Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä asioita sinulle jäi mieleen yläasteen kotitaloustunneilta?

Vierailija
02.02.2014 |

mainitse muutama asia

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ennen ruoan teon aloittamista kerätään kaikki ainekset esille, jolloin tulee väkisin havainneeksi, jos jokin raaka-aine puuttuu. Että heti sen jälkeen laitetaan uuni päälle - köksänmaikka huusi joka tunnilla "Uunit päälle! Uunit päälle! Mitä minä sanoin?" Ja että tiskatessa ensin pestään suuhin laitettavat, siis aterimet ja lasit ja vasta niiden jälkeen lautaset ja muut rasvaiset astiat.

Vierailija
102/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näet kaupan ikkunassa punaisen villapuseron ja sinun tekee mieli se hankkia, mieti ainakin kaksi viikkoa haluatko sitä todella, tarvitko sitä ja onko se järkevän hintainen. Pitää käydä useaan kertaan sitä katsomassa ja miettimässä ennen ostopäätöstä.

Ensin tiskataan lasit, sitten aterimet, sitten lautaset ja lopuksi kattilat, padat yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lihaa ei saa leikata, kuinka leivitys tehdään, kuinka hyvä munakas ja munakokkeli tehdään.

Vierailija
104/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen opin, että köksätaidot ei ollut, eikä ole edelleenkään mun juttu. Ehkä se paras oppi oli pitää sormet ja rystyset poissa raastimesta jos raastoi porkkanaa, lanttua tms.

Vierailija
105/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi mieleen, kun ryhmämme kanssa päätimme tiskata joka toisen lautasen ja laitoimme ne kuivauskaappiin. Muut astiat tiskasimme huolella ja tiskaamattomat valitsimme siisteimmän näköisistä. Pääsimme sitten jollain välitunnilla tiskaamaan vähän enemmän lautasia ja silloin vieläkin nauratti heti, kun opettaja poistui. En muista yhtään, mikä siinä oli olevinaan niin hauskaa. Ei tiedetty yhtään seuraavaa ryhmää, jostain syystä haluttiin vaan nähdä opettajan reaktio ja se taisi olla se eniten hauska juttu.

Jäi mieleen myös yksi jätkä, joka kaiveli aina muniansa käsi housujen sisällä. Ällötti olla samassa pöydässä hänen kanssaan.

Vierailija
106/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

veri lähtee kykmällä, väri kuumalla. Hyödyllinen oppi ollut :)

Vierailija
107/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:20"]

- että pullapitkoa ei saa sanoa pitkoksi vaan pituudeksi

- että ei saa ottaa lautaselle enempää kuin jaksaa syödä

[/quote]

Pullapituus??? Kyllä se pullapitko on ihan virallisesti :D Mistä moinen nimitys?

Vierailija
108/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mahtava kotsanopettaja! Paras opettaja ikinä.

Opittiin ihan oikeesti ruoanlaittoa. Hän onneksi vaati meitä kirjoittamaan lyijykynällä reseptit vihkoon ja antoi vihkon siisteydestä numeron.

Edelleen vielä käytän tuota vihkoa ja siinä on tosi hyviä ohjeita.

Aikaa tuosta nyt n. 30v.

Vierailija
109/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole jäänyt mieleen oikein mitään... En tiedä mitä siellä opin, mutta sen muistan etten viihtynyt tunneilla. Ala-asteella olin leipomiskerhossa ja se oli kivaa, kotitalous taas ei ollenkaan.

Olin yläasteella ysärin lopussa, enkä muista että meillä olisi mitään kodin- tai lastenhoitoa käyty läpi, pelkkää ruuan tekoa vaan.

Vierailija
110/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 jatkaa; yläasteella ysärin puoli välissä siis, ei ihan lopussa.

Vierailija
111/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:49"]

Olin unohtanut tehdä läksyt ja kopsasin ne luokkakaverilta välitunnilla. Köksänkirjan takana oli joku ravintoainetaulukko, josta oli pitänyt hakea rasvaisia ruokia, ja kaverini luetteli listansa mulle ääneen ja siinä oli riisi. Kirjoitin sen kiltisti omaan listaani ja tietenkin opettaja (joka oli just sellanen harmaapää niuho) möykkäsi kovaan ääneen kaikille, että minulla lukee riisi! EI RIISISSÄ OLE RASVAA!!!½!½!1!! Ja tämä "iki-ihana" luokkakaverini nauroi vittumaisesti.

[/quote]

Onhan riisissä rasvaa, kun siitä valmistaa hyvää ruokaa! Jopa lisukeriisissä voi olla rasvaa, jos sen kuullottaa.

Paellassa rasvalla ensin paistetaan ruokaa, sen jälkeen riisi lisätään siihen. Risotossa riisi käytännössä kuullotetaan kuullotettujen sipuleiden ja valkosipulien kera. Se imee ensin rasvaa itseensä ja varmasti ruoka on rasvaista.

Vierailija
112/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka laittaa margariinirasian kannen kaupan hyllyssä olleen eli likaisen margariinirasian alle? Onneksi teillä oli opettaja, joka valisti mahdollisia tietämättömiä.

Vierailija
113/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole jäänyt mieleen oikein mitään muuta kuin mauttomat ruuat. Ope antoi tunnin aluksi reseptin ja katosi loppuajaksi jonnekin, tuli takaisin vasta kun ruuat alkoivat olla valmiita. Mitään kodinhoitoon tai siivoukseen liittyvää meille ei opetettu myöskään, ainoastaan ruuanlaittoa. Tai no, meitä vain käskettiin tekemään ruokaa kun ope ei kerta viitsinyt olla paikalla :D tällaista opetusta 2000-luvun alussa.

Vierailija
114/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:49"]

Hah, oon unohtanut että munat pitää tosiaan rikkoa ensin yksitellen eri astiaan. Voi luoja... 

[/quote]

Niinhän ne pitääkin.

Vierailija
115/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava tyttö, joka söi yli puolet tekemästäni uunijäätelöstä.

Vierailija
116/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jäänyt oikein muuta mieleen, kuin että joka tunnin jälkeen olin varma että saan jonkun ruokamyrkytyksen, sillä luokassa oli epäsiistiä, raaka-aineet ei ollut sieltä parhaimmasta päästä ja edelliset ryhmät eivät ikinä tiskanneet keittiövälineitä, niissä oli aina pinttynyttä likaa.

Vierailija
117/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:37"]

Jäi mieleen, kun ryhmämme kanssa päätimme tiskata joka toisen lautasen ja laitoimme ne kuivauskaappiin. Muut astiat tiskasimme huolella ja tiskaamattomat valitsimme siisteimmän näköisistä. Pääsimme sitten jollain välitunnilla tiskaamaan vähän enemmän lautasia ja silloin vieläkin nauratti heti, kun opettaja poistui. En muista yhtään, mikä siinä oli olevinaan niin hauskaa. Ei tiedetty yhtään seuraavaa ryhmää, jostain syystä haluttiin vaan nähdä opettajan reaktio ja se taisi olla se eniten hauska juttu.

Jäi mieleen myös yksi jätkä, joka kaiveli aina muniansa käsi housujen sisällä. Ällötti olla samassa pöydässä hänen kanssaan.

[/quote]

Mä ajattelin aina sua herkkuperse, kun kaivelin muniani!

t. se yksi jätkä

Vierailija
118/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:01"]

Eipä ole jäänyt mieleen oikein mitään muuta kuin mauttomat ruuat. Ope antoi tunnin aluksi reseptin ja katosi loppuajaksi jonnekin, tuli takaisin vasta kun ruuat alkoivat olla valmiita. Mitään kodinhoitoon tai siivoukseen liittyvää meille ei opetettu myöskään, ainoastaan ruuanlaittoa. Tai no, meitä vain käskettiin tekemään ruokaa kun ope ei kerta viitsinyt olla paikalla :D tällaista opetusta 2000-luvun alussa.

[/quote]

Meillä oli myös ruoat aina hyvin mauttomia. Ruoka saattoi näyttää paperilla hyvältä, mutta loppujen lopuksi ei maistunut juuri miltään. Oliskohan köksänkirjan ohjeissa ne maustemäärät niin pieniä, vai mistähän johtui? Myös epähygieenisyys köksänluokassa on tuttua.

Vierailija
119/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi mieleen etikkasilakat, hyi yök!!!!!!

Jäi mieleen aina likaiset astiat. Joka kerta kun alettiin laittaa ruokaa, kaikki astiat oli valmiiksi likaisia :-(

Jäi mieleen se, ettei kukaan halunnut minua ryhmäänsä, olinhan lihava ja silmälasipäinen.

Vierailija
120/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:28"]Se, kun kiusattuna hylkiönä kukaan ei olisi halunnut mua samaan ryhmään. 

[/quote]

Mulla on ihan samat muistot ylä-asteelta.. Opettaja aina määräsi minut johonkin ryhmään koska kukaan ei huolinut minua muuten omaansa :S

Osasin jo ennen ylä-astetta tehdä ruokaa, joten mitään oppeja ei jäänyt mieleen.

Köksänkirja on yhä edelleen tallessa, sieltä löytyvät helposti kaikki hyvät perusruokien ohjeet :)