Äidit, miksi kasvatitte pojistanne vätyksiä?
Näin 19-vuotiaana nuorena naisena ei voi kuin huokaista. Ikäluokkani pojat ovat vätyksiä. Ei osata siivota, ei tehdä ruokaa, tiskejä ei laiteta, jääkaapissa on vain kossu- ja ketsuppipullo ja itse ei tehdä mitään. Äiti tai tyttöystävä siivoaa ja laittaa ruoat. Nykyiseni äiti pakkaa hänelle pakasterasioihin viikon ruoat ja viikonloppuisin hän ajaa toiseen kuntaan hakemaan lisää ruokaa. Toki ei enää minun myötä. Kuulema äiti on aina tehnyt kaiken ja yhä tekee. Tuttavani veli on 32, asuu omillaan, mutta äiti tulee joka viikko siivoamaan ja laittamaan ruokaa.
Nyt sitten ollaan yhdessä siivoiltu, olen opettanut viikkaamaan ja laittamaan pyykit oikein roikkumaan. Myös perus ruoanlaittoa ollaan tehty. Kukaan edellisistä kumppaneista ei myöskään osannut yhtikäs mitään muuta kuin pierrä ja kääntää kylkeä. Mopoa ja autoa osataan rassata.
Teette karhunpalveluksen lapsillenne.
Kommentit (122)
En tunne kyllä tuollaisia miehiä. Olet varmaan joku maalainen kun olet itsekin aikamoinen vässykkä, jos tuollaista katselet.
Vierailija kirjoitti:
Niin, isät eivät puutu, mutta lähtökohta kovin usein on se, että poikalapsia hyysätään huomattavasti enemmän kuin tyttölapsia. Sen näkee mielestäni monessa suhteessa ja perheessä.
Minunkin äitini hyysää veljiäni ja mieheni äiti aina hyysänyt poikiaan. Sen sijaan tyttäriltä odotetaan kotitöihin osallistumista ja menestystä jo pienestä pitäen. Ilmankos nuoret naiset eivät miehiä löydäkään.
Missä te tällaista näette? En tunne yhtäkään perhettä, jossa olis jotenkin eri määrä kotitöitä sukupuolen mukaan. Todella vaikea uskoa. Sen sijaan toki iän mukaan vähän katsotaan ettei 5 v ja 10 v ja 15 v tietenkään tee samoja asioita
Vierailija kirjoitti:
Minun on hyvin vaikea kuvitella, että yksikään isä toisi aikuiselle tyttärelleen ruokakassit valmiiksi, siivoaisi kämpän ja ottaisi samalla hänen pyykkinsä mukaan pestäväksi.
Mutta jostain syystä osa äideistä tarjoaa tällaisia piikapalveluita pojilleen. Minkä ihmeen takia?
Minä sain kyllä ruokakasseja isältäni, kun nuorena muutin pois kotoa. Ja nainen olen. Iskä saattoi auttaa rempassa ja muutossa ja muissa asennushommissa. Mut sehän ei varmaan tietenkään ole piikomista tai verrattavissa siihen, mitä äidit tekee poikiensa eteen?
Miten hyvin se opettaminen voi onnistua, kun poikien isät makaavat sohvalla?
Ja tunnen muitakin naispuolisia ystäviä, joita isänsä kävi auttamassa. Mut tämähän ei ole mitenkään noloa ja avutonta. Jostain syystä pidetään selvästi sallittavampana asiana.
Oletteko kaksinaismoralisteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on hyvin vaikea kuvitella, että yksikään isä toisi aikuiselle tyttärelleen ruokakassit valmiiksi, siivoaisi kämpän ja ottaisi samalla hänen pyykkinsä mukaan pestäväksi.
Mutta jostain syystä osa äideistä tarjoaa tällaisia piikapalveluita pojilleen. Minkä ihmeen takia?Minä sain kyllä ruokakasseja isältäni, kun nuorena muutin pois kotoa. Ja nainen olen. Iskä saattoi auttaa rempassa ja muutossa ja muissa asennushommissa. Mut sehän ei varmaan tietenkään ole piikomista tai verrattavissa siihen, mitä äidit tekee poikiensa eteen?
Siis viikottainko se sun isä näitä asennuksia ja remppoja sulle teki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Suomalaista miestä haukutaan, usein syystäkin, mutta suomalaisen miehen äiti on suomalainen nainen. Miksi suomalainen mies on aivan liian usein huonosti pukeutuva lippalakkipäinen juntti jolla on lököttävät farkut tai collegehousut, miksi tukkansa on kampaamatta ja partansa ajamatta? Miksi kengät ovat linttaan poljetut lenkkarit? Miksi mikään ei kiinnosta, miksi syödään lakki päässä ja röyhtäillään syödessä? Miksi harrastukset ovat pleikka tai mopot? Miksi mistään ei tiedetä mitään? Minä 55-vuotiaana olen kuvitellut, että tuollainen jäi kauas 80-luvulle vaan ei. Yhä lisää tuollaisia jätesäkkejä tulee. Miehellä on äiti, siskot, tätejä, ym. eikö kukaan neuvo miten ollaan ihmisiksi?
Miehen ei kuulu olla liian sliipattu.
M/40
Ei se, että pitää itsestään huolen tarkoita samaa kuin olla slippattu. Katsokaa vaikka amerikkalaisia tai saksalaisia nuoria miehiä. Vaikka he eivät ole sliipattuja, niin heistä huokuu itsevarmuus ja tyyli. Ei-sliipattunakin voi olla tyylikäs.
Juuh elikkäs, nyt ihannoidaan siis sellaisia yhteiskuntia, joissa nainenkin on aina laitettu ja mieluiten kotona kun mies käy töissä. Minähän sanoin, patavanhoillisia suominaiset
Gaslight- efekti :p
No joo.. Miten ihmeessä naiset tekee Suomessa valtaosan kotitöistä ja ne joilla on töitä hoitaa kotitöiden ohessa lapset sekä ehkä miehen? Tilastoja vilkaisemalla voidaan havaita nimenomaan miesten hakevan perinteisiä naisia. Nuo odottaa joustavaa miestä kuka antaa palata työkauden jälkeen takaisin kotiin joko väliaikaisesti tai pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Ja tunnen muitakin naispuolisia ystäviä, joita isänsä kävi auttamassa. Mut tämähän ei ole mitenkään noloa ja avutonta. Jostain syystä pidetään selvästi sallittavampana asiana.
Mä joudun pärjäämään ite. Mun iskä auttaa lähinnä muutoissa ja välillä tuo ruokaa (vapaaehtoista, en pyydä)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein kävivät?
Tiedätkö kuinka usein perus kotitalouteen pitää asentaa jotain vs. siivota, pyykätä ja tehdä ruokaa?
Ketjussahan oli kyse arkisista askareista.
Nuo sinun mainitsemasi rempat ja asennukset ja muutossa auttamiset on verrattavissa siihen, kun äiti korjaa pojan housut, parsii sukat tai kutoo uudet tms.
Ei jokapäiväisiin/viikottaisiin kotitöihin.
Minusta siivoaminen ei ole opittu taito vaan ennemminkin henkisestä hyvinvoinnista ja asenteesta riippuva asia. Laiskuus ei yleensä ole ihmisen luontainen tila vaan johtuu aina jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jostain syystä osa äideistä tarjoaa tällaisia piikapalveluita pojilleen. Minkä ihmeen takia?Minä sain kyllä ruokakasseja isältäni, kun nuorena muutin pois kotoa. Ja nainen olen. Iskä saattoi auttaa rempassa ja muutossa ja muissa asennushommissa. Mut sehän ei varmaan tietenkään ole piikomista tai verrattavissa siihen, mitä äidit tekee poikiensa eteen?
No ei. Mutta se säännöllisyyskö tässä onkin ratkaiseva asia (pelkästään)? Ruokaa sain kyllä aika usein.
Ruokakasseja/ruokarahaa saa monet tuntemani nuoret ihmiset vanhemmiltaan, eikä sukupuoli liity siihen eli niitä saa niin naiset kuin miehetkin.
Ketään sellaista ihmistä en kyllä tunne, jonka luona kävisi äiti siivoamassa/pyykkäämässä.
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta.
Sen sijaan valmista ruokaa ja leivonnaisia nuorille annetaan kyllä mukaan kun kotona käyvät - taas sukupuoleen katsomatta eli niin naisille kuin miehillekin.
Moni tuntemani nuori nainen saa vanhemmiltaan paljonkin taloudellista avustusta, esim. äiti maksaa tyttären laskuja, vie tytärtä shoppailemaan ja maksaa kaiken jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Suomalaista miestä haukutaan, usein syystäkin, mutta suomalaisen miehen äiti on suomalainen nainen. Miksi suomalainen mies on aivan liian usein huonosti pukeutuva lippalakkipäinen juntti jolla on lököttävät farkut tai collegehousut, miksi tukkansa on kampaamatta ja partansa ajamatta? Miksi kengät ovat linttaan poljetut lenkkarit? Miksi mikään ei kiinnosta, miksi syödään lakki päässä ja röyhtäillään syödessä? Miksi harrastukset ovat pleikka tai mopot? Miksi mistään ei tiedetä mitään? Minä 55-vuotiaana olen kuvitellut, että tuollainen jäi kauas 80-luvulle vaan ei. Yhä lisää tuollaisia jätesäkkejä tulee. Miehellä on äiti, siskot, tätejä, ym. eikö kukaan neuvo miten ollaan ihmisiksi?
Miehen ei kuulu olla liian sliipattu.
M/40
Ei se, että pitää itsestään huolen tarkoita samaa kuin olla slippattu. Katsokaa vaikka amerikkalaisia tai saksalaisia nuoria miehiä. Vaikka he eivät ole sliipattuja, niin heistä huokuu itsevarmuus ja tyyli. Ei-sliipattunakin voi olla tyylikäs.
Juuh elikkäs, nyt ihannoidaan siis sellaisia yhteiskuntia, joissa nainenkin on aina laitettu ja mieluiten kotona kun mies käy töissä. Minähän sanoin, patavanhoillisia suominaiset
Gaslight- efekti :p
No joo.. Miten ihmeessä naiset tekee Suomessa valtaosan kotitöistä ja ne joilla on töitä hoitaa kotitöiden ohessa lapset sekä ehkä miehen? Tilastoja vilkaisemalla voidaan havaita nimenomaan miesten hakevan perinteisiä naisia. Nuo odottaa joustavaa miestä kuka antaa palata työkauden jälkeen takaisin kotiin joko väliaikaisesti tai pysyvästi.
No en kattele mitään sohvalla makaavaa naista jos minä käyn töissä. Tasa-arvon on toimittava kumpaankin suuntaan.
Näin 19-vuotiaana nuorena naisena ei voi kuin huokaista. Ikäluokkani pojat ovat vätyksiä. Ei osata siivota, ei tehdä ruokaa, tiskejä ei laiteta, jääkaapissa on vain kossu- ja ketsuppipullo ja itse ei tehdä mitään. Äiti tai tyttöystävä siivoaa ja laittaa ruoat. Nykyiseni äiti pakkaa hänelle pakasterasioihin viikon ruoat ja viikonloppuisin hän ajaa toiseen kuntaan hakemaan lisää ruokaa. Toki ei enää minun myötä. Kuulema äiti on aina tehnyt kaiken ja yhä tekee. Tuttavani veli on 32, asuu omillaan, mutta äiti tulee joka viikko siivoamaan ja laittamaan ruokaa.
Nyt sitten ollaan yhdessä siivoiltu, olen opettanut viikkaamaan ja laittamaan pyykit oikein roikkumaan. Myös perus ruoanlaittoa ollaan tehty. Kukaan edellisistä kumppaneista ei myöskään osannut yhtikäs mitään muuta kuin pierrä ja kääntää kylkeä. Mopoa ja autoa osataan rassata.
Teette karhunpalveluksen lapsillenne.
Tämä on aika ilkeä asenne poikia kohtaan. Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta ei tilanne muutu poikia (tai nuoria miehiä) haukkumalla. Pojan mielestä olet todennäköisesti enemmän tai vähemmän ilkeä tai ikävä tyttöystävä kun määräilet hänelle, kuinka asiat tulee tehdä ja asiat tehdään toki todennäköisesti vain sinun mielesi mukaan.
Eikö parisuhteessa ole tarkoitus rakentaa yhteistä kotia eikä naisen kotia jossa mies sattuu pelaamaan pleikkaria?
Äidit hössöttää sen lapsen kanssa syntymästä asti. Ei siihen väliin passaa isän mennä antamaan omia kasvatuksiaan, kun se lapsihan saattaisi itsenäistyä. Sitten kun lapset lentää pesästä, käy niin että se tyttö muuttaa siitä hössöttävästä äidistään mahdollisimman kauas, mutta poika ei pääse irti. Sitten käy näin.
Naiset pilaa lasten kasvatuksen tyystin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Mutta se säännöllisyyskö tässä onkin ratkaiseva asia (pelkästään)? Ruokaa sain kyllä aika usein.
Kyllä, säännöllisyys ratkaisee tottakai.
Vai ihan tosissasiko vertaat päivittäin tai vähintään viikottain tehtäviä kotitöitä niihin kotitöihin, joita täytyy tehdä 1-3krt vuodessa? :D
Lol
Muistan kun anoppi kehui minua ja toista miniäänsä siitä, että olemme opettaneet miehemme kokkaamaan. Ehkä olisi ollut syytä opetella kotona ainakin perusasiat. Sama anoppi matkusti säännöllisesti yli 300km suuntaansa siivoamaan poikansa asuntoa.
Naisia auttavat lisäksi frienzonella jumittavat betat. Se on tärkeämpää hyväksikäyttöä.
Yleensä miehet oppivat kuitenkin perus taloudenhoidon jossain vaiheessa. Naiset taas eivät opi auton rassausta milloinkaan.