Apua! Olen 14 v tyttö. Olen säästänyt
pankkitililleni synttärilahjarahoista ja hyvistä koenumeroista saamistani rahoista 2681 euroa. Kiitti vain vanhemmat, mutta alan kohta tuhlaamaan!
Mielestäni ei ole reilua, kun vanhempani vaativat minua ostamaan omilla rahoillani uusia vaatteita! En vaadi saada muuta kuin vähän päälle pantavaa eli en käytä liikaa rahaa vaatteisiini. Että älkää luulko, että tästä olisi kyse! Siskon 12 v on tuhlannut melkein kaikki rahansa ja minä vain joutuisin kaiken haluamani sijaan ostamaan vaatteita! Olen syönyt vähemmän hamppareita, käynyt harvemmin leffassa ja karkkiakin olen ostanut vähemmän! Tarkoituksenani on ollut säästää pesämunaa kotoa poismuuttamista varten, mutta nähtävästi en saa ajatella pitkäjänteisesti.
Kommentit (81)
siis mitä ihmettä jotkut kirjoittelee, tytöt saavat tasaarvoisesti taskurahaa, hyvistä numeroistakin saavat rahaa, vaikka mielestäni hyvät numerot ovat hyväksi nuoren ihmisen tulevaisuudelle siksi minkä takia vanhempien kuuluisi maksaa hyvistä numeroista, eikö teinillä pitäisi olla itsestäänselvyytenä ne hyvät numerot koska teinihän hyötyy siitä ensimmäisenä että opiskelee, vanhemmat antaa sitä rahaa ja nyt vanhempia syytellään, onpa outoa,
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:59"]
Alle 3000e:n omaisuutta alaikäisellä ei edunvalvoja/maistraatin holhousyksikkö tarkkaile.
Ainoa on tuo suljettu tili, sellainen mistä et voi itsekään nostaa kun vasta 18-vuotiaana.
Tosin. Siinäkin on se riski, että kun tarvitsisit opintotukia tmv. niin sun varallisuutesi voi vaikuttaa siten, että et saakaan täysiä tukia tai tukia laisinkaan ja ne on nuorella aikuisella monesti todella tärkeitä apuja, etenkin jos opiskelee.
Kysy pankissa neuvoa ja soita kuntasi maistraatin holhousyksikköön ja tarkista oikeutesi. Edunvalvontayksikkö ei osaa vastata välttämättä sinulle oikein, mutta holhousyksikkö vastaa kyllä.
Harkitse myös rahan nostamista ulos tililtä ja säästämistä sukan varteen jos säästösi vaikuttavat tulevassa liikaa mahdollisiin etuuksiin.
Vanhemmillasi on lain turvaama oikeus päättää rahoistasi ja katsoa, että käytät niitä sinun etua silmällä pitäen, MUTTA vain jos sinä käytät niitä. Jos pakottaa tuhlaamaan niin se ei ole sinun etu jos toinen vaihtoehto on säästäminen.
Mitä ihmettä täällä aikuiset ihmiset neuvoo.
Minä ainakin sen verran tiedän, että olen lapsena ollut samassa tilanteessa kuin sinä, erona se, että sisareni eivät olleet biologisia ja isäni siis äitini uusi puoliso, isäpuoleni.
Minun oman poikani isä on kuollut ja hänellä on omaisuutta kymmeniä tuhansia. Ne on tilillä kunnes täyttää 18v. ja jokaisesta ostoksesta neuvotellaan ettei ihan turhuuksiin raha mene, mutta minä en niihin koske ja ihan lapseni kuuluu saada se mitä lapselle kuuluu, ilman, että katsonkaan hänen rahojaan, vaikka olen sinne itsekin rahaa laittanut.
Teemme vuosittain vuositilin maistraattiin, että miten varallisuus on muuttunut kuluneen vuoden aikana.
Näiden asioiden vuoksi oletan, että sinun kannattaa ottaa neuvoni vastaan.
Kaikkea hyvää sinulle!
Ja jos tosiaan on niin, että elät puutteessa niin aineellisesti kuin rakkaudenkin osalta niin harkitse tilanteesi vakavuudesta riippuen soittoa lastensuojeluun.
Et aiheuta siinä pahaa vaan vanhempasi saa apua ja talouteenkin apua jos nyt tilanne on niin pahaksi päässyt, että te kärsitte.
[/quote]
Ei säästöt vaikuta mitenkään tukiin opiskellessa. Pääomatulot taas vaikuttavat...
t. amk opiskelija
Mullakin vanhemmat aikoinaan laittoivat mut itse maksamaan kaiken itselleni kuuluvat asiat, kun tiesivät, että minulla on enemmän rahaa säästössä kun heillä. Samaan aikaan he ostivat asioita siskolleni, jolla ei ollut koskaan omaa rahaa, koska tuhlasi ne heti aina kun sai. Ymmärrän asiasi.
Esimerkiksi kun minulla ja siskollani on melkein samaan aikaan synttärit, niin joskus aikoinaan siskoni sai lahjaksi järjestelmäkameran ja minä en saanut mitään, koska minulla on varaa itsellänikin ostaa haluamani asiat. Suutuin siitä niin paljon, että lopetin rahan lainaamisen heille. Sitä ennen olin lainannut heille rahaa heidän sitä tarvittaessa.
Nykyisin tosin asun yksin ja täten tyytyväisenä maksan omia asioitani, joten ei enään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:37"]
Alle 3000e:n omaisuutta alaikäisellä ei edunvalvoja/maistraatin holhousyksikkö tarkkaile.
Ainoa on tuo suljettu tili, sellainen mistä et voi itsekään nostaa kun vasta 18-vuotiaana.
Tosin. Siinäkin on se riski, että kun tarvitsisit opintotukia tmv. niin sun varallisuutesi voi vaikuttaa siten, että et saakaan täysiä tukia tai tukia laisinkaan ja ne on nuorella aikuisella monesti todella tärkeitä apuja, etenkin jos opiskelee.
Kysy pankissa neuvoa ja soita kuntasi maistraatin holhousyksikköön ja tarkista oikeutesi. Edunvalvontayksikkö ei osaa vastata välttämättä sinulle oikein, mutta holhousyksikkö vastaa kyllä.
Harkitse myös rahan nostamista ulos tililtä ja säästämistä sukan varteen jos säästösi vaikuttavat tulevassa liikaa mahdollisiin etuuksiin.
Vanhemmillasi on lain turvaama oikeus päättää rahoistasi ja katsoa, että käytät niitä sinun etua silmällä pitäen, MUTTA vain jos sinä käytät niitä. Jos pakottaa tuhlaamaan niin se ei ole sinun etu jos toinen vaihtoehto on säästäminen.
Minä ainakin sen verran tiedän, että olen lapsena ollut samassa tilanteessa kuin sinä, erona se, että sisareni eivät olleet biologisia ja isäni siis äitini uusi puoliso, isäpuoleni.
Minun oman poikani isä on kuollut ja hänellä on omaisuutta kymmeniä tuhansia. Ne on tilillä kunnes täyttää 18v. ja jokaisesta ostoksesta neuvotellaan ettei ihan turhuuksiin raha mene, mutta minä en niihin koske ja ihan lapseni kuuluu saada se mitä lapselle kuuluu, ilman, että katsonkaan hänen rahojaan, vaikka olen sinne itsekin rahaa laittanut.
Teemme vuosittain vuositilin maistraattiin, että miten varallisuus on muuttunut kuluneen vuoden aikana.
Kaikkea hyvää sinulle!
Ja jos tosiaan on niin, että elät puutteessa niin aineellisesti kuin rakkaudenkin osalta niin harkitse tilanteesi vakavuudesta riippuen soittoa lastensuojeluun.
Et aiheuta siinä pahaa vaan vanhempasi saa apua ja talouteenkin apua jos nyt tilanne on niin pahaksi päässyt, että te kärsitte.
[/quote]
Ei säästöt vaikuta mitenkään tukiin opiskellessa. Pääomatulot taas vaikuttavat...
t. amk opiskelija
[/quote]
Eikö? Mä olen aina luullut ja siksi mun rahat on toisen ihmisen nimissä sellaisella tilillä johon mulla on käyttöoikeus. Kysyin joskus aikoinaan opiskelemaan lähtiessäni ihmisiltä, että laskeeko mun tuet säästöjeni takia, niin heidän mukaan kuulema laskee. Ootko ihan varma tästä asiasta?
- 38
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:35"]Miten voisin sijoittaa rahani niin etteivät vanhempani pääsisi käsiksi niihin? Siis ettei niitä heti voisi nostaa ulos tililtä. ap
[/quote]
Hah! Vanhat keinot kehiin. Mun kaveri osti teininä mun läsnäollessa hupparin. Maksoi siitä 10 € . Kotona kertoi sen maksaneen 20 €(oli alessa mut normi hinta 20 €) . Vanhemmat antoivat 20 € tyttärelleen kun lli fiksuun asiaan rahansa käyttänyt. Jos ostat vaatteita niin ala käyttää rahaa " mukamas typerästi".
"Ostin karkkia kympillä."Maksoin kaverinkin aterian." Oikeasti jemmaat rahat...
Mulla oli samanlaiset vanhemmat. Kaikki omat rahat olis pitänyt käyttää vaatteisiin ja mielellään vielä vaikka ostaa pikkusiskollekkin jtn.
Esim yhtenä jouluna sain ansaittua ison summan rahaa lahjoja varten. Vanhemmat olihat luvanneet mulle ja siskolle 50mk lahjarahaa ( tämä siis ansaittu kotitöitä tehden) . Kun tienasin sitten muutenkin niin pitivät typeränä ajatuksena että antaisivat tuon 50mk myös mulle vaikka olin sen ansainnut.
Voi voi.. Kuulepas neljätoistavee. Nyt ihan ensimmäiseksi rauhoitut.
Hyvin todennäköisestihän vanhempasi eivät ole tarkoittaneet tuota koko summaa vaatteiden ostoon nyt heti tältä istumalta. Käsitit sen varmaankin kiihdyksissäsi väärin. Siihenkin on vielä monta vuotta kun pääset muuttamaan omillesi ja siihen mennessä tulet tarvitsemaan paljon paljon vaatteita, sillä olethan vielä kasvuiässäkin. Koulutarvikkeitakin tulet ostamaan ym. pientä. Tuo 2680€ on kuitenkin aika pieni summa ja pikkuruista taskurahaa verrattuna niihin vuosiin joihin mennessä tulet täysi-ikäiseksi ja olet jo omillasi. Eli tuolla rahalla ei kannata kaavailla vielä poismuuttoa. Tee kiltisti kuten vahempasi sanovat. :) Osta hyviä laadukkaita ja mukavia vaatteita aina tarpeentullen, niin on mukavempi kulkea koulussakin kun ei tarvitse ihan kassialmaksi ryhtyä pelkän säästölinjan takia. :D
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:08"]
Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.
t. äidinkielen opettaja
[/quote] Aika alhainen taso on opetuksellasi jos tuo on mielestasi jotain korkeakielta.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:08"]
Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.
t. äidinkielen opettaja
[/quote] Aika alhainen taso on opetuksellasi jos tuo on mielestasi jotain korkeakielta.
[/quote]
Minäkin olen sitä mieltä, ettei 14-vuotias kirjoita niin kuin tämän ketjun aloittaja. Ja mitä ihmettä 14-vuotias tekee vauvafoorumilla?
En tiedä onko provo vai ei, mutta olisi hienoa jos tytär olisi noin fiksu.
Eli 14-v neiti, tarkista pankistasi voitko sijoittaa rahasi määräaikaiselle talletustilille vaikkapa vain 12 kk:ksi. Saat hieman enemmän korkoa kuin säästötililtäsi. Eikä rahoihin voi koskea kukaan vuoteen.
Ongelmana on vain että voitko tehdä noita päätöksiä ilman vanhempiasi ja heidän lupaansa. Jos saisit rahasi vuodeksi turvaan, olisit sitten talletuksen loppuessa 15-vuotias, eikä vanhemmillasi olisi mitään oikeutta koskea rahoihisi.
Aktia-pankilla olisi paras korko.
33
jatkaa...
Tuota tiliä kannattaa miettiä siksikin jos on riski, että vanhempasi joutuvat hakemaan toimeentulotukea kun ovat tiukilla.
Tuolloin rahasi lasketaan perheen tuloihin sinun normisi edestä eli. elätät niillä osittain perhettä.
Kokeista rahaa? Itse en koskaan saanut. Kermaperse?
Ap. aika hyvältä sun elämä kuullostaa. Ei läheskään kaikilla ole edes rahaa mitä säästää. Ja käyt siis leffoissa, syöt ulkona jne. hyvin sulla menee.
Mä sain itaelleni koko lapsilisän kun täytin 15 ja siitä mun piti ostaa sitten itse KAIKKI mitä tarvitsin. Opin tuon takia jo varhain siis rahan arvon ja mitä sillä saa. Aikuisena ei ole koskaan ollut ongelmia rahan kanssa vaikka välillä ei niin paljoa ole tienannut. Eli omien vaatteiden ostaminen voi olla ihan hyvä juttu. Eikä vaatteet niin paljoa maksa - ellei nyt jotain merkkivaatteita ole pakko saada.
Mulla oli samantapainen tilanne 16 vuotiaana, ei tosin ollut noin paljon säästöjä. Aloin ostamaan niillä astioita, petivaatteita ym. omaan kotiin. Suosittelen, jos sitä varten kerran säästät. Hinnat kerrot sitten vanhemmille vähän yläkanttiin ja säästät osaa rahoista yhä tilillä
Paras ohje pölvästeiltä oli kyllä tämä: ota yhteyttä lastensuojeluun.
Sieltähän saa rahaa ja rakkautta, jos kotona on puutetta, niin kuin tässä 14-vuotiaaksi tekeytyneen tilanteessa selvästi oli.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:37"]
Kaikkea hyvää sinulle!
[/quote]
t. amk opiskelija
[/quote]
Eikö? Mä olen aina luullut ja siksi mun rahat on toisen ihmisen nimissä sellaisella tilillä johon mulla on käyttöoikeus. Kysyin joskus aikoinaan opiskelemaan lähtiessäni ihmisiltä, että laskeeko mun tuet säästöjeni takia, niin heidän mukaan kuulema laskee. Ootko ihan varma tästä asiasta?
- 38
[/quote]
kyllä ne laskee, ainakin mulla teki niin. siks piti siirtää säästöt piilotilille.
Miten mua voiki ärsyttää nää provo-huutelijat. Mitä väliä sillä on, onko joku aloitus provo vai ei. Minusta tää aihe on keskustelun arvoinen. En vois kuvitellakaan, että vaatisin yhtä alaikäistä maksamaan kaikki menonsa itse ja toiselle maksaisin kaiken.
Ja sille, joka oli sitää mieltä, ettei vajaa 3000€ riitä vielä paljoonkaan: selvitäpä joutessas vaikka opintotuen määrä. Jos tuon summan käyttää oikeasti fiksusti, ni se todellakin on hyvä lisä, sillä saa maksettua esim. takuuvuokran, ku muuttaa omilleen.
Ja sille, joka selitti niistä kirpparikamppeista. Mun mielestä asian ydin ei ollu se, mitä vaatteet maksaa vaan se, onko oikeudenmukaista, että se, joka säästää, joutuu hankimaan vaatteensa itse ja toinen saa ne vanhemmilta ikään kuin palkkiona holtittomasta rahan käytöstä. Tietenkin tilanne muuttuu, jos vaatimustaso nousee kovasti.
Mun mielstä vanhempien pitää kohdella lapsia tasapuolisesti. Itselläni on samanikäinen poika, jolla on lahja-ym. rahoja reilut 2000 käyttötilillään säästössä, ja silti tietysti ostan hänelle vaatteita ja lahjoja ja annanpa vielä 50 euroa kuussa käyttörahaa välipaloihin ym. Tosin tästä käyttörahastakin jää joka kuukausi lisää säästöjä :) Jos poika yhtäkkiä haluaisi jonkun kalliin vimpaimen tai pelin tms. niin sitten saisi käyttää säästöjään.
ps. En ole äikänope mutta yläkoulun ope kuitenkin, ja voin vakuuttaa arvon mammoille, että monet teinit osaavat nykyäänkin kirjoittaa ihan sujuvasti :)
Ap:llä on aamulääkkeet ottamatta, kun noin mielisairaita kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:08"]Provo. Kukaan 14-vuotias tyttö ei käytä tuollaisia lauserakenteita ja sanavalintoja.
t. äidinkielen opettaja
[/quote]
Älkää syyttäkö aloittajaa siitä, että omat lapsenne ovat jälkeenjääneitä. Kyllä itse ainakin kirjoitin 14-vuotiaana hyvin tarkkaa kieltä riippumatta siitä minne kirjoitin. Kirjoittaminen oli intohimoni ja olin todellinen kielioppinatsi. Plus tietenkin ne vanhahtavat sanavalinnat, tein ne tarkoituksella.
siis mitä ihmettä jotkut kirjoittelee, tytöt saavat tasaarvoisesti taskurahaa, hyvistä numeroistakin saavat rahaa, vaikka mielestäni hyvät numerot ovat hyväksi nuoren ihmisen tulevaisuudelle siksi minkä takia vanhempien kuuluisi maksaa hyvistä numeroista, eikö teinillä pitäisi olla itsestäänselvyytenä ne hyvät numerot koska teinihän hyötyy siitä ensimmäisenä että opiskelee, vanhemmat antaa sitä rahaa ja nyt vanhempia syytellään, onpa outoa,