Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoruokainen vauva 3 kk - auttaisiko kiinteät?

Vierailija
09.02.2014 |

Mulla on isokokoinen 3 kk:n ikäinen poikavauva joka syö tunnin-kahden tunnin välein vuorokauden ympäri. Minua "hiukan" väsyttää tällainen tahti ja omakin nälkä on ihan hirveä koko ajan kun poikaa imetän.

Auttaisikohan jos rupeaisi jo antamaan jotain kiinteää ruokaa (tietysti hiljalleen aloitellen)? Olisiko teillä kokemuksia, että saisikohan ruokailuväliä tällä tavalla venytettyä? Millä kannattaisi aloittaa? 

Ja jos joku sitä tiheän imun kautta epäilee, niin se oli tuossa pari viikkoa sitten, poika söi 45 min välein vuorokauden ympäri pari-kolme päivää ja siitä sitten taas piteni tähän normaaliin rytmiin.

Neuvolassa ei oikein sanottu juuta eikä jaata.

Kaikki mielipiteet ja vinkit kiinnostaa!

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuutissa 27 yläpeukkua? Jos haluaa peukuttaa omaa viestiään, ei nyt sentään kannata sitä ihan noin läpinäkyvästi tehdä...

Vierailija
22/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:56"]

Itse yrittäisin rauhoittaa imetystilanteet ts. mennä esim makuulleen hämärään huoneseen, syöttäsin molemmat rinnat kerralla jne. kunnes vauva varmasti kylläinen. Sen jälkeen yrittäisin pidentää imetysvälejä, esim 2-3h ( sen aikaa pitäisi kyllä pystyä olemaan syömättä, vauvan syömä maitomäärä on oikeastaan sama 1kk-6kk välillä, el oleellisesti se ei enää kasva). Imetysvälejä voisi pidentää seurustelemalla, tarjoamalla tuttia, ulkoilemalla yms. Erotat kyllä vauvastasi kunnes hän taas oikeasti nälkäinen. Alottaisin myös hiljalleen etsimään vauvan päivärytmiä eli ottamalla rutiineita päivään, se ainakin aikanaan rauhoittaa myös yöelämää.

Jos näistäkään ei apua, niin sitten varmasti voisi kokeilla kiinteitä.

-äiti +th

[/quote]

Höpö höpö, sanon kokemuksesta. Oma neuvolaterkkarini ehdotti samaa, siinä sitten yritin viihdyttää nälkäistä vauvaa, joka halusi ruokaa, ei seurustelua. Totesin homman typeräksi aika nopeasti ja totesin että jos olen tunnistanut vauvani nälän tähän asti, niin tunnistan sen kyllä tänäänkin ja annan hänelle ruokaa. Ja koska imetysväli oli tihea, aloitin kiinteät. Se auttoi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:57"]

Pitäiskö sitä vauvaa pitää nälässä vai että tulis täysimetystä jatkettua? Eihän vauva saa edes kunnon unia nukkua, jos tunnin-kahden välein yötäpäivää on kauhea nälkä. Ihme kommentteja osalla. Jos vauva on noin nälkäinen niin alkaisin varovasti antaa velliä tai kasvissosetta imetyksen ohessa.

[/quote]

Vauvar on erilaisia, se mikä on toiminut jollekkin, ei välttämättä toimi toiselle. Jos vauva kerta on kasvanut hyvin, niin eiköhän hän ole saanut nukuttua ihan riittävästi kun kerta kasvaa. Ja millä tavalla se korvike tai velli lisää vauvan energiansaantia, vellissä melkolailla sama energiamäärä kun rintamaidossa, ja porkkanassa tms. puolet vähemmän? 

Vierailija
24/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yrittäisin rauhoittaa imetystilanteet ts. mennä esim makuulleen hämärään huoneseen, syöttäsin molemmat rinnat kerralla jne. kunnes vauva varmasti kylläinen. Sen jälkeen yrittäisin pidentää imetysvälejä, esim 2-3h ( sen aikaa pitäisi kyllä pystyä olemaan syömättä, vauvan syömä maitomäärä on oikeastaan sama 1kk-6kk välillä, el oleellisesti se ei enää kasva). Imetysvälejä voisi pidentää seurustelemalla, tarjoamalla tuttia, ulkoilemalla yms. Erotat kyllä vauvastasi kunnes hän taas oikeasti nälkäinen. Alottaisin myös hiljalleen etsimään vauvan päivärytmiä eli ottamalla rutiineita päivään, se ainakin aikanaan rauhoittaa myös yöelämää.

-äiti +th

[/quote]

Minunkin kokemukseni on erilainen. Ja tässä nyt puhun tietenkin vain omista lapsistani, ymmärrän että perustuuhan ne suosituksetkin johonkin. Mutta siis meillä on mennyt näin, että vaikka vauvan tarvitsema maitomäärä ei kasva välillä 0-6kk, niin vauvan tarvitseman ravinnon määrä on omilla lapsillani kasvanut. Nelikuisella on mennyt litra maitoa, mut puolivuotiaalla on mennyt edelleen se litra maitoa + isot määrät soseita. Ja silti paino on mennyt kaikilla miinuskäyrillä.

Voihan ap yrittää viihdyttää ja temputtaa itseään ja vauvaansa, ja kun on todennut ettei se toimi, niin lapsi onkin jo nelikuinen ja soseita saa antaa. On siinäkin varmaan joku järki.

Minä olen sen verran yksinkertainen ihminen, että meillä on yöt nukuttu tai olisin tullut hulluksi väsymyksestä. Jos jääkaapissa on ruokaa, niin en ala tuntikausia kantelemaan lasta siinä jääkaapin vieressä ja viihdyttämään häntä, kun voisin ihan vaikka avata sen jääkaapin ja kaivaa sieltä potun ja keittää sen. Meillä lapset eivät ole koskaan itkeneet noin pieninä siksi että heillä olisi jotain täyttymättömiä henkisiä tarpeita, vaan ne tarpeet ovat olleen ihan fyysisiä.

Vierailija
25/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:52"]Meillä muksu on 4,5kk, painaa liki 9kg ja on yli 63cm pitkä. Hän syö jo soseita ja sen lisäksi tissimaitoa ja korvikemaitoa. Korvikemaitoa hän on syönyt syntymästä lähtien, kun ei ole tissimaito riittänyt. Hän syö 2-3 tunnin välein päivittäin.

[/quote]

Kylläpä hänelle maistuu ruoka! Ei millään pahalla siis, hyvä vaan että lapsella on ruokahalua. Meidän tasan vuoden ikäinen tyttömme on aina ollut todella pieniruokainen ja painaa nytkin vain 8,5 kiloa, vaikka oli ihan hyvän kokoinen syntyessään...

Vierailija
26/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vellit eivät sisällä äidinmaitoon verrattuna enemmän energiaa. Sulavat vain hitaammin ja joillain lapsilla huonommin.

Äidinmaito (303 kaloria /100g):
rasva 55%
proteiini 8%
hiilihydraatti imeytyvä 37%

Korvike (276 kaloria /100g):
rasva 47%
proteiini 8%
hiilihydraatti imeytyvä 45%

Maissivelli (286 kaloria /100g):
rasva 21%
proteiini 19%
hiilihydraatti imeytyvä 59%

Vierailija
27/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:02"]

-äiti +th

[/quote]

Höpö höpö, sanon kokemuksesta. Oma neuvolaterkkarini ehdotti samaa, siinä sitten yritin viihdyttää nälkäistä vauvaa, joka halusi ruokaa, ei seurustelua. Totesin homman typeräksi aika nopeasti ja totesin että jos olen tunnistanut vauvani nälän tähän asti, niin tunnistan sen kyllä tänäänkin ja annan hänelle ruokaa. Ja koska imetysväli oli tihea, aloitin kiinteät. Se auttoi. 

[/quote]

mielestäni ap kysyi tilanteeseen vinkkiä, ja minä sellaisen tarjosin. Ei se varmaan väärin ollut? Mitään haittaa kokeilemisesta ei ole, se ei ehkä toiminut sinun vauvan kohdalla, mutta kokemuksesta sanon, että jonkun toisen kohdalla se toimii. Lopussa totesin että jos apua ei siitä ole,  niin sitten kiinteitä, mitä haittaa lapselle siis on jos kokeilisi myös ensin toisin?

Vierailija
28/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:57"]

Minä olen sen verran yksinkertainen ihminen, että meillä on yöt nukuttu tai olisin tullut hulluksi väsymyksestä. Jos jääkaapissa on ruokaa, niin en ala tuntikausia kantelemaan lasta siinä jääkaapin vieressä ja viihdyttämään häntä, kun voisin ihan vaikka avata sen jääkaapin ja kaivaa sieltä potun ja keittää sen. Meillä lapset eivät ole koskaan itkeneet noin pieninä siksi että heillä olisi jotain täyttymättömiä henkisiä tarpeita, vaan ne tarpeet ovat olleen ihan fyysisiä.

[/quote]

Samaa mieltä. Säälittää pienet vauvat, joita itketetään turhaan, viihdytetään jne, kun he ainoastaan haluavat ruokaa. 

Vierailija
29/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi, mitä tietämättömyyttä. Lukekaa tiheän imun kaudesta. Eikä vauvan todellakaan "pidä kestää syömättä neljää tuntia."

Vauvan suolisto on kehittynyt vasta puoliuotiaana, itse imetin imetin tunnin välein puoli vuotta, lapsi kasvoi niinkuin piti. Mieluummin karsin hetkellisesti omia mukavuuksia, puolen vuoden täysimetys on ihan syystä suositus. Miinuksia odotellessa.

Vierailija
30/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:02"]

-äiti +th

[/quote]

[/quote]

mielestäni ap kysyi tilanteeseen vinkkiä, ja minä sellaisen tarjosin. Ei se varmaan väärin ollut? Mitään haittaa kokeilemisesta ei ole, se ei ehkä toiminut sinun vauvan kohdalla, mutta kokemuksesta sanon, että jonkun toisen kohdalla se toimii. Lopussa totesin että jos apua ei siitä ole,  niin sitten kiinteitä, mitä haittaa lapselle siis on jos kokeilisi myös ensin toisin?

[/quote]

Vastasin hiukan kärkkäästi, koska en ymmärrä miksei nälkäiselle pienelle vauvalle voi antaa sitä ruokaa, vaan häntä pitää viihdyttää, siltä varalta että hänellä ei olekaan nälkä. Ap:n pitää luottaa omiin vaistoihinsa. Jos vauvalla on nälkä, sillä on nälkä. Silloin annetaan ruokaa, ei viihdykettä. Vauvalla voi olla nälkä tunnin välein. Joku äiti jaksaa imettää tunnin välein, joku äiti alkaa miettimään olisiko syytä antaa esim porkkanaa lisäksi. 

Vierailija
31/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala näitä imetysvouhkaajia, tottakai annat kiinteitäjos vauva jää nälkäiseksi !!!! Minun äitini aloitti minulle ja sisaruksilleni kiinteät 3kk iässä ja kaikki olemme terveitä aikuisia.

Vierailija
32/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:52"]Meillä muksu on 4,5kk, painaa liki 9kg ja on yli 63cm pitkä. Hän syö jo soseita ja sen lisäksi tissimaitoa ja korvikemaitoa. Korvikemaitoa hän on syönyt syntymästä lähtien, kun ei ole tissimaito riittänyt. Hän syö 2-3 tunnin välein päivittäin.

[/quote]

Kylläpä hänelle maistuu ruoka! Ei millään pahalla siis, hyvä vaan että lapsella on ruokahalua. Meidän tasan vuoden ikäinen tyttömme on aina ollut todella pieniruokainen ja painaa nytkin vain 8,5 kiloa, vaikka oli ihan hyvän kokoinen syntyessään...

[/quote]

No meidän poikavauvamme 2 vuotias tyttöserkku painaa vaan 10kg ja on todella huono syömään. Onneksi lapsemme on hyvä syömään, kuten äitinsä ja minäkin pienenä. Itse söin pentuna noin 3kk vanhaksi korviketta ja sen jälkeen pilttejä, vellejä jne. Syy miksi söin korviketta oli se että äidiltäni ei tullut ollenkaan maitoa. Ja ihan terve ihminen minusta tuli, enkä sairasta allergioita, enkä muutenkaan sairastele mitään. Ei se äidinmaito takaa fyysistä ja henkistä terveyttä, vaan lähinnä se monipuolinen ruokavalio. Maidon lisäksi sitten kasviksia ja hedelmiä soseina, niin muksu saa vitamiineja. Ja tietenkin päivittäinen liikunta ja unihetket.

Vierailija
33/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:16"]

Oi voi, mitä tietämättömyyttä. Lukekaa tiheän imun kaudesta. Eikä vauvan todellakaan "pidä kestää syömättä neljää tuntia."

Vauvan suolisto on kehittynyt vasta puoliuotiaana, itse imetin imetin tunnin välein puoli vuotta, lapsi kasvoi niinkuin piti. Mieluummin karsin hetkellisesti omia mukavuuksia, puolen vuoden täysimetys on ihan syystä suositus. Miinuksia odotellessa.

[/quote]

Kauanko se tiheän imun kausi kestää? Kaksi viikkoa? Kuukauden? 

Vierailija
34/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas: en halua korvikkeisiin siirtyä, kun sitä tuossa joku ehdotti. Itselläni on laktoosi-intoleranssi, niin ei huvittaisi vauvallekaan lähteä kokeilemaan lehmänmaitoon pohjautuvia tuotteita.

Ja ihan alussa kirjoitin jo että arvelin sen tiheän imun kauden olleen jo pari viikkoa sitten (jolloin söi n. 45 minuutin välein pari päivää). 

Ja kun 17 tuossa kirjoitti, että tunnistat kyllä kun vauva on nälkäinen, niin juu, niin tunnistan ja se nälkä tulee viimeistään kahden tunnin kuluttua edellisestä syötöstä. Suunnilleen vartin verran ollaan pystytty vauvaa viihdyttämään kun nälkä iskee ennenkuin itku on paniikinomaista parkumista. Ihan varta vasten ei olla lähdetty nälän iskiessä ulkoilemaan tai autoilemaan, jolloin vauva nukahtaa ainakin kylläisenä.

Tämä meidän vauva on 3 kk neuvolassa mitattu 66 cm ja 7,5 kg. Että isohko on.

Tosiaan ne muutamat kerrat kun vauva on sattumalta nukkunut 3-4 h putkeen, niin on vauvakin ollut paljon iloisempi ja aktiivisempi kun on kunnon unet takana. Eihän se vauvallekaan varmaan kivaa ole olla jatkuvassa nälässä ja aina herätä siihen että vatsa kurnii.

Eli taidan lähteä kiinteitä kokeilemaan. Oliskohan se sitten joko peruna tai porkkana jolla aloittaisin. 

Edelleen mielellään luen keskustelua ja mielipiteitä aiheesta!

Vierailija
35/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:38"]

[/quote]

Ajattelitko, että kaikki haluaa siirtyä korvikkeeseen, mutta eivät vain kehtaa?

[/quote]

Aivan. Mikä siinä on kun ihmiset eivät tajua että imetys on aika sitovaa puuhaa. Ymmärrän että nykypäivänä ei olla totuttu sellaiseen, mutta vauva-aika on niin lyhyt, mikä siinä on ettei pystytä sitoutumaan edes siihen hetkeen!

[/quote]

Katsos kun toisten pitää palata töihin. Ei kaikilla ole monia kuukausia kestävää äitiyslomaa.

Vierailija
36/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on niin, että äitikin on ihminen, joka tarvitsee unta. Jos koko yön käytännössä syöttää lasta, ja herää kuudelta hoitamaan isompia lapsia, voi helposti vetää itsensä piippuun. Silloin mennään helposti sille rajalle, että ilo lapsesta häviää, ja äiti tuntee syyllisyyttä siitä, että tuntee sellaisia tunteita, ja se syyllisyys vie viimeisenkin ilon siitä äitydestä. Kukaan ei hyödy siitä.

Minä vähän vierastan tätä nykykulttuuria, että kaikki pitää mennä niin tikitilleen vauvavuoden ajan, että siihen ei mahdu ollenkaan enää muuta elämää, tai koko täydellinen vauvanhoitosuunnitelma romahtaa ja mitäs sitten tehdään. Vauva on syntynyt perheeseen omanlaisenaan, ei minään standardivauvana, ja hänellä on omanlaisensa perhe. Enemmän pitäisi kannustaa siihen, että äiti tuntee itsensä ja vauvansa ja saa itsevarmuutta tehdä kuten tuntee oikeaksi. Nykyään kannustetaan siihen että lue netistä ja kirjasta millainen vauvan ptiäisi olla ja millainen sinun pitäisi olla ja miten asiat pitäisi tehdä. Vaikka kaikki ohjeet ja suositukset on tarkoitettukin vain yleisiksi suuntaviivoiksi, jotka eivät sovellu, eikä niitä ole siis ikinä tarkoitettukaan sovellettaviksi, kirjaimellisesti jokaisen yksilön kohdalla.

Vierailija
37/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:16"]

[/quote]

Lapseni omalääkäri suositteli aivan muuta. Kukin tavallaan.

Vierailija
38/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin +2-käyrällä kasvanutta vauvaani todella tiheästi. Hyvin kasvoi ja 6 kk iässä aloitimme kiinteät. Mutta kas kummaa, ne eivät maistuneet sitten yhtään! Vasta vuoden iässä alkoi (merkittävissä määrin) kelvata muukin kuin äidinmaito, kun päätin lopettaa imetyksen kokonaan.

Nyt jos voisin palata taaksepäin, niin testailisin kiinteitä jo paljon aiemmin. Olisi pidempi aika totuttautua niihin, ja siinä voisi tulla joku "herkkyyskausikin" vastaan, jolloin olisi vauvalla ollut enemmän kiinnostusta muuta ravintoa kohtaan. Tiedä häntä.

Itse suosittelisin, että anna vain maistiaisia pikku hiljaa! Jos maistuu ja masu kestää, niin ei niistä ole mitään haittaa. Ja on sitten pidempi aika eri makuihin totuttelussa.

Vierailija
39/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, tyypillistä esikoisen kanssa sähläystä. Vauvoille tulee tiheänimunkausia, jolloin syövät yötä päivää rintaa. Tällä tilaavat lisää maitoa rintoihisi. On täysin luonnollinen VAIHE, joka menee noin viikossa ohitse. Vaikka vauva söisi tyhjää rintaa, saa sieltä silti ravitsevaa maitoa. Muistat vain huolehtia omasta ravinnostasi ja nesteytyksestä. Muistathan että elimistösi kuluttaa 2litraa nesteitä ja imetys litran lisäksi. Saman verran sinun pitäisi juoda joka päivä, jotta jaksaisit.

Vierailija
40/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:07"]

Äh, tyypillistä esikoisen kanssa sähläystä. Vauvoille tulee tiheänimunkausia, jolloin syövät yötä päivää rintaa. Tällä tilaavat lisää maitoa rintoihisi. On täysin luonnollinen VAIHE, joka menee noin viikossa ohitse. Vaikka vauva söisi tyhjää rintaa, saa sieltä silti ravitsevaa maitoa. Muistat vain huolehtia omasta ravinnostasi ja nesteytyksestä. Muistathan että elimistösi kuluttaa 2litraa nesteitä ja imetys litran lisäksi. Saman verran sinun pitäisi juoda joka päivä, jotta jaksaisit.

[/quote]

Luitko lainkaan kun kahteen kertaan jo olen kertonut, että tiheän imun kausi oli jo? Tämä on se normaalitilanne, tätä rytmiä on kestänyt nyt lähes toista kuukautta.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi