Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saisinko neuvoja ja ideoita alkeellisiin kokkausolosuhteisiin?

Mielikuvitus koetuksella
27.10.2020 |

Olen ollut jo pari kuukautta ja tulen olemaan vielä ainakin useita viikkoja majoituksessa, jossa ruoan säilytykseen ja valmistamiseen on tarjolla vain kylmää vettä, pieni jääkaappi ja joitakin astioita. Ei siis ole vedenkeitintä, liettä, nuotiopaikkaa tai edes mahdollisuutta pestä tai kuoria hedelmiä tai säilytellä tyhjiä säilykepurkkeja, joissa on lientä sisällä (poikkeuksena mehuun säilötyt hedelmät). Älkää kysykö syytä. (Enkä ole siis vankina missään, mutten muuten vain pääse liikkumaan.) Mielikuvitukseni on lopussa ja makuhermoja kiukuttaa.

Olen perin kyllästynyt leipään ja juustoviipaleisiin. Maustamatonta jogurttia menee paljon, mutta se ei tunnu "ruoalta". Valmissalaatit yms. ovat hyvin kalliita pakkausten sisältöön nähden, eikä valmisruokien säilöntäaineinen maku muutenkaan miellytä. Pizzaa yms. en halua tilata. Olen hyvin yksinkertainen syöjä normaalioloissakin. Eniten kaipaan kanaa, perunoita ja itse leivottua leipää. Kysymys: mitä te ostaisitte tällaisessa tapauksessa supermarketin kotiinkuljetuksella vaikka viikon ruoaksi yhdelle hengelle? :)

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vastaajista tuntuu olevan lukutaidottomia, jouile mielikuvitus on tuntematon käsite, mutta se ei ole täällä yllätys.

Pistä hakuun sanat "lisää vain kuuma vesi" tai "lisää vain vesi" niin löytyy monenmoisia pussikeityoja, retkimuonia ja nuudelijuttuja.

Jo mainitut tuorepuurot ovat myös helppi vaihtoehto

Noita tulee käytettyä alkeellisella Lapinmökilläni, kun ei kalaa ole tullut ja huono sää pitää sisällä.

Ja sattumoisin viimeiset 2 viikkoa olen elänyt noilla, kun olen yksin sairastanut kuumetautia. Tilasin sitten kassillisen noita mökiltä tuttuja hätäruokia, paljon täyshedelmämehuja ja muuta helppoa. Niillä on sairastelu mennyt hyvin, siiräkin huolimatta, että paino on tippunut jo 6 kiloa.

Alkuun tietenkin epäiltiin koronaa, joten eristystä sen vuoksi. Mutta niin kipeänä olen ollut, että en vaan jaksanut/pystynyt muuta, vaikka keittiö on. Roskiksen kautta menin sentään labraan.

Kavereiden kanssa sovin, että jos ei kuulu aamuin illoin ja päivälläkin "hengissäoloviestiä" niin tulevat kattomaan. Yks haki avaimeni sitä varten.

Tautikin jo helpottamaan päin, tosin diagnoosina edelleen "tuntematon kuumetauti". Joo, ite suomensin latinasta, kun joku nälvijä takertuu tähän kuitenkin. Labrakokeilla tautia selvitellään edelleen ja pari hyvää kanditaattia on, selvittely kesken.

Helppo siis samaistua ap:n kysymykseen .

Toivottovasti tervehdyt pian patojesi ääreen.

Algoritmit luottavat näemmä menneisiin, kun hauilla "lisää (vain) kuuma vesi" saan tulokseksi yksinomaan boilereita ja vesiputkia.

Tästä puuttuisi enää korona, mutta olen niin tehokkaassa karanteenissa, etten pysty saamaan sitä muilta kuin kuriireilta. Turhauttavaa on kyllä ollut, kun ensin ei uskottu, että mikään on vialla, ja sitten, kun uskottiin, olin jo ambulanssikunnossa.

Olen muuten aivan samaa mieltä mainitsemastasi mielikuvituksen ja lukutaidon puutteesta, lisään listaan vielä empatian puutteen.

Tsemppiä sinullekin. Yksin on kurja sairastaa, mutta toisaalta yksin on myös helppo sairastaa. Kaikella on puolensa.

P.S. Palsta menee kohta kiinni, joten en ehdi kommentoida kaikkia parin tunnin sisällä tulleita tosi hyviä ideoita. Kiitos kaikille, jotka ovat niitä antaneet. Näistä on hyötyä myöhemminkin. :)

Ap

Vierailija
122/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle ei oikeastaan tee enää mieli vastata kun puhuu niin epäystävällisesti muille, mutta mutta...

Mites suolakeksit ja viinirypäleet? 

Tuorepuristettu appelsiinimehu kaupasta, siitä saat c-vitamiinia ja vaihtelua makumaailmaan?

Hummus ja nachot? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista sitten että mammutti on aika iso, mikäli päättää lähteä rynnäkköön kavereiden kanssa. siinä sonnistakin jää jämät jäljelle.

ja raptorin sukulainen lentelee pikku kitansa kanssa lähistöllä.

Vierailija
124/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis Brasiliassa jossain favelassa tai Kolumbian Medelenissä huumekuriirina ja nyt polttaa maa jalkojen alla?

Vierailija
125/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpommalla olisit päässyt, kun olisit väittänyt alusta asti koko tilanteen olevan hypoteettinen ajatusleikki. Nythän ketju meni heti uteliaiden salapoliisimammojen mysteerinratkaisuksi, jossa varsinainen kysymyksesi jää auttamatta vähemmälle mielenkiinnolle. Selväähän se on, että kun avaat tilannettasi juuri sen verran, että se herättää tarvetta tarkemmille tiedoille, ja vielä lisäksi heität sekaan päästä keksittyjä yksityiskohtia (ulkona ammutaan ynnä muuta kummallista) niin onko tuo nyt jotenkin yllättävää, että porukalla alkaa raksutus päässä kiihtyä erinäisiin suuntiin?

Voi olla noinkin. Kuvailin olosuhteita sen vuoksi, että taustaa vasten olisi helpompi ideoida ruokavinkkejä. Taisin aliarvoida yhtä ja yliarvioida toista. Yritykseni yk-sin-ker-tais-taa kriteerejä ei onnistunut, mutta toisaalta taas onhan tämä ketju aika hauska, kun joiltakin ovat hermot selvästi kuumentuneet. Tuolla seassa on tosi kivoja vinkkejä, joita olen jo ehtinyt soveltaakin.

Ruoka-asiasta. Yksi ongelma on se, että olen yksinkertaisten makujen ystävä. En terveyssyistä vaan makunystyröideni vuoksi. Olisi tosi helppoa käyttää majoneesia, vanukkaita, kiisseleitä, pussikeittoja, eineksiä ja eksoottisia säilykkeitä, mutta en vain pidä prosessoidusta ruoasta. (Maailman maut kyllä kelpaavat tuoreeína, toisenlaisissa tiloissa.) Joku ehdotti lämpimiksi tarkoitettujen valmisruokien syömistä kylminä, mutta en minä sentään kidutusohjeita pyytänyt. Edes sille vangille. Kenttäkeittiön pystyttäminen ei onnistu paloturvallisuuden ja kummallisen ilmanvaihdon vuoksi, joten munakkaita ja soppaa en voi harkita. Moni on ehdottanut vedenkeittimen ostamista, ja koska yllätyksekseni yksi malli on verkkokaupassa tosi halpa, tilasin sellaisen. Kahvi on hyvä nauttia kuumana, se pitää muistaa tässä tilassa, vaikka kuinka tekisi mieli kylmiönhuuruista Espresso Martinia.

Ap

Vedenkeittimen avulla saat tehtyä myös joitakin valmisruokia, jos makunystyräsi siihen suostuvat. Nuudelikeitot tuli nyt ekana mieleen, eihän niitä maustepusseja ole pakko käyttää vaan voit vain lisätä voita tai öljyä ja pilkkoa sinne muuta ruokaa mitä olet tilannut. Puurotkin varmasti onnistuvat.

Millä hakusanalla löytäisi tuollaisia kuumalla vedellä heräteltäviä ruokia? Nuudelit ja pasta eivät oikein maistu, mutta käsittääkseni muutakin on. En vain nyt löydä. Puuro olisi vaihteeksi tosi hyvää. Ja perunamuusi!

Ap

Knorr pastat, esim Knorr pasta carbonara.

Vierailija
126/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lle ei oikeastaan tee enää mieli vastata kun puhuu niin epäystävällisesti muille, mutta mutta...

Mites suolakeksit ja viinirypäleet? 

Tuorepuristettu appelsiinimehu kaupasta, siitä saat c-vitamiinia ja vaihtelua makumaailmaan?

Hummus ja nachot? 

Olen epäystävällinen vain niille, jotka ovat epäystävällisiä minulle. Olen ihan kiltti tyyppi.

Appelsiinimehua on tilattu pari litraa. Ihan tavallista kylläkin. Voisin juoda sitä vaikka kuinka, mutta varsinkin suolakeksien kanssa niistä saisi ikävän janokierteen. Hummuksen makuun en ole päässyt, mutta ehkä kokeilen sitäkin. Voimakkaita makuja ja hampaille työtä kaipailen. Melkein tekisi välillä mieli syödä Turun vahvempaa sinappia suoraan tuubista.

Ap

Vierailija
127/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muista sitten että mammutti on aika iso, mikäli päättää lähteä rynnäkköön kavereiden kanssa. siinä sonnistakin jää jämät jäljelle.

ja raptorin sukulainen lentelee pikku kitansa kanssa lähistöllä.

Käsittääkseni mammutit ovat jo sukupuutossa ainakin täällä päin, mutta olen kyllä nähnyt vilahduksen saman kokoluokan kaksijalkaisista. Ne liikkuvat aika kankeasti, mutta ei koskaan toki tiedä niiden potentiaalienergian laatua ennen kuin ne lähtevät vyörymään.

Raptorit eivät tänne pääse ainakaan ikkunasta, koska sen mekanismi on kolhittu käyttökelvottomaksi. Ehkä juuri raptorit ovat olleet kolhimassa? Yksi hyvä syy lisää pysytellä näkymättömissä.

Ap

Vierailija
128/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis Brasiliassa jossain favelassa tai Kolumbian Medelenissä huumekuriirina ja nyt polttaa maa jalkojen alla?

Sekä että. Olen niin monipuolinen.

Ap

Vierailija
129/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakusanalla retkimuona voit löytää ruokia, joihin lisätään vain kuumaa vettä ja jotka sitten odottelun jälkeen syödään suoraan pussista. Tarvitset siis ko. retkimuonapakkauksen lisäksi vain kuumaa vettä ja lusikan.

Vierailija
130/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen perin kyllästynyt leipään ja juustoviipaleisiin. Maustamatonta jogurttia menee paljon, mutta se ei tunnu "ruoalta". Valmissalaatit yms. ovat hyvin kalliita pakkausten sisältöön nähden, eikä valmisruokien säilöntäaineinen maku muutenkaan miellytä. Pizzaa yms. en halua tilata. Olen hyvin yksinkertainen syöjä normaalioloissakin. Eniten kaipaan kanaa, perunoita ja itse leivottua leipää. Kysymys: mitä te ostaisitte tällaisessa tapauksessa supermarketin kotiinkuljetuksella vaikka viikon ruoaksi yhdelle hengelle? :)"

En lukenut muiden vastauksia ollenkaan. Leipää et tarvi.

Kaikki täytyy olla luomua, koska sitä on meilläkin. Muusta en siis tiedä.

Cashew. pähkinöitä

Juustoportin kermaviiliä siemeneksi ja paljon luomutäysmaitoa: niistä teet viiliä. Aina onnistuu.

Kuivattua luomupersiljaa munkkaaseen - korvaa salaatit.

Luomukermat ilman levää, lisäät sitä aina munakkaaseen. Munakkaat teet aamupalaksi. Siihen lisäät valkosipulirouhetta, Pirkalla on luomuna sitä.

Luomuhernekeittopurkkeja monta. Lisäät siihen mantelijauhetta, ei oo liian suolaista. Saat siitä hyvin proteiinia ja hyviä rasvoja ja kuitua.

Vierailija
131/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuuttipuuro-nimellä löydät niitä lisää vain vesi -valmispuuroja.

Perunamuussijauhetta.

Hommaisin itse myös paketillisen voita, säilyy hyvin ja siitä saa energiaa ja makua perunamuussiin ja puuroon.

Lidl luomuvoita voi syödä enemmänkin. Ilman sitä ei pärjää päivääkään:-D

Vierailija
132/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen perin kyllästynyt leipään ja juustoviipaleisiin. Maustamatonta jogurttia menee paljon, mutta se ei tunnu "ruoalta". Valmissalaatit yms. ovat hyvin kalliita pakkausten sisältöön nähden, eikä valmisruokien säilöntäaineinen maku muutenkaan miellytä. Pizzaa yms. en halua tilata. Olen hyvin yksinkertainen syöjä normaalioloissakin. Eniten kaipaan kanaa, perunoita ja itse leivottua leipää. Kysymys: mitä te ostaisitte tällaisessa tapauksessa supermarketin kotiinkuljetuksella vaikka viikon ruoaksi yhdelle hengelle? :)"

En lukenut muiden vastauksia ollenkaan. Leipää et tarvi.

Kaikki täytyy olla luomua, koska sitä on meilläkin. Muusta en siis tiedä.

Cashew. pähkinöitä

Juustoportin kermaviiliä siemeneksi ja paljon luomutäysmaitoa: niistä teet viiliä. Aina onnistuu.

Kuivattua luomupersiljaa munkkaaseen - korvaa salaatit.

Luomukermat ilman levää, lisäät sitä aina munakkaaseen. Munakkaat teet aamupalaksi. Siihen lisäät valkosipulirouhetta, Pirkalla on luomuna sitä.

Luomuhernekeittopurkkeja monta. Lisäät siihen mantelijauhetta, ei oo liian suolaista. Saat siitä hyvin proteiinia ja hyviä rasvoja ja kuitua.

En ole luomun puolestapuhuja, mutten ole vastaankaan. Ennen leivoin leipää omasta taikinajuuresta. Viilin koostumuksesta en pidä ollenkaan, mutta jogurttia rakastan. Olen monta kertaa harkinnut jogurtin tekemistä itse (en täällä tietenkään), mutta en osaa päättää lukemieni kokemusten perusteella, tuleeko siitä hyvää vai ei. Unelmani olisi paksu jogurtti, jossa on hedelmäpaloja ja kokonaisia jyviä. Jos osaisin loihtia sellaista, minun ei tarvitsisi kysellä tällaisia keskustelupalstalla. Muuta eivät makuhermoni kaipaisi. :)

Ap

Vierailija
133/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monia hyviä ideoita täällä on jo tullutkin, eli just nämä vuolukanat ja sellaiset salaattiin ja leivän päälle. Vispipuuro menee myös kylmänä, samoin riisipiirakat ja lihapasteijat. Ostaisin myös kyllä vihanneksia ja hedelmiä ja tosiaankin pyyhkisin ne kostealla liinalla jos pesu ei ole mahdollista. Tuorepuurot, raejuusto, leipäjuusto, kuivatut hedelmät ja pähkinät oli myös vissiin jo mainittu, samoin kun lasiset suljettavat säilykepurkit. Tsemppiä Ap, vedenkeitin kyllä monipuolistaisi ruokalistaa kertaheitolla mutta kyllä näilläkin jonkun aikaa pärjää.

Vuolukanasta en ole kuullutkaan. Vaikuttaa herkulliselta. Kävin juuri lisäämässä tilaukseeni hedelmiä ja kuivahedelmiä. Nuo suljettavat lasipurkit ovat myös tosi hyvä idea.

Olen kotona tottunut tekemään ihan yksinkertaista uuniruokaa (kanaa, kalaa, perunoita ja juureksia astiaan ja hautumaan veden kanssa muitta mutkitta), mutta nyt se on mahdotonta senkin vuoksi, että en pysty kumartumaan uunin luukulle. Kaupassa olen ana kulkenut saman reitin ja ostanut samoja tuotteita, joten en ole tullut ajatelleeksi monta tässä ketjun loppupäässä mainittua juttua.

Kiitos sinullekin. :)

Ap

Porkkanamehua. On sellaista hunajalla makeutettua kans ja pirkka- tomaattisosetta luomuna voi sekoittaa siihen ja mantelijauheeseen.

Vierailija
134/134 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivalihaa, juustoa, rahkaa, mysliä, kuivattuja hedelmiä, korppuja. Säilykepurkkeja, tonnikalaa, oliivit auttaa suolaisenhimoon. Osa proteiinirahkoista yms säilyy huoneenlämmössä. Glögiä, mehua, leipää. Italialaisia leipätikkuja, siemennäkkäreitä, pähkinöitä, siemeniä, kuivattua omenaa, lasten pilttipurkkeja... Apteekin toipilasruokasmoothieita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä