Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit, miksi kasvatitte pojistanne vätyksiä?

Vierailija
25.10.2020 |

Näin 19-vuotiaana nuorena naisena ei voi kuin huokaista. Ikäluokkani pojat ovat vätyksiä. Ei osata siivota, ei tehdä ruokaa, tiskejä ei laiteta, jääkaapissa on vain kossu- ja ketsuppipullo ja itse ei tehdä mitään. Äiti tai tyttöystävä siivoaa ja laittaa ruoat. Nykyiseni äiti pakkaa hänelle pakasterasioihin viikon ruoat ja viikonloppuisin hän ajaa toiseen kuntaan hakemaan lisää ruokaa. Toki ei enää minun myötä. Kuulema äiti on aina tehnyt kaiken ja yhä tekee. Tuttavani veli on 32, asuu omillaan, mutta äiti tulee joka viikko siivoamaan ja laittamaan ruokaa.

Nyt sitten ollaan yhdessä siivoiltu, olen opettanut viikkaamaan ja laittamaan pyykit oikein roikkumaan. Myös perus ruoanlaittoa ollaan tehty. Kukaan edellisistä kumppaneista ei myöskään osannut yhtikäs mitään muuta kuin pierrä ja kääntää kylkeä. Mopoa ja autoa osataan rassata.

Teette karhunpalveluksen lapsillenne.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nuori mies on fiksu ja osaava. Parempaa ei maailmalta saa. Ihan oikeasti. Mistä saisitte paremmin teitä kotitöissä yms auttavia? N23

Menin merta edemmäs kalaan pakoon patavanhoillista suominaista

Vierailija
62/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän syy - poika ottaa isästään mallin, oli tämä läsnä tahi ei.

Suurin syy miesten ongelmiin on isän rakkauden ja hyväksynnän puute.

Koska nämä isät ovat kasvaneet ihan saman mallin mukaan.

Kysymys: Onko  maanviljelijöiden samanlaisia?

Koska sotien jälkeen teollistumisen ja jälleenrakennuksen myötä isät ovat olleet suurimmalta osalta poissaolevina poikien elämästä. "Lähtee aamulla ennen muiden heräämistä ja saapuu takaisin myöhään väsyneenä, syöden ja mennen nukkumaan"

Pojat eivät saa miehen mallia vaan ovat oppineet käytösmallit äideiltään ja sisaruksiltaan. Tämä ei tarkoita asiaa sovinistiselta kannalta asiaa vaan että eri sukupuolilla on erilaiset luontaisetä käyttäytymismallit asioihin.

Maatalousyhteiskunnassa pojat otettiin jo nuorena pellolle, metsään ja muihin askareisiin mukaan, jolloin pojat saivat mallinsa isiltä, sediltä, enoilta jne.

Asiaa on käsitellyt esim Robert Glover.

https://en.wikipedia.org/wiki/No_More_Mr._Nice_Guy_(book)

Kiitos historiapläjäyksestä.

Tuo ei liity mihinkään enää, paitsi niiden mielestä jotka etsivät perusteluja perseilylleen historian hämäristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs on isien kasvatusvastuu?

Vierailija
64/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on hyvin vaikea kuvitella, että yksikään isä toisi aikuiselle tyttärelleen ruokakassit valmiiksi, siivoaisi kämpän ja ottaisi samalla hänen pyykkinsä mukaan pestäväksi.

Mutta jostain syystä osa äideistä tarjoaa tällaisia piikapalveluita pojilleen. Minkä ihmeen takia?

Kaksi vaihtoehtoa.

1. Pojan isä ei ole kieltänyt äitiä.

2. Isä on kieltänyt, mutta äiti on tiennyt paremmin.

Olen auttanut tarvittaessa, mutta en ole tarjonnut piikapalvelua tai täyshoitoa aikuisille pojille tai tyttärille.

Vierailija
65/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinäkin Ap kirjoitat, suoralainaus:  että ollaan yhdessä siivoiltu, olen opettanut viikkaamaan ja laittamaan pyykit oikein roikkumaan. Myös perus ruoanlaittoa ollaan tehty. Kukaan edellisistä kumppaneista ei myöskään osannut yhtikäs mitään muuta kuin pierrä ja kääntää kylkeä. Mopoa ja autoa osataan rassata."

Lieneekö siis oma vikani ja pahin puutteeni, että olen itse kiitos vanhempieni (sekä äitini että isäni) kun olen osannut ja hallinnut kaikki edellä mainitsemasi askareet, ilman että tarvitsisn ketään rinnalleni neuvomaan ja opastamaan niiden tekemistä, saati että rohkenisin aattelemaan. että joku tekisi ne puolestani.

Niinpä sitten olen sinkku ja olen ollu koko aikuisikäni. Aina toisinaan huomaan aattelevani, että mihin minä oikeastaan ketään kumppanikseni tarvisenkaan.

No olisi se parisuhde silti mukava, ainakin joskus vielä kokea.

Vaikka en minä tätä sinkkuna oloanikaan osaa pitään yhtään hullumpana. ihmettelen vain, että olenko itsekin vielä vaarassa taantua ja vajota osaamattomaksi ja tavanomaisia arjen askareita hallitsemattomaksi koska tällaisistä vätyksistä (enkä nyt tarkoita sairaita tai vakavasti loukkaantuneita) kertovia avauksia saa lukea täältä lähes poikkeuksetta aina kun itse eksyn palstalla.

Mutta osaako kukaan nainen enää antaa arvoa sille, että mies osaa ja hallitsee tavanomaiset kotiaskareet, kun niin moni anaa ymmärää,että on ollut ja on yhä halukas elää näistä askareita hallisematomien kumppaneiden kanssa. - Joiden tuomaa jänniytstä ja työllsitävää vaikutusta minusta ei ilmeisemmin ole antamaan.

Tuntuisi luonnotomalta elää parisuhteessa, jossa vain toinen tekisi huomattavan osan yksin tai hänen johdollaan tehtäsiin aina tavanomaiset kotiaskareet.      

Vierailija
66/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Suomalaista miestä haukutaan, usein syystäkin, mutta suomalaisen miehen äiti on suomalainen nainen. Miksi suomalainen mies on aivan liian usein huonosti pukeutuva lippalakkipäinen juntti jolla on lököttävät farkut tai collegehousut, miksi tukkansa on kampaamatta ja partansa ajamatta? Miksi kengät ovat linttaan poljetut lenkkarit? Miksi mikään ei kiinnosta, miksi syödään lakki päässä ja röyhtäillään syödessä? Miksi harrastukset ovat pleikka tai mopot? Miksi mistään ei tiedetä mitään?  Minä 55-vuotiaana olen kuvitellut, että tuollainen jäi kauas 80-luvulle vaan ei. Yhä lisää tuollaisia jätesäkkejä tulee. Miehellä on äiti, siskot, tätejä, ym. eikö kukaan neuvo miten ollaan ihmisiksi?

Miehen ei kuulu olla liian sliipattu.

M/40

Ei se, että pitää itsestään huolen tarkoita samaa kuin olla slippattu. Katsokaa vaikka amerikkalaisia tai saksalaisia nuoria miehiä. Vaikka he eivät ole sliipattuja, niin  heistä huokuu itsevarmuus ja tyyli. Ei-sliipattunakin voi olla tyylikäs.

Vierailija
67/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan perhepetiäidit nukkuvat varmaan vielä täysi-ikäistenkin poikiensa vieressä.

Vierailija
68/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pojat on henkisesti poissaolevan isän kasvattamatta jättämiä. Isä vaan murahtelee sohvalla ja on tunnetasolla kaukana perheestään. Poika ei saa aktiivista, reipasta ja aikaansaavaa maskuliinista miehenmallia, vaan elämä typistyy pleikkaan ja pieremiseen ja "on noloo pärjätä koulussa" -asenteeseen. Äiti sitten hyysää ja passaa ja kastroi loputkin pojasta.

Tuntemillani toimintakykyisillä ja kypsillä miehillä, joihin voi luottaa että hoitavat hommansa, on poikkeuksetta hyvä isäsuhde. Isä on antanut tasapainoisen mallin ja opastanut poikaansa tekemisessä ja vastuunottamisessa. Silloin äidin ei tarvitse yrittää ainoana vanhempana ylihyysätä lastaan vaan voi hengähtää ja antaa tilaa. Kyllä siihen tiettyyn miehistymiseen yleensä isä tarvitaan, tai joku muu läheinen miehen malli.

Eläköön isät, teitä tarvitaan, olettehan lastenne elämässä läsnä!

Vierailija
69/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinäkin Ap kirjoitat, suoralainaus:  että ollaan yhdessä siivoiltu, olen opettanut viikkaamaan ja laittamaan pyykit oikein roikkumaan. Myös perus ruoanlaittoa ollaan tehty. Kukaan edellisistä kumppaneista ei myöskään osannut yhtikäs mitään muuta kuin pierrä ja kääntää kylkeä. Mopoa ja autoa osataan rassata."

Lieneekö siis oma vikani ja pahin puutteeni, että olen itse kiitos vanhempieni (sekä äitini että isäni) kun olen osannut ja hallinnut kaikki edellä mainitsemasi askareet, ilman että tarvitsisn ketään rinnalleni neuvomaan ja opastamaan niiden tekemistä, saati että rohkenisin aattelemaan. että joku tekisi ne puolestani.

Niinpä sitten olen sinkku ja olen ollu koko aikuisikäni. Aina toisinaan huomaan aattelevani, että mihin minä oikeastaan ketään kumppanikseni tarvisenkaan.

Vaikka en minä tätä sinkkuna oloanikaan osaa pitään yhtään hullumpana. ihmettelen vain, että olenko itsekin vielä vaarassa taantua ja vajota osaamattomaksi ja tavanomaisia arjen askareita hallitsemattomaksi koska tällaisistä vätyksistä (enkä nyt tarkoita sairaita tai vakavasti loukkaantuneita) kertovia avauksia saa lukea täältä lähes poikkeuksetta aina kun itse eksyn palstalla.

Mutta osaako kukaan nainen enää antaa arvoa sille, että mies osaa ja hallitsee tavanomaiset kotiaskareet, kun niin moni anaa ymmärää,että on ollut ja on yhä halukas elää näistä askareita hallisematomien kumppaneiden kanssa. - Joiden tuomaa jänniytstä ja työllsitävää vaikutusta minusta ei ilmeisemmin ole antamaan.

Tuntuisi luonnotomalta elää parisuhteessa, jossa vain toinen tekisi huomattavan osan yksin tai hänen johdollaan tehtäsiin aina tavanomaiset kotiaskareet.      

Sinun kannattaa nyt muistaa, että tuo kotityöjuttu on vain yksi tekijä parisuhteessa. Siitä toki tulee iso ongelma silloin, jos se ei toimi, mutta se että joku jätkä ei tee kotitöitä, ei tosiaankaan ole luultavasti se SYY jonka takia tyttöystävä on häneen päätynyt, vaan ne syyt ovat muualla.

Samoin SYY sille, ettei sinulla ole tyttöystävää, ei takuulla ole se että osaat tehdä kotitöitä :-D Nyt kannattaa käyttää älyään eikä tehdä kummallisia yksinkertaistuksia... kyse on muista ominaisuuksista, tai ihan vaan tuurista tai siitä ettet vietä sellaista elämää että tapaisit ehdokkaita, tai olet vielä hyvin nuori tms.

Ihmiset nyt, koettakaa käyttää harmaita aivosolujanne....

Vierailija
70/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa on kaikki miehet tuollaisia omasta isästäni lähtien. Isoäitini kävi siivoamassa isän luona niin kauan kun jaksoi, nykyään äitini käy siivoamassa isäni luona koska hän ei kertakaikkiaan siivoa, vaan elää mieluummin vaikka paskan keskellä. Veljeni on molemmat siivottomia vätyksiä, samoin myös ainoa veljenpoikani, jota nyt mummi paapoo, eli perinne jatkuu. Tekee ruoat, pesee pyykit ja siivoaa. Jätkä on jo 25v ja pelaa vaan tietsikalla. Ei hyvää lupaa tulevaisuus.

En ymmärrä miks äidit tekee tota ja nimenomaan poikalapsilleen. Multa on aina odotettu että itse hoidan kaiken. Eikös sitä ole tutkittukin, että naiset on jotenkin kiintyneempiä poikalapsiinsa? Eli tykkäävät paapoa heitä enemmän kuin tyttölapsia. 

Onhan se sinänsä ihan "söpöä", mutta siinä kyllä tehdään omalle pojalle karhunpalvelus. Ehkä tää kaikki jotenkin periytyy niiltä ajoilta jolloin nainen hoiti kotityöt, joten poikia ei opetettukaan niitä tekemään, mutta eihän se hyvänen aika enää nykyään päde.

Vierailija
71/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko enää sellaisia miehiä, jotka pitävät kodin siistinä ja osaavat esim laittaa ruokaa? Vai onko se niin että ensin muori passaa ja sitten tyttöystävä/vaimo?

Monien sinkkumiesten kämpät on järkyttäviä lääviä ja ruoka osataan lämmittää korkeintaan mikrossa.

Vierailija
72/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä jatkat iloisesti perinteitä, kun syyllistät pojan äitiä. Et isää.

Äitihän tuota piikomista harrastaa eikä isä.

Ja isä katsoo vierestä kun äiti kasvattaa pojan kieroon. Tekemättä asialle yhtään mitään. Ihan yhtä paljon isän syy.

-Ja sitten kuitenkin todetaan itsekin että "Mopoa ja autoa osataan rassata." ???

73/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä ap äitejä tästä syytät? Eikö se nyt ihan yhtä hyvin olisi isien homma opettaa nämä taidot jälkikasvulleen?

Vierailija
74/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko enää sellaisia miehiä, jotka pitävät kodin siistinä ja osaavat esim laittaa ruokaa? Vai onko se niin että ensin muori passaa ja sitten tyttöystävä/vaimo?

Monien sinkkumiesten kämpät on järkyttäviä lääviä ja ruoka osataan lämmittää korkeintaan mikrossa.

Osaan laittaa ruokaa paremmin kuin suurin osa ikäisistäni tai nuoremmista naisista. Kämppäni siisteystaso ei kuitenkaan välttämättä saavuta kaikkia naisten kriteerejä, vaikka mikään kauhea kaaos olekaan.

Kokemukseni mukaan naisten omat kämpät ovat usein aika sekaisin, ja varsinkin naisilla on joka paikassa kaikkea rihkamaa ja kaapit täynnä meikkipurkkeja jne. että kunnollinen siivous on oikeastaan mahdotonta. En kuitenkaan ole ikinä valittanut tästä naisille, toisin kuin naiset ovat kyllä valittaneet esim. siitä, että minulla on joskus pyykit narulla 5 päivää niiden nostamisen jälkeen, ja tietokonepöydällä koneen lähistöllä kaikkea tavaraa mitä tarvitsen.

M/40

Vierailija
75/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa nyt muistaa, että tuo kotityöjuttu on vain yksi tekijä parisuhteessa. Siitä toki tulee iso ongelma silloin, jos se ei toimi, mutta se että joku jätkä ei tee kotitöitä, ei tosiaankaan ole luultavasti se SYY jonka takia tyttöystävä on häneen päätynyt, vaan ne syyt ovat muualla.

Samoin SYY sille, ettei sinulla ole tyttöystävää, ei takuulla ole se että osaat tehdä kotitöitä :-D Nyt kannattaa käyttää älyään eikä tehdä kummallisia yksinkertaistuksia... kyse on muista ominaisuuksista, tai ihan vaan tuurista tai siitä ettet vietä sellaista elämää että tapaisit ehdokkaita, tai olet vielä hyvin nuori tms.

Ihmiset nyt, koettakaa käyttää harmaita aivosolujanne....

Sivusta: ei kotitöiden tekemättömyys tai tekeminen ole varmastikaan kenellekään SYY alkaa miehen kanssa, mutta täytyy näin naisena sanoa, että en ikinä voisi alkaa miehen kanssa joka ei tee kotitöitä.

Minulle se on niin suuri epäkunnioituksen, välinpitämättömyyden, ylimielisyyden, itsekkyyden ja arvostuksen puutteen osoitus minua kohtaan, että en voisi kunnioittaa kumppanina sellaista miestä enkä elää samassa taloudessa toisen aikuisen kanssa, joka ei huolehdi yhteisestä kodista.

Jos kaveripiirissä olisi nainen joka eläisi kotitöitä tekemättömän miehen kanssa ja valittaisi siitä, niin pitäisin sitä naista vaan tosi luuserina. Vaikea kunnioittaa niin surkeita tyyppejä.

Oikeasti itse sen valitsee mitä elämäänsä ottaa ja mitä ei!

Turha valittaa jos alkaa luuserimiehen kanssa.

Vierailija
76/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaverina tuollainen mies.

Äiti passasi pilalle ja nyt on ottanut vaimon, joka suostuu samaan roliin.

Vaimo herää ennen miestä ja varmistaa että mies nousee sängystä. Tekee aamupalan valmiiksi. Pakkaa eväät töihin ja silittää vaatteet. Kokkaa, pesee, siivoaa, tiskaa, hoitaa kaikki kotityöt kun mies ei sanomansa mukaan niistä tykkää. Pleikkarilla mies pelaa vapaa-aikanaan tuntikausia. Ja pojan äiti jatkuvasti kiittelee miniäänsä kun poika on tuollaisen kultakimpaleen itselleen saanut.

Itse en vain pysty ymmärtämään miksi kassit jalkojen välissä nostavat ihmisen kotitöiden yläpuolelle.

Vierailija
77/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mimako kirjoitti:

Miksi sinä ap äitejä tästä syytät? Eikö se nyt ihan yhtä hyvin olisi isien homma opettaa nämä taidot jälkikasvulleen?

Joo mutta ei se ole äitienkään tehtävä alistua ja hyysätä. Missä naisten vahvuus? 

Vierailija
78/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona ei lapsilla ollut mitään muita velvollisuuksia kuin siivota oma huone. Äiti kävi töissä, teki joka ilta töiden jälkeen ruoan. Äiti leipoi pullat ja leivät, siivosi talon, paikkasi pyöränkumit, hakkasi lapset tarpeen tullen. Isä ei osallistunut mitenkään. Kysyin joskus äidiltä (nyt 70-v), että  miksi ei laittanut meitä lapsia osallistumaan kotihommiin. Vastasi, että ajatteli, että meille jää siten aikaa koulutyöhön.

Kyllä mekin sitten ruokaa opittiin laittamaan ja muut kotityöt tekemään kotoa pois muuton jälkeen, ei siinä mitään ongelmaa ollut.

Minulla ja miehelläni on teini-ikäinen poika, jonka olemme saaneet opetettua pesemään pyykit, silittämään ja siivoamaan. Näitä tekee, mutta vain patistettuna. Mutta ruoanlaiton opetteleminen  - se ei kiinnosta yhtään, ei suostu yhtään opettelemaan. Yritetty on.

Vierailija
79/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rassaamalla autoja saa todennäköisemmin naisia kuin siivoamalla ja pyykkäämällä. Lisäksi miehen tehtävä on vain käydä töissä

No näköjään kun näillä tuntuu olevan aina tyttöystävät ja vaimot kuitenkin. Itse laitan ruokaa ja siivoan oman kämppäni. Koskaan en syö eineksiä. Pidän itsestäni huolta urheilemalla ja en käytä alkoa. Hiljaista on ja tiedän kaltaisiani muitakin. Kävin tutun luona kun pyysi kylään niin siellä oli kämppä ihan mullin mallin ja hänellä tyttöystävä. Veti kaljaa aamusta iltaan kun tyttöystävä kävi töissä. Toiset syntyy alffoiksi.

Juu, eipä AP olisi varmaan minkään siivooja-eunukin matkaan lähtenytkään.

Puhuuko siellä nyt aamusta iltaan kaljaa kittaava paskamaha jolla veltto erektio?

Siivosin, joten en ehtinyt vastaamaan solvaukseesi.

Vierailija
80/122 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ainakaan omalla kohdallani ole siitä, etteikö osaisi tai voisi opetella. Itse asiassa heti omilleni muutettuani innostuin leipomisesta ja ruuanlaitosta. Ajan mittaan kuitenkin kyllästyin siihen ja nykyään ostelen vain valmiita äkkiä lämmitettäviä ruokia, koska koen ruuantekemisen yms. vain ajanhaaskuuksi ainakin näin sinkkuihmisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi