Mitä asioita sinulle jäi mieleen yläasteen kotitaloustunneilta?
Kommentit (133)
Teeleipä ja yks mukava poika, joka tappoi ittensä yläasteen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:37"]
Jäi mieleen, kun ryhmämme kanssa päätimme tiskata joka toisen lautasen ja laitoimme ne kuivauskaappiin. Muut astiat tiskasimme huolella ja tiskaamattomat valitsimme siisteimmän näköisistä. Pääsimme sitten jollain välitunnilla tiskaamaan vähän enemmän lautasia ja silloin vieläkin nauratti heti, kun opettaja poistui. En muista yhtään, mikä siinä oli olevinaan niin hauskaa. Ei tiedetty yhtään seuraavaa ryhmää, jostain syystä haluttiin vaan nähdä opettajan reaktio ja se taisi olla se eniten hauska juttu.
Jäi mieleen myös yksi jätkä, joka kaiveli aina muniansa käsi housujen sisällä. Ällötti olla samassa pöydässä hänen kanssaan.
[/quote]
Mä ajattelin aina sua herkkuperse, kun kaivelin muniani!
t. se yksi jätkä
[/quote]
Käytätkö vieläkin munavoita aina ruoanlaitossa?
[/quote]
Aina. Paljastan tässä pikku pilan. Itse söit sitä myös tässä joku aika sitten, kun kävit mun raflassa syömässä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:55"]
Rehellisesti sanottuna ei mitään. Eiköhän senkin ajan vois käyttää matematiikan ja kielten opetukseen sillä jokainen täysijärkinen oppii kyllä kuorimaan perunoita kotonaankin.
[/quote]
Jos nuori on kotonaan tottunut syömään eineksiä, eikä vanhemmatkaan osaa laittaa ruokaa saati opettaa ruoanlaittoa, niin onhan se silloin hyvä, että on edes köksäntunneilla mahdollisuus oppia ruoanlaiton perusteet.
[/quote]
Minä kävin köksäni 2000-luvun puolessa välissä, ja kyllä siihen(kin) aikaan joka ryhmässä oli näitä teinejä, joiden kotona syötiin pelkkiä eineksiä ja välipalaksi lihapiirakoita. Vanhemmat ei jaksa tai viitsi laittaa ruokaa.
Tjaah... Kivaa niillä tunneilla ainakin oli! Mutta muistan ainoastaan, kun kerran laitoin vahingossa kuumalle levylle metallimitan, jossa oli kuivaa riisiä. Alkoi kivasti kärytä ;) Ja kerran mulla hajosi juomalasi käteen siellä, vaikken mitään epätavallista tehnyt sille.
- tiskausjärjestys
- pasta keitetään oikeaoppisesti al dente
- käännä uuni päälle kun aloitat ruuanlaiton tai leipomisen
- on olemassa rasva- ja vesiliukoisia vitamiineja
- ota, anna oikealta, tarjoa aina vasemmalta
Yläasteen köksänkirja on vieläkin käytössä, siinä on ihan hyviä perusreseptejä. Teeleivät on hyviä. Tykkäsin köksästä ja otin sitä valinnaiseksi kasilla ja ysillä.
Minulla jäi mieleen se, kun köksä open mielestä kierrevatkain ei ole vispilä ja kun laitoin kokeeseen kierrevatkaimen kuvan kohdalle vispilä, sain miinuspisteen.
Se, kun tein esimmäistä kertaa kiisseliä ja luin vahingossa perunajauhon kohdalla mitan väärin. Piti laittaa yksi ruokalusikallinen perunajauhoa ja laitoinkin yhden desin. Mehukiisselistä tulikin sitten hyytelöä.
Minä olin myös se, jota kukaan ei halunnut ryhmäänsä, ja opettaja sitten komensi tietenkin siihen missä luokan pahin kiusaaja oli. Hän sitten aina irvaili hyville tavoilleni, kuten kun haukottelin käsi suun edessä. hän matki sitä oikein ivallisesti ja toisteli todella kauan, suurimman osan lukuvuodesta.
Pakollisesta köksästä jäi mieleen vaikka mitä hyödyllistä, lähinnä käytännön taitoja ja miten oppia laittamaan ruokaa omin avuin ilman että pitäis aina lukee ohjetta orjallisesti. Opettaja tosi mukava. Ruuanlaiton ulkopuolisia asioita ei käyty kyllä läpi miltei yhtään.
Valinnaisessa köksässä sainkin sitten opettajaksi toisen, kärttysän kaikkitietävän mummon. Inhosi mua jo alusta alkaen koska olin "uusavuton", sanoi ääneen että kyselempä ihan tyhmiä juttuja. Samassa ryhmässä olleesta kaverista hän piti ja kohteli ihan eri lailla vaikkei hänkään keittiössä varsinaisesti loistanut. Esimerkkinä valmistin jotain kuorrutetta leivonnaiselle, ja muistin itse että sekoitus pitää tehdä tietyssä järjestyksessä ettei paakkuunnu, mutta kirjassa luki vain "sekoita" ohjeen kohdalla. Koitin kysyä opettajalta, vastaukseksi vain topakka "no lue siitä kirjan ohjeesta". No tottakai se sitten meni pilalle, kaveri kävi konsultoimassa opettajaa paakkusesta mömmöstä ja tottakai hänelle hän sitten sanoi että "olisit nyt vaikka käynyt multa kysymässä neuvoa jos oli epäselvää". Arrrgh! Vituttaa vieläkin muistella sen naamaa. Motivaatio liukeni kyllä aika nopeasti ja annoin sitten hänelle ihan syytäkin antaa paskan numeron, ei kiinnostanut pahemmin ruuanlaittohommat sen jälkeen.
Olin köksäntunneilla juuri, kun kouluissa alettiin säästämään rankasti suurinpiirtein kaikesta. Emme siis päässeet tekemään kovin monipuolisia tai hyviä ruokia, kun piti tehdä kaikista halvimmista aineksista ja pihistellä mitä ihmeellisimmissä asioissa. Kirjan annoskooista tehtiin yleensä puolikas tai kolmasosa, jopa kananmunista käytettiin puolikkaita ja loput takaisin kennoon odottamaan seuraavaa ryhmää. Neljän-viiden hengen ryhmät sitten jakoivat sen vähäisenkin määrän keskenään, annoskoot olivat oikeasti jotain 2rkl kanasuikaleita per naama ja desin verran keitettyä riisiä.
Yleensä opetettiin enemmän teoriatunteja kuten siivousasioita ja pyykinpesua ja etikettiä, koska ne olivat halvempia. Kateellisena siinä sitten kuunneltiin rikkaampien paikkakuntien koululaisten tarinoita ties mistä spagetista ja bolognesekastikkeesta ja pizzoista ja hampurilaisista.
Mutta enpä muista köksäntunneilta mitään tähdellistä oppineeni, kun oli opetettu kaikki jo valmiiksi kotona.
Munakas ei odota ruokailijaa vaan ruokailija munakasta. Perunoiden keitinvettä ei saa heittää pois vaan se tulee käyttää kastikkeeseen. Lisäksi muistan köksänopen järkyttävät säärikarvat litistyneinä sukkahousujen sisällä. Niin ja "pese käsiäsi pesemästä päästyäsi"!
Se, että aikaa oli niukasti ja aina hirveä kiire. Kun laitettiin ruokaa, jäi se usein raa'aksi, koska ei ollut aikaa odotella kypsymistä, Sitten pistelimme raakaa lihaa poskeen ja siivosimme kokkauksen jälkiä hirveellä kiireellä.
Parhaiten on jäänyt mieleen se miten / missä järjestyksessä kauluspaita silitetään.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:37"]
Jäi mieleen, kun ryhmämme kanssa päätimme tiskata joka toisen lautasen ja laitoimme ne kuivauskaappiin. Muut astiat tiskasimme huolella ja tiskaamattomat valitsimme siisteimmän näköisistä. Pääsimme sitten jollain välitunnilla tiskaamaan vähän enemmän lautasia ja silloin vieläkin nauratti heti, kun opettaja poistui. En muista yhtään, mikä siinä oli olevinaan niin hauskaa. Ei tiedetty yhtään seuraavaa ryhmää, jostain syystä haluttiin vaan nähdä opettajan reaktio ja se taisi olla se eniten hauska juttu.
Jäi mieleen myös yksi jätkä, joka kaiveli aina muniansa käsi housujen sisällä. Ällötti olla samassa pöydässä hänen kanssaan.
[/quote]
Mä ajattelin aina sua herkkuperse, kun kaivelin muniani!
t. se yksi jätkä
[/quote]
Käytätkö vieläkin munavoita aina ruoanlaitossa?