Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saisinko neuvoja ja ideoita alkeellisiin kokkausolosuhteisiin?

Mielikuvitus koetuksella
27.10.2020 |

Olen ollut jo pari kuukautta ja tulen olemaan vielä ainakin useita viikkoja majoituksessa, jossa ruoan säilytykseen ja valmistamiseen on tarjolla vain kylmää vettä, pieni jääkaappi ja joitakin astioita. Ei siis ole vedenkeitintä, liettä, nuotiopaikkaa tai edes mahdollisuutta pestä tai kuoria hedelmiä tai säilytellä tyhjiä säilykepurkkeja, joissa on lientä sisällä (poikkeuksena mehuun säilötyt hedelmät). Älkää kysykö syytä. (Enkä ole siis vankina missään, mutten muuten vain pääse liikkumaan.) Mielikuvitukseni on lopussa ja makuhermoja kiukuttaa.

Olen perin kyllästynyt leipään ja juustoviipaleisiin. Maustamatonta jogurttia menee paljon, mutta se ei tunnu "ruoalta". Valmissalaatit yms. ovat hyvin kalliita pakkausten sisältöön nähden, eikä valmisruokien säilöntäaineinen maku muutenkaan miellytä. Pizzaa yms. en halua tilata. Olen hyvin yksinkertainen syöjä normaalioloissakin. Eniten kaipaan kanaa, perunoita ja itse leivottua leipää. Kysymys: mitä te ostaisitte tällaisessa tapauksessa supermarketin kotiinkuljetuksella vaikka viikon ruoaksi yhdelle hengelle? :)

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin erillisen keittolevyn missä voisi kokata ruuat. Halpismalleja saa parista kympistä lähtien.

-Sinkkiş

Vierailija
82/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet trolli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnut olevan aika mielikuvitukseton tyyppi. Olet ilmeisesti omasta mielestäsi Mensan tasoa. No, et ole. Olet ollut täällä ennenkin, etkä silloinkaan vaikuttanut älykkäältä.

Vierailija
84/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielikuvitus on koetuksella, koska en keksi missä olet :'D hauska ajatus kyllä kuitenkin ja oon itekin saanut ideoita omille patikkaretkille erämaihin ja autiotupiin.

Vierailija
85/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sähkö on, hommaat vedenkeittimen ja sellaisia valmiita retkimuonia, jotka valmistetaan kaatamalla kuumaa vettä pussiin. Voit nuolla sen pussin ja se on sitten puhdasta roskaa.

Tai sitten tilaat ihan keittolevyn. Sähköisen. Halpoja kuin mitkä. Trangiaa et voi käyttää sisätiloissa, et edes kaasulla. Toki kaasukeittolevyjäkin on, mutta noin avuttomalle ihmiselle sopii sähköinen paremmin.

Tämän jälkeen voit keittää itsellesi munia (sen veden voi jäähtyneenä juoda), tehdä munakasta, paistaa pihvejä ja perunoita (pannun voi pyyhkäistä paperilla puhtaaksi, ei tarvitse pestä). Perunat muuten kypsyy ohuina viipaleina pannulla, ei tarvitse keittää välttämättä.

Ja koska joka tapauksessa virtsaat ja ulostat johonkin, on aivan selvää että sinulla on jokin tapa millä pääsisit myös likaisesta vedestä eroon.

Vierailija
86/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilyketölkeissä on ainakin tonnikalaa, kanaa ja nötköttiä. Maksamakkaraa leivän päälle, eineksiä on kaupat täynnä ja niitä voi syödä kylmiltään. Aika avuttomalta kuulostat

Ei niitä kylmänä syötäviä eineksiä ole kovin hirveästi tarjolla, jos budjetti on rajallinen eikä pastamössö- tai majoneesisotkusalaatti maistu. Mainitsemasi säilyketölkit muuten haisevat huuhdeltuinakin, keskihintainenkin tonnikala on nykyisin moskaa ja nötkötti ei koskaan olekaan ollut ihmisen ruokaa. Maksamakkara vieläkin vähemmän. Olen yksinkertaisen, puhtaan ruoan ystävä.

