Mitä asioita sinulle jäi mieleen yläasteen kotitaloustunneilta?
Kommentit (133)
Pullataikina tuntui tissiltä..kaverini heitti kermavaahtoa kattoon ja vaahtoklöntti jäi sinne uhkaavasti roikkumaan muiden kävellessä koko ajan sen alta..jauhelihakastikkeessa oli myös värikkäitä nonparelleja. Nämä nyt päällimmäisenä muistan kotsasta.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 07:55"]
Sä olit sitten varmaankin sen "syyläsormen" kiusaaja myös? Terveisin eräs, jota syylien vuoksi kiusattiin ja syrjittiin koko ala-aste, niin etten lopulta halunnut enää mennä kouluun ollenkaan.
[/quote]
Älä höpötä. Tyttö oli mukava ja olin hänen parinsa monissa muissakin aineissa. Ainoastaan hänen epähygieenisyytensä (peseytyi kerran viikossa ja sen kyllä huomasi), häiritsi. Ei ne syylätkään muuten olisi haitanneet, mutta tuntui ilkeältä syödä sämpylöitä, joita oli syyläsormilla pyöritelty.
Olen pahoillani, jos sinua on kiusattu. Ketään ei pitäisi kiusata.
Teeleivät ja takakireä kuivan kesän orava opena. Sain aina huonomman numeron kuin muut ryhmästäni koska olin nenäkäs (lue ylipainoinen).
Parhaiten jäi mieleen ns. natsimeininki. Meillä oli opena noin 60-vuotias nainen, jolle kaiken piti olla tip top. Näin jälkeenpäin ajatellen hän ainakin tiesi, miten pitää paikat siistinä, mutta silloin se tuntui ylilyövältä.
Meitä oli tunnilla neljä neljän hengen pöytää, ja joka pöydässä eli joka ryhmässä kiersivät tehtävät. Jokainen ryhmän jäsen oli vuorollaan 1, 2, 3 tai 4. Muistaakseni kolmonen tiskasi ja nelonen huuhteli. Tiskaamisen jälkeen piti tiskata myös altaan reunat ja kuivata koko allas. Tunnin lopussa aina istuttiin pöytien ääressä ja ope kulki keittiöstä keittiöön ja veti sormella altaan reunaa pitkin, oliko puhdasta ja kuivaa. Jos huomasi jotain "poikkeuksellista" tunnin alussa (esim. rasvatahrainen lasi kuivauskaapissa), piti opelle sanoa. Sinä päivänä aiemmin kyseistä keittiötä käyttänyt ryhmä identifioitiin ja sen ryhmän kolmoselle ja neloselle (vastuussa tiskeistä) tuli piiiitkä miinus.
Opin sen, että kun leipää voitelee, pitää pitää huoli, että voiveitsen mukana ei mene rasiaan leivänmurusia. Kerran muruset olivat homehtuneet rasiassa ja ai kun tuli taas miinuksia.
Meillä oli myös "plussasysteemi" eli kotsan vihkoon toiselle puolelle kerättiin kotitalouspisteitä, jos vaikka laittoi ruokaa tai siivosi niin sinne voi merkitä sen ja sai plussaa. Silloin harmitti, kun kaveri teki tosi usein niitä suklaa-cornflakes-riisimuro-herkkuja eli eka sulatetaan suklaata, minkä jälkeen sinne sotketaan muroja, kaadetaan vuokiin ja annetaan jähmettyä. Ei siis todellakaan mitään ruuanlaittoa, mutta koska tyttö ei viitsinyt merkitä vihkoon aina tuota samaa, keksi hän näille omia nimiä. Vihkossa luki esimerkiksi "idän pikajunat". Ja plussia tuli! Miksei opettaja kyseenalaistanut? Enää ei korvenna, silloin kyllä :)
Opin myös sen, että esiliinan käyttö on ensiarvoisen tärkeää. Tulihan siitä miinus, jos essun unohti kotiin. Kymppiä ei voinut saada, jos oli kerrankin unohtanut essun.
Ja joo, tiskiainetta käyttäessä "pieni painallus" riittää. Sillä ei saanut lotrata saatikka vaahtoa heitellä (ei tietenkään), mutta joka välissä hoettiin tuota "pientä painallusta".
Vielä yksi asia. Opin mitä on toisista välittäminen ja huolenpito. Meidän kaikkien keittiöiden kohdalla oli ikkunat kävelytielle ja kerran talvella satuimme näkemään, kun vanha mies liukastui jäiseen kohtaan, kaatui ja hänen päästään alkoi vuotaa verta. Pappa siinä pyyhki verta sormiinsa, kaivoi jotain paperia taskusta ja me sitten kysyttiin opelta, pitäisikö mennä katsomaan, onko sillä kaikki hyvin. "Kyllä se selviää, jatkakaa vaan hommia." Selvä.
No, ehkä vielä tämä. Opin, että jos saa palovamman, sitä ei kannata piilotella. Poltin käsivarteni uunin kattoon, mutta en kehdannut sanoa opettajalle, jos vaikka olisi tullut miinusta. Se sitten meni aika pahaksi ja rupesin mätimään tms. Pelasin tuolloin vielä lentopalloa, ei ollut yhtään hyvä juttu se.
Kiitos tästä.
Mä en muista mitään erityistä kotsasta, kuten meilläpäin kys. ainetta nimitettiin. Ihan kivaa se oli. Se tuli mulle valinnaiseksikin, kun osa valitsemistani aineista meni päällekkäin ja piti valita, otanko kuviksen vai kässän.
Se jäi mieleen, että kaikki eivät ymmärtäneet tiskaamisen päälle (esipesu, järjestys) mitään, eikä sitä muuten erikseen opetettukaan. Meillä kotona oli aina ollut tiskikone, mutta järki sanoi, että ensin ei pestä rasvaista paistinpannua ja siinä rasvavedessä sitten laseja.
Tuosta munien rikkomisesta sen verran, että munien rikkomisen pieneen kuppiin on mulle opettanut äitini, ja se on jäänyt mulle niin piintyneeksi tavaksi, että teen aina niin, jos rikon useamman munan. Meillä ei ikinä ole mitään hirveää määrä munia kaapissa, jos vaikka leivon ja munat pitää yhden pilaantuneen takia heittää pois, voi olla, että joutuukin tekemään kauppareissun, joka on 10 km suuntaansa.
Meidän ryhmässä osa pojista oli sellaisia apinoita, joiden piti aina tulla pilaamaan tai ainakin yrittämään pilata meidän tunnollisten työt.
Eipä juuri mitään kun tuli aika ahkeraan lintsattua nekin tunnit, mutta kokkikoulussa tuli otettua vahinko takaisin korkojen kera.
Hauska lukea näitä! Itse en edes pysty luettelemaan, mitä kaikkea mieleen jäi, mutta kotitalousopettajaksi opiskelin :)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:49"]
Olin unohtanut tehdä läksyt ja kopsasin ne luokkakaverilta välitunnilla. Köksänkirjan takana oli joku ravintoainetaulukko, josta oli pitänyt hakea rasvaisia ruokia, ja kaverini luetteli listansa mulle ääneen ja siinä oli riisi. Kirjoitin sen kiltisti omaan listaani ja tietenkin opettaja (joka oli just sellanen harmaapää niuho) möykkäsi kovaan ääneen kaikille, että minulla lukee riisi! EI RIISISSÄ OLE RASVAA!!!½!½!1!! Ja tämä "iki-ihana" luokkakaverini nauroi vittumaisesti.
[/quote]
Heh, kaverisi testasi että kopsaatko tosiaan kaiken prosessoimatta sitä omassa päässäsi... :)
Minä opin sen, ettei puisia työvälineitä saa pestä tiskikoneessa. Mitään muuta ei jäänyt mieleen.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:49"]
Olin unohtanut tehdä läksyt ja kopsasin ne luokkakaverilta välitunnilla. Köksänkirjan takana oli joku ravintoainetaulukko, josta oli pitänyt hakea rasvaisia ruokia, ja kaverini luetteli listansa mulle ääneen ja siinä oli riisi. Kirjoitin sen kiltisti omaan listaani ja tietenkin opettaja (joka oli just sellanen harmaapää niuho) möykkäsi kovaan ääneen kaikille, että minulla lukee riisi! EI RIISISSÄ OLE RASVAA!!!½!½!1!! Ja tämä "iki-ihana" luokkakaverini nauroi vittumaisesti.
[/quote]
Mitä kuttua? Laiminlöit läksyt, kopsasit ne ja sitten valitat, kun kopioimasi juttu oli väärin... Ja riisissä ei ole sitä rasvaa. Mistä näitä löytyy...
[/quote]Mistäs sinä kaivauduit? Jutun pointti oli se, että kopioimani juttu EI ollut väärin vaan kaveri keksi sen riisin ilkeyksissään. Toinen pointti oli se, että opettajamme tahallaan nolasi niitä, joilla oli vääriä vastauksia. Ja ei, neropatti, riisissä ei ole rasvaa mutta mistäpä normaalipainoinen 13-vuotias tyttö vuonna 1995 olisi sen tiennyt?
[/quote]
Ihan oikein sulle! Että ärsytti ne luokkakaverit, jotka ei viitsineet tehdä läksyjään ja sitten edellisellä välkällä aina kärttivät saada kopioida minulta oikeat vastaukset.
Muistan myös tuon tiskausjärjestysohjeen, ja meille opetettiin myös missä järjestyksessä kauluspaita silitetään. Lisäksi sen että oli niin suloista tiskata yhdessä ihastuksen kanssa ja roiskia vettä..
Se Broadcastersin lopputunnarissa sexysti hohottava nainen oli samassa köksänryhmässä, terkkuja vaan Minnalle. Opeteltiin mankelointia yhdessä, muuta en muista.
Se kun yritin väkisin juoda teetä, vaikka vihasin sitä. Nielaistessa tee nousi takaisin suuhuni.
Se, että ruokaa oli aina hieman liian vähän.
Se kun ruuan ollessa melkein valmista näki toisen ryhmän oppilaiden pitävän kädessään jotain maustetta/raaka-ainetta, jota itse ei ollut käyttänyt. Sitten siinä salaa seurasi ja ihmetteli että missähän vaiheessa tuota olisi pitänyt laittaa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:20"]
- että pullapitkoa ei saa sanoa pitkoksi vaan pituudeksi
- että ei saa ottaa lautaselle enempää kuin jaksaa syödä
[/quote]
Pullapituus??? Kyllä se pullapitko on ihan virallisesti :D Mistä moinen nimitys?
[/quote]
Ei pullapituus vaan pituus, tämä oli 60-luvulla. Koska osasin kokeessa kirjoittaa oikeaan kohtaan "pituus", sain kotsasta paremman arvosanan kuin sisareni - joka tosiaan osaa kokata...
Muistan sen, että opettajan mielestä sämpylöiden piti olla pehmeitä kuin vauvan pylly. Ei kelvannut ruttusämpylät.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:49"]
[/quote]
Mitä kuttua? Laiminlöit läksyt, kopsasit ne ja sitten valitat, kun kopioimasi juttu oli väärin... Ja riisissä ei ole sitä rasvaa. Mistä näitä löytyy...
[/quote]Mistäs sinä kaivauduit? Jutun pointti oli se, että kopioimani juttu EI ollut väärin vaan kaveri keksi sen riisin ilkeyksissään. Toinen pointti oli se, että opettajamme tahallaan nolasi niitä, joilla oli vääriä vastauksia. Ja ei, neropatti, riisissä ei ole rasvaa mutta mistäpä normaalipainoinen 13-vuotias tyttö vuonna 1995 olisi sen tiennyt?
No se, että mun kuulemma kasvissyöjänä pitää kuitenkin opetella valmistamaan liharuokia, kun "joudut sitten kuitenkin myöhemmin miehelle ja lapsille laittamaan kunnon ruokaa". Olin aika ujo ja arka, mutta siinä kohtaa sain suuni auki, ja totesin, ettei mulla koskaan tule olemaan lihaa syövää miestä ja lapsia, eikä mun velvollisuus tule myöskään koskaan olemaan laittaa ruokaa miehelle. Opettaja jotenkin säikähti, koska tosiaan olin muuten niin ujo, että en paljon sanaa saanut suustani. Ei mun sitten tarvinnut niitä liharuokia opetella tekemään. Ei toki mitään kasvisruokiakaan saanut erikseen tehdä, mut jotain salaattia pilkkoa ja jälkiruokakiisseliä keittää.
Niin, ja nauratti ne ohjeet, joissa oli puolikas sipuli, tai kaksi rengasta paprikaa jne. minimääriä vihanneksia.