Te joilla ajokortti, mutta ette aja
Miten teidän ukot jaksaa toimia kuskina päivästä toiseen?
Kommentit (91)
Mä vaan en uskalla ajaa. Autokoulu stressasi aina ihan kamalasti ja pelko ei yhtään lieventynyt sen jälkeen kun kortin sain. Alkuun ajoin aika paljonkin, mutta pelko ei vaan lähtenyt. Sitten luovutin.
Mies joutuu kuskaamaan todella harvoin, pari kertaa kuukaudessa. Muuten menen julkisilla.
Nyt olisi pakko ruveta treenaamaan ajamista sillä koiraharrastukset vaatisi ajoa hieman kauemmas. Mutta kun pelottaa!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:06"]
Kannattaako käydä kallis autokoulu,ellei aio edes ajaa. Kannustan jokaista pitämään ajotaitoa yllä. Mikä ihana vapauden tunne,kun voi mennä milloin haluaa minne haluaa, ilman joukkoliikenteen aikatauluja.
Itse olen ajanut yli kolmekymmentä vuotta. Itsenäinen nainen ei ruinaa toisilta kyytiä, eikä ole miehen varassa.
[/quote]
Junttia tehdä autoilusta hyve. Mä kuljen fillarilla kesät - talvet; se ei saastuta ja pitää kuskin huippukunnossa. Stadissa toimii myös joukkoliikenne loistavasti. Ei mitään itua haaskata aikaa autossa istumiseen ruuhkissa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:58"]
Ei nyt pahalla, mutta jos tie on selvästi liukas, ei kaarteisiin kannata painaa satasen vauhtia. Lähtee siinä auto lapasesta kokeneellekin kuskilla ja vaikka saisi auton hallintaan, voi perä heittää toiselle kaistalle hetkellisesti ja sillä kaistalla voi olla toinen auto.
Musta vaikuttaa siltä, että voisi olla itse asiassa turvallisempaa, että teidän neiti ajaisi talvella. Eikä tuollainen höyrypää, joka ei tajua tilannenopeuden merkitystä vaan painaa vaan menemään kun "on niin hyvä kuski".
[/quote]
Enhän minä liikenteessä hurjastele vaan jääradalla. Miksi vääristelet ja alat vetää juttua siihen, että yleisellä tiellä ajetaan mutkiin 100km/h?? Aika monen liikenteessä hurjastelevan pitäisi nimenomaan mennä radalle päästämään niitä höyryjä. Mitä nopeuteen tulee niin tottakai siellä jääradalla ajetaan max. nopeutta koska siellä ei voi mitään sattua jos auto lipeää käsistä ja ei siellä mitään/kukaan opi ajamaan jos sitä rataa kierretään 30km/h..
[/quote]
Käsitin varmaan väärin. Sanoit ajavasi talviliukkailla (eikä siis vaimosi) koska se on turvallisempaa. Kun ei vaimolla pysy auto käsissä jos ajetaan satasta jäätiellä kaarteeseen. Sain tuosta kuvan, että teillä ajetaan aina niin ja siksi on turvallisempaa, että sinä ajat, kun tiedät miten auto pysyy jäällä satasen vauhdissa kaarteessa hallussa.
Mutta jos ajatte liikenteessä niinkuin täyspäiset ihmiset ja hyvillä autoilla, ei pitäisi turvallisuuden puolesta olla mitään väliä kumpi ajaa.
Luulen, että mielelläsi pidät yllä mielikuvaa (vaimollesi), että olet parempi talvikuski eikä vaimon kannata edes haaveilla talviajosta kun sinä voit tehdä sen. Olethan mies.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:58"]
Ei nyt pahalla, mutta jos tie on selvästi liukas, ei kaarteisiin kannata painaa satasen vauhtia. Lähtee siinä auto lapasesta kokeneellekin kuskilla ja vaikka saisi auton hallintaan, voi perä heittää toiselle kaistalle hetkellisesti ja sillä kaistalla voi olla toinen auto.
Musta vaikuttaa siltä, että voisi olla itse asiassa turvallisempaa, että teidän neiti ajaisi talvella. Eikä tuollainen höyrypää, joka ei tajua tilannenopeuden merkitystä vaan painaa vaan menemään kun "on niin hyvä kuski".
[/quote]
Enhän minä liikenteessä hurjastele vaan jääradalla. Miksi vääristelet ja alat vetää juttua siihen, että yleisellä tiellä ajetaan mutkiin 100km/h?? Aika monen liikenteessä hurjastelevan pitäisi nimenomaan mennä radalle päästämään niitä höyryjä. Mitä nopeuteen tulee niin tottakai siellä jääradalla ajetaan max. nopeutta koska siellä ei voi mitään sattua jos auto lipeää käsistä ja ei siellä mitään/kukaan opi ajamaan jos sitä rataa kierretään 30km/h..
[/quote]
Käsitin varmaan väärin. Sanoit ajavasi talviliukkailla (eikä siis vaimosi) koska se on turvallisempaa. Kun ei vaimolla pysy auto käsissä jos ajetaan satasta jäätiellä kaarteeseen. Sain tuosta kuvan, että teillä ajetaan aina niin ja siksi on turvallisempaa, että sinä ajat, kun tiedät miten auto pysyy jäällä satasen vauhdissa kaarteessa hallussa.
Mutta jos ajatte liikenteessä niinkuin täyspäiset ihmiset ja hyvillä autoilla, ei pitäisi turvallisuuden puolesta olla mitään väliä kumpi ajaa.
Luulen, että mielelläsi pidät yllä mielikuvaa (vaimollesi), että olet parempi talvikuski eikä vaimon kannata edes haaveilla talviajosta kun sinä voit tehdä sen. Olethan mies.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:11"]Mies vastaa. Meilla on 2 autoa ja vaimo ajaa omat ajonsa, mutta jos liikumme yhdellä autolla minä ajan aina. Se nyt vaan tullut sellainen tapa ja talviliukkailla se turvallisempaa. En nyt arvostele naisten ajotaitoja, mutta meidän perheessä se nyt on aika selvää kumpi sen autoin paremmin hallitsee joten turvallisuuden takia ajan mielummin itse talvella.
Ollaan kyllä käyty ajamassa jäärataa talvella koska olen sitä nuorena itse harrastanut ja vieläkin tykkään sitä ajaa takavetosiella autolla. On se "aika monta" kertaa nähty kuinka helposti se auto lähtee tuolla meidän neidillä lapasesta kun sieltä perästä pito karkaa.
[/quote]
Onko sulle vaimo tosiaan "meidän neiti"?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:22"]
Onko sulle vaimo tosiaan "meidän neiti"?
[/quote]
Itseasissa on, koska hän on vain avovaimoni ei olla edes kihloissa. Periaatteessa pitäsikö minun virallisesti käyttää nimeä tyttöystävä eikä vaimo kun kirjoitan tänne?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:20"]
[/quote]
Ei meillä ihan oikeasti pidetä mitää mielikuvaa eikä ketään kielletä ajamasta. Ja jos hän todella haluasi ajaa on hänellä oma auto jolla hän voi ajaa vaikka 100tkm./vuosi. Jostain syystä häntä kiinnostaa autolla ajo yhtä paljon kun minua hänen kukkaistutukset tuolla takapihalla.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:06"]
Kannattaako käydä kallis autokoulu,ellei aio edes ajaa. Kannustan jokaista pitämään ajotaitoa yllä. Mikä ihana vapauden tunne,kun voi mennä milloin haluaa minne haluaa, ilman joukkoliikenteen aikatauluja.
Itse olen ajanut yli kolmekymmentä vuotta. Itsenäinen nainen ei ruinaa toisilta kyytiä, eikä ole miehen varassa.
[/quote]
Meille tuli toinen auto, kun lapsi meni hoitoon. Vien lapsen hoitoon, jonka jälkeen, menen juna-asemalle autolla, kun kuljen junalla työmatkat. Mieheni kulkee toisella autolla työmatkat, kun tarvitsee pakettiautoa työkalujen, tarvikkeiden kuljettamiseen. Helpottaa arkea.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:20"]
[/quote]
Täällä on aikakin ollut harvase aamu tiet peilijäässä (mustaa jäätä ) nyt kun on lauhtunut, joten ihan rajoituksiakin noudattamalla voi todellakin tulla yllätyksiä.
Joten ei se ihan noin mene talviliikenteessä mitä sanoit.
Ajoin kortin puhtaasti sopulina kavereiden perässä lukioikäisenä. Perheeni asui jo tuolloin kaupungin keskustassa ja joka paikkaan pääsi kävellen. Meillä oli kyllä yksi auto, jolla isä lävi töissä kahden kilometrin päässä. Yllättäen ajokortin saatuani en juuri autoa tarvinnut. Ajoin kyllä muutaman vuoden turhia ajoja ihan vain ajotaidon ylläpitämiseksi. Omaa autoa ei tullut mieleenikään ostaa!
Nyt olen kolmevitonen, asun mieheni kanssa keskustassa emmekä edelleenkään tarvitse autoa arkielämässämme. Pari kertaa vuodessa joko lainaamme mieheni vanhempien autoa tai vuoraamme sellaisen jollekin reissulle. En ole istunut ratissa kohta kahdeksaan vuoteen, mies suostuu onneksi ajamaan satunnaiset ajot - onhan autokin hänen vanhempiensa, ei minun. Ainoa asia, joka tässä ajamattomuudessani häiritsee on ulkomaan lomat. Olisi monesti hyödyllistä, jos perheessä olisi kaksi kuskia. Toisaalta en kuitenkaan uskaltaisi ajaa suurkaupungeissa (Pariisi, huh!) tai vasemman puoleisessa liikenteessä, joten turhaa jossittelua.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 09:29"]
Menemme jääradalle, kehotan vaimoni nostamaan ajoneuvon nopeuden 80-100km/h edessä olevaa loivasti oikealle kaartuvaa mutkaa varten. Auton nopeudesta johtuen perä helposti irtoaa jäästä ja edelleen nopeudesta johtuen on korjaus tehtävä suht nopeasti. Usein tälläisessä tilanteessa auto karkaa vaimoni käsistä koska hänen ajokokemus on niin vähäinen liukkaalla, että hänellä ei ole "takaraivossa" miten pitää toimia.... nyt hyvä?
[/quote]
Liukkaalla ei nimenomaan nosteta vauhtia ennen mutkaa 80-100km/h vaan hiljennetään sellaiseen vauhtiin, että tietää hallitsevansa auton. Olkoonkin, että jääradalla voi noin tehdä jos sellaisesta puuhasta pitää, mutta opetapa sille neidillesi, miten ajetaan liikenteessä. Ehkäpä hän tietääkin jo, miten liikenteessä ajetaan, mutta ei ole yhtä hyvä tuollaisessa auton revittelyssä kuin sinä. Eli onko hän siis huono kuski liikenteessä vai jääradalla?
[/quote]
Se että auton osaa hallita ääritilanteissa ei ole koskaan pahasta liikenteessä sen tietää ihan varmasti jokainen av-mammakin. Siksi siellä jäällä harjoitellaan niitä ääritilanteita koske ne voi siellä turvallisesti tehdä. Liikennesäännöt ja liikenteessä käyttäytyminen opetetaan autokoulussa.