Pitääkö paikkansa että suomalaisten heimot ja murteet ovat nykypäivänä menettäneet merkityksensä?
Aikoinaan Suomessa oli esim hämäläisten, savolaisten, pohjalaisten, kainuulaisten ja jne heimoja ja murteita, mutta nykyään voi lukea että urbanisoituminen ja invidualismi on murtanut heimojen ja murteiden merkityksen Suomessa ja niistä on tullut kuolleita ja asioita, jotka ovat menneisyyttä mutta eivät enää merkityksellisiä ja vaikuttavia tänäpäivänä?
Kommentit (11)
Eivät murteet ole kuolleet. Yleiskielisyys on lieventänyt murre-eroja, mutta edelleenkin Suomen eri osissa puhutaan suomea vähän eri tavalla ja voidaan käyttää paikallisia sanoja. Kyllähän sen huomaa korvakuuloltakin, kun liikkuu eri puolilla maata tai kun medioissa esiintyy ihmisiä Suomen eri osista.
Vierailija kirjoitti:
Eivät murteet ole kuolleet. Yleiskielisyys on lieventänyt murre-eroja, mutta edelleenkin Suomen eri osissa puhutaan suomea vähän eri tavalla ja voidaan käyttää paikallisia sanoja. Kyllähän sen huomaa korvakuuloltakin, kun liikkuu eri puolilla maata tai kun medioissa esiintyy ihmisiä Suomen eri osista.
ChatGPT on eri miletä, sen mukaan Suomen murteiden merkitys on kadonnut 1800-luvun jälkeen kun ihmiset ovat muuttaneet nykyisin niin paljon paikasta toiseen niin että murrerajat ovat hämärtyneet ja niitä on lopulta lakattu käyttämästä yhdenmukaisemman yleis- ja kirjakielen tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ChatGPT on eri miletä, sen mukaan Suomen murteiden merkitys on kadonnut 1800-luvun jälkeen kun ihmiset ovat muuttaneet nykyisin niin paljon paikasta toiseen niin että murrerajat ovat hämärtyneet ja niitä on lopulta lakattu käyttämästä yhdenmukaisemman yleis- ja kirjakielen tieltä.
ChatGPT on bias
Jaa. Kyllähän ihmiset puhuu vahvoja murteita. Olen tässä keväällä käynyt Pohjanmaalla, Karjalassa, Savossa, Kymenlaaksossa sekä Pirkanmaalla ja kyllä siellä kaikki kuulostivat hyvällä tavalla erilaiselle eli siis puhuvat eri murteita.
Kun tulee sieltä pk-seudulta pois, niin se muailma voip avartua ;). Itse ole ainakin ylpeä kotipaikkakunnastani ja ylpeä murteen puhuja.
Ei ChatGbt:hen voi luottaa. Sen tiedot pitää kyllä itse tarkistaa. Voi sanoa mitä sattuu. Hyvä renki, huono isäntä. Toimii assarina eli kirjoittaa tekstejä yms. puhtaaksi, mutta muuten tieto on siijosoota.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Kyllä mä ainaki oon pohojalaane 😎
Ja mie olen helsinkiläinen umpisavolainen Etelä-Karjalasta.
Hyvin erilaiselta yhä vuonna 2025 kuulostaa ihmisten arkipuhe. Idässä, lännessä, etelässä ja pohjoisessa kaikkialla on oma tunnistettava murrepartensa. Tämä on tietysti suurta kielellistä rikkautta.
Olimme joskus silloisen mieheni kanssa mökkijuhannuksen vietossa Ahvenanmaalla helsinkiläistuneen turkulais-kuopiolaisen pariskunnan kanssa. Muistan, miten naisen ja miehen täysin erilainen murre herätti hyvällä tavalla hilpeyttä ja oli keskustelun aiheena. Eipä tuo rakkautta eikä ymmärtämistä kuitenkaan estänyt eikä haitannut.
Ihmiset ovat liikkuneet niin paljon paikoista toisiin että murrerajat ovat hämärtyneet.