Saisinko neuvoja ja ideoita alkeellisiin kokkausolosuhteisiin?
Olen ollut jo pari kuukautta ja tulen olemaan vielä ainakin useita viikkoja majoituksessa, jossa ruoan säilytykseen ja valmistamiseen on tarjolla vain kylmää vettä, pieni jääkaappi ja joitakin astioita. Ei siis ole vedenkeitintä, liettä, nuotiopaikkaa tai edes mahdollisuutta pestä tai kuoria hedelmiä tai säilytellä tyhjiä säilykepurkkeja, joissa on lientä sisällä (poikkeuksena mehuun säilötyt hedelmät). Älkää kysykö syytä. (Enkä ole siis vankina missään, mutten muuten vain pääse liikkumaan.) Mielikuvitukseni on lopussa ja makuhermoja kiukuttaa.
Olen perin kyllästynyt leipään ja juustoviipaleisiin. Maustamatonta jogurttia menee paljon, mutta se ei tunnu "ruoalta". Valmissalaatit yms. ovat hyvin kalliita pakkausten sisältöön nähden, eikä valmisruokien säilöntäaineinen maku muutenkaan miellytä. Pizzaa yms. en halua tilata. Olen hyvin yksinkertainen syöjä normaalioloissakin. Eniten kaipaan kanaa, perunoita ja itse leivottua leipää. Kysymys: mitä te ostaisitte tällaisessa tapauksessa supermarketin kotiinkuljetuksella vaikka viikon ruoaksi yhdelle hengelle? :)
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ei taida olla Suomessa?
Pelottava keskustelu.
Täällä nyt harvemmin pizzakuskeja ammuskellaan, tai muutenkaan kaikkea liikkuvaa. Eiköhän tossa tilanteessa söis vaikka kuivia leivänkannikoita.
Huom, marketin ruokakuskia kuitenkaan ei!
Ap on jossain alkeellisessa majoituspaikassa kotonaan liittyvän lockdownin alla.
Vierailija kirjoitti:
Kanaa saa valmiiksi kypsennettynä eineshyllystä, on kai lähinnä salaatin sekaan tarkoitettua. Sitten on kuivalihoja, salamitankoja... Viinirypäleistä ei jää mätänevää biojätettä.
Piti tarkistaa mikä tuo kana oli, eli Atrian Vuolua tarkoitin. Ohuita siivuja maustettua, kypsää kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Et pysty edes käsiäsi pesemään?
No hei, saatikka vessassa käynti!
Jännä peli!
Sun on jotenkin käytävä vessassa, niin onko siihen olemassa jokin kuivakäymälä, kurkkupurkki vai vesivessa? Hukut kohta ulosteeseen, jos se pitää säilöä tai laskea nurkkaan!
Saisiko sieltä nettikaupasta tilattua mikron? Omenat menee kuorineenkin tai voit pyyhkäistä kostealla. Nyt saa Persimonejakin kaupasta ja ne syödään kuorineen. Tilaa valmisruokia, joissa on pehmeä paperi tai muovipakkaus. Vie vähemmän tilaa kuin säilykkeet.
Kai sulla wc sentään on, jossa on käsienpesumahdollisuus ja täten vettä tarjolla?? Ei nyt mene läpi tämä provo.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Taitavat kaikki kuitenkin olla hieman asian vierestä.
En viitsi kertoa tilanteesta mitään, koska siitä nousee kauhea meteli, kuten palstalla on tapana. Keksin siis puitteet, jotka kertovat myös rajoitukset:
- Kylmää, juomakelpoista vettä saa käyttää mielin määrin, mutta sitä ei saa heittää pois. Kaikki on siis kaadettava omasta kurkusta alas jossain muodossa. (Jos vedenkäyttö teitä kovasti kiinnostaa, voin kertoa, etten ole käynyt suihkussa tms. kahteen viikkoon, vaan olen käyttänyt puhdistuspyyhkeitä. Melko ikävää.)
- Roskien kanssa on elettävä ties kuinka pitkään samassa huonetilassa. Roskapusseja toki on. Ilmanvaihto on huono.
- Jos yrittää ulos, tulee ammutuksi.
- Jos ikkunoista yrittää heittää ulos jotain, tulee ammutuksi.
- Jos yrittää sytyttää tulen, tulee ammutuksi.
- Pizzakuskitkin ammutaan. :D
- Kauppaan ei pääse, mutta markettiruoka-aineksia sieltä voi tilata.
Ei siis kiinnosta se, miten voisin kiertää näitä olosuhteita, vaan siitä, että muiden ruokavalinnat samassa tilanteessa kiinnostavat. Siis se, keksiikö joku jotain sellaista, jota en ole tullut ajatelleeksi. Tein juuri tilauksen viikonlopulle, mutta voin vielä muokata sitä. Nyt listalla on monta lajia leipää, juustoviipaleita, jogurttitölkkejä ja säilykeananasta. Mitäpä lisäksi?
Ap
Ok. OLet isis vaimo pidätettynä jossain aavikkosellissä tai muuten vain superintrovertti ihminen joka on keksinyt mielenkiintoisen leikin :-)
Säilykkeitä.
Lihaa, kalaa, lihapullia, purkitettua lihapullakastiketta, hernekeittoa, purkkikermavaahtoa (valmiita lettuja ja mansikkahilloa nam.)
Kuivalihaa, kuivattuja hedelmiä, papuja, ananassäilykkeitä.
Kaurahiutaleita, maitoa, maissihiutaleita, valmiita puuroja (lisää vain vesi ja sekoita).
Vain mielikuvitus on rajana jos käytettävissä on nykyaikaisen marketin koko arsenaali :-)
Miten saat ruokatarvikkeet tuonne majoitukseesi?
Söisin hedelmät pesemättä, pyyhkisin ne ehkä kankaalla tai kosteuspyyhkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on itä-helsingissä
Itse veikkaan jotain Tukholmalaista lähiötä.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä hauska alotus, että aivot sai ajateltavaa. Missähän ihmeessä Ap on? Eikä kokkausolosuhteet ole alkeelliset, ellei niitä ole ollenkaan.
No niin, ystävällissävyinen kommentti! Sinulta varmaan liikenee ideoitakin. :)
Olen majoituksessa, jossa on muitakin ihmisiä. Heidän kanssaan en halua olla missään tekemisissä. Pysyn omassa kopissani vuorokauden ympäri.
Loukkaannuin äskettäin siten, että liikkuminen on vielä jonkin aikaa hyvin kivuliasta ja hidasta. Pari vessareissua vuorokaudessa muutaman metrin päähän onnistuu jotenkuten, ja niitäkin vältän viimeiseen asti.
Keittiö liesineen ja mikroineen on olemassa, mutta sinne asti en halua hoiperrella seinistä tukea ottaen. Keittiön siisteys ja varsinkin jätteenkäsittely aiheuttavat ilmiriitaa, enkä minä halua joutua tuntemattomien ihmisten vihanpidon keskelle. Käyn yöllä täyttämässä vesipulloja, ja muutaman kerran olen täyttänyt pullot vessan hanasta, kun keittiön suunnalta on kuulunut ääniä. Voisin toki keitellä keittiössä yöllä, mutta kipulääkkeet aiheuttavat sellaista huimausta, että en keittele. Huimaus on syy myös siihen, etten uskalla mennä suihkuun. En pysty kumartumaan pesualtaankaan ylle.
Rahaa ei ole käytettävissä niin paljon, että ostelisin retkikeittimiä tai ravintolaruokaa. Taksiin ei ole varaa, enkä pystyisi kantamaankaan mitään. Ei ole kavereita, joilta pyytää apua. Marketin kotiinkuljetuskin on melkein liian kallis, mutta ainoa vaihtoehto.
Löytyisikö tällaiseen tilanteeseen kekseliäisyyttä ruoan suhteen? Tai edes hieman enemmän empatiaa kuin ketjun alkupäässä?
Ap
etelänapa, sukellusvene tai avaruusasema? Purjevene jossain valtamerellä?
Joku elukkakuvauskoppi jossa odotellaan ilmeisesti jotain superharvinaista arosiiselien ilmestymistä kolostaan eikä siis voi tehdä juuri mitään mikä voisi häiritä pesää?
Vähän karummat etätyöolosuhteet jossain orjapiiskurifirmassa?
En tiedä, tuo veden käyttö kuulostaa vähän hämärältä. Lisäksi vessan puuttuminen tai se että vain ruokakaupan lähetti voi käydä muttei esim. pizzakuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä hauska alotus, että aivot sai ajateltavaa. Missähän ihmeessä Ap on? Eikä kokkausolosuhteet ole alkeelliset, ellei niitä ole ollenkaan.
No niin, ystävällissävyinen kommentti! Sinulta varmaan liikenee ideoitakin. :)
Olen majoituksessa, jossa on muitakin ihmisiä. Heidän kanssaan en halua olla missään tekemisissä. Pysyn omassa kopissani vuorokauden ympäri.
Loukkaannuin äskettäin siten, että liikkuminen on vielä jonkin aikaa hyvin kivuliasta ja hidasta. Pari vessareissua vuorokaudessa muutaman metrin päähän onnistuu jotenkuten, ja niitäkin vältän viimeiseen asti.
Keittiö liesineen ja mikroineen on olemassa, mutta sinne asti en halua hoiperrella seinistä tukea ottaen. Keittiön siisteys ja varsinkin jätteenkäsittely aiheuttavat ilmiriitaa, enkä minä halua joutua tuntemattomien ihmisten vihanpidon keskelle. Käyn yöllä täyttämässä vesipulloja, ja muutaman kerran olen täyttänyt pullot vessan hanasta, kun keittiön suunnalta on kuulunut ääniä. Voisin toki keitellä keittiössä yöllä, mutta kipulääkkeet aiheuttavat sellaista huimausta, että en keittele. Huimaus on syy myös siihen, etten uskalla mennä suihkuun. En pysty kumartumaan pesualtaankaan ylle.
Rahaa ei ole käytettävissä niin paljon, että ostelisin retkikeittimiä tai ravintolaruokaa. Taksiin ei ole varaa, enkä pystyisi kantamaankaan mitään. Ei ole kavereita, joilta pyytää apua. Marketin kotiinkuljetuskin on melkein liian kallis, mutta ainoa vaihtoehto.
Löytyisikö tällaiseen tilanteeseen kekseliäisyyttä ruoan suhteen? Tai edes hieman enemmän empatiaa kuin ketjun alkupäässä?
Ap
Purkkiruokaa laidasta laitaan, eivät välttämättä vaadi kuumentamista, lasipurkeissa tai repäisykannella, vauvoille tarkoitettuja jos ei mitään muuta keksi.
Laittaisin pystyyn gofundme-kampanjan.
Kuivatavarana voi ostaa kiisselijauhetta, johon sekoitetaan kylmä vesi. Myös valmista kiisseliä Ja soppaa saa litran purkeissa ja kahden desin tetroissa. Ovat tosi makeita eikä niissä ole juurikaan kaloreita, joten eivät ole kovin ruokaisia mutta ehkä leipää voi uittaa vaihteeksi kiisselissä niin saa sen menemään alas.
On sulla kamala tilanne. Pinaattilettuja, karjalanpiirakoita, se Vuolu-kana on ok.
Ostaisin kuitenkin valmis kinkkukiusausta, makaronilaatikkoa ja hoippuisin yöllä mikrottamaan keittiöön! Pitäähän sun välillä saada lämmintä ruokaa! Tai tsekkaa lounastarjouksia woltista tai foodorasta, välillä ilmainen kotiinkuljetus, tilaat useamman ruuan, vaikka onkin kalliinpaa mutta kuitenkin kunnon ruokaa. Joskus lounasaikaan voi olla 2 ruokaa yhden hinnalla tms.
Säilytä biojätteet hedelmäpussissa jääkaapissa.
Täällä nyt harvemmin pizzakuskeja ammuskellaan, tai muutenkaan kaikkea liikkuvaa. Eiköhän tossa tilanteessa söis vaikka kuivia leivänkannikoita.