Voi olla, että olen avuton. Olen ihan hyvä kokki, kun käytössäni on keittiö ja raaka-aineet, joita täällä en voi ajatellakaan käyttää. Tulin kyselemään muiden ajatuksia ja laajentamaan näkemyksiä, en kuuntelemaan ivaa.

Ap

IHAN KAIKKEA "lämmintä" ruokaa voi syödä myös kylmänä. Okei, ei ne välttämättä järin herkullisia ole, mutta kylmänä syöminen on aivan mahdollista. Itse söin juuri kylmää karjalanpaistia lounaaksi kun en jaksanut lämmittää. Uudelleenlämmitys tehdään vain mielihyvän takia.

Käytännössä kaikki nakit ja makkarat ovat muuten kypsiä. Osta jotain ihan tavallisia nakkeja, saat ainakin jotain vaihtelua.

Pakastemarjoja ja kermaa niiden päälle on herkullinen jälkiruoka. Kummastakaan ei jää mitään hankalaa likaista roskaa, sekä pakastemarjapussin että kermapurkin voi nuolla...

Noin muuten olisi kyllä järkevämpää että rupeaisit aikuiseksi ja alkaisit käyttää keittiötä jonka käyttämiseen sinulla on oikeus. Pari riitaa on paljon pienempi ongelma kuin roskien keskellä asuminen ja "peseytyminen" pesulapulla.

Ja jos kaksi viikkoa onnettomuuden/operaation jälkeen vedät vieläkin huimaavia kipulääkkeitä, lopeta ne heti. Kolmiolääkkeitä ei ole tarkoitus käyttää niin pitkään. Traumakipu loppuu kahdessa viikossa ja useimmat selviävät isojen leikkaustenkin jälkeen buranalla parin ensimmäisen päivän jälkeen. Opiaattikoukku ei ainakaan paranna tilannettasi ja vaikutat juuri sellaiselta ihmistyypiltä, joka pääty koukkuun silkkaa tyhmyyttään ja introspektiokyvyttömyyttään.

Vierailija
87/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaikella ystävyydellä. Et vaikuta nyt kotikuntoiselta.

ota heti yhteyttä kaupunkisi päivystävään sairaanhoitajaan, sosiaalityöntekijään, psykiatriseen sairaanhoitajaan ym. ja kerro tilanteestasi.

Et pysty käymään suihkussa ilman apua pahan huimauksen vuoksi, et pysty hoipertelemaan keittiöön ym.

Et ole kotikuntoinen ja tarvitsisit ainakin kotihoidon apua päivittäisten askareiden, kuten ruuan ja peseytymisen suhteen kunnes tervehdyt.

Myös nuo ahdistus-ja pelkotilat kielivät, että et ole nyt oikeassa ympäristössä.

lakkaa tuo "sitkeä sissi"- touhu heti, ja soita viranomaisille ja kerro heille sama mitä täällä palstalla.

kerro, että pelkäät muita asukkaita, että he ampuvat jos menet ulos. todennäköisesti vain uhkailevat? mutta hullua sekin on ja sinulle ahdistavaa.

Juuri sen takia me maksetaan veroja, että ihmisistä pidetään huolta hätätilanteissa ja tuo sinun tilanteesi kuulostaa sairaan avuttoman ihmisen heitteillejätöltä!

Myös kaupunkisi diakonia varmasti pystyy auttamaan. pääasia on, että pyydät nyt heti apua, jota tarvitset, ja se ei nyt ole, kuvauksistasi päätellen, sissimuona-reseptit.

Voi hyvänen aika. Olen pärjännyt jo kaksi viikkoa ihan hyvin, mutta koska juustovoileivät ja vastaava ruoka alkavat tuntua yksipuoliselta, halusin kuulla, mitä muut ihmiset ostaisivat tällaiseen rajoitettuun majoitukseen.

Tuo ranskalaisin viivoin esitetty kuvaus on VITSI. Sanoin sen tuossa ihan selvästi sen vuoksi, että joidenkin lukutaito ei riittänyt yksinkertaisen kysymyksen ymmärtämiseen. Miten yksinkertaisesti ruoan kriteerit pitäisi esittää, ettei AV-palstalla luettaisi väkisin rivien välistä olemattomia?

Loukkasin itseni niin, että edelleen sattuu. Sain kipuun kolmiolääkekuurin, joka aiheuttaa huimausta. Keittiötä en halua käyttää sen vuoksi, että en halua osallistua keskusteluihin siitä, kenen banaanikärpäset tällä kertaa lentelevät roskiksen ympärillä, enkä halua siivota muiden sotkuja.

Olen kyllästynyt juusto-, leipä- ja jogurttilinjaan. Kokkaaminen ei onnistu. Kysymykseni kuuluu: onko ideoita. Ruokaideoita.

Minä taidan olla mieleltäni tasapainoisimpia ihmisiä tässä keskustelussa. Kummallisia, lukutaidottomia vauhkoontujia on tosi monta. Ja lämpimikseen huutelijoita loput.

Ap

Osta se keittolevy. Halvin maksaa noin 20 e. Säästät sen hyvin äkkiä siinä, että saat syötyä järkevämpiä ruokia. Saat sillä myös keitettyä vettä teetä tai kahvia varten ja elämänlaatusi kohenee huimasti.

Mitä roskiin tulee, niistä aiheutuva ongelma on pelkästään päässäsi. Ymmärrän, että et tahdo käytää yhteistä, kenties saastaista keittiötä, mutta kyllähän sinä nyt herran tähden voit roskista käyttää. Kuulostaa aika vakavalta hamstrauksen esiasteelta haluta hautoa roskiaan huoneessaan ties miten kauan.

Toisekseen banaanikärpäsiä ei yleensä ole kuin kesällä. Meilläkin menee usein jopa neljä päivää että keittiön roskis tulee vietyä (ei ole biojätekeräystä). Ei ole banaanikärpäsiä näkynyt. Kerran neljässä päivässä pystyt aivan varmasti hoipertelemaan roskikselle. Johan terveytesi kärsii siitäkin, ettet käy ulkona!

Ja tosiaan lopeta ne opiaatit niin lakkaa huimaamasta. Kipu ei ole liikkumisen este, ellei lääkäri ole ehdottomasti niin sanonut. Nykyään jopa isojen selkäleikkausten jälkeen ihmiset nostetaan jaloilleen toisena päivänä ja opiaatit lopetetaan viimeistään viidentenä. Toisin sanoen, sinulla ei voi olla mitään sellaista vaivaa mikä estäisi roskikselle menemisen yli kaksi viikkoa onnettomuudesta. Mene vaikka konttaamalla jos ei muuten suju. Liikkumattomuus on pahinta mitä voit itsellesi tehdä.

Vierailija
88/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunia voi muuten syödä myös raakana. Kun sotkee jäisiä marjoja joukkoon ja sokeria, ei ole edes pahaa. Suomessa siis kun täällä ei ole salmonellaa.

Munankeltuaisen vitamiinit tulevat itse asiassa raakana paremmin hyötykäyttöön kuin kypsänä, kypsentäessä niitä aina hiukan tuhoutuu.

Itse söisin tuollasissa oloissa:

-Aamiaiseksi rahkaa tai jugurttia (raa'an munan voi sotkea myös niihin eikä juuri maistu) kera hillon tai marjojen. Hiukan pähkinöitä ja kookoshiutaleita, ehkä tilkka kermaa. Tuosta saa helposti hyvinkin kaloripitoisen setin.

- Lounaaksi voisin syödä vaikkapa beef jerkyä (on toki kallista) tai meetvurstia tai kylmiä nakkeja, hiukan juustoa. Jotain salaattia, tomaattia, kurkkua mistä ei tule roskaa. Tai fetasalaatin, reilusti öljyä vaan tomaatin, kurkun, salaatin ja fetajuuston päälle. Tämänkin lautasen voi nuolla niin ei tarvi tiskata.

- Illalliseksi sitten voileipää. Ei haittaa vaikka päälliset olisi samoja kuin lounaan leikkeleet, maistuu ihan erilaiselta leivän kanssa.

Tonnikalaa muuten on myös pienissä pusseissa joissa ei ole lientä nimeksikään. Vähän kuin kissanruokapussit. Pussin voi avata ja nuolla tai pyyhkäistä leivällä puhtaaksi, tai ihan vaan paperilla. Ei jää haisemaan. Noissa on eri mausteitakin.

Sitten tietysti energiaa saa sipseistä, suklaasta, cheese popseista jne.

Kannattaa myös googlata vaikkapa "no cook meals". Tuskin olet ap ensimmäinen joka olet tuossa tilanteessa; jenkeissä ja briteissä jää niin paljon väkeä kodittomaksi, että hyväntekeväisyysjärjestöt ovat jopa kehittäneet "no cook meals" -pakkauksia niille, jotka ovat tilapäismajoituksessa eikä ole edes vedenkeitintä.

Sinänsä kyllä kyseenalaistan väittämäsi että olisit ihan hyvä kokki. Hyvän kokin tunnistaa luovuudesta.

Vierailija
89/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.purewow.com/food/no-cook-july-dinners

Tuossa vähän vinkkejä. Jättää vain pois ne ohjeet, joista tulee liikaa roskaa. Melko kasvisvoittoista, mutta ap tuskin kuluttaa kovin paljon energiaa nykytilanteessa.

Kannattaa oikeasti laittaa ruokaa, että saat virikkeitä ja ajankulua. Muuten kyllä pää piippaa noissa olosuhteissa.

Kaupassa on muuten myös sellaisia pusseja joissa on valmiskeittoja. Säilyvät huoneenlämmössä. Niitäkin voi syödä kylmänä aivan hyvin.

Vierailija
90/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen kuorimaveitsen voi tilata myös sieltä nettikaupasta ja niitä hedelmiä. Ihmettelen paikka, jossa EI VOI kuoria hedelmiä, jos siihen on väline.

Vierailija
91/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö ne muut voi auttaa sinua sen vertaa, että veisivät roskat ulos, jos itse et pysty? Omituista porukkaa.

Vierailija
92/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, täällä tapahtuu edelleen. Muutamia hyviä ideoita on taas tullut; kävin jo illalla muokkaamassa ruokatilaustani ja tänään toisen kerran. Verkkokaupasta on vaikea saada virikkeitä sen vuoksi, että vaikka tarjontaa on valtavasti, kaikkea ei löydä osastoiden otsikoiden alta, vaan ne on etsittävä sanahaulla. Sain ajatuksen (muistikuvan kaukaa Saksasta viime vuosituhannelta) itse tehdystä viljajogurtista, ja oli työn takana keksiä, millä hakusanalla kokonaiset jyvät löytäisi. "Jyvä" ei tuottanut tuloksia.

Olette te jotenkin niin lutusia, kun vouhotatte niin silmittömästi ja keksitte minulle taustatarinaa ja mielenterveysdiagnooseja. Tällä palstalla sellainen tietysti on tapanakin, mutta on häkellyttävää joutua itse sen kohteeksi. Erityisen yllättävää on se, miten vihamielistä ja suorastaan väkivaltaista joidenkin suhtautuminen on. Kiukuttaako tässä se, että te ette voi tehdä muuta kuin arvailla? Sekö, että vaikka kuinka solvaisitte, välitöntä vastakaikua ette saa, ettekä liiemmin viivästynyttäkään? Vai jokin muu?

Yksi yllättävä seikka on se, miten holtittomasti tuskin edes alkanut "keskustelu" lähtee kauas sivuraiteille. Tässä on aloitukseni viimeinen, mielestäni hyvin selvä virke:

"Kysymys: mitä te ostaisitte tällaisessa tapauksessa supermarketin kotiinkuljetuksella vaikka viikon ruoaksi yhdelle hengelle?"

Nostan hattua niille kommentoijille, jotka ovat ymmärtäneet kysymyksen ja pitäytyneet pääasiassa ruokakysymyksessä. Olette normaaleja kommentoijia, joissa ei ole yllytyshullun vikaa. Niille, joiden mielestä on ihanaa nälviä mahdollisesti heikommilla olevaa ihmistä, toivotan hauskoja trollailuhetkiä. Siitähän te mielihyvänne etsitte, vai mitä? Jos oltaisiin koulussa, teille olisi oma nimityskin olemassa. Semmoisesta taudista ei parane, koska se on niin syvällä perusluonteessa.

Kiitän huolestumisesta ja "huolestumisesta". Kipulääkettä olen nauttinut vasta pari päivää, kipu itse on jo parin viikon takaa, majoitusolosuhteet kauempaa. Tämä paranee kyllä ja pääsen vielä omien patojeni ja pannujeni pariin. Pääni on ihan kunnossa, koska siedän sekä eristäytyneisyyttä että askeettisuutta keskivertoa paremmin; samasta syystä pysyn mieluummin erossa ihmisistä, joita en itse ole valinnut lähistölleni. Tylsää minulla ei oikeastaan ole koskaan, ainakaan niin pitkään, kun on lukemista ja tietokone, jolla voi matkustaa maailmalle, vaikkei roskakatokseen saakka pääsisikään. :)

Ap

Vierailija
93/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi AP vihaa mielenterveyskuntoutujia?

Vierailija
94/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homman nimi on nyt se että ilmoitan tästä ketjusta poliisille, koska tässä on syytä epäillä sitä että olet vaikeuksissa, tai että sinulla on jokin vanki jonka elinolosuhteita yrität säädellä.

Voit toki laittaa selkeän selityksen siitä mistä oikeasti on kyse. Mutta saat hoitaa asian poliisin kanssa.

Homman nimi on nyt se, että minä olen odotellut poliisin yhteydenottoa koko päivän, muttei ole kuulunut mitään. Poliisi on tietenkin kiireinen keskellä arkipäivääkin, mutta varmaan olet osannut selittää riittävän vakuuttavasti sen, että minulla on vanki, jonka juustovoileipä- ja jogurttiruokavalio huolestuttaa minua kovasti. Onhan ikävää, jos vanki joutuu sietämään mielikuvituksetonta ravintoa ja saa vielä keripukinkin. Jos poliisi ei suostu suorittamaan tutkimuksia, voinet hälyttää paikalle ravitsemusterapeutin. Omilla rahoillasi tietenkin, mutta sen teet varmasti mielelläsi, koska olet niin aidosti huolestunut, vai mitä?

"Voit toki laittaa selkeän selityksen siitä mistä oikeasti on kyse."

Onkohan tämä uhkaus vai kiristystä? Joka tapauksessa viihdyttävää kaikessa tyhjyydessäänkin. Kaikkea sitä netissä kirjoitellaankin.

Ap

Vierailija
95/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistorasia siellä täytyy olla jos jääkaappikin, osta vedenkeitin ei ole kallis.

Vierailija
96/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla olisit päässyt, kun olisit väittänyt alusta asti koko tilanteen olevan hypoteettinen ajatusleikki. Nythän ketju meni heti uteliaiden salapoliisimammojen mysteerinratkaisuksi, jossa varsinainen kysymyksesi jää auttamatta vähemmälle mielenkiinnolle. Selväähän se on, että kun avaat tilannettasi juuri sen verran, että se herättää tarvetta tarkemmille tiedoille, ja vielä lisäksi heität sekaan päästä keksittyjä yksityiskohtia (ulkona ammutaan ynnä muuta kummallista) niin onko tuo nyt jotenkin yllättävää, että porukalla alkaa raksutus päässä kiihtyä erinäisiin suuntiin?

Vierailija
97/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

NELLI

Vierailija
98/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpommalla olisit päässyt, kun olisit väittänyt alusta asti koko tilanteen olevan hypoteettinen ajatusleikki. Nythän ketju meni heti uteliaiden salapoliisimammojen mysteerinratkaisuksi, jossa varsinainen kysymyksesi jää auttamatta vähemmälle mielenkiinnolle. Selväähän se on, että kun avaat tilannettasi juuri sen verran, että se herättää tarvetta tarkemmille tiedoille, ja vielä lisäksi heität sekaan päästä keksittyjä yksityiskohtia (ulkona ammutaan ynnä muuta kummallista) niin onko tuo nyt jotenkin yllättävää, että porukalla alkaa raksutus päässä kiihtyä erinäisiin suuntiin?

Voi olla noinkin. Kuvailin olosuhteita sen vuoksi, että taustaa vasten olisi helpompi ideoida ruokavinkkejä. Taisin aliarvoida yhtä ja yliarvioida toista. Yritykseni yk-sin-ker-tais-taa kriteerejä ei onnistunut, mutta toisaalta taas onhan tämä ketju aika hauska, kun joiltakin ovat hermot selvästi kuumentuneet. Tuolla seassa on tosi kivoja vinkkejä, joita olen jo ehtinyt soveltaakin.

Ruoka-asiasta. Yksi ongelma on se, että olen yksinkertaisten makujen ystävä. En terveyssyistä vaan makunystyröideni vuoksi. Olisi tosi helppoa käyttää majoneesia, vanukkaita, kiisseleitä, pussikeittoja, eineksiä ja eksoottisia säilykkeitä, mutta en vain pidä prosessoidusta ruoasta. (Maailman maut kyllä kelpaavat tuoreeína, toisenlaisissa tiloissa.) Joku ehdotti lämpimiksi tarkoitettujen valmisruokien syömistä kylminä, mutta en minä sentään kidutusohjeita pyytänyt. Edes sille vangille. Kenttäkeittiön pystyttäminen ei onnistu paloturvallisuuden ja kummallisen ilmanvaihdon vuoksi, joten munakkaita ja soppaa en voi harkita. Moni on ehdottanut vedenkeittimen ostamista, ja koska yllätyksekseni yksi malli on verkkokaupassa tosi halpa, tilasin sellaisen. Kahvi on hyvä nauttia kuumana, se pitää muistaa tässä tilassa, vaikka kuinka tekisi mieli kylmiönhuuruista Espresso Martinia.

Ap

Vierailija
99/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa se, eikö market kuski tule ammutuksi, jos pizzakuski tulisi. Vai käykö se ampuja kaupassa muttei pizzeriassa.

Vierailija
100/134 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa se, eikö market kuski tule ammutuksi, jos pizzakuski tulisi. Vai käykö se ampuja kaupassa muttei pizzeriassa.

Markettikuski ammutaan vain, jos hän käy kuljetuksen aikana viittäkymmentä metriä lähempänä pizzeriaa tai muuta eksoottista ruokaa käsittelevää ravintolaa ja/tai kantaa epäilyttävän litteitä laatikoita tai höyryäviä styroxrasioita. Poliisin hygien-atari-ryhmä huolehtii siitä. Hiusöljyllä itsensä liukkaaksi valelleen pizzakuskin hoitaa SuoPo. Eihän tässä sentään missään anarkiassa eletä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi