Naapuri herättää vauvani!
Vauvamme nukkuu päiväunet parvekkeella. Yläkerran työtön nelikymppinen ramppaa parvekkeella tupakalla puolen tunnin välein ja kailottaa samalla puhelimeen tai miehelleen. Vauvani on herännyt tähän jo lukuisia kertoja. Vauva nukkuu ilman häiriöitä parin tunnin päikkärit. Kehtaanko mainita naapurille? Joskus tuntuu kuin kyseinen nainen herättäisi vauvani tahallaan...
Kommentit (55)
Miksi et käy ihan asiallisesti ja ystävällisesti juttelemassa naapurisi kanssa? Miksi ihmiset tekevät tällaisista arkisista pikkujutuista isoja härkäsiä? Kerro, että vauvasi nukkuu kello silloin ja silloin ja kysy, onko mahdollista, että hän ei tuona aikana puhu puhelimessa parveekkaan?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:36"]
No meilläpä on niin ihana asunto, että tupakointi on tosiaankin kielletty sekä sisällä että partsilla ja ulkoovelta n 5 metriä!!!!!!!!!!!!!!! IHANAA!!!!!!!!!!!!
Ja näitä kerrostaloja on täällä useampi jossa samat säännöt!
[/quote]
KUNNON HITLER TALO...onko siellä naiminenkin kielletty. Asuu varmasti aika ahdasmielistä sakkia noissa hitler taloissa.
[/quote]
No ei ole, eikä lemmikitkään. (Tosin kaikista lemmikkien tekemistä tihutöistä on kyllä sitten MAKSETTAVA KORVAUKSET) Vaan asunnot halutaan pitää SIISTEINÄ ja HYVÄKUNTOISINA eikä n jiitä haluta pilata tupakansavulla. Kannattaa hakeutua UUSIIN (2010) jälkeen valmistettuihin kerrostaloihin jos mahdolista. Näissä aivan yleinen sääntä tuo tupakointi kielto. IHANAA!
Miksi köyhien, joilla ei ole varaa omakotitaloon pitää edes tehdä lapsia? Kyllä se vauva häiritsee muita enemmän kun parveketupakoija itkua, huutoa, lastenrattaita käytävillä jne.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:48"]
No ei ole, eikä lemmikitkään. (Tosin kaikista lemmikkien tekemistä tihutöistä on kyllä sitten MAKSETTAVA KORVAUKSET) Vaan asunnot halutaan pitää SIISTEINÄ ja HYVÄKUNTOISINA eikä n jiitä haluta pilata tupakansavulla. Kannattaa hakeutua UUSIIN (2010) jälkeen valmistettuihin kerrostaloihin jos mahdolista. Näissä aivan yleinen sääntä tuo tupakointi kielto. IHANAA!
[/quote]
Minä asun mielummin tässä 2001 rakennetussa omakotitalossa kun kerrostalossa. Täälläkin pitää itse MAKSAA JOS JOTAIN HAJOITTAA. Täällä tosin saa POLTTAA terasilla jos haluaa.
Onko niin että ap:n vauvaa on nukutettu aina täydessä hiljaisuudessa? Tai sen toisen, jolla jo isommat lapset, jota myös häiritsi ne naapurit tai ei itsekkän voi mitään tehdä kun lapset nukkuu? Jos näin on niin sulaa hulluttaa. Maailma ei pysähdy vauvojen uniaikaan niin ei niitä kannata täyteen hiljaisuuteen opettaa.
Eikä tää oo missään nimessä ilkeilyä. Olen vaan joskus nähnyt sen älyttömyyden ettei kukaan saanut edes puhelimeen vastata kun lapset nukkuvat suljetun oven takana isossa asunnossa. Tiputtivat myös kahvit valmiiksi ennen nukuttamista ettei siihen herää. .. Älytöntä.
Mutta joo varmaan herää yht'äkkiseen kovaan ääneen. Eipä sitä naapuria voi kieltää mitenkään kun ei asiattomuuksiin mene.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:51"]
Miksi köyhien, joilla ei ole varaa omakotitaloon pitää edes tehdä lapsia? Kyllä se vauva häiritsee muita enemmän kun parveketupakoija itkua, huutoa, lastenrattaita käytävillä jne.
[/quote]
Minä en oo koskaan ymmärtänyt tällasia kirjotuksia. Niinku se vauva olis vuosi kaudet vauva, hei haloo, aika pian se kasvaa isommaksi. Ja minä en ainakaan koskaan olisi jättänyt lapsia sen takia "tekemättä", että vihaan vauva-aikaa. Se on niin pieni osa elämää kuitenkin, ja sitten on vuosia vuosia lasten kanssa edessä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:48"]
[/quote]
Minä asun mielummin tässä 2001 rakennetussa omakotitalossa kun kerrostalossa. Täälläkin pitää itse MAKSAA JOS JOTAIN HAJOITTAA. Täällä tosin saa POLTTAA terasilla jos haluaa.
[/quote]
No minun on myönnettävä, että omakotitaloon minulla ei ole varaa ja tuskin sitä osaisin pitää kunnossakaan. Muutin tänne rivarista joka oli muuten ihana mutta kyllästyin naapurin jatkuvaan sauhutteluun ja grillailuun (eli päivittäisiin migreeneihini). Nyt on ollut ihanaa kun pääsin kaikista "käryistä" eroon ja olen siitä tosi onnellinen!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:57"]
No minun on myönnettävä, että omakotitaloon minulla ei ole varaa ja tuskin sitä osaisin pitää kunnossakaan. Muutin tänne rivarista joka oli muuten ihana mutta kyllästyin naapurin jatkuvaan sauhutteluun ja grillailuun (eli päivittäisiin migreeneihini). Nyt on ollut ihanaa kun pääsin kaikista "käryistä" eroon ja olen siitä tosi onnellinen!
[/quote]
Jos se savu todella aiheuttaa migreeniä ymmärrän kyllä, että se on inhottavaa. On vain paljon niitä ihmisiä jotka valittavat jo kun näkevät tupakan vaikka se ei edes palaisi.
Lähde pitkälle kävelylenkille vaunujen kanssa, 12km lenkki kestää varmaan pari tuntia, lapsi nukkuu ja äidin kilot karisee...
Toki voit puhua naapurillesi, mutta vaatia et voi. Jos et tunne naapuria, on vaikea sopia mitään. Itse jos tietäisin tuollaisen tilanteen ja olisin se tupakoija, mielelläni jättäisin vauvan päiväuniaikaan puhelut ja tupakoinit sisälle.
Nolo olet jos mainitset naapurille ja vetoat vauvaasi. Eri asia jos olette läheisiä. Minunkin lapseni nukkui vauvana alle tunnin päiväunia. Kyllä ne paremmat yöunetkin tulevat sieltä ja kohta sinun lapsesi ei nuku aina edes niitä yksiä päiväunia. Miten ajattelit jaksaa kitisevän 2-3-vuotiaan kanssa aamusta iltaan, jos olet sen kanssa vielä kotona vai laitatko hoitoon ja menet töihin lepäämään? Älä nyt tee ainakaan sitä virhettä, että opetat vauvasi nukkumaan kunnolla vain ulkona ja vaunuissa. Hyvä oppia nukahtamaan välillä muissakin olosuhteissa ja eri rituaalein. Muuten teet elämästäsi helvettiä. Oikeasti jos haluat ottaa päivällä parin tunnin päiväunet, niin ota vauva viereen parisänkyyn.
Onko niin että ap:n vauvaa on nukutettu aina täydessä hiljaisuudessa? Tai sen toisen, jolla jo isommat lapset, jota myös häiritsi ne naapurit tai ei itsekkän voi mitään tehdä kun lapset nukkuu? Jos näin on niin sulaa hulluttaa. Maailma ei pysähdy vauvojen uniaikaan niin ei niitä kannata täyteen hiljaisuuteen opettaa.
Eikä tää oo missään nimessä ilkeilyä. Olen vaan joskus nähnyt sen älyttömyyden ettei kukaan saanut edes puhelimeen vastata kun lapset nukkuvat suljetun oven takana isossa asunnossa. Tiputtivat myös kahvit valmiiksi ennen nukuttamista ettei siihen herää. .. Älytöntä.
Mutta joo varmaan herää yht'äkkiseen kovaan ääneen. Eipä sitä naapuria voi kieltää mitenkään kun ei asiattomuuksiin mene.
[/quote]
Olen se, jolla jo isommat lapset ja jotka aina olleet herkkäunisia. Ihmiset nukkuvat eri tavoin vauvasta lähtien. Ei todellakaan opetettu lapsia hiljaisuuteen. Esikoisen syntyessä ajattelin juuri niin, että kun lapsi nukkuu, niin silloin imuroidaan, laitetaan tiskit ym ym. Vaan eipä mennytkään niin. Vauva alkoi nukkumaan niitä mainitsemiani 20-30min pätkiä heräten joka kolaukseen. Ja vaikka lopulta aloin olemaan hiljaa, hän oli jo oppinut tuon heräämistavan eli heräili hiljaisuudesta huolimatta. Piti opettelemalla opetella nukkumaan pitempään kerralla ja kun viimein oppi taas siihen 2-3t unille, yritin muutaman kerran uudelleen tehdä kotitöitä--> joka kerta heräsi kolahdukseen tai naapurin kolinoihin. Eli elämälle on helpompaa olla se 2-3t hiljaa antaa lapsen nukkua kuin hyssytellä yliväsynyttä lasta alle puolen tunnin unille kerrallaan, siinä palaa jo äidinkin jaksaminen. Toinen lapsi oli tismalleen samanlainen herkkäuninen. Meillä on mies on herkkäuninen ja jopa tv:n välke viereisestä huoneesta haittaa, itse voin nukkua pauhaavan telkkarin ääressä. Ovat lienee perineet isältään herkkäunisuuden.
Anopilta ja omalta äidiltä tuli juurikin noita kommentteja, että ollaan totutettu lapset hiljaisuuteen. Mutta kun ei olla! Ja pistää vihaksi tuollaiset viisastelijat, joiden omat lapset ovat niitä hyviä nukkujia...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 15:11"]
[/quote]
Olen se, jolla jo isommat lapset ja jotka aina olleet herkkäunisia. Ihmiset nukkuvat eri tavoin vauvasta lähtien. Ei todellakaan opetettu lapsia hiljaisuuteen. Esikoisen syntyessä ajattelin juuri niin, että kun lapsi nukkuu, niin silloin imuroidaan, laitetaan tiskit ym ym. Vaan eipä mennytkään niin. Vauva alkoi nukkumaan niitä mainitsemiani 20-30min pätkiä heräten joka kolaukseen. Ja vaikka lopulta aloin olemaan hiljaa, hän oli jo oppinut tuon heräämistavan eli heräili hiljaisuudesta huolimatta. Piti opettelemalla opetella nukkumaan pitempään kerralla ja kun viimein oppi taas siihen 2-3t unille, yritin muutaman kerran uudelleen tehdä kotitöitä--> joka kerta heräsi kolahdukseen tai naapurin kolinoihin. Eli elämälle on helpompaa olla se 2-3t hiljaa antaa lapsen nukkua kuin hyssytellä yliväsynyttä lasta alle puolen tunnin unille kerrallaan, siinä palaa jo äidinkin jaksaminen. Toinen lapsi oli tismalleen samanlainen herkkäuninen. Meillä on mies on herkkäuninen ja jopa tv:n välke viereisestä huoneesta haittaa, itse voin nukkua pauhaavan telkkarin ääressä. Ovat lienee perineet isältään herkkäunisuuden.
Anopilta ja omalta äidiltä tuli juurikin noita kommentteja, että ollaan totutettu lapset hiljaisuuteen. Mutta kun ei olla! Ja pistää vihaksi tuollaiset viisastelijat, joiden omat lapset ovat niitä hyviä nukkujia...
[/quote]
Meillä lapset on synnytyssairaalasta tulon jälkeen samantien nukutettu niin, että tv, radio tai liesituuletin (ja joskus kaikki kolme) ovat olleet päällä ja vieläpä kovalla. Vastasyntyneet nukahtavat meteliin ja jos meteli on tasaista, eivät herää yksittäisiin kolahduksiin.
Ensimmäinen lapsemme nukkui kuin tukki jopa silloin, kun palohälytin hänen huoneessaan ulvoi. Toinen on sitten nukkunut aina pätkissä päiväunia ja kyllä, heräsi helposti ääniin. En silti ruvennut nukuttamaan hiljaisuudessa, aina tv tai radio päällä ja usein soitin juuri nukahtamisaikaan kännykälläkin jollekin, jotta kuuli ääneni ja nukahti sitten siihen tasaiseen hölpötykseen.
Jotkut vauvat ovat herkempiä kuin toiset, mutta ei kannata alistua siihen ja ruveta hipihiljaiseksi, koska niitä herätyksiä tulee joka tapauksessa. Ennemminkin kannattaa satsata siihen tasaiseen meteliin, jolloin ne yksittäiset äänet (kännykän soiminen, ovikello, naapurien oven kolautukset) eivät kuulu niin kovilta vaan sekoittuvat siihen tasaiseen meteliin.
Herkkäkorvaiset kärsivät sitten aikuisenakin melusta, nukkuvat katkonaisia öitä ja ovat usein uniongelmaisia korvatulppineen. Oman herkkäkorvaiseni kanssa olen pyrkinyt mahdollisimman isoon siedättämiseen, ja nykyään nukahtaa helposti kovaankin meluun eikä herää meidän muun perheen pitämiin ääniin, ei aina edes ovikellon tai kännykän ääniin. Toki edelleenkin herää herkemmin kuin me muut.
[/quote]
Tohon hiljaisuudessa nukuttamiseen: Meillä ei todellakaan ole lapsia opetettu nukkumaan hiljaisuudessa. Olin vahvasti sitä mieltä, että kun lapset nukkuu, niin silloin hyvä puuhailla kotitöitä ja hölpöttää puhelimessa ym. Mutta kävi niin, että lapset ovat tosi ääniherkkiä. Heräävät jokaiseen kolahdukseen, piipahdukseen, pesukoneen linkoamiseen, siihen kahvinkeittimen porinaan jne. Nukahtavat ihan hyvin ja nukkuvat sen 30min eli pahimman väsymyksen pois kolistelipa tai ei. Mutta sen jälkeen heräsivät heti, jos jotain tavallisen elämän kolinoita piti. Sitä jatkui kuukausikaupalla. Eli aina heräsivät sen 30min jälkeen.
Kun oli hiljasita, nukkuivat helposti 2-3t putkeen ja olivat virkeitä ja hyväntuulisia. Mies on edelleen samanlainen ääniherkkä. Joten oman elämänsä ja jaksamisensa ja lasten jaksamisen takia sitä mieluummin hissuttelee sen pari kolme tuntia kuin väkisin kolistelee ja unet on sitten se 30min. Ulkona nukuttaminen ei meillä onnistunut koskaan. Nukkuivat sen 30min myös ulkona ja sen jälkeen eka ohi ajanut auto tai koululaisten ääni iltapäivällä herätti, aina. Meillä sekä äitini että anoppi ovat molemmat sitä mieltä, että lapset on opetettu hiljaisuuten. Mutta kun näin ei ole! Ollaan vaan lopulta todettu, että miksi lyödä päätään seinään, kun helpommallakin pääsee. Lapset vain on erilaisia, hyväunisen on sellaista vaikea käsittää. Vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:38"]
Itseäkin ärsyttää ihmiset jotka ramppaavat jatkuvasti röökillä ja jauhavat paskaa puhelimeen joka kerta...ei ole kovin älyllistä touhua... valitettavasti rivitaloonkaan muutto ei välttämättä asiaa paranna. .. sielläkin voi huonolla tuurilla olla naapurit jatkuvasti möykkäämässä ja omakotitalossa asuvat kaverini sanovat että naapurin haukkuvat koirat pilaavat jatkuvasti vauvan yöunet.... riippuu tuurista millaiset naapurit sattuu...
[/quote]
No sitten ostaa sen omakotitalon alueelta missä ei ole naapureita ihan lähellä jos joka ääni häiritsee. Kaverikin rakensi uuden talon omille mailleen ja naapuriin 500m matkaa.