Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri vaihtoi huonosti palkatun alan vielä huonommin palkattuun alaan

Vierailija
08.02.2014 |

Mitä ihmettä minä tuohon sanon? Kaveri valittaa köyhyyttä, vaikka on aikuisena opiskellut uuden ammatin. Edellinen ammatti oli kulttuuripuolen AMK-tason ammatti, jossa kilpailu oli kovaa ja palkat ihan surkeat. Työllisyystilanne oli vaikea.

Sitten hän meni yliopistoon ja valitsi alakseen yhden surkeimmista akateemisista ammateista palkkanäkökulmasta. Ammatti on se, mitä hän haluaa tehdä, mutta ihan oikeasti siinä saa tehdä ihan niska limassa töitä, että pääsee edes minimipalkkaan. Samalla tehtäviä siirretään pois Suomesta. Myöskään hänen miehensä ei tienaa juuri mitään.

Pitääkö minun vain hymistellä, että on se kurjaa ja kamalaa? Hän on tietoisesti ottanut nämä riskit ja ne nyt sitten realisoituivat, kuten 90 % alalle menevistä niin käy. Ekan ammatinvalinnan ymmärsin, koska se meni nuoruuden piikkiin, mutta tuo toinen... Haluaisin minäkin olla käsityöläinen, mutta kukaan ei maksa minun räpellyksistäni niin paljon, että sillä voisi elää. Joten harrastetaan sitä nyt sitten vain.

Ja hei, ennen kuin kukaan kysyy, niin olen itse opettaja ja tienaan nelisen tuhatta kuussa extratunneilla yms eli mikään huipputuloinen en ole itsekään. Mutta tällä palkalla tulee toimeen yhden aikuisenkin perheessä ihan mukavasti.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntäjäksikö rupesi?

Vierailija
2/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kääntäjän paikkoja voi ulkostaa Suomesta. Korkeintaan Ruotsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa kriittinen ystävääsi kohtaan. Jospa hän vaikka nauttii työstään. Joillekin työssä viihtyminen on tärkeämpää kuin palkka.

Vierailija
4/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan jättänyt tuon viimeisen kappaleen pois. Mutta toki jos haluat esiintyä tyhmänä, ei se ole minulta pois :).

Vierailija
5/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei vai? Niitä on ulkoistettu vaikka kuinka. Viroon ja Intiaan!

Vierailija
6/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten virolaiset ja intialaiset vääntää englantia suomeksi ja ruotsiksi ihan lennossa... lennossa lehmien kera.

Vierailija
7/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, missä puhuttiin nimenomaan suomentajista? Ja juu, virolaisia käytetään suomentajina.

Vierailija
8/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa. Ei ole kääntäjä. Ei kai niitä voi sitä paitsi ulkoistaa, kun google-kirjatkin ovat mitä ovat :-). Mutta siis joo, en sano alaa tarkemmin. On kuitenkin hyvin epävarma työllistäjä ja alalla tehdään myös paljon ilmaista työtä anteeksi tarkoitan harjoitteluja.

Eikö henkilöllä ole siis, arvon alapeukuttajat, mitään vastuuta siitä, mihin hän koulutuksensa kohdistaa? Minusta on vastuutonta, että Suomessa koulutetaan aloille, jotka eivät ylipäänsä vedä. Ihmiset käyttävät parhaat vuotensa jahtaamassa unelmaa, jota ei voi saavuttaa.

Kuten sanottu, minäkin olisin voinut haluta käsityöläiseksi ja olen ihan taitava niissä, mutta pakko oli olla realisti.

Vierailija
9/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin on, miksi sitten valittaa köyhyyttään, kun tiesi, mihin rupesi?

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:40"]

Oletpa kriittinen ystävääsi kohtaan. Jospa hän vaikka nauttii työstään. Joillekin työssä viihtyminen on tärkeämpää kuin palkka.

[/quote]

Vierailija
10/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti minulla ei ole ystäviä, jotka ruotivat minun valintojani vauvapalstalla ;)

Vierailija
11/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:47"]

Jos näin on, miksi sitten valittaa köyhyyttään, kun tiesi, mihin rupesi?

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

Vaikka joskus valittaisikin, niin ei kai se tarkoita, että kaveri valitsisi uudelleen eri tavalla jos pystyisi? Voihan sitä kokonaisuuteen olla tyytyväinen vaikka joku osa-alue harmittaisikin.

Vierailija
12/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että suurin ongelma tässä on nyt se, että ap:ta harmittaa, että ei lähtenyt itse toteuttamaan unelmaansa käsityöläisammatista. Totta kyllä, että harvat sillä työllistyvät, mutta riittävällä yrityksellä ja innovaatiolla voi onnistua. Joskun myös harmittaa enemmän se, että ei ole edes yrittänyt, kuin se, että yrittää ja epäonnistuu.

Vierailija
13/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että suurin ongelma tässä on nyt se, että ap:ta harmittaa, että ei lähtenyt itse toteuttamaan unelmaansa käsityöläisammatista. Totta kyllä, että harvat sillä työllistyvät, mutta riittävällä yrityksellä ja innovaatiolla voi onnistua. Joskun myös harmittaa enemmän se, että ei ole edes yrittänyt, kuin se, että yrittää ja epäonnistuu.

Vierailija
14/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpompi kommentoida, jos ap valaisisi edes hieman, mistä alasta on kysymys. Epäselväksi jäi myös, onko kaveri omasta mielestään tehnyt virheen kouluttautuessaan tälle alalle. Vai onko se vain ap:lle ongelma? 

Vierailija
15/15 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity aiheeseen, mutta kääntäjien hommia on kyllä ulkoistettu muihin maihin vaikka kuinka, laadusta viis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän