Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä asioita sinulle jäi mieleen yläasteen kotitaloustunneilta?

Vierailija
02.02.2014 |

mainitse muutama asia

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten yhtään mitään. Tai no, muistan että hiton puuduttavia nuo tunnin olivat.

Vierailija
82/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:49"]

Hah, oon unohtanut että munat pitää tosiaan rikkoa ensin yksitellen eri astiaan. Voi luoja... 

[/quote]

Niin minäkin ajattelin, kunnes viime kesänä jouduin heittämään kanamunasatsin menemään, kun yksi sinne rikotuista munista oli ilman keltuaista ja seos maistui oudolle. Olin ennen rikkomissessioita ajatellut, että ääh, en viitsi rikkoa eri astiaan, kuten tavallisesti teen, koska ei ennenkään ole ollut pilaantuneita munia. Tietysti silloin oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään oon mies ja voin käydä mäkkärissä

Vierailija
84/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:52"]

että säilykepurkit pitää pestä ennen kuin ne avaa.

[/quote]

Tästä ei ollut puhetta 1970-luvun lopulla ja yhtään säilykepurkkia en ole pessyt ennen avaamista. Jälkikäteen kyllä kierrätystä varten. Täytyypä muuttaa toimintatapoja ;)

Vierailija
85/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:20"]

- että pullapitkoa ei saa sanoa pitkoksi vaan pituudeksi

- että ei saa ottaa lautaselle enempää kuin jaksaa syödä

[/quote]

Kääretorttu ei ole käärEtorttu, vaan käärÖtorttu :)

Vierailija
86/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei ollut puhetta 1970-luvun lopulla ja yhtään säilykepurkkia en ole pessyt ennen avaamista. Jälkikäteen kyllä kierrätystä varten. Täytyypä muuttaa toimintatapoja ;)

Jatkan vielä, että poistan aina säilykepurkin kannet kokonaan enkä anna niiden painua purkin sisällön sekaan tai käytä niitä kansina osaksi tyhjentyneissä purkeissa.

Koko- ja osanestesuurustus syöpyivät päähäni ikuisiksi ajoiksi.

Oliko teillä kotitaloustunneilla sellaisia pieniä rivallisia alumiinikattiloita kuin suoraan nukkekodin keittiöstä?

Vierailija
87/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 06:48"]

Koko- ja osanestesuurustus syöpyivät päähäni ikuisiksi ajoiksi.

[/quote]

Tuo syöpyi minunkin mieleeni - kunnes vanhin tyttöni kertoi, että heille on opetettu vain kokonestesuurus - ja avot: sillähän tulee marjakiisselistäkin paljon sileämpää.

Vierailija
88/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt mieleen, miten terävä, sahalaitainenkin veitsi viiltää. Jos veistä painaa iholle suoraan, se ei viillä. Tämän opettaja näytti omaan kämmeneen.  Mutta jos sillä sahaa ihoon, tulee varmasti haava. Tätä opettaja ei näyttänyt, kertoi vain. 

Toinen asia: ihmeteltiin parini kanssa, miksi kuivakakku ei kypsy uunissa, vaikka asteet oli niin kuin piti. Meillä oli uunissa pelkkä alalämpö...

Vierailija
89/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi mieleen opettaja jolla oli joku keski-iänkriisi, hullut sotamaalaukset, blondattu kuontalo ja nahkahousut! Oli saanut uuden, nuoren poikaystävän jolla oli prätkä. Sitten se lirkutteli puhelimessa sen miehen(pojan?) kanssa eikä pitänyt kuria eikä opettanut yhtään mitään. Yritti olla tosi rentoa, nuorekasta ja voin kuvitella millainen kaveriäiti on kotioloissa.

No joka tapauksessa sain ryhmääni melko dominoivan, ylipainoisen tytön jolle kokkaus oli elämäntehtävä. Mä sain tasan kattaa pöydän ja siivota eli tiskata ja pyyhkiä tasot ko. tytön jäljiltä. En siis oppinut yhtään mitään. Harmitti sillä kotona äitini oli sellainen matami että lapsilla ei ollut keittiöön mitään asiaa. Kun muutin 18-vuotiaana omilleni, en tiennyt edes miten perunat keitetään. Pyysin tältä palstalta apua miten perunamuussi tehdään, sain ehkä 50 "vähän oot tyhmä" vastausta. Opin tekemään muussin n. vuosi sitten, alan olla kohta 30v.

Kotsantunnit voisi kyllä lopettaa kokonaan, oli kyllä niin turhaa. Istua monta tuntia taitellen servettejä, jee. Tappoi lapselta kaiken kiinnostuksen asiaan. Hiljaisia, fiksuja tyttöjä syrjitään koulussa melkoisesti.

Vierailija
90/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 07:38"]

Kotsantunnit voisi kyllä lopettaa kokonaan, oli kyllä niin turhaa. Istua monta tuntia taitellen servettejä, jee. Tappoi lapselta kaiken kiinnostuksen asiaan. Hiljaisia, fiksuja tyttöjä syrjitään koulussa melkoisesti.

[/quote]

Ai lopettaa sen takia, että sulla oli huono kokemus? Meillä kyllä opettaja vahti, että kaikki tekee jotain. Mä opin laittamaan kotona ruokaa, en kotsassa kyllä kauheasti oppinut mitään uutta, mutta ihan kiva aine se oli silti.

Vierailija
91/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskausjärjestyksen muistan vieläkin ja toteutan sitä.

Muistan ryhmäni tytön, hieman yksinkertaisen tyypin. Oli aika avuton tyyppi köksässä, mutta me paikkailtiin hänen jälkiään aika tehokkaasti ettei oma numero huononisi siitä. No, hän on kirjaviisas ja osasi käyttäytyä miellyttävästi. Sai sitten kotitalouden stipendin vuoden päätteeksi... Olin aika silmät pyöreänä tästä, mutta, itsepä olin mukana peittelyssä. Muistan kerran kun hänen olisi pitänyt vatkata munat ja sokeri vaahdoksi, ja hän kailotti keittiössä että miten tää sähkövatkain oikein toimii?

No, tämä nainen on pärjännyt. Kohteliaisuus kannattaa ja itsensä kannattaa puskea läpi sinne mihin haluaa, ja ehkä se hieman yksinertainen mieli on tehnyt sen ettei ole tarvinnut nolostumisista kärsiä kun on mennyt kohti tavoitettaan. Niin ja kyllähän ne todistuksen kympitkin asioita edistää. Joskus vaan oikeasti kummastutti, miten joku joka on sosiaalisesti hieman kömpelö ja käytännön asioissa todella tollo, pärjäsi kuitenkin niin hyvin. Mutta, aikuisuus on tullut ja olen vaan iloinen tämän ihmisen puolesta. On nähnyt maailmaa ja on omalla alallaan arvostettu tyyppi.

Vierailija
92/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:46"]

Opin paljon ruoanlaitosta, koska ennen köksäntunteja osasin ainoastaan paistaa munia ja keittää vettä. Köksän kotitehtävät olivat kivoja silloin, kun saatiin tehtäväksi esim. leipoa kotona omenapiirakka tai teeleipää. :p

Kamalimmat tunnit oli silloin, kun oli pakko opetella tekemään maksapihvejä. Onneksi minun ei tarvinnut, koska olin kasvissyöjä, mutta se maksan lemu luokassa ällötti. Ällöttävintä kuitenkin oli, kun eräs ryhmä löysi työpisteeltään edellisen ryhmän tiskirätin alle piilottaman maksan.

Köksänluokka oli myös aina pikkuisen epäsiisti. Ryhmien toki piti huolehtia työpisteet aina kuntoon tunnin lopuksi, mutta silti tuntui, että työtasoissa ja oli murusia ja välineissä pinttynyttä rasvaa.

[/quote]

Ai niin, köksänopella oli joku omituinen tarve säilöä kaikki ylijääneet ruoantähteet. Sinänsä oli hyvä opettaa, ettei ruokaa saa heittää hukkaan, mutta kaikki tähteet sullottiin luokan pakastimeen ja tuskin niitä kukaan loppujen lopuksi sieltä söi. Yhdellä tunnilla siivottiin ja sulatettiin pakastinta ja sieltä löytyi vaikka mitä spagetista ja kananmunista lähtien. Roskiin menivät kaikki.

Jouduin olemaan syyläsormisen tytön ja luokan häirikön ryhmässä. Syyläsormen vaivaamia sämpylöitä ei olisi halunnut syödä ja joka kerta sai pelätä, että häirikkö keksii laittaa ruokaan "mausteeksi" tiskiainetta tai liikaa suolaa.

[/quote] Sä olit sitten varmaankin sen "syyläsormen" kiusaaja myös? Terveisin eräs, jota syylien vuoksi kiusattiin ja syrjittiin koko ala-aste, niin etten lopulta halunnut enää mennä kouluun ollenkaan.

Vierailija
93/133 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikkaassa hk:n sinisen pätkässä on päivän proteiinit ja enemmän suolaa kuin päivässä saa syödä.

Syksy on omenia, omenia, OMENIA!

Vierailija
94/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 lisää, että mitään en oikein kyllä oppinut, koska osasin tehdä kasvisruokia varmaan paremmin kuin se opettaja, jonka mielestä sellaiset ei olleet mitään kunnon ruokaa.

Vierailija
95/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:05"]

No se, että mun kuulemma kasvissyöjänä pitää kuitenkin opetella valmistamaan liharuokia, kun "joudut sitten kuitenkin myöhemmin miehelle ja lapsille laittamaan kunnon ruokaa". Olin aika ujo ja arka, mutta siinä kohtaa sain suuni auki, ja totesin, ettei mulla koskaan tule olemaan lihaa syövää miestä ja lapsia, eikä mun velvollisuus tule myöskään koskaan olemaan laittaa ruokaa miehelle. Opettaja jotenkin säikähti, koska tosiaan olin muuten niin ujo, että en paljon sanaa saanut suustani. Ei mun sitten tarvinnut niitä liharuokia opetella tekemään. Ei toki mitään kasvisruokiakaan saanut erikseen tehdä, mut jotain salaattia pilkkoa ja jälkiruokakiisseliä keittää.

Niin, ja nauratti ne ohjeet, joissa oli puolikas sipuli, tai kaksi rengasta paprikaa jne. minimääriä vihanneksia.

[/quote]

Kermaperse degenerantti!

Vierailija
96/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että suolaa ei kannata lisätä makeisiin jälkkäreihin vaan sokeria. Terv. en minä mutku ne muut.

Vierailija
97/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin Pappilan hätävaraa :D

Vierailija
98/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu opettaja, joka skitsosi jatkuvasti. Oli aina hiirenhiljaista pöydässä, jossa valmiit ruoat syötiin kun kukaan uskaltanut sanoa mitään. 

Vierailija
99/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- että pullapitkoa ei saa sanoa pitkoksi vaan pituudeksi

- että ei saa ottaa lautaselle enempää kuin jaksaa syödä

Vierailija
100/133 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä millä pyyhitään, ei saa sanoa luutuksi, koska luuttu on soitin. Pitää sanoa rätti. Myöhemmin oon saanut kyllä moitteita, että rätti on ruma sana. En oikein vieläkään tiedä, miksi sitä sitten kutsua. Puhun kyllä tiskirätistä, pyyhkeestä tai jopa luutusta.