Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoruokainen vauva 3 kk - auttaisiko kiinteät?

Vierailija
09.02.2014 |

Mulla on isokokoinen 3 kk:n ikäinen poikavauva joka syö tunnin-kahden tunnin välein vuorokauden ympäri. Minua "hiukan" väsyttää tällainen tahti ja omakin nälkä on ihan hirveä koko ajan kun poikaa imetän.

Auttaisikohan jos rupeaisi jo antamaan jotain kiinteää ruokaa (tietysti hiljalleen aloitellen)? Olisiko teillä kokemuksia, että saisikohan ruokailuväliä tällä tavalla venytettyä? Millä kannattaisi aloittaa? 

Ja jos joku sitä tiheän imun kautta epäilee, niin se oli tuossa pari viikkoa sitten, poika söi 45 min välein vuorokauden ympäri pari-kolme päivää ja siitä sitten taas piteni tähän normaaliin rytmiin.

Neuvolassa ei oikein sanottu juuta eikä jaata.

Kaikki mielipiteet ja vinkit kiinnostaa!

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:22"]

:D koomista kun pienten vauvojen äitien mielestä kaikki vaiheet kestää aina vähintään IKUISUUDEN. Sellaista se vaan on, ohikiitävän, silmänräpäyksen kestäviä vaiheita :)

[/quote]

Koomista sekin kun ilmeisesti jo vanhempien lasten äitien mielissä aika on kullannut muistot eikä pikkuvauva-aika ole lainkaan ollut rankkaa.

[/quote]

Voi kultsi kun analyysi osui väärään :)

Vierailija
2/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätäile.

Imetä vaan kärsivällisesti.

Vauva on vaan kerran vauva.

Kyllä se siitä alkaa helpottamaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vielä nuorempi vauva, mutta mä saattaisin tossa tilanteessa aloittaa vellit aamulla/illalla, ehkä en ihan vielä kiinteitä mikäli toi velli pidentäis ruokailuväliä..

Vierailija
4/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vielä nuorempi vauva, mutta mä saattaisin tossa tilanteessa aloittaa vellit aamulla/illalla, ehkä en ihan vielä kiinteitä mikäli toi velli pidentäis ruokailuväliä..

Vierailija
5/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä kauhistuttaisi antaa vellejä, mutta jos oot kamalan väsynyt, ehkä se on silti pienempi paha. Syötkö muuten itse hyviä rasvoja? Mä söin imetysaikana tosi paljon kananmunia ja pähkinöitä ja vauva kasvoi kohisten. 

Vierailija
6/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna aloittaisin kiinteät. Minulla oli aikanaan sama tilanne, ja neuvolasta sanottiin, että ilman muuta kiinteitä. Minulla oli eläkkeelle jäävä terkkari, joka sanoi, että hän on nähnyt niin monien suositusten muuttuvan tässä kymmenien vuosien aikana, että jos jostan voi sanoa varmaksi, niin ennen kuin lapseni on täysi-ikäinen, on suositukset taas muuttuneet ja huomaan kutenkin tehneeni kaiken väärin. :D

Annoin porkkanaa (peruna voi ummettaa) ja maissia, ja lapsi alkoi nukkua selvästi paremmin. Kaikki jatkuvat kitinät ja tunnin välein heräily loppuivat muutamassa päivässä. Lapsi oli selvästi onnellinen, kun sai kerrankin nukkua hänkin. 

Porkkana ei ole mitään myrkkyä, ja jos lapsella on nälkä, niin pakkohan sille on ruokaa antaa. Sen näkee kyllä jos lapsen elimistö ei pysty sitä mietoa maito-porkkanamössöä käsittelemään, ja silloin voi vielä pari viikkoa odottaa. Minä itse olen sitä mieltä, että jos lapsi tarvitsee sekä ruokaa että rauhallista unta, ja minä voin asian järjestää, niin järjestän.

Vierailija
7/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:26"]

Syötkö muuten itse hyviä rasvoja? Mä söin imetysaikana tosi paljon kananmunia ja pähkinöitä ja vauva kasvoi kohisten. 

[/quote]

Söin jo raskausaikanakin paljon kalaa, kananmunia ja pähkinöitä, ja juu, menee noita kaikkia nytkin. 

Kiitos kommenteista! Lisää lukisin mielelläni!

-ap

Vierailija
8/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vain, pääset sitten sulavasti siirtymään korvikkeeseen, maitomäärät vähenee kun tilausta ei ole..näin minäkin tein ja valittelin kun maitoa ei "tullu tarpeeksi" ;)

Vierailija
9/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäsi vaan turhaan väsytät, aloita hiljalleen näistä perus peruna/bataatti/ porkkanamössöistä :) ja hei, ennen vænhaan kiinteät on aloitettu jo kahden kk.n iässä joten tuskin mitään haittaa tosta on! Tsemppiä :) 

Vierailija
10/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:38"]

Aloita vain, pääset sitten sulavasti siirtymään korvikkeeseen, maitomäärät vähenee kun tilausta ei ole..näin minäkin tein ja valittelin kun maitoa ei "tullu tarpeeksi" ;)

[/quote]

Ajattelitko, että kaikki haluaa siirtyä korvikkeeseen, mutta eivät vain kehtaa?

Vierailija
11/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:38"]

[/quote]

[/quote]

Aivan. Mikä siinä on kun ihmiset eivät tajua että imetys on aika sitovaa puuhaa. Ymmärrän että nykypäivänä ei olla totuttu sellaiseen, mutta vauva-aika on niin lyhyt, mikä siinä on ettei pystytä sitoutumaan edes siihen hetkeen!

Vierailija
12/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin kiinteät vastaavassa tilanteessa. Perunaa, porkkanaa, maissia.. ja se into millä vauva söi sitä kiinteää ruokaa. Aluksi kiinteää kerran päivässä, ja kun imetystahti lisääntyi, lisäsin toisen kiinteän ruuan päivään. Jatkoin imetystä vuoden ikään asti. 

Nälkäinen vauvani on nyt teini.

Vierailija
13/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:38"]

[/quote]

[/quote]

Nojoo ei välttämättä kaikki mutta kuulosti kuin ap olisi halunnut jonkinlaisen siunauksen -8

Vierailija
14/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muksu on 4,5kk, painaa liki 9kg ja on yli 63cm pitkä. Hän syö jo soseita ja sen lisäksi tissimaitoa ja korvikemaitoa. Korvikemaitoa hän on syönyt syntymästä lähtien, kun ei ole tissimaito riittänyt. Hän syö 2-3 tunnin välein päivittäin.

Vierailija
15/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muksu on 4,5kk, painaa liki 9kg ja on yli 63cm pitkä. Hän syö jo soseita ja sen lisäksi tissimaitoa ja korvikemaitoa. Korvikemaitoa hän on syönyt syntymästä lähtien, kun ei ole tissimaito riittänyt. Hän syö 2-3 tunnin välein päivittäin.

Vierailija
16/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:50"]

[/quote]

[/quote]

Nojoo ei välttämättä kaikki mutta kuulosti kuin ap olisi halunnut jonkinlaisen siunauksen -8

[/quote]

Ap ei kuitenkaan puhunut korvikkeesta mitään.

Vierailija
17/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:38"]

[/quote]

No voi herranjumala. Tuliko sulle yhtään mieleen, että ap:llä voi oikeasti olla sääli vauvaa, jolla on koko ajan hirveä nälkä? Eihän vauva ole imetystä varten, vaan imetys vauvaa varten! Ei siitä saa mitään mitalia, ikinä, että on roikottanut lastaan vähillä unilla vatsa nälästä kipeänä viikkokausia, vain siksi että joku nettianonyymi ois sitten tyytyväinen.

Vierailija
18/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yrittäisin rauhoittaa imetystilanteet ts. mennä esim makuulleen hämärään huoneseen, syöttäsin molemmat rinnat kerralla jne. kunnes vauva varmasti kylläinen. Sen jälkeen yrittäisin pidentää imetysvälejä, esim 2-3h ( sen aikaa pitäisi kyllä pystyä olemaan syömättä, vauvan syömä maitomäärä on oikeastaan sama 1kk-6kk välillä, el oleellisesti se ei enää kasva). Imetysvälejä voisi pidentää seurustelemalla, tarjoamalla tuttia, ulkoilemalla yms. Erotat kyllä vauvastasi kunnes hän taas oikeasti nälkäinen. Alottaisin myös hiljalleen etsimään vauvan päivärytmiä eli ottamalla rutiineita päivään, se ainakin aikanaan rauhoittaa myös yöelämää.

Jos näistäkään ei apua, niin sitten varmasti voisi kokeilla kiinteitä.

-äiti +th

Vierailija
19/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sitä vauvaa pitää nälässä vai että tulis täysimetystä jatkettua? Eihän vauva saa edes kunnon unia nukkua, jos tunnin-kahden välein yötäpäivää on kauhea nälkä. Ihme kommentteja osalla. Jos vauva on noin nälkäinen niin alkaisin varovasti antaa velliä tai kasvissosetta imetyksen ohessa.

Vierailija
20/65 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, kun jo 2 kk:n ikäiselle annettiin perunaa ja muuta sellaista, jota siihen aikaan vauvoille sallittiin. Ei tosin rohjettu kertoa neuvolassa. Pilttipurkeissakin oli suositus 3 kk:sta alkaen.

Nyt on täysi-ikäinen ja hyvin hoikka poika, vaikka vauvana oli suorastaan pulska kuten äitinsäkin aikoinaan.

Eikö kuitenkin ihan aikaisempien sukupolvien kokemuksen perusteella olisi parempi tarjota kiinteitä kuin lisätä maitoa korvikkeen muodossa? Jos et uskalla itse päättää, kysy siltä neuvolan vanhimmalta ja kaikennähneeltä terkkarilta, tai vaikka mummoltasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan