Työterveyshuolto on parempiosaisten ohituskaista
Ongelmat sijoittuvat perusterveydenhoitoon, konkreettisimpana muotonaan terveyskeskusjonot. Perusterveydenhoidon tasolla konkretisoituu nykyjään myös kaksikerroksisuus. Työtervehoidon piirissä oleva aktiiviväestönosa klikkaa ajan kotisohvaltaan palveluntuottajalle. Julkisen terveyskeskuksen varassa oleva puolestaan pyrkii pääsemään läpi puhelimitse, tai lähtee tk jonottamaan sairaanhoitajan vastaanotolle saadakseen lääkäriajan.
Sama konkretisoituu myös rahoituksessa: Terveyskeskusten lääkärivastaanottoihin käytetään vuodessa 650 miljoonaa. Työterveyden selkeästi perusterveemmän väestönosan hoivaa Kela korvaa 700 miljoonalla vuodessa.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa aikuisista käy töissä, eivät ole mitään eliittiä.
Aihe oli työterveyshuolto. Joku tunnistaa kai eron työssä käymisessä ja terveydenhuollossa...
hajuvako kirjoitti:
Olen ollut koko ikäni yrityksissä, joissa työntekijöllä on sairauskassa. Se korvaa lähes kaiken siitä mikä menee yli työterveyden. Ilmaiset gynet, hammaslääkärit, silmälasit etc.. Ei tee mieli vaihtaa työpaikkaa.
Oletpa päässyt oivaan kermaperzzzzzetyöpaikkaan. Oletpa Sinä hyväosainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaikkien etu, että kansakuntaa elättävien työkyky säilyy.
Palkintona yksi maailman lyhin työssäoloaika?
Tuottavuus on olennaista, ei aika. Ole kiitollinen, kun joku sinutkin elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen työssäkäyvillä on enemmän rahaa ja työnantajakin ymmärtää kyseisten henkilöiden terveydentilan ylläpidon arvon, joskin lakisääteisesti.
No eipä kaikki työnantajat ymmärrä eli valitsevat vain sen pakollisen minimin, mihin ei lääkärikäynnit edes kuulu.
Meillä on ilmeisesti tuo minimi käytössä, koska kun viimeksi oli se tarkastus, niin siellä ei punnittu painoani, vaan kysyttiin että paljonko painan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa aikuisista käy töissä, eivät ole mitään eliittiä.
Aihe oli työterveyshuolto. Joku tunnistaa kai eron työssä käymisessä ja terveydenhuollossa...
Yllätys: työssä käynti ja työterveyshuolto liittyvät yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Saako sanoa ääneen: työntekijä on yhteiskunnalle aina tärkeämpi kuin työtön, koska hänen työpanoksensa auttaa muitakin.
Ei pitäisi olla vaikea ymmärtää. Siitäkin huolimatta Suomessa saavat kaikki edullista terveydenhoitoa.
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, kuin myös siihen että voit sen tarkistaa.
Edullinen terveydenhuoltomme on yksi maailman epätasa-arvoisimmista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tosi hyvät ja kattavat työterveyspalvelut, joita on hyvä käyttää. ^_^
Kaikilla työläisillä ei ole, se riippuu ihan firmasta ja sen johtajan/johtajien ahneudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaikkien etu, että kansakuntaa elättävien työkyky säilyy.
Palkintona yksi maailman lyhin työssäoloaika?
Tuottavuus on olennaista, ei aika. Ole kiitollinen, kun joku sinutkin elättää.
Kuka sinun mielestäsi arvioi tuottavuuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sanoa ääneen: työntekijä on yhteiskunnalle aina tärkeämpi kuin työtön, koska hänen työpanoksensa auttaa muitakin.
Ei pitäisi olla vaikea ymmärtää. Siitäkin huolimatta Suomessa saavat kaikki edullista terveydenhoitoa.
Ei ole. Otapa koko maailma tarkasteluun ja kiitä onneasi. Sitä paitsi siitähän ei nyt keskustella, miten Suomen terveydenhoito vertautuu muihin maihin, vaan työterveydenhuollon ja yleisen terveydenhoidon välisestä erosta Suomessa.
Ap, olet oikeassa. Itse koettu. Nyt työttömänä pelottaa. Lääkäriaikaa terveysasemalle on todella vaikea saada ja jos saa nii kuukausien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi oikeasti kaivella niin paljon, että jollekin työnantaja maksaa lisäpalvelut, eikä hänen tarvitse maksaa niitä itse? Miten teidän oloa muka helpottaisi se, että henkilö maksaisi saman palvelun itse, tai hyödyntäisi maksamisessa itse maksamaansa vakuutusta? Se raha ei ole teiltä pois millään tavalla, ettekä te saisi sitä omaan taskuunne vaikka palvelu jätettäisiinkin ostamatta. Yksityinen terveydenhoito on laillista liiketoimintaa ja sen käyttäminen on tasan tarkkaan yhtä laillista.
Kaikki eivät saa vakuutusta, jos et sattunut tietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Otapa koko maailma tarkasteluun ja kiitä onneasi. Sitä paitsi siitähän ei nyt keskustella, miten Suomen terveydenhoito vertautuu muihin maihin, vaan työterveydenhuollon ja yleisen terveydenhoidon välisestä erosta Suomessa.
Huomasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi oikeasti kaivella niin paljon, että jollekin työnantaja maksaa lisäpalvelut, eikä hänen tarvitse maksaa niitä itse? Miten teidän oloa muka helpottaisi se, että henkilö maksaisi saman palvelun itse, tai hyödyntäisi maksamisessa itse maksamaansa vakuutusta? Se raha ei ole teiltä pois millään tavalla, ettekä te saisi sitä omaan taskuunne vaikka palvelu jätettäisiinkin ostamatta. Yksityinen terveydenhoito on laillista liiketoimintaa ja sen käyttäminen on tasan tarkkaan yhtä laillista.
Siksi jokaisen vanhemman kannattaa ottaa lapselleen sairaskuluvakuutus jo ennen syntymää, jolloin olemassaolevat sairaudert ja viat saa kaikki vakuutuksen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lakisääteinen, se mitä se taas kattaa on ihan työnantajasta kiinni.
Jos ei tuota olisi niin sitten meillä olisi todennäköisesti pienempi verotus ja korkeammat palkat jolloin julkista terveydenhuoltoa ei juuri olisi ja kaikki maksaisivat terveydenhoitonsa omasta pussistaan, oli sitten töissä tai ei.
Kattava työterveyshuolto myös takaa taas sen että työntekijät ei jonota kuukausikaupalla vajaakuntoisina lääkäreihin vaan pääsevät hoitoon nopeasti ja takaisin töihin.Miksi tuota työntekijöiden eliittiä hyysätään?
Varmaan moni yrittäkin haluaisi työterveyspalveluita ja siihen kuuluvaa sairaudenhoito ilmaiseksi, jos saisi.
Mitä hyysäämistä se on että työnantaja maksaa valitsemalleen terveyspalvelun tuottajalle siitä että työntekijät pääsee lääkäriin? Jos sitä ei työnantaja maksa niin sitten sen maksaisi työntekijä itse ja silloin myös työssäkäyvät on jonossa ensimmäisenä oli sitten kyseessä yksityinen tai julkinen terveydenhoito. Työterveyshuolto takaa sen että julkisen puolen jonot ei riistäydy käsistä.
Meillä työnantaja ei maksa, eikä laki vaadi maksamaan. Kolmen vuoden välein on terveystarkastus ja kerran viidessä vuodessa joku käy tekemässä työpaikalla selvityksen. Viimeksi se oli sitä, että terveydenhuoltaja jutteli vartin työnantajan kanssa ja sitten kävi meitä työntekijöitä moikkaamassa, merkaten että meidän kanssa on juteltu. Mitään ei kuulu, sairauslomatodistuskin pitää hakea sieltä mistä saa ja maksaa itse. Halvemmaksi tulee olla sairaana palkattomalla vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lakisääteinen, se mitä se taas kattaa on ihan työnantajasta kiinni.
Jos ei tuota olisi niin sitten meillä olisi todennäköisesti pienempi verotus ja korkeammat palkat jolloin julkista terveydenhuoltoa ei juuri olisi ja kaikki maksaisivat terveydenhoitonsa omasta pussistaan, oli sitten töissä tai ei.
Kattava työterveyshuolto myös takaa taas sen että työntekijät ei jonota kuukausikaupalla vajaakuntoisina lääkäreihin vaan pääsevät hoitoon nopeasti ja takaisin töihin.Miksi tuota työntekijöiden eliittiä hyysätään?
Varmaan moni yrittäkin haluaisi työterveyspalveluita ja siihen kuuluvaa sairaudenhoito ilmaiseksi, jos saisi.
Eliittiä? Hyysätään? Tajuatko, että "eliitti" on se, mikä tämän maan pitää pystyssä? Ja tämä "eliitti" on pääasiassa keskituloista keskiluokkaa, heitä jotka maksavat kaikesta maksimin ja saavat hyvin vähän vastineeksi, kutsutaan nettomaksajiksi.
Tämä porukka tyytyy siihenkin, että kun vuosikausia jatkaa, saattaa siinä viimeisessä palkankorotuksessa just päästä sen rajan yli, et käteen jää edellistä vähemmän "palkkaa". Ne on ne algoritmit, you know - or not?
Olen töissä yrityksellä, jossa oli hiljaiset yt-neuvottelut. Naurettavan pieniä palkkojamme ei pudotettu, mutta etuja karsittiin rankasti eli mm. liikuntaetu romahti.
Kyseisen yritysen hyvänä puolena on erittäin hyvä työterveyshuolto. Työ on psyykkisesti hyvin raskasta ja vaihtuvuus on suuri, koska asiakkailla on erittäin vaikeita ongelmia. Saimme luvan mm. soittaa terapeuteille työnantajan piikkiin.
Minulla on ollut vakavia fyysisiä sairauksia, mutta jostain syystä mieleni ei särkynyt. Tietyllä tavalla on surkuhupaisaa, että oma terveys ei murtanut mieltä, mutta työpaikalle kuulemani herjaukset, huorittelu, kiroilut ja nimittelyt saivat minut soittamaan terapeutille. Hänestä oli apua.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet oikeassa. Itse koettu. Nyt työttömänä pelottaa. Lääkäriaikaa terveysasemalle on todella vaikea saada ja jos saa nii kuukausien päähän.
Jaa, minä sain juuri terveysasemalle ajan kahden viikon päähän. Siellä on vieläpä niin hyvä palvelu, että työssäkäyville on erikseen tarjolla ilta-aikoja, ymmärtävät että työterveyshuolto ei yleensä kata kaikkea terheydenhoitoa.
Avaukselle:
*spede facepalm*
*picard facepalm*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi jokaisen vanhemman kannattaa ottaa lapselleen sairaskuluvakuutus jo ennen syntymää, jolloin olemassaolevat sairaudert ja viat saa kaikki vakuutuksen piiriin.
Tarkennus lienee tarpeen. Kaikki, joille on diagnoosinumero.
Onpa ruusuinen kuva työterveyshuollosta. En pääse sen kautta lääkärille, vain hoitajalle ja fysioterapeutille, mutten lääkärille. Jos soitan terveyskeskukseen saadakseni ajan lääkärille, minut ohjataan soittamaan työterveyteen ja pyytämään sieltä aika lääkärille. Mutta kun soitan työterveyteen, pääsen taas vain hoitajalle tai fysioterapeutille.
Jos olisin työtön pääsisin terveyskeskuksen lääkärille, ehkä.