Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saisinko neuvoja ja ideoita alkeellisiin kokkausolosuhteisiin?

Mielikuvitus koetuksella
27.10.2020 |

Olen ollut jo pari kuukautta ja tulen olemaan vielä ainakin useita viikkoja majoituksessa, jossa ruoan säilytykseen ja valmistamiseen on tarjolla vain kylmää vettä, pieni jääkaappi ja joitakin astioita. Ei siis ole vedenkeitintä, liettä, nuotiopaikkaa tai edes mahdollisuutta pestä tai kuoria hedelmiä tai säilytellä tyhjiä säilykepurkkeja, joissa on lientä sisällä (poikkeuksena mehuun säilötyt hedelmät). Älkää kysykö syytä. (Enkä ole siis vankina missään, mutten muuten vain pääse liikkumaan.) Mielikuvitukseni on lopussa ja makuhermoja kiukuttaa.

Olen perin kyllästynyt leipään ja juustoviipaleisiin. Maustamatonta jogurttia menee paljon, mutta se ei tunnu "ruoalta". Valmissalaatit yms. ovat hyvin kalliita pakkausten sisältöön nähden, eikä valmisruokien säilöntäaineinen maku muutenkaan miellytä. Pizzaa yms. en halua tilata. Olen hyvin yksinkertainen syöjä normaalioloissakin. Eniten kaipaan kanaa, perunoita ja itse leivottua leipää. Kysymys: mitä te ostaisitte tällaisessa tapauksessa supermarketin kotiinkuljetuksella vaikka viikon ruoaksi yhdelle hengelle? :)

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kumartua nyt uuniin , mutta mitä väliä kuin eihän sinulla ole uunia. Jos olisi, niin kyykistyisit.

Vilkkaalla mielikuvituksella voi keksiä montakin syytä, miksi et voi poistua edes kauppaan sieltä, missä nyt olet. Joudutko piileskelemään pitkäänkin?

Vierailija
62/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä hevonvitussa sinä olet ja miksi?

Voi olla ihan keksitty juttu mutta esim. sairaalassa on tuon kaltaista paitsi ettei yleensä ole ihan lähellä sitä minijääkaappia vaan osaston kaappi, johon saa vain pari asiaa ja sinnekin on käveltävä. Lisäksi kysymysmerkki tuoko kuski ruoat esim osastolle. Voihan olla että ehkä toisikin. Oon itse ollut esim. käynnsityksessä niin, etten päässyt osastolta pois ja olin miehen tuomien tuliaisten varassa mutta sain toki lämmintä ruokaa 2krt päivässä. SÖin juurikin viinirypäleitä, rusinoita. salamipötköjä, banaania, omenaa, jogurttia, mehukeittoja ym. Olin käynnistyksessä viikon, osastolla vajaan viikon. Hedelmiä oli tuona aikanai kävä vaikka vähän niitä tuliaisina sainkin. Eri juttu tietysti, jos yhtään ateriaa ei tule annettuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä hauska alotus, että aivot sai ajateltavaa. Missähän ihmeessä Ap on? Eikä kokkausolosuhteet ole alkeelliset, ellei niitä ole ollenkaan.

No niin, ystävällissävyinen kommentti! Sinulta varmaan liikenee ideoitakin. :)

Olen majoituksessa, jossa on muitakin ihmisiä. Heidän kanssaan en halua olla missään tekemisissä. Pysyn omassa kopissani vuorokauden ympäri.

Loukkaannuin äskettäin siten, että liikkuminen on vielä jonkin aikaa hyvin kivuliasta ja hidasta. Pari vessareissua vuorokaudessa muutaman metrin päähän onnistuu jotenkuten, ja niitäkin vältän viimeiseen asti.

Keittiö liesineen ja mikroineen on olemassa, mutta sinne asti en halua hoiperrella seinistä tukea ottaen. Keittiön siisteys ja varsinkin jätteenkäsittely aiheuttavat ilmiriitaa, enkä minä halua joutua tuntemattomien ihmisten vihanpidon keskelle. Käyn yöllä täyttämässä vesipulloja, ja muutaman kerran olen täyttänyt pullot vessan hanasta, kun keittiön suunnalta on kuulunut ääniä. Voisin toki keitellä keittiössä yöllä, mutta kipulääkkeet aiheuttavat sellaista huimausta, että en keittele. Huimaus on syy myös siihen, etten uskalla mennä suihkuun. En pysty kumartumaan pesualtaankaan ylle.

Rahaa ei ole käytettävissä niin paljon, että ostelisin retkikeittimiä tai ravintolaruokaa. Taksiin ei ole varaa, enkä pystyisi kantamaankaan mitään. Ei ole kavereita, joilta pyytää apua. Marketin kotiinkuljetuskin on melkein liian kallis, mutta ainoa vaihtoehto.

Löytyisikö tällaiseen tilanteeseen kekseliäisyyttä ruoan suhteen? Tai edes hieman enemmän empatiaa kuin ketjun alkupäässä?

Ap

Nyt tiedän: olet mielenterveyskuntoutujien tukiasunnossa. Siellä ei tosiaan tee mieli liikkua muiden asukkaitten parissa vaan mieluummin piileskelee omassa huoneessaan, vaikka olisi kuinka nälkä ja vessahätä.

Pyydä apua kunnan kotipalvelusta tai vaikka seurakunnasta, että pääset suihkuun ja saat välillä lämmintä ruokaa.

Vierailija
64/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli.

Vierailija
65/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikella ystävyydellä. Et vaikuta nyt kotikuntoiselta.

ota heti yhteyttä kaupunkisi päivystävään sairaanhoitajaan, sosiaalityöntekijään, psykiatriseen sairaanhoitajaan ym. ja kerro tilanteestasi.

Et pysty käymään suihkussa ilman apua pahan huimauksen vuoksi, et pysty hoipertelemaan keittiöön ym.

Et ole kotikuntoinen ja tarvitsisit ainakin kotihoidon apua päivittäisten askareiden, kuten ruuan ja peseytymisen suhteen kunnes tervehdyt.

Myös nuo ahdistus-ja pelkotilat kielivät, että et ole nyt oikeassa ympäristössä.

lakkaa tuo "sitkeä sissi"- touhu heti, ja soita viranomaisille ja kerro heille sama mitä täällä palstalla.

kerro, että pelkäät muita asukkaita, että he ampuvat jos menet ulos. todennäköisesti vain uhkailevat? mutta hullua sekin on ja sinulle ahdistavaa.

Juuri sen takia me maksetaan veroja, että ihmisistä pidetään huolta hätätilanteissa ja tuo sinun tilanteesi kuulostaa sairaan avuttoman ihmisen heitteillejätöltä!

Myös kaupunkisi diakonia varmasti pystyy auttamaan. pääasia on, että pyydät nyt heti apua, jota tarvitset, ja se ei nyt ole, kuvauksistasi päätellen, sissimuona-reseptit.

Vierailija
66/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se sinulle kuulu. Menepäs nyt siivoamaan suusi.

Ap

Syöksy sinä sementtiin. Kerran tässä pelataan sun "tätä peliä ei voi voittaa" peliä niin tässä myös vittuillaan sulle ja sun keksitylle tarinalle joka muuttuu vähän väliä.

Vierailija
67/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä hauska alotus, että aivot sai ajateltavaa. Missähän ihmeessä Ap on? Eikä kokkausolosuhteet ole alkeelliset, ellei niitä ole ollenkaan.

Olen majoituksessa, jossa on muitakin ihmisiä. Heidän kanssaan en halua olla missään tekemisissä. Pysyn omassa kopissani vuorokauden ympäri.

Loukkaannuin äskettäin siten, että liikkuminen on vielä jonkin aikaa hyvin kivuliasta ja hidasta. Pari vessareissua vuorokaudessa muutaman metrin päähän onnistuu jotenkuten, ja niitäkin vältän viimeiseen asti.

Keittiö liesineen ja mikroineen on olemassa, mutta sinne asti en halua hoiperrella seinistä tukea ottaen. Keittiön siisteys ja varsinkin jätteenkäsittely aiheuttavat ilmiriitaa, enkä minä halua joutua tuntemattomien ihmisten vihanpidon keskelle. Käyn yöllä täyttämässä vesipulloja, ja muutaman kerran olen täyttänyt pullot vessan hanasta, kun keittiön suunnalta on kuulunut ääniä. Voisin toki keitellä keittiössä yöllä, mutta kipulääkkeet aiheuttavat sellaista huimausta, että en keittele. Huimaus on syy myös siihen, etten uskalla mennä suihkuun. En pysty kumartumaan pesualtaankaan ylle.

Rahaa ei ole käytettävissä niin paljon, että ostelisin retkikeittimiä tai ravintolaruokaa. Taksiin ei ole varaa, enkä pystyisi kantamaankaan mitään. Ei ole kavereita, joilta pyytää apua. Marketin kotiinkuljetuskin on melkein liian kallis, mutta ainoa vaihtoehto.

Löytyisikö tällaiseen tilanteeseen kekseliäisyyttä ruoan suhteen? Tai edes hieman enemmän empatiaa kuin ketjun alkupäässä?

Ap

Nyt tiedän: olet mielenterveyskuntoutujien tukiasunnossa. Siellä ei tosiaan tee mieli liikkua muiden asukkaitten parissa vaan mieluummin piileskelee omassa huoneessaan, vaikka olisi kuinka nälkä ja vessahätä.

Pyydä apua kunnan kotipalvelusta tai vaikka seurakunnasta, että pääset suihkuun ja saat välillä lämmintä ruokaa.

En ole mielenterveyskuntoutujien tukiasunnossa enkä missään vastaavassa, vaikka pari näkemääni henkilöä vaikuttaakin aika erikoiselta. Sain aikoinani ihan tarpeekseni opiskelija-asuntoloiden siisteysriidoista ja muusta, enkä halua olla kenenkään kanssa tekemisissä, jollei ole pakko.

En pääse suihkuun (enkä pysty kumartumaan tai kyykistymään uunin eteen) sen vuoksi, että loukkaantumisesta johtuva kipu on lääkkeistä huolimatta edelleen haitta liikkumiselle. Joitakin kommentoijia näyttävät vessa-asiat kiehtovan, ja heille tiedoksi: on täällä vessoja, mutta liikekipu rajoittaa vessareissuja, eikä niillä tee mieli kuljetella tonnikalaliemiä yms. valuvia säilykepurkkeja mukanaan. Kaikkein vähiten kaipaan vessa- ja suihkureissuille mukaan kotipalvelua tai seurakunnan ihmisiä.

Tämän keskustelun aihe on ruoka. Hyviä ideoita onkin tullut. Kiitos niistä. Ja hyh hyh niille, jotka eivät osaa tai halua lukea niin pitkään, että ymmärtäisivät, mistä on puhe.

Ap

Vierailija
68/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se sinulle kuulu. Menepäs nyt siivoamaan suusi.

Ap

Syöksy sinä sementtiin. Kerran tässä pelataan sun "tätä peliä ei voi voittaa" peliä niin tässä myös vittuillaan sulle ja sun keksitylle tarinalle joka muuttuu vähän väliä.

saattaa olla trolli tai sitten hänellä on oikea hätätilanne, josta hän ei kuitenkaan halua "avautua" tarkemmin.

Ehkä pelko on kritiikistä, mitä hän ehkä saisi, kerrottuaan tarinansa vilpittömästi ja pelko siitä, että ihmiset takertuisivat hänen tarinaansa ennemmin kuin siihen että pohtisivat miten häntä voi auttaa.

hän on keksinyt tarinan joka sivuaa hänen omaansa ja kuten valehdellessa usein käy, unohtanut, mitä oli aikaisemmin tullut sanottua.

Vierailija
69/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikella ystävyydellä. Et vaikuta nyt kotikuntoiselta.

ota heti yhteyttä kaupunkisi päivystävään sairaanhoitajaan, sosiaalityöntekijään, psykiatriseen sairaanhoitajaan ym. ja kerro tilanteestasi.

Et pysty käymään suihkussa ilman apua pahan huimauksen vuoksi, et pysty hoipertelemaan keittiöön ym.

Et ole kotikuntoinen ja tarvitsisit ainakin kotihoidon apua päivittäisten askareiden, kuten ruuan ja peseytymisen suhteen kunnes tervehdyt.

Myös nuo ahdistus-ja pelkotilat kielivät, että et ole nyt oikeassa ympäristössä.

lakkaa tuo "sitkeä sissi"- touhu heti, ja soita viranomaisille ja kerro heille sama mitä täällä palstalla.

kerro, että pelkäät muita asukkaita, että he ampuvat jos menet ulos. todennäköisesti vain uhkailevat? mutta hullua sekin on ja sinulle ahdistavaa.

Juuri sen takia me maksetaan veroja, että ihmisistä pidetään huolta hätätilanteissa ja tuo sinun tilanteesi kuulostaa sairaan avuttoman ihmisen heitteillejätöltä!

Myös kaupunkisi diakonia varmasti pystyy auttamaan. pääasia on, että pyydät nyt heti apua, jota tarvitset, ja se ei nyt ole, kuvauksistasi päätellen, sissimuona-reseptit.

Voi hyvänen aika. Olen pärjännyt jo kaksi viikkoa ihan hyvin, mutta koska juustovoileivät ja vastaava ruoka alkavat tuntua yksipuoliselta, halusin kuulla, mitä muut ihmiset ostaisivat tällaiseen rajoitettuun majoitukseen.

Tuo ranskalaisin viivoin esitetty kuvaus on VITSI. Sanoin sen tuossa ihan selvästi sen vuoksi, että joidenkin lukutaito ei riittänyt yksinkertaisen kysymyksen ymmärtämiseen. Miten yksinkertaisesti ruoan kriteerit pitäisi esittää, ettei AV-palstalla luettaisi väkisin rivien välistä olemattomia?

Loukkasin itseni niin, että edelleen sattuu. Sain kipuun kolmiolääkekuurin, joka aiheuttaa huimausta. Keittiötä en halua käyttää sen vuoksi, että en halua osallistua keskusteluihin siitä, kenen banaanikärpäset tällä kertaa lentelevät roskiksen ympärillä, enkä halua siivota muiden sotkuja.

Olen kyllästynyt juusto-, leipä- ja jogurttilinjaan. Kokkaaminen ei onnistu. Kysymykseni kuuluu: onko ideoita. Ruokaideoita.

Minä taidan olla mieleltäni tasapainoisimpia ihmisiä tässä keskustelussa. Kummallisia, lukutaidottomia vauhkoontujia on tosi monta. Ja lämpimikseen huutelijoita loput.

Ap

Vierailija
70/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sä olet?

Vierailija
71/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kotipalvelu ja seurakunnan apu olisi mahdollista. Jos et ole missään kommuunissa etkä panttivankina, niin kenties osastohoidossa. Jotenkin niin sekavaa tuo avautumisesi. Toki olet avannut tuota tilannettasi, mutta ihan luontainen uteliaisuus herää, että ei kai suomessa kellään voi asiat näin takapajuisesti olla. Ihminen pärjää kyllä muutaman päivän ilman ruokaa, vesihän se tärkein on. Sekavaa mutta outoa. Eikä ole tarkoitus lietsoa, jos tilanteesi on oikeasti nuinkin paha. Enemmän huolestusta herättää tuo ympäristö  mitä kuvailet, ei se missä ja mitä säilytätä. Tilanne on varmasti sinulle todellinen, joten toivottavasti tilannettasi helpottaa että porukat hieroo puolestasi älynystyröitään, ja yrittävät tavallaan auttaa.

Vierailija
72/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homman nimi on nyt se että ilmoitan tästä ketjusta poliisille, koska tässä on syytä epäillä sitä että olet vaikeuksissa, tai että sinulla on jokin vanki jonka elinolosuhteita yrität säädellä.

Voit toki laittaa selkeän selityksen siitä mistä oikeasti on kyse. Mutta saat hoitaa asian poliisin kanssa.

Vierailija
73/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen ollut jo pari kuukautta ja tulen olemaan vielä ainakin useita viikkoja majoituksessa"

Näin aloitat. Ei ole mikään ihme että tulee myös huolestuneita viestejä.

Jos ei itse pysty peseytymään, viemään roskia, syömään muuta kuin leipää, poistumaan yhdestä huoneesta

moneen viikkoon saati kuukausiin

- kyllä silloin pifää hakea jostain apua.

Itse yritin ainakin auttaa ruokaideoilla. Mutta lue uudelleen omat juttusi ja vaikka olisikin värikynää, mieti kuulostaako siltä että et ole avun tarpeessa?

Vierailija
74/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ole mielenterveyskuntoutujien tukiasunnossa enkä missään vastaavassa, vaikka pari näkemääni henkilöä vaikuttaakin aika erikoiselta. Sain aikoinani ihan tarpeekseni opiskelija-asuntoloiden siisteysriidoista ja muusta, enkä halua olla kenenkään kanssa tekemisissä, jollei ole pakko.

En pääse suihkuun (enkä pysty kumartumaan tai kyykistymään uunin eteen) sen vuoksi, että loukkaantumisesta johtuva kipu on lääkkeistä huolimatta edelleen haitta liikkumiselle. Joitakin kommentoijia näyttävät vessa-asiat kiehtovan, ja heille tiedoksi: on täällä vessoja, mutta liikekipu rajoittaa vessareissuja, eikä niillä tee mieli kuljetella tonnikalaliemiä yms. valuvia säilykepurkkeja mukanaan. Kaikkein vähiten kaipaan vessa- ja suihkureissuille mukaan kotipalvelua tai seurakunnan ihmisiä.

Tämän keskustelun aihe on ruoka. Hyviä ideoita onkin tullut. Kiitos niistä. Ja hyh hyh niille, jotka eivät osaa tai halua lukea niin pitkään, että ymmärtäisivät, mistä on puhe.

Ap

siis, sä et kestä sitä, että joku kotihoidon työntekijä tuo sulle suihkutuolin, jonka avulla sä sitten ihan itse ja yksin peseydyt siellä suihkussa??? Hei haloo! ei ne jää sinne suihkuun sun kanssa, jos sä pystyt edes vähän itseäs "klupsutteleen". Ne siivoo ja kuivaa myös suihkutilan sun jäljiltä.

.Sitten niillä on veski-tuoleja lainaksi, johon sä pystyt omassa huoneessasi tekeen tarpees, ettei tarvi edes vessaan kävellä.

ne myös tuo lämpimän ruuan nenän eteen ja vie roskat.

Ruoka-aiheeseen: pähkinät on hyviä. niissä on paljon proteiineja, hyviä rasvoja, kuituja vitamiinejä ja kivennäisaineita. Ne on myös täyttävää ruokaa. pähkinävoi säilyy aika hyvin ja on terveellistä.

taatelit on myös huipputerveellisiä ja säilyviä.

hätätilanteessa myös ne halvat annosnuudelipaketit on hyviä ihan rouskutella kuivana. maistuu ihan sipseiltä.

pikacappucino-jauhe, jossa on maitojauhe valmiina, toimii myös kylmään veteen tehtynä.

Vierailija
75/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tyhmä juttu että kaikki ammutaan jos menee ulos mutta ruoka kuljetusta ei ammuta .

Vierailija
76/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homman nimi on nyt se että ilmoitan tästä ketjusta poliisille, koska tässä on syytä epäillä sitä että olet vaikeuksissa, tai että sinulla on jokin vanki jonka elinolosuhteita yrität säädellä.

Voit toki laittaa selkeän selityksen siitä mistä oikeasti on kyse. Mutta saat hoitaa asian poliisin kanssa.

No, mitäs poliisi sanoi? Jollet vielä ole soittanut, kysäise sitten samalla, mitä konstaapelit itse syövät, kun ovat keikalla kaukana sivilisaation laidalla.

t. Ap, jota "homman nimi" alkaa kiinnostaa jo ihan muista syistä kuin kulinaarisista. :D

Vierailija
77/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap jossain psykoosissa? Ihan pimeetä settiä.. Hae apua.. Pääkoppaan..

Vierailija
78/134 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ammatimaisille kuvajäljittäjille tehtävän ratkaisu vaikuttaa aika helpolta. AP on porvoossa.

Vierailija
79/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ammatimaisille kuvajäljittäjille tehtävän ratkaisu vaikuttaa aika helpolta. AP on porvoossa.

En kyllä ikinä mene porvooseen, jos siellä on noin ankeeta. Ja jos menen otan 20kg mustaamakkaraa mukaan evääksi.

Vierailija
80/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön hotellihuoneessa komennuksilla ollessa pelkkää grillinakkia ja kaljaa kylmänä

viikot pitkät. Vaihteluksi grillimakkaraa kylmänä tai jopa lihapiirakkaa

Sulle ei tuo olut taida olla vaihtoehto joten tiiviste mehua sen tilalle kun kerran vettä on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä