!
En osaa sanoa mitä eroa noilla on. Minulla on kyllä tuollainen mielihalu kaikkeen ruokaan.