Isoruokainen vauva 3 kk - auttaisiko kiinteät?
Mulla on isokokoinen 3 kk:n ikäinen poikavauva joka syö tunnin-kahden tunnin välein vuorokauden ympäri. Minua "hiukan" väsyttää tällainen tahti ja omakin nälkä on ihan hirveä koko ajan kun poikaa imetän.
Auttaisikohan jos rupeaisi jo antamaan jotain kiinteää ruokaa (tietysti hiljalleen aloitellen)? Olisiko teillä kokemuksia, että saisikohan ruokailuväliä tällä tavalla venytettyä? Millä kannattaisi aloittaa?
Ja jos joku sitä tiheän imun kautta epäilee, niin se oli tuossa pari viikkoa sitten, poika söi 45 min välein vuorokauden ympäri pari-kolme päivää ja siitä sitten taas piteni tähän normaaliin rytmiin.
Neuvolassa ei oikein sanottu juuta eikä jaata.
Kaikki mielipiteet ja vinkit kiinnostaa!
Kommentit (65)
Minulla nyt 1v poika, ja meillä oli ihan sama tilanne kun teillä ap!
Ymmärrän tuskasi:)
Meille neuvolassa vain sanottiin, että kiinteät voi meidän tapauksessa aloittaa aikaisemmin, kun korvikettakin meni yli 2litraa päivässä!!
Noh, annoin velliä(aloitin maissilla), ei vaikutusta... Sitten annoin ihan vaan bataatti sosetta missä hieman öljyä, johan tuli rauhallinen poika :) ei koskaan mitään vatsavaivoja tai vastaavaa...
Tuli myös mieleen että huvitteleeko hän rinnalla? Onko se vain imemisen tarvetta?
Meillä pojalla oli selkeesti myös kova imemisen tarve, ja eka kuukausi olikin vatsakipuinen kun joi liikaa maitoa:/ tutti helpotti myös elämää:)
Minulla nyt 1v poika, ja meillä oli ihan sama tilanne kun teillä ap!
Meille neuvolassa vain sanottiin, että kiinteät voi meidän tapauksessa aloittaa aikaisemmin, kun korvikettakin meni yli 2litraa päivässä!!
Noh, annoin velliä(aloitin maissilla), ei vaikutusta... Sitten annoin ihan vaan bataatti sosetta missä hieman öljyä, johan tuli rauhallinen poika :) ei koskaan mitään vatsavaivoja tai vastaavaa...
Tuli myös mieleen että huvitteleeko hän rinnalla? Onko se vain imemisen tarvetta?
Meillä pojalla oli selkeesti myös kova imemisen tarve, ja eka kuukausi olikin vatsakipuinen kun joi liikaa maitoa:/ tutti helpotti myös elämää:)
Ap,sinulla isonkokoinen vauva,varmasti tarvitsee jo kiinteitä!
Ap vielä: ei leiki (nälkäisenä) rinnalla vaan syö ihan reippaasti, sanoisin että ahnaasti. Ruokintapaikallakaan ei ole niin väliä, syö aina samalla tavalla. Olen imettänyt sekä meluisassa kahvilassa että pimeässä ja hiljaisessa asunnossa yöllä. Ei eroa.
Imuote on tiukka ja kylläisenä päästää irti ja jää joko tyytyväisenä seurustelemaan tai nukahtaa. Joskus syö molemmat rinnat, joskus riittää vain toinen. Ne muutamat kerrat kun olen lypsänyt maitoa, niin saan kummastakin rinnasta pumpattua 80-100 ml helpostikin.
En siis epäile, etteikö maito riitä tai ettei vauva sillä syöttökerralla tulisi kylläiseksi. Tämä kyllä ilmoittaa kovaäänisesti jos jää nälkä, ei voi erehtyä.
Ne jotka noista kaloreista olette kirjoittaneet, niin eikös se teistä kuulosta ollenkaan järkevältä, jos vaikka vauva saisi yhdellä syöttökerralla sekä porkkanasosetta että äidinmaitoa soseutettuna? Siinähän tulee "tuplakalorit" yhdellä syötöllä vaikka määrällisesti menisi sanotaan vaikka se sama 100 ml (?). Vai ajattelenko näin uuvuksissa ihan hassusti?
(Ja juu, tietenkin aloittelisin kiinteitä ohjeiden mukaan maistellen, mutta jos nyt aloittaisin maistattelun, niin kuukauden päästä voisi jo ollakin tuossa tilanteessa, että illaksi saisi superkylläisen vauvan nukkumaan. Mutta herättää minussa hiljaista epätoivoa, jos edessä on vielä max kaksi tuntia unta putkeen vielä parikin kuukautta lisää.)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:07"]
Äh, tyypillistä esikoisen kanssa sähläystä. Vauvoille tulee tiheänimunkausia, jolloin syövät yötä päivää rintaa. Tällä tilaavat lisää maitoa rintoihisi. On täysin luonnollinen VAIHE, joka menee noin viikossa ohitse. Vaikka vauva söisi tyhjää rintaa, saa sieltä silti ravitsevaa maitoa. Muistat vain huolehtia omasta ravinnostasi ja nesteytyksestä. Muistathan että elimistösi kuluttaa 2litraa nesteitä ja imetys litran lisäksi. Saman verran sinun pitäisi juoda joka päivä, jotta jaksaisit.
[/quote]
Luitko lainkaan kun kahteen kertaan jo olen kertonut, että tiheän imun kausi oli jo? Tämä on se normaalitilanne, tätä rytmiä on kestänyt nyt lähes toista kuukautta.
-ap
[/quote]
:D koomista kun pienten vauvojen äitien mielestä kaikki vaiheet kestää aina vähintään IKUISUUDEN. Sellaista se vaan on, ohikiitävän, silmänräpäyksen kestäviä vaiheita :)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:27"]Minulla nyt 1v poika, ja meillä oli ihan sama tilanne kun teillä ap!
[/quote]
Sanat ei riitä... Tietenkin korvikkeella olevan tulee aloittaa kiinteät nopeasti! Korvike rasittaa munuaisia :/ sen saantiin on määrätty turvarajat! Äidinmaito taas on vauvalle vain hyväksi ja saa nauttia niin että napa notkuu.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:16"]
(Ja juu, tietenkin aloittelisin kiinteitä ohjeiden mukaan maistellen, mutta jos nyt aloittaisin maistattelun, niin kuukauden päästä voisi jo ollakin tuossa tilanteessa, että illaksi saisi superkylläisen vauvan nukkumaan. Mutta herättää minussa hiljaista epätoivoa, jos edessä on vielä max kaksi tuntia unta putkeen vielä parikin kuukautta lisää.)
[/quote]
Meillä maisteltiin n kaksi päivää. Sitten annoin lapselle sitä porkkanasosetta ihan kunnon annoksen. En voinut olla antamatta, kun lapsi istui suu auki sylissä ja odotti lisää. Ne pari maistelulusikallista eivät hänelle riittäneet.
Missään muualla ei faktoja alapeukuteta niin raivokkaasti kuin imetysketjuissa.
Jos sun lapsella ei ole vatsavaivoja tai ihottumia, niin aloittaisin jo kiinteiden kokeilut. Itselläni mahakipuinen vaileuva, joten jo pelkälle äidinmaidolle oirevalle en kiinteitä aloittaisi. Jos olet siis varma, että lapsi vaatii noin usein syötävää nälkäänsä, eikä esim lohduksi vatsavaivoihin, niin ruokaa kehiin vaan. Tosiaan: vauva ei ole imetystä varten. Jos lapsi on nälkäinen, niin ruokaa kehiin. Vaikka se porkkana olis energiaköyhempää, niin sen läpikulku kestää kauemmin ja sitä kautta pitää nälkää pidempään.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:17"]
Mulla on isokokoinen 3 kk:n ikäinen poikavauva joka syö tunnin-kahden tunnin välein vuorokauden ympäri. Minua "hiukan" väsyttää tällainen tahti ja omakin nälkä on ihan hirveä koko ajan kun poikaa imetän.
Auttaisikohan jos rupeaisi jo antamaan jotain kiinteää ruokaa (tietysti hiljalleen aloitellen)? Olisiko teillä kokemuksia, että saisikohan ruokailuväliä tällä tavalla venytettyä? Millä kannattaisi aloittaa?
Ja jos joku sitä tiheän imun kautta epäilee, niin se oli tuossa pari viikkoa sitten, poika söi 45 min välein vuorokauden ympäri pari-kolme päivää ja siitä sitten taas piteni tähän normaaliin rytmiin.
Neuvolassa ei oikein sanottu juuta eikä jaata.
Kaikki mielipiteet ja vinkit kiinnostaa!
[/quote]
Itse olen vauvat saanut siihen aikaan, kun suositukset olivat kiinteät 3kk
-eli 3kk aloitin perunan ja porkkanan ja pikkuhiljaa lisäsin eri vaihtoehtoja hedelmäsoseisiin yms.
-5kk puurot
-6kk lihat
Imetysvälit pitenivät varsinkin silloin, kun alettiin iltapuuro. Yösyötöistä päästiin eroon 6 kuukauden iässä ja vauvat alkoi silloin nukkua läpi yön heräämättä.
Se oli sitä vanhaa aikaa. Nämä suositukset ei kai ole enää voimassa. Mutta terveitä nuoria aikuisia on kasvanut näillä vanhanajan suosituksillakin.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:38"]
Aloita vain, pääset sitten sulavasti siirtymään korvikkeeseen, maitomäärät vähenee kun tilausta ei ole..näin minäkin tein ja valittelin kun maitoa ei "tullu tarpeeksi" ;)
[/quote]
Minulla ei pitänyt paikkaansa. Imetin jokaista lasta päälle vuoden, vaikka vanhojen suositusten mukaan aloitin kiinteät 3kuukauden iässä
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:57"]
Minä olen sen verran yksinkertainen ihminen, että meillä on yöt nukuttu tai olisin tullut hulluksi väsymyksestä. Jos jääkaapissa on ruokaa, niin en ala tuntikausia kantelemaan lasta siinä jääkaapin vieressä ja viihdyttämään häntä, kun voisin ihan vaikka avata sen jääkaapin ja kaivaa sieltä potun ja keittää sen. Meillä lapset eivät ole koskaan itkeneet noin pieninä siksi että heillä olisi jotain täyttymättömiä henkisiä tarpeita, vaan ne tarpeet ovat olleen ihan fyysisiä.
[/quote]
Samaa mieltä. Säälittää pienet vauvat, joita itketetään turhaan, viihdytetään jne, kun he ainoastaan haluavat ruokaa.
[/quote]
Meistä tuskin kukaan on oman vauvan kanssa kokenut sen tuskan, joka sisältyi tiukkaan 3 tunnin ruokailuväliin. On siis eletty sekin aika, että vauvaa ei saanut imettää kuin kolmen tunnin välein, vaikka vauva olisi kuinka nälissään huutanut ja äidin rinnat suorastaan tulvineet. Silloin ei tunnettu vielä käsitettä 'tiheän imun kausi'.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:22"]
:D koomista kun pienten vauvojen äitien mielestä kaikki vaiheet kestää aina vähintään IKUISUUDEN. Sellaista se vaan on, ohikiitävän, silmänräpäyksen kestäviä vaiheita :)
[/quote]
Koomista sekin kun ilmeisesti jo vanhempien lasten äitien mielissä aika on kullannut muistot eikä pikkuvauva-aika ole lainkaan ollut rankkaa.
Hienoa että saatte nukuttua. :) Minä aikanani ihmettelin lääkärille, että mitä sitten tapahtuu, jos lapsi juo yli litran korviketta (omani joi ja kiinteitä ei olisi saanut aloittaa). Lääkäri sanoi, että no ei mitään. Kysyin, että eikö munuaiset vaurioidu? Lääkäri sanoi, että lapsen elimistö on tehty käsittelemään ruokaa, terveet munuaiset selviytyvät kyllä tehtävästään. Niin että mulle jäi ikuiseksi arvoitukseksi, että vaurioituvatko munuaiset liiasta korvikkeesta vai ei. Aloitin sitten kiinteät vähän aiemmin ettei lapsi poksahda, eikä siitäkään näyttänyt mikään vaurioituneen. Tuo aika, kun lapselle ei olisi saanut antaa riittävästi maitoa eikä vielä mitään muutakaan, oli aika stressaava.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:42"]
Jos sun lapsella ei ole vatsavaivoja tai ihottumia, niin aloittaisin jo kiinteiden kokeilut. Itselläni mahakipuinen vaileuva, joten jo pelkälle äidinmaidolle oirevalle en kiinteitä aloittaisi. Jos olet siis varma, että lapsi vaatii noin usein syötävää nälkäänsä, eikä esim lohduksi vatsavaivoihin, niin ruokaa kehiin vaan. Tosiaan: vauva ei ole imetystä varten. Jos lapsi on nälkäinen, niin ruokaa kehiin. Vaikka se porkkana olis energiaköyhempää, niin sen läpikulku kestää kauemmin ja sitä kautta pitää nälkää pidempään.
[/quote]
Onko tutkittu vauvan mahdollinen maitoallergia? Allergia voi oireilla mahakipuna.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:27"]Minulla nyt 1v poika, ja meillä oli ihan sama tilanne kun teillä ap!
[/quote]
Sanat ei riitä... Tietenkin korvikkeella olevan tulee aloittaa kiinteät nopeasti! Korvike rasittaa munuaisia :/ sen saantiin on määrätty turvarajat! Äidinmaito taas on vauvalle vain hyväksi ja saa nauttia niin että napa notkuu.
[/quote]
Miks en oo koskaan kuullu korvike turvarajasta muualla kuin täällä av llä? Vaikka asiasta kysellyt myös neuvolasta... Sanottiin että vauva voi juoda niin paljon kun jaksaa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:27"]Minulla nyt 1v poika, ja meillä oli ihan sama tilanne kun teillä ap!
[/quote]
[/quote]
Miks en oo koskaan kuullu korvike turvarajasta muualla kuin täällä av llä? Vaikka asiasta kysellyt myös neuvolasta... Sanottiin että vauva voi juoda niin paljon kun jaksaa.
[/quote]
MItä järkeä on venyttää vauvan mahaa valtavalla korvikemäärällä? Entiseen aikaan, eli silloin te itse olitte vauvoja, teille annettiin kiinteitä suositusten mukaan viimeistään 3 kk:n ikäisinä.
Eihän kiinteiden antaminen estä imetyksen jatkamista vaikka vuoden ikään. En minä käyttänyt korviketta kuin todellisessa hädässä, eli rintatulehduksen vuoksi en voinut kunnolla imettää, mutta kuitenkin imetin senaikaisten suositusten mukaan ainakin puoli vuotta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
MItä järkeä on venyttää vauvan mahaa valtavalla korvikemäärällä? Entiseen aikaan, eli silloin te itse olitte vauvoja, teille annettiin kiinteitä suositusten mukaan viimeistään 3 kk:n ikäisinä.
Eihän kiinteiden antaminen estä imetyksen jatkamista vaikka vuoden ikään. En minä käyttänyt korviketta kuin todellisessa hädässä, eli rintatulehduksen vuoksi en voinut kunnolla imettää, mutta kuitenkin imetin senaikaisten suositusten mukaan ainakin puoli vuotta.
[/quote] hienoa, hyvä että olet onnistunut.
Mutta kutensanoin, niin järkeä siinä ei todellakaan ollut :) siksi sitä bataattia pikkuselle annoin...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:42"]
[/quote]
Onko tutkittu vauvan mahdollinen maitoallergia? Allergia voi oireilla mahakipuna.
[/quote]
Juu, lapsi oli allerginen maidolle ja monelle muullekin ruoka-aineelle. Nimenomaan tarkoitus oli ilmaista, että jos on kipuinen (=itkuinen, paljon syövä ehkä lohdun takia) vauva, niin ei kandee aloitella kiinteitä, koska sitten se vasta kipeeksi tuleekin ja yhtään ei osaa ottaa selvää mistä johtuu.
Eli ap, jos olet varma, että vauva syö usein nälkään, eikä hae vaikka sitä lohdutusta, niin silloin uskaltaisin antaa kiinteitä. Tai se on siis varmaan tarpeellistakin antaa silloin.
Maito on paljon energiapitoisempaa kuin vaikka porkkana. Äidinmaito on rasvaista, mieti itse, jos haluat laihduttaa syöt porkkanoita,. ? Yritä tehdä imetystilanteet helpoksi itsellesi. Leu samalla jotakin tms. Päivisin voit tehdä vaunulenkkejä, lapset nukkuu yleensä ulkona paremmin. Yöllä voit kokeilla jos vauva nukkuu vieressä tai laittaa pinnasängyn ihan viereen että on helppo ottaa syötölle. Ainakin maitoa on tullut hyvin, kun noin kasvaa. Jos ei mitään vatsavaivija, itkua ole liialti, niin jatka vaan noin. Ehkä omaa ruokavaliota kannattaa vähän miettiä, ettei ole lapsen vatsaa ärsyttäviä aineita, sekin voi pidentää syöttöväliä